Gå til innhold

Når fikk du smertestillende etter fødsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har født med sugekopp og klipp, etter fødsel hadde jeg så vondt, ble satt opp i sengen etter jeg ble sydd og fikk beskjed om at jeg ville få smertestillende senere. Spurte hvorfor ikkr nå, men fikk ikke svar. De kom inn etter ca 30 min og kjente på livmor, spurte etter smertestillende og fikk fortsatt beskjed om at jeg skulle få det senere. Så fikk jeg lov å dusje etter å ha følt jeg bare satt der i smerter, men fikk ikke smertestillende før etter det. Tok over 3 timer fra fødsel til jeg fikk, og var bare paracet og ibux, så ikke noe voldsomt som gjør en sløv eller noe. Lurer på hvorfor jeg måtte vente så lenge, om det er en grunn eller retningslinjer med å vente. I tillegg fødte jeg på natt og var sliten og trøtt, hadde bekken og halebeinssmerter i tillegg, så var 3 vonde timer etter litt hard behandling. Fikk aldri noe svar på føden. Hadde en fin opplevelse av oppholdet uten om akkurat det, akkurat da følte jeg meg oversett og den første tiden med baby ble litt ødelagt. 

Anonymkode: cd279...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres merkelig ut. Jeg hadde ikke behov for smertelindring etter fødsel, men fikk paracet under aktiv fødel, siden jeg hadde feber. 

Anonymkode: 0add5...87d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som de halte ut tiden ja.

Jeg fødte som deg med vakuum og klipp, men hadde ikke behov for smertestillende etterpå. 

Men når jeg og nabomoren etterspurte ting på barsel var noen av vaktene JÆVLIG vrange. Særlig mot hun jeg delte rom med. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres merkelig ut. Jeg hadde ikke behov for smertelindring etter fødsel, men fikk paracet under aktiv fødel, siden jeg hadde feber. 

Anonymkode: 0add5...87d

Ja, litt pussig.

Må legge til at jeg fikk fødespinal som var ute lenge før selve forløsning, og drypp mot riesvekkelse, som gikk litt etter fødsel for god sammentrekning av livmor. Mulig det var noe med det, men jeg er bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk bloodpatch på dag 3. Ingen annen smertelindring var aktuell eller hensiktsmessig.

Brukte 1,5 l flaske med grønnsåpevnn under tissing.

Anonymkode: 4744d...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her etter klipping og at hadde spjæret fikk jeg intravenøst smerte lindring da de klippet, kunne da ikke gi paracet og ibux etter en stund slik at det ikke ble for mye.

Fikk du ikke noe når de syde

Anonymkode: b27ab...2ff

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Høres ut som de halte ut tiden ja.

Jeg fødte som deg med vakuum og klipp, men hadde ikke behov for smertestillende etterpå. 

Men når jeg og nabomoren etterspurte ting på barsel var noen av vaktene JÆVLIG vrange. Særlig mot hun jeg delte rom med. 

Følte jeg hadde en glødende tennisball sydd inn. :ler:

Var ikke vrange mot met etter det. Rart noen er det..stakkars hun du delte rom med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her etter klipping og at hadde spjæret fikk jeg intravenøst smerte lindring da de klippet, kunne da ikke gi paracet og ibux etter en stund slik at det ikke ble for mye.

Fikk du ikke noe når de syde

Jeg fikk bedøvelse før de klippet, men den var halveis ute når de sydde. Kjente alt og var vondt. Jeg fikk rift på andre siden av vagina og et kutt av sugekoppen lenger opp på innsiden av le indre leppene, der fikk jeg ikke bedøvelse. 

Måtte sy på nytt før jeg dro, da fikk jeg mye bedre bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke behov for smertestillende etter selve fødselen (ingen rifter eller noe), men de var ikke vonde å be da jeg spurte etter smertestillende mot etterriene. Om det var noen god grunn til å ikke gi deg smertestillende med en gang du ba om det burde de jo fortalt deg det.

Anonymkode: 4d338...050

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fionas skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk morfin slange inn i låret, barnet fikk også smertestillende. 

Fikk barnet pga sugekopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var på intensiv, så hadde en egen intensivsykepleier, så fikk alt jeg trengte med en gang, inkl smertestillende. 

Anonymkode: 16101...65a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk smertestillende i form av en sprøyte i baken da jeg ble lagt i fødesengen. Jeg sa i fra at jeg hadde hatt bekkenløsning i flere måneder og ikke klarte å ligge på rygg, og derfor hadde sovet i en lenestol i stua siste måneden pga bekkenløsningssmerter. Men jordmora mente at siden det at jeg lå på rygg lettet hennes arbeid, så måtte jeg ligge på rygg (ikke stå på kne eller stå med "prekestol" eller noe). Så da ble løsningen at jeg fikk en smertestillende sprøyte i baken.

Hva det var i den sprøyta, vet jeg ikke, men med den supereffektive virkningen den hadde, så tipper jeg det var morfin eller noe av et slag. Bekkenløsn.smertene forsvant som dugg for sola, og fødselen gikk som en lek. Klart jeg kjente noe smerte under utdrivingen da hodet sto i åpningen, men det hele gikk overraskende lett. Jeg har hatt menstruasjonssmerter i mitt liv som var langt verre enn den fødselen.

