Gå til innhold

Når fikk du smertestillende etter fødsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fordi en jordmor ikke uttaler seg i dag på denne måte, man setter heller ikke sprøyte i baken på en fødekvinne i dag. 
Meg bekjent har du i andre tråder og opplyst at din sønn er en del år gammel i dag, om jeg ikke husker helt feil da? 

Anonymkode: d6d38...440

Petidin gis intramuskulært, var vanlig da jeg fødte barn for 20 år siden, men var ikke prat på ved fødsel for fem år siden. 

Til trådens tema: Etter første fødsel hadde jeg blitt sydd veldig mye (måtte på operasjonsstuen), og hadde så vondt etterpå. Jeg trodde det skulle være slik, så jeg klagde ikke på det, bare så at jeg satte meg veldig ømt osv. Etter halvannet døgn var det en sykepleier som sa «åh, har du vondt i stingene?» og jeg svarte ja. Så spurte hun sist jeg fikk smertestillende og jeg bare høh, skulle jeg fått det? Fikk da dobbel dose naproxen som var som himmelen siden det også dempet hevelsen og dermed gav mindre smerter ved stramme sting. 

Neste fødsel hadde jeg med naproxen selv, for å unngå lignende. 

Anonymkode: 660e5...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir jo bare gjetting, men vil tippe du fikk noe under fødselen og de dermed ville det skulle gå nok timer imellom. Men kan du ikke spørre? Journalen din finnes jo, det er mye lettere å spørre de som vet enn å spørre på internett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk ingen smertestillende, bare haugevis med isbind. 

Anonymkode: 65611...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (På 11.4.2025 den 10.43):

Høres ut som de halte ut tiden ja.

Jeg fødte som deg med vakuum og klipp, men hadde ikke behov for smertestillende etterpå. 

Men når jeg og nabomoren etterspurte ting på barsel var noen av vaktene JÆVLIG vrange. Særlig mot hun jeg delte rom med. 

Vakter - fødte du i Gilead eller? 😅

Klipp + vakuum første fødsel og revning andre. Hadde ikke behov for smertestillende etterpå, noe som lot til å overraske jordmødrene. Hadde dog epidural begge gangene så det har sikkert døyvd litt. 

Synes å huske jeg fikk tilbud om smertelindring etter at vi kom over på barsel.

Anonymkode: 91f2d...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk Paracet (1 g) og Naproksen hver 6. time da jeg var på barsel. Tok det kun 3 ganger i døgnet da jeg foretrakk å sove i stedet for å våkne for å ta smertestillende. 

Anonymkode: 2520b...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vakter - fødte du i Gilead eller? 😅

Klipp + vakuum første fødsel og revning andre. Hadde ikke behov for smertestillende etterpå, noe som lot til å overraske jordmødrene. Hadde dog epidural begge gangene så det har sikkert døyvd litt. 

Synes å huske jeg fikk tilbud om smertelindring etter at vi kom over på barsel.

Anonymkode: 91f2d...70d

Vaktsystem på sykehuset ja - nattevakt/dagvakt osv 😅

Føltes litt Gilead 😆 Neida.

Min epidural ble skrudd av lenge før og måtte presse hodet ut i 75 min mens de dro som faen i vakuumet. Visstnok stod jordmor med begge bena oppå senga for å få mer kraft mens jeg sparket ned instrument bordet. Husker ikke den biten 🥶🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 10.36):

Jeg har født med sugekopp og klipp, etter fødsel hadde jeg så vondt, ble satt opp i sengen etter jeg ble sydd og fikk beskjed om at jeg ville få smertestillende senere. Spurte hvorfor ikkr nå, men fikk ikke svar. De kom inn etter ca 30 min og kjente på livmor, spurte etter smertestillende og fikk fortsatt beskjed om at jeg skulle få det senere. Så fikk jeg lov å dusje etter å ha følt jeg bare satt der i smerter, men fikk ikke smertestillende før etter det. Tok over 3 timer fra fødsel til jeg fikk, og var bare paracet og ibux, så ikke noe voldsomt som gjør en sløv eller noe. Lurer på hvorfor jeg måtte vente så lenge, om det er en grunn eller retningslinjer med å vente. I tillegg fødte jeg på natt og var sliten og trøtt, hadde bekken og halebeinssmerter i tillegg, så var 3 vonde timer etter litt hard behandling. Fikk aldri noe svar på føden. Hadde en fin opplevelse av oppholdet uten om akkurat det, akkurat da følte jeg meg oversett og den første tiden med baby ble litt ødelagt. 

Anonymkode: cd279...aef

Dette er så rart... jeg revnet hele området verste grad jeg hadde ingen smerter dagen etterpå tok ikke smertestillende mine. 

Anonymkode: 04e5f...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 10.46):

Følte jeg hadde en glødende tennisball sydd inn. :ler:

Var ikke vrange mot met etter det. Rart noen er det..stakkars hun du delte rom med!

Anonymkode: cd279...aef

Ja, de nektet henne og den SKRIKENDE lille babyen MME.

Hun hadde papirer på, og gjentok i 3 døgn at hun hadde hatt brystkirurgi som gjorde at det ikke kunne produseres melk.

Jeg hørte henne si det mange ganger til flere. 
Barnet gråt utrøstelig, og visstnok ble hun og forrige 3barnsmor jeg overtok senga av skjelt ut pga mangle evne til å amme.

»Hun Sigrid Tusvik på tv klarte det fint, nå må dere skjerpe dere og ta vare på ungene deres». Bare 3barnsmora hadde guts nok til å si ifra at nok var nok.

Meanwhile får denne mora fullstendig breakdown og gråter bak gardinen som skiller oss. Jeg snakket med henne og sa at «nå gir du deg ikke, si at du SKAL få mme». 

Ny vakt kommer inn, hører hva som har foregått og bare «vi henter mme nå med en gang». Kommer inn, og sier «jeg skal ta dette opp med ledelse og sørge for at det blir refs, du har blitt behandlet dårlig». Beklaget og trygget stakkars mora. 

Illskrikende spedbarn får mme - og hva skjer? Sluker maten og blir en helt ny unge. Rolig og tilfreds. Stakkars mora hulkgråt i sikkert en time etterpå.

Så den opplevelsen came in handy når sur barnepleier ignorerte meg og mannen ang MME på 2. døgn. Jeg bare «forstår du ikke hva jeg formidler? JEG SKAL HA MME, NÅ». Kjerringa lot som hun ikke forstod ordet. Syke folk asså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...