Gå til innhold

16-19, hvor mye er din ungdom med familie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her skjedde det noe i overgangen til videregående. Ungdommen tilbringer så godt som hele fritiden ute med venner og ellers inne på rommet. Det føles nesten som hen ikke bor her lenger sånn bortsett fra store hauger med klesvask.  Blir ikke med på ferie lenger men vil heller være alene hjemme. Hvordan er det hos dere? Har inntrykk av at alle andre får ungdommene med. Vi har ikke penger til dyre ferier, dessverre. 

Anonymkode: 1b01f...475

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt normalt. Dessuten sunt. De skal frigjøre seg i finne sitt eget liv i den alderen. 

Anonymkode: 4992e...bf9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er de med, og da blir det en langhelg til en storby feks. Ellers vil verken de eller vi reise sammen. De trenger å lære seg å leve sitt eget liv.

Men hvorfor vasker du klærne, det er noe de må lære selv. Spesielt det å planlegge klesvask tror jeg er viktig. 

Så hender det at vi spiser sammen, men da gjerne noe mat de selv ønsker. Ellers lager de sin egen mat og selvsagt må de rydde opp etter seg. 

Etter de fyller 16 år og kan oppføre seg noenlunde bra, synes jeg det er helt ok at de løsriver seg mer og mer.

Men du skal ikke være lommeboka, hushjelpa eller tjeneren deres :) 

Anonymkode: 05dfa...3e5

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var litt ulikt. Vi har hatt fire jenter, som alle er i 20- årene nå. Men generelt bruker de mer tid på rommet, for seg selv og ute med venner. Jeg har passet på å lage te og boller og spørre om de kan komme ned og sitte litt med meg. Da kunne de sitte og prate leeenge. 

Men jeg måtte nok mer skape disse studene selv for at de skulle komme ned. Jeg tror det er litt viktig da. 

Anonymkode: d3e94...6a8

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Varierer veldig her. Perioder er ungdommen hjemme flere dager på rad, kan være sammen med oss hele tiden. Andre ganger er det kun tenåringen som er hjemme. Også tenåringen er mye på farta. Blitt mye mer tid alene for oss voksne. 
De er mye på rommene sine, og det er helt naturlig. De skal jo frigjøre seg. 

Største overgangen var da ungdommen fikk billappen, da ble det enklere å reise rundt (vi har kjørt før det pga null buss/kollektiv). 
Er med på de fleste ferier. De gangene vi har reist uten har det vært pga store mengder skolearbeid eller jobb. Feriene våre er til sommerhuset, hytta eller båtferie. Aldri noe fancy. 

Alltid felles middag, eventuelt felles frokost i ferie/helg, og da får vi god tid sammen.

Anonymkode: 7910c...6af

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Middag spiser vi så og si altid sammen i uka, tilogmed han som er lærling.

I helger ser vi nesten ikke han som er lærling. Yngste som blir lærling til sommeren er stort sett hjemme, men mye på rommet. Yngste flytter til sommeren.  Så blir nok rart.

På hytta blir Yngste med , eldste litt opp og ned. Nå i påsken ska nå eldste jobbe, ska gå brannvakt på jobben. Snakket om å kansje komme opp for 1 natt,men han fikk se som han sa.

Egentlig deilig å se at se begge er selvstendige.

Begge har hatt jobb på sæter fra de var 13. Og jobbet da helle sommeren. Noen ganger var de der alene, andre ganger var vi med dem

AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig begge er mye med meg/oss (vi er skilt) selv om de selvfølgelig er mer opptatt av venner enn før. De ser film og spiser med meg, blir med på shopping, og vi drar på påskeferie sammen til uka. De er 13 og 19. 

