Gå til innhold

Erfaring med explant (fjerne brystimplantat)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg skal gjennomføre explant grunnet komplikasjoner med mine 15 år gamle proteser. Det ene implantatet har vridd seg og ligger opp/ned, mens det andre har klumpet seg, så nå er jeg forsynt!

Jeg er veldig spent, og skulle så gjerne hatt mer info fra de med samme erfaring - og allerhelst før-/etter bilder, men det finnes jo ingen steder 😅

Hvor vondt var det etter operasjonen, er det optimistisk eller realistisk å dra tilbake på kontorjobb etter et par-tre dager?

Hvordan føles/ser huden ut uten implantatet? Er det to vrengte bukselommer, eller har det gått seg til med tiden?

Jeg gikk fra A-cup til C-cup med implantat, og så hadde jeg sprengt D-cup i begge ammeperiodene, nå er det C-cup og så blir det vel to slappe A-cuper igjen når operasjonen er utført.

Anonymkode: 1bd3b...edc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fjernet implantatene mine, men det du spør om er ganske individuelt og avhenger for eksempel av om innleggene er over eller under muskel og om du også skal fjerne kapsel 😊

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også gå inn på Realself.com Søk opp breast implant removal. Der er det masse bilder, både fra leger, og fra kvinnene selv. 

Du kan også melde deg inn i facebookgruppen Syk av silikon, breast implant illness: 

https://sykavsilikon-breastimplantillness-norge.no/om-explant/

Selv om du ikke har disse symptomene, så har du fått store komplikasjoner, og der vil du få lese om mange erfaringer, og se resultat.

De fleste får et bedre resultat enn de forventet, men det kan ta et års tid før brystene finner formen sin tilbake ☺️

Anonymkode: a8c86...7ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei. Jeg skal gjennomføre explant grunnet komplikasjoner med mine 15 år gamle proteser. Det ene implantatet har vridd seg og ligger opp/ned, mens det andre har klumpet seg, så nå er jeg forsynt!

Jeg er veldig spent, og skulle så gjerne hatt mer info fra de med samme erfaring - og allerhelst før-/etter bilder, men det finnes jo ingen steder 😅

Hvor vondt var det etter operasjonen, er det optimistisk eller realistisk å dra tilbake på kontorjobb etter et par-tre dager?

Hvordan føles/ser huden ut uten implantatet? Er det to vrengte bukselommer, eller har det gått seg til med tiden?

Jeg gikk fra A-cup til C-cup med implantat, og så hadde jeg sprengt D-cup i begge ammeperiodene, nå er det C-cup og så blir det vel to slappe A-cuper igjen når operasjonen er utført.

Alt du spør om er helt individuelt. Hvordan dette blir for deg er avhengig av hvor vanskelig det blir å få implantatene ut, og hvor mye skade de har gjort på vevet rundt. 
Vil ellers rose deg for at du deler også denne siden ved brystimplantat. Dette er noe mange ikke tenker over før de bestemmer seg for å sette inn implantater. 

Anonymkode: fe5da...536

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis implantatet har vridd seg regner jeg med at det er anatomisk, og under muskel? Da kan det vanskelig å fjerne hele kapselen, fordi de gror fast i brystbenet. Muskelen er også kuttet nederst, og det kan ta litt tid før denne legger seg, noen får et resultat der den drar seg oppover når du løfter armene, men det kommer an på vevet du har selv, hvor mye det vil dekke og legge seg over arrvev og alt sånt som oppstår.
Som regel blir resultatet som de brystene du skulle hatt, den alderen du er, bare med arr, og mulig litt slappere. Men de fleste som fjerner silikon blir fornøyde. Mange føler seg lettere, og sier at de først etterpå skjønner hvor mye smerte/ubehag implantatene forårsaket, som de ikke helt var klar over. En slags "støy" som blir borte. 

Sjekk ut realself.com Der er det mye info fra kvinner som har gjort dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan også gå inn på Realself.com Søk opp breast implant removal. Der er det masse bilder, både fra leger, og fra kvinnene selv. 

Du kan også melde deg inn i facebookgruppen Syk av silikon, breast implant illness: 

https://sykavsilikon-breastimplantillness-norge.no/om-explant/

Selv om du ikke har disse symptomene, så har du fått store komplikasjoner, og der vil du få lese om mange erfaringer, og se resultat.

