AnonymBruker Skrevet i går, 09:46 #1 Del Skrevet i går, 09:46 Det er ultraprossesert mat overalt. Kiosker, bensinstasjoner, McDonalds, Narvesen, Deli osv. Alle disse har tydeligvis omsetning hver dag. Hvem er alle disse folkene som handler på sånne plasser? Hvorfor er det kø på Burger King, men ikke i gårdsbutikken som selger kortreiste renvarer? Det burde jo vært motsatt? Kjøper folk virkelig så mye ultraprosessert enda at alle disse stedene kan overleve? Eller gir bare folk blaffen i de enorme skadene denne maten påfører oss? Anonymkode: 7cf28...b42 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:50 #2 Del Skrevet i går, 09:50 Det sier noe om effekten up mat har på dopamin. Vi blir hekta og MÅ ha det. Folk går rundt med blodsukkeret i jojo, så det er umulig å motstå fristelser. Går aldri innom kiosker lenger, det eneste de har som er spiselig der er de små posene med nøtter og Imsdal. Og det er helt sykt hvor mye og hvor tilgjengelig sukkervarer er. Anonymkode: 7a465...c01 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:51 #3 Del Skrevet i går, 09:51 Jeg gir blaffen. Spiser bare TV-dinners. Anonymkode: 00733...684 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:51 #4 Del Skrevet i går, 09:51 Deler fra noe jeg fant på nettet : MAT ER MAKT – OG NOEN FÅ KONTROLLERER DEN Norge har noen av Europas høyeste matvarepriser. Vi betaler mer – og får mindre valgfrihet. Hvorfor? Fordi hele matmarkedet er kontrollert av noen få selskaper. Bak dem står private familier og konserner med enorm makt og profitt – mens folk flest sitter igjen med regningen. Hvem eier egentlig mat-Norge? Fakta bak fasaden: • NORGESGRUPPEN – Eier: Kiwi, Meny, Joker, Spar, Eurospar – Markedsandel: ca. 44 % – Eies av: Johan Johannson og familien, gjennom Joh. Johannson Handel AS – Verdier: Over 50 milliarder kroner – De eier også ASKO (grossist) og kontrollerer hele verdikjeden – Kilder: NorgesGruppen – organisasjon Kapital – Norges rikeste • COOP NORGE SA – Eier: Obs, Extra, Coop Mega, Coop Prix, Coop Marked – Markedsandel: ca. 29,7 % – Formelt eid av 2,6 millioner medlemmer – Reelt styrt av 58 samvirkelag og deres styrer – Eksempel: Torbjørn Skei (Coop Midt-Norge) – 12,4 millioner i godtgjørelse i 2020 – Kilder: Nettavisen – Kongen av Coop FriFagbevegelse – Coop-millionene • REITAN RETAIL (REMA 1000) – Eier: Rema 1000, Narvesen, 7-Eleven – Markedsandel: ca. 22,9 % – Eies 100 % av Reitan-familien – Odd Reitan (grunnlegger), sønnene Ole Robert (CEO) og Magnus Reitan (kapital) – Kilder: Reitan Retail – Om oss Kapital – Reitan på topplista • BUNNPRIS – Eier: I.K. Lykke AS – Kontrolleres av Christian Lykke (6. generasjon) – Samarbeider med NorgesGruppen for distribusjon – Kilde: Wikipedia – Bunnpris ⸻ Har de også tilknytning til World Economic Forum (WEF) og Davos? JA. • Reitan Gruppen er registrert hos World Economic Forum • Ole Robert Reitan – registrert deltaker i Davos • Magnus Reitan deltok på WEF Consumer Governors Meeting 2017 • Stein Erik Hagen (Orkla) – Davos-deltaker og WEF-partner Dette er lukkede møter for verdens rikeste og mektigste – der fremtidens strategier for mat, ressurser og samfunn diskuteres. Ikke folkevalgt. Ikke åpent. Ikke demokratisk. ⸻ Hva betyr dette for deg? • 3 aktører kontrollerer 97 % av matmarkedet • Et fåtall styrer hva du betaler – og hva du får • Små produsenter stenges ute – verdikjeden er låst • Prisene øker – profitten følger med • Internasjonale nettverk har mer innflytelse enn du tror Dette er ikke konspirasjon. Det er struktur. Lovlig. Lukket. Lønnsomt. Spørsmålet er ikke om systemet fungerer. Spørsmålet er: Hvem fungerer det for? #Matmakt #Dagligvaremonopol #NorgesGruppen #Coop #Reitan #WEF #ViBetalerPrisen #FolketsStillhet #TidForOppvåkning Anonymkode: 93bc0...e91 3 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:51 #5 Del Skrevet i går, 09:51 Fordi folk kjøper det. De mener det er billigere, bedre og mindre tidkrevende. Tror mye av grunnen er at de fleste ikke kan lage mat og mangler mengdetrening i å lage mat. Anonymkode: bbb37...e62 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:51 #6 Del Skrevet i går, 09:51 Fordi folk gir faen og det er enkelt. Anonymkode: c729c...13a 18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:54 #7 Del Skrevet i går, 09:54 Føler folk begynner å våkne, men det er kanskje bare ønsketenkning 😅 Anonymkode: a920f...2b3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:55 #8 Del Skrevet i går, 09:55 Alle disse folkene som handler på slike steder er helt vanlige folk. De fleste spiser McDonalds eller en pølse på Narvesen en gang eller flere i løpet av et år. Jeg spiser selv for det meste plantebasert, men det hender jeg spiser usunn mat. Så lenge det ikke er majoriteten av kostholdet, går det helt fint. Det er verken farlig eller problematisk. Kortreiste