Jeg prøver forsiktig å skyve 19-åringen mot kanten av redet, men det tar litt tid 😄 Hun er russ nå så ikke noe stress, men hun tar et friår for å jobbe fra i sommer, da tenker jeg det er på tide å flytte i kollektiv så snart hun har spart nok til depositum. Jeg er nok farget av at jeg selv flyttet etter ungdomsskolen, selv om det var i tidligste laget. Fatter ikke at en mer enn myndig ungdom vil bo hjemme lenger enn de må 😅

Fint å bo hjemme og spare penger, men vi bor ganske trangt og jeg ville aldri byttet ut 4-5 år ekstra med selvstendighet mot penger. Jeg sparer og planlegger å hjelpe dem begge med EK når den tid kommer, forutsatt at de har spart litt selv også.

Anonymkode: eae79...545

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varier veldig. Han er nok mest sammen med venner og har sine fritidsinteresser. Men han lager middag en gang i uka, spiser alltid sammen, og han gjør sine huslige sysler som han skal. 
Ferier variert veldig. Han blir gjerne med til fritidsboligen vår i Sverige, der har han også en del venner. Ikke at vi ser noe mer til han. 
I påsken skal han og hans eldre bror, som ikke bor hjemme lengre, til utlandet. De pleier å reise en del sammen, både innenlands og utenlands. 
Han er 18 år.

Anonymkode: e490a...8ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det var litt ulikt. Vi har hatt fire jenter, som alle er i 20- årene nå. Men generelt bruker de mer tid på rommet, for seg selv og ute med venner. Jeg har passet på å lage te og boller og spørre om de kan komme ned og sitte litt med meg. Da kunne de sitte og prate leeenge. 

Men jeg måtte nok mer skape disse studene selv for at de skulle komme ned. Jeg tror det er litt viktig da. 

Anonymkode: d3e94...6a8

Akkurat som her. En kopp kakao og varme boller på kvelden lurer selv den eldste ut av hulen sin på kvelden her hos oss. 

I hverdagen er det venner, skole og trening som gjelder. Men heldigvis henger de fortsatt med oss på ferier med glede. Vi bruker alltid å reise litt spennende destinasjoner, så tviler på om de hadde hengt med til Spania liksom.. 

God følelse at de begynner å bli veldig selvstendige. Selv var jeg mer enn klar for å flytte ut når jeg var ferdig på vgs. Men boligmarkedet er jo litt annerledes i dag.. 

Anonymkode: 0c146...83d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker meg selv i den alderen da var det mest å sitte på pc når jeg var hjemme, ellers ute med venner. Jeg pleide uansett alltid spise middag med foreldrene mine, se på diverse serier/filmer sammen i løpet av uka og reise på ferier sammen med de. Nå reiste vi ikke på noe kjedelige ferier da men som regel syden/storbyer osv, altså noe jeg gjerne ville bli med på. 

Anonymkode: b3727...1af

AnonymBruker
Skrevet

De bestemmer jo mer over egen tid fra de er 14/15, og man merker jo at venner tar mer og mer plass, og alenetid på rommet (og badet) tar mer og mer tid. 
De vil fortsatt være med oss på ferier, men det er nok også fordi vi tilrettelegger feriene etter deres ønsker og behov. (Men det er jo nettopp fordi vi vet at det er lite tid igjen før de har andre prioriteringer.) 

Noen ganger liker de å komme og henge med oss foreldre. Eller velger å bli med til eller stikke til besteforeldrene. Familiebursdager stiller de også opp i så lenge de har mulighet. 

Men, ja, mer og mer selvstendige og mindre og mindre familietid. 

På den annen side blir det mer og mer voksentid og alenetid på oss foreldre. Vi kan jo også stikke ut og gjøre ting uten å ta så mye hensyn til ungene. 

Anonymkode: 7cb9b...062

• Nyttig 1
Skrevet

Min er 18 og vi spiser stort sett alltid middag sammen om ikke en av oss skal noe. Der er jo den store friheten med store barn jeg som mamma kan ha mitt eget liv og litt. Absolutt en overgang. Han har begynt å ta mer ansvar hjemme det skjedde helt av seg selv. Han lager ofte frokost til oss noe jeg syns er utrolig koslig. Har også fikset lampa i gangen her, lysbrytere (nye deksler) og dusjen. Helt av seg selv (går 2 året elektro). 