De fleste får et bedre resultat enn de forventet, men det kan ta et års tid før brystene finner formen sin tilbake ☺️

Tusen takk, dette var kjempenyttige tips! Aldri hørt om realself.com og der var det jo masse bilder, det gjorde meg faktisk mindre nervøs for resultatet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis implantatet har vridd seg regner jeg med at det er anatomisk, og under muskel? Da kan det vanskelig å fjerne hele kapselen, fordi de gror fast i brystbenet. Muskelen er også kuttet nederst, og det kan ta litt tid før denne legger seg, noen får et resultat der den drar seg oppover når du løfter armene, men det kommer an på vevet du har selv, hvor mye det vil dekke og legge seg over arrvev og alt sånt som oppstår.
Som regel blir resultatet som de brystene du skulle hatt, den alderen du er, bare med arr, og mulig litt slappere. Men de fleste som fjerner silikon blir fornøyde. Mange føler seg lettere, og sier at de først etterpå skjønner hvor mye smerte/ubehag implantatene forårsaket, som de ikke helt var klar over. En slags "støy" som blir borte. 

Sjekk ut realself.com Der er det mye info fra kvinner som har gjort dette. 

Har implantat under muskel, dråpeformet som sådan. Så da kan jeg kanskje forvente at det ikke blir helt plankekjøring sånn mtp smerter.

Som du sier, så vil sikkert lettelsen av å få de ut overskygge det som evt er negativt. Jeg er jo uansett på et helt annet sted i livet nå enn da jeg var 18 år, og trenger absolutt ikke puppene for å føle meg hverken fin eller attraktiv lenger. Heldigvis😅

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye koster det å fjerne? Jeg ønsker også å fjerne mine... De ligger under brystmuskelen.

Anonymkode: ef7c0...75f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye koster det å fjerne? Jeg ønsker også å fjerne mine... De ligger under brystmuskelen.

Jeg fikk en pris på 27.000,- hos Aleris.

Da tar jeg ingen løft eller noe annet, skal kun fjerne og la det stå seg til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg fikk en pris på 27.000,- hos Aleris.

Da tar jeg ingen løft eller noe annet, skal kun fjerne og la det stå seg til.

Husk å be dem trekke fra MVA hvis det er helsemessige årsaker, noe det er hvis det er lekkasje, vridd seg osv. Aleris har avtale med det offentlige.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk fjernet implantatene mine i fjor. Hard kapsel på begge og grodd fast til brystbenet. Måtte ha dren i etterkant, men var på jobb etter en uke. Ikke spesielt mye smerter. Kostet meg 45.000. 

Jeg hadde en B i utganspunktet og gikk opp til C. Synes puppene er overraskende fine i etterkant. Er en B igjen nå. 

På mammografi og ultralyd for noen uker siden ble det oppdaget silikon i armhulene. Så de har lekket, men det er vist ikke uvanlig ifølge legen der. 

Anonymkode: 6a76e...efa

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk fjernet implantatene mine i fjor. Hard kapsel på begge og grodd fast til brystbenet. Måtte ha dren i etterkant, men var på jobb etter en uke. Ikke spesielt mye smerter. Kostet meg 45.000. 

Jeg hadde en B i utganspunktet og gikk opp til C. Synes puppene er overraskende fine i etterkant. Er en B igjen nå. 

På mammografi og ultralyd for noen uker siden ble det oppdaget silikon i armhulene. Så de har lekket, men det er vist ikke uvanlig ifølge legen der. 

Dette er så skremmende å lese, særlig med tanke på unge jenter som legger inn for å få fine pupper, uten å tenke på at både kroppen og puppene skal leve i mange tiår og hva konsekvensene av skjønnhetshysteriet medfører. Kanskje enda mer i dag enn da både du og ts fikk langt inn silikon?

Anonymkode: fe5da...536

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde ingen smerter etterpå.

gikk på middag med venner samme kveld. Puppene var litt tomme og rare noen måneder før de kom tilbake til noe mer normalt. Og det kjentes mykt og godt og naturlig uten implantater. Og jeg sluttet å være en frysepinn.

Anonymkode: 9a7ac...973

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle silikonimplantat lekker. Også utenfor kapsel, så det hjelper ikke alltid å fjerne den i sin helhet (enbloc) sammen med implantatet. For hos de fleste har det migrert gjennom kapsel, og ut i vev, større og mindre partikler.
Å legge under muskel skulle ikke vært lov. Det skaper større problemer for mange, fordi den gror fast i brystben, og til dels muskel, og fordi muskelen som deles kan gi et litt uheldig resultat i etterkant. "double bubble" blant annet. Kjempefint å høre historier som din, der alt uansett gikk bra! ❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

TS her (glemte å forbli anonym, så hvis noen kjenner meg igjen på brukernavn så setter jeg pris på diskresjon). Tenkte jeg skulle dele litt erfaringer i dagene som kommer, nå som operasjonen er vel gjennomført.