Etter fødsel hadde jeg ikke behov for noe smertestillende (ble klippet et lite klipp). Og bekkenløsningssmertene forsvant ut av kroppen samtidig med babyen. Helt fin etter fødsel, kunne gå som normalt for første gang på månedsvis, så ingen smertestillende var nødvendig.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk smertestillende i form av en sprøyte i baken da jeg ble lagt i fødesengen. Jeg sa i fra at jeg hadde hatt bekkenløsning i flere måneder og ikke klarte å ligge på rygg, og derfor hadde sovet i en lenestol i stua siste måneden pga bekkenløsningssmerter. Men jordmora mente at siden det at jeg lå på rygg lettet hennes arbeid, så måtte jeg ligge på rygg (ikke stå på kne eller stå med "prekestol" eller noe). Så da ble løsningen at jeg fikk en smertestillende sprøyte i baken.

Hva det var i den sprøyta, vet jeg ikke, men med den supereffektive virkningen den hadde, så tipper jeg det var morfin eller noe av et slag. Bekkenløsn.smertene forsvant som dugg for sola, og fødselen gikk som en lek. Klart jeg kjente noe smerte under utdrivingen da hodet sto i åpningen, men det hele gikk overraskende lett. Jeg har hatt menstruasjonssmerter i mitt liv som var langt verre enn den fødselen.

Etter fødsel hadde jeg ikke behov for noe smertestillende (ble klippet et lite klipp). Og bekkenløsningssmertene forsvant ut av kroppen samtidig med babyen. Helt fin etter fødsel, kunne gå som normalt for første gang på månedsvis, så ingen smertestillende var nødvendig.

Og hvor mange år er dette siden? Neppe representativt for dagens fødekvinner? 

Anonymkode: d6d38...440

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg fikk bedøvelse før de klippet, men den var halveis ute når de sydde. Kjente alt og var vondt. Jeg fikk rift på andre siden av vagina og et kutt av sugekoppen lenger opp på innsiden av le indre leppene, der fikk jeg ikke bedøvelse. 

Måtte sy på nytt før jeg dro, da fikk jeg mye bedre bedøvelse.

Her og fungerte ikke bedøvelsen de satte der nede særlig. Legen sa det hastet å sy før evnt smertestillende slo skikkelig til pga de store blødningene jeg hadde. Men det de satte intravenøst ga litt virkning, så ga de litt mer etter intravenøst da de var ferdig å sy.

Gikk vel da nesten 3 timer før de ga mer da kun paracet og ibux. Klarte jo nesten ikke gå på do eller noe på lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hvor mange år er dette siden? Neppe representativt for dagens fødekvinner? 

Hvorfor skulle det ikke være det? Har de sluttet med smertestillende i sprøyteform innen norsk legevesen? 🤨

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har født 3 ganger, første barn hadde jeg ingen planer/ønsker tenkte jeg ville se hvordan det var, jeg prøvde lystgass,akupunktur, dusj og så ville jeg ha epidural, som jeg tidligere hadde takket nei til.

barn 2 så ble jeg glemt på et rom i over 1 time, de kom jo snart, der drøyde de veldig å gi smertestillende.

barn 3 så var jeg enda mer redd smertene, da hadde min jordmor(hun kommunale, skrevet st jeg ønsket å bare ha klar nålen i ryggen å heller skru på på når det ble heftig, det er ikke bare bare å ble stukket i ryggen i mellom rier som er i mitt tilfelle så vonde at du spyr og nesten besvimer. Fødsel 1 var den beste, de brydde seg mer om den førstegangsfødende.

Anonymkode: 1cf51...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skulle det ikke være det? Har de sluttet med smertestillende i sprøyteform innen norsk legevesen? 🤨

Fordi en jordmor ikke uttaler seg i dag på denne måte, man setter heller ikke sprøyte i baken på en fødekvinne i dag. 
Meg bekjent har du i andre tråder og opplyst at din sønn er en del år gammel i dag, om jeg ikke husker helt feil da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi en jordmor ikke uttaler seg i dag på denne måte, man setter heller ikke sprøyte i baken på en fødekvinne i dag. 
Meg bekjent har du i andre tråder og opplyst at din sønn er en del år gammel i dag, om jeg ikke husker helt feil da? 

Jordmoren jeg hadde var nok nær pensjonsalder ja. 

Får ikke kvinner i fødeseng smertestillende i dag? Utenom lystgass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde lik fødsel som deg med vakuum + klipp, men jeg revnet mye i tillegg. Fikk ingen smertestillende på noe tidspunkt, ikke en Paracet en gang. Selv om jeg tryglet om det, hadde så sinnsykt vondt etterpå at hjelp. Fikk bare beskjed om at "det er vanlig å være øm". Fikk ikke bedøvelse før de klippet og om jeg fikk noe under sying så virket det alle fall ikke (kjente alt), så det var ikke sånn at de trodde jeg alt var bedøvet heller. 

Reiste hjem dagen etter da barsel var generelt grusomt, fikk kontakt med fastlegen min samme dag og fikk beskjed av henne hva jeg kunne ta og hvor mye mtp amming og alt. Tok Naproxen (?) og Paracet, funket kjempe bra - fikk en ny tilværelse :) 

Anonymkode: 614d2...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...