Ellers er han mye på rommet og koser seg med det i år skal han på påskeferie med venner for første gang. Jeg elsker egentlig den alderen her er så gøy å se han blomstre 🥰

Når han var 16 ville han ikke være med på hytta, vi drar stort sett dit om sommerferien. Men årene etter har han villet være med og selv organisert sommerferien i år og vi to skal dra dit sammen. 

Jeg tar i mot alt samhold jeg får i den alderen vet jo ikke hvor lenge det blir, bor enda hjemme. Men plutselig kommer kjæreste /familieliv osv. 

Selv hadde jeg ett år jeg nektet være med på ferie, samme året som min sønn da var jeg 16 og jobbet heller som dagmamma den sommeren. Så møtte jeg pappan til min sønn og den sommeren og derfra startet voksenlivet. 

Selv om jeg er voksen har jo jeg blitt med min egen mamma og familie på ferie i blant men sluttet å være en selvfølge. Sånn ca etter 16.

Sånn er det ☺️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 11.33):

Her skjedde det noe i overgangen til videregående. Ungdommen tilbringer så godt som hele fritiden ute med venner og ellers inne på rommet. Det føles nesten som hen ikke bor her lenger sånn bortsett fra store hauger med klesvask.  Blir ikke med på ferie lenger men vil heller være alene hjemme. Hvordan er det hos dere? Har inntrykk av at alle andre får ungdommene med. Vi har ikke penger til dyre ferier, dessverre. 

16 åring : så og si aldri , han er mest ute med venner ,kjæreste,trener og har ofte kamper i helgene, kan være heldig hvis han er hjemme til middagen

snart 18 åringen : har begynt og bli mer hjemme nå i det siste,men er fortsatt ute med venner og kjæreste,men er også en del hjemme.

19,5 åring er mye hjemme, er ute med venner av og til ellers er han på jobb.

har også en på 6 og 8 som er mye med oss foreldrene når det ikke er trening, er mest med venner i helgene

Anonymkode: 56468...e6a

AnonymBruker
Skrevet

Datter på snart 19 med diagnoser. Mye hjemme på rommet sitt. Av og til med venner

Anonymkode: 8c417...873

AnonymBruker
Skrevet

Far her, mor og jeg er skilt.

Datter på 16 (snart 17) ser vi nesten ikke noe til. Hun jobber mye med skolearbeid (heldigvis), og er veldig sosial. I tillegg har hun fått en deltidsjobb og tar så mange vakter hun kan for å spare opp til russetid.

Hun vil være med på ferie, men har ganske mange krav for å bli med. Begge barna er nok dessverre litt bortskjemt da vi før vi ble skilt dro på veldig fine ferier, og mange ganger utenfor Europa. Det er hverken tid eller økonomi til å reise til Miami i halve påsken f.eks. Jeg tipper hun begynner å reise med venninner fra neste år. Men de lærer jo også fort hva ferier koster.

Anonymkode: 48ef8...069

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 11.33):

Akkurat likedan her! Veldig sunnhetstegn at hun er sosial da! Alt dette er heeeelt normalt.  

Anonymkode: 0d41a...166

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Akkurat likedan her! Veldig sunnhetstegn at hun er sosial da! Alt dette er heeeelt normalt.  

Anonymkode: 0d41a...166

Godt å høre. Jeg har bekjente som ser ut til å gjøre mye sammen med sine ungdommer så da er det lett å tenke om jeg har gjort noe feil. Jeg har heller ikke egen oppvekst og sammenligne med, fordi jeg var altfor kontrollert. Bestemte meg for aldri bli sånn så jeg gir mye mer frihet enn jeg fikk selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Nesten bare inne på rommet foran PCen. Han er med på ferie, da, der har han ikke noe valg. G16.

Anonymkode: 3fcad...741

AnonymBruker
Skrevet

18-åring jobber mye med skole, er mye hjemme og ofte på rommet. Ute på festligheter innimellom. 15-åring stort sett på trening eller hjemme, gaming med kompiser i kjellerstua.

Anonymkode: 6d48f...414

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...