Operasjonsdagen: Våknet post op iskald og litt svimmel, men fikk kommet meg etter litt saft og kjeks, og fikk straks pratet med kirurgen. Ingen lekkasje som fryktet, men begge implantatene lå vridd og bare en tynn kapsel som de fjernet. Hele operasjonen tok 30 min. Trenger ikke bandasje, men vanlig sportsBH (med åpning foran) dag og natt i 8 uker. Har sniktittet i speilet og det er defintivt to bunadsvesker i front, men niplene ligger fortsatt på oversiden og det tenker jeg at jeg sier meg fornøyd med. Fikk pinex forte og tok det et par ganger ila ettermiddag/kveld, men hadde egentlig overraskende lite vondt.

Post op dag 1: Sov dårlig gjennom natten, sikkert adrenalinet som satt meg litt ut, for smerter var absolutt ikke årsaken. Gikk helt fint å stå opp, pusse tenner og re opp seng. Det svir litt i sårene når jeg går, men når jeg sitter kjenner jeg ingenting. Har enda ikke hatt behov for smertestillende idag. Nå er dagen enda ung, men jeg har troa på at jeg er en av de heldige som kan fortsette livet som vanlig - med 750 gr mindre i frontpartiet.

Og helt ærlig! Utseendet på pupp bryr meg ufattelig lite, jeg er bare så glad for at det hele er overstått 🙌🏼

Endret av 91ejnot
Skulle egentlig holde tråden anonym, men pyttpytt
  • Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vurdert å fjerne mine også, uten noen egentlig grunn annet enn at jeg synes de ser litt unaturlige ut på meg. Fikk en pris på 28.500,- hos Aleris (som er der jeg fikk dem innsatt). Har ikke kommet lengre enn å sjekke pris, da jeg engster meg litt for både utseendet etterpå og smerter i etterkant av operasjonen. Men det er oppløftende å lese at du ikke har hatt noe smerter å snakke om.

Anonymkode: cf280...c76

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 17.32):

Nå fikk jeg definitivt enda mer lyst til å fjerne mine... Har lagt inn 290 g silikon i hvert bryst 2 ganger (byttet ut pga hardkapsling for 12 år siden), nå ligger de under brystmusklene så må vel spikkes løs. Dritt at det skal være så dyrt, og antakeligvis bli så stygt etterpå.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå fikk jeg definitivt enda mer lyst til å fjerne mine... Har lagt inn 290 g silikon i hvert bryst 2 ganger (byttet ut pga hardkapsling for 12 år siden), nå ligger de under brystmusklene så må vel spikkes løs. Dritt at det skal være så dyrt, og antakeligvis bli så stygt etterpå.

Jeg hadde 375gr i hver pupp, også under muskel. Leste alle sine erfaringer om at det skulle være så vondt og avansert siden det er under muskel, men som sagt så tok operasjonen 30 minutter og helt uproblematisk!

Både dyrt og litt uflatterende etterpå, men føler meg så lettet likevel ☺️

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
91ejnot skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde 375gr i hver pupp, også under muskel. Leste alle sine erfaringer om at det skulle være så vondt og avansert siden det er under muskel, men som sagt så tok operasjonen 30 minutter og helt uproblematisk!

Både dyrt og litt uflatterende etterpå, men føler meg så lettet likevel ☺️

Gratulerer med vel overstått helsebringende explant ❤️ Høres rart ut at de fjernet all kapsel på kun 30 min, mulig den var tynn, slik at de bare fjernet den i på framsiden ved muskel, og lot den inntil brystbenet være? Som regel gjøres det slik, og er uproblematisk.
Resultatet vil bedre seg med tiden, og brystene vil "finne formen" etter noen måneder. Slapp av og nyt et lettere liv, uten trykk på brystbenet, der du kan klemme de de holder nær uten at silikonen er i veien! ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fjernet mine etter 10 år. Hadde str 180 .

De første månedene så det grusomt ut. Et år etter kunne man ikke se det bortsett fra arrene. Nå er jeg 45 år, har nesten ikke pupper men heller ikke antydning til heng, huden trakk seg fullstendig sammen igjen. Mer speilegg enn vrengte baklommer 😅

Anonymkode: 1d7dd...6db

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...