matvarer er dyrt, og de fleste med lav eller normal inntekt unner seg ikke dette. Jeg er helt enig i at de fleste sannsynligvis spiser for mye UP-mat, men det er ikke farlig en gang i blant. Anonymkode: 432f0...28e 20 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:56 #9 Del Skrevet i går, 09:56 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvem er alle disse folkene som handler på sånne plasser? Majoriteten av befolkningen? Anonymkode: 2a1c6...a2d 21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:01 #10 Del Skrevet i går, 10:01 Mange lever i mye stress og tar det letteste på veien🤷🏽♀️ Anonymkode: ae254...63f 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:06 #11 Del Skrevet i går, 10:06 Ultraprosessert mat blir man avhengig av, som nikotin. Det er masse sukker og tilsetningsstoffer i den type mat, som gjør at man blir raskt sulten på mer. Vi bor i en verden hvor mat betyr kos. Vi blir oppdratt til å kosespise. Vi må jo kose oss litt. Det går ikke an å kose seg med grønnsaker. Det må være usunt, ellers blir man kalt hysterisk og har spiseforstyrrelser. Å være avhengig av ultraprosessert mat og kosespising er en sosialt akseptert spiseforstyrrelse. Derfor er også 70% av den voksne befolkningen i Norge overvektige. Anonymkode: b02d7...b5d 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet i går, 10:21 #12 Del Skrevet i går, 10:21 Nå er vanligvis gårdsbutikken dyr, og er ikke der folk flest er (f. eks på kjøpesenter). Der er burgerking og narvesen. Uansett er det to helt forslkjellige ting. Jeg handler på navrvesen når jeg vil ha en bolle, eller en sjokolade, mat mens jeg er på farten. Da er jeg ikke interessert i en pakke med egg eller gulrøtter. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:31 #13 Del Skrevet i går, 10:31 Tvist skrev (7 minutter siden): Nå er vanligvis gårdsbutikken dyr, og er ikke der folk flest er (f. eks på kjøpesenter). Der er burgerking og narvesen. Uansett er det to helt forslkjellige ting. Jeg handler på navrvesen når jeg vil ha en bolle, eller en sjokolade, mat mens jeg er på farten. Da er jeg ikke interessert i en pakke med egg eller gulrøtter. Dyr i forhold til hva? I forhold til næring er det vel veldig billig. Næringsrik mat burde jo være veldig høyt opp på listen over hva folk er villig til å betale for. Langt over Pepsi Max, boller, sjokolade eller Mac Donalds på farten. Men folk prioriterer heller slikt virker det som. Uten god helse blir man fort fattig… Anonymkode: 7cf28...b42 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:34 #14 Del Skrevet i går, 10:34 Junkfood eller søppelmat på norsk.Jeg spiser ikke søppel. Anonymkode: 12399...233 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:35 #15 Del Skrevet i går, 10:35 Fordi folk prioriterer forskjellig. Anonymkode: 4f347...06c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:36 #16 Del Skrevet i går, 10:36 Folk bryr seg ikke. Folk velger jo fortsatt å røyke til tross for at man vet hvor farlig det er. I følge helsemyndighetene er det ikke noe problem med ultraprosessert mat, så da er det ihvertfall ikke overraskende at folk kjøper det når det er lettere, billigere og smaker "bedre". Anonymkode: 16114...44f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:38 #17 Del Skrevet i går, 10:38 Jeg elsker alt som er UP, fett, søtt, salt. Kunne levd på smågodt og bakst. Og unner meg det iblant. Spiste mye mer av det før, det smaker faktisk ikke så godt når man spiser det sjeldnere. Anonymkode: 4d479...f2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet i går, 10:39 #18 Del Skrevet i går, 10:39 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dyr i forhold til hva? I forhold til næring er det vel veldig billig. Næringsrik mat burde jo være veldig høyt opp på listen over hva folk er villig til å betale for. Langt over Pepsi Max, boller, sjokolade eller Mac Donalds på farten. Men folk prioriterer heller slikt virker det som. Uten god helse blir man fort fattig… Anonymkode: 7cf28...b42 Som sagt, hvis jeg vil ha gulrøtter eller egg, så går jeg gjerne til en gårdsbutikk, god mat. Men hvis jeg er på reise, eller har vært på handlesenter vil jeg kanskje ha ei rosinbolle fordi jeg er suilten akkurat da, og det er uansett litt langt tiln nærmeste gårdsbutikk. Jeg lager mat fra bunnen hjemme de aller fleste dager, ei rosinbolle eller en sjokolade en gang i blandt gjør meg ikke syk. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:46 #19 Del Skrevet i går, 10:46 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg gir blaffen. Spiser bare TV-dinners. Anonymkode: 00733...684 Fjordland er jo supergodt. Anonymkode: 12399...233 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:53 #20 Del Skrevet i går, 10:53 Anonymkode: 12399...233 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå