Gå til innhold

Menn! Hva skal til for at dere velger å forandre på vanene deres/legger innsats i et nytt forhold etter veldig mange år som singel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Brøt ut av et langt og giftig ekteskap og levde ungkarslivets glade dager i over ti år. Siste året alene gikk jeg litt lei, jeg hadde alt man kan drømme om , men kjente at livet var uten innhold. Midt i alt som foregikk så savnet jeg en fast livspartner.

Jeg hadde rikelig med penger, det var god tilgang på damer, sett utenfra hadde jeg det helt knall. Har stort fint hus, hadde på få år bygd opp et firma som går godt, samtidig som jeg har beholdt jobben jeg hadde. Det gikk i ett døgnet rundt samtidig som jeg rakk masse sosialt liv og festing.

Jeg var heldig og traff hun som i dag er min samboer. Vi forelsket oss øyeblikkelig, og var ikke i tvil noen av oss. Jeg hadde gjennom årene samlet på meg en diger garasje full av veteranbiler og motorsykler, og lagt meg til en haug med dårlige vaner. Var lite hjemme, spiste alle måltider ute, eller I fart. Huset var vel egentlig ikke rigget for fastboende kjærester heller.

Jeg innså fort at denne dama skulle jeg satse allt på, dette var rett og slett for bra til å miste. Heldigvis har det gått bra, jeg måtte legge om ganske kraftig på livsførsel, samtidig så er jeg jo fortsatt den hun falt for. 

Anonymkode: 03a20...94d

Det interessante her er jo hvor mye du måtte legge om livsførselen for å beholde dama. Hva måtte forsakes og hvorfor?

Anonymkode: d272b...5dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke vaner er det du sikter til da? Noe må man jo nødvendigvis endre på, men premissett her blir veldig vagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal leve sammen som kjærester så vil man jo bruke tid sammen. Vi forsøker å ha måltider, lager alltid middag og spiser sammen. Jeg spiste jo som regel i bilen eller på en byggeplass. Ominnrede og pusse opp gjør vi sammen. Tidsbruk er en ting som er endret, det skilles mellom jobb og fritid. Før var jeg stort sett på jobb også når jeg var hjemme, alltid i arbeidsklær. Ren uansvarlighet kan man ikke drive med når man er i et forhold  det sier seg selv. Jeg hadde for vane å forsvinne botover veien og bli borte i flere døgn, uten annen bagasje enn visakort.

Ungkarsting som preget huset før er tonet ned. Man trenger ikke fire motorsykler, så garasjen rommer også mancave nå. Det er ikke biljardbord og to meter høye høytalere i stua.

Jeg tar ferie som normale folk, og vi drar på turer sammen.

Anonymkode: 03a20...94d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer litt på hva du mener med dette... For det første så tenker jeg at om du må endre en mann for at han skal passe inn i et forhold slik du ønsker det - så har du funnet deg feil mann. Ellers tenker jeg at man sammen naturlig smelter mer og mer sammen etterhvert som man blir kjent og forholdet blir mer og mer seriøst. Man former nye vaner og tradisjoner sammen som par. Men om det er slik at du vil bevege deg inn på personlige vaner, så beveger du deg inn på et minefelt. For ingen er perfekte, selv ikke deg - som også har dine uvaner, som du kanskje ikke ser selv. Om han ikke ser på sine vaner som uvaner, og du vil forsøke å endre han - da kan det fort være begynnelsen på slutten. 

Anonymkode: 3181d...0fe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags uvaner tenker du på, da? Det er nok lettere å svare om du er litt mer konkret enn "vaner" og "innsats".

Det er klart jeg, når jeg etter ti år som aleneboende ungkar nå er forlovet og skal inn i mitt første samliv med en dame, tilpasser meg på små dagligdagse ting. Jeg tar hensyn til at jeg bor med en annen, enten det gjelder ren ryddighet eller støy eller annet. Det hadde jeg nå forsåvidt gjort samme hvem jeg skulle bo med og hva slags relasjon vi hadde.

Så mistenker jeg vel at det er andre ting TS tenker på, når dette tydeligvis er (u)vaner av en slik karakter at partner skal stille opp for å hjelpe meg med endringene. Jeg har ikke trengt partners hjelp til hverken å slutte å legge buksene mine i stolen under vinduet eller slutte å se meg om etter kjæreste, akkurat, men det er vel neppe det TS er ute etter, men skal jeg kunne svare bedre må bestillingen fra TS nesten være litt mer konkret.

Anonymkode: e9f0e...a28

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (På 11.4.2025 den 13.00):

Ingenting. Har gitt opp.

Jeg er 39 og finner nok aldri noen barnløs dame. Som vil ha barn. De på min alder er ferdige med barn, og jeg vil ikke være stefar. 

Problemet er ikke å finne en barnløs dame som vil ha barn. De er det hundretusen vis av.  Hvis du ikke blir valgt av disse eller ikke finner disse må du ta grep for å løse det problemet. Dette er et DU problem, ikke ett DE problem 🙏

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det en stund siden for min egen del. Jeg måtte jo endre prioriteringene og tidsbruken da målet ble endret til å stifte familie. 

Mindre tid til trening, gutteturer mv. og mer tid med henne og etterhvert barna. Jeg skjønner ikke folk som har familie men ikke prioriterer den. Ungene er i barnehagen hele åpningstiden, andre skal på død og liv trene i de få timene man har til rådighet med ungene etter jobb osv. 

Det var en del fysiske ting. Ble kvitt ungkarssofaen. Endte med å selge leiligheten min for å kjøpe noe sammen. Leiligheten kunne aldri bli "hennes".

Når man flytter sammen med noen, så innebærer det at begge må jenke seg litt.

Vi er uenige om vindusskjerming, fargepalett i stua og taklamper. Vi har to TVer, jeg orker ikke ett minutt av 90 days to wed, kona orker like lite champions league. Kona rydder bort alt som ikke sitter fast, jeg roter. Begge måtte endre seg litt. 

Anonymkode: f27e2...477

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (På 11.4.2025 den 12.00):

Ingenting. Har gitt opp.

Jeg er 39 og finner nok aldri noen barnløs dame. Som vil ha barn. De på min alder er ferdige med barn, og jeg vil ikke være stefar. 

Thailand eller norske tykke damer er din mulighet kompis

Anonymkode: cb4ce...7a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 11.33):

Noen som har vært der? Gått bra/dårlit? Hva er viktigst for dere, og hvor vanskelig har det vært? Hvordan ønsker dere at partner skal stille opp for å hjelpe?

Anonymkode: a63ab...c04

Jeg og min kjæreste har nå vært sammen i snart 2 år. Det har ikke vært lett - for jeg trivdes godt som singel - men samtidig var det verdt å gjøre den jobben og endre det jeg måtte for at vi skal fortsette å være sammen.  De som kjenner meg her inne fra lang tilbake vet at jeg har hatt en god del forhold opp gjennom.  Ingen av mine forhold har vart mer enn 5 år. De fleste relasjonene har vart mellom 6 måneder og 1.5 år.  Hvorfor jeg valgte å satse nå og virkelig har troen på dette forholdet? Fordi han er en veldig flott mann og vi har det utrolig fint sammen.

• Vi kommer fra den samme kulturelle bakgrunnen.
  • Har de samme tankene for et forhold.
  • Trives veldig godt i hverandres selskap.
  • Han vet hva han vil og det er å være min kjæreste. 

Jeg hadde bestemt meg for å forbli singel og fokusere på jobb når jeg ble introdusert til han av en felles venn av oss. Det var en trygghet med han som gjorde at jeg fikk lyst til å lære han å kjenne. Vi begynte å date og pluselig var jeg begynt å bli forelsket. Det var da panikken tok meg og jobben begynte. Jeg måtte endre meg fra å kun ta hensyn til meg til å ta hensyn til han også. Oss. Det har krevd sitt. Men hans tolmodighet har vært grunn nok til å gjøre den jobben. Alt kan løses med god komunikasjon og forståelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettinettet skrev (39 minutter siden):

Problemet er ikke å finne en barnløs dame som vil ha barn. De er det hundretusen vis av.  Hvis du ikke blir valgt av disse eller ikke finner disse må du ta grep for å løse det problemet. Dette er et DU problem, ikke ett DE problem 🙏

Det nok en kombinasjon.

For ikke kom og si at skallethet,lav inntekt, være introvert, lav høydemessig etc ikke begrenser mulighetene en del. Mange av de tingene kan man ikke fikse.

De gangene jeg har gått inn med selvtillit, eller i alle fall har turt prøve meg til tross for dårlig selvtillit, har det endt dårlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (12 minutter siden):

Det nok en kombinasjon.

For ikke kom og si at skallethet,lav inntekt, være introvert, lav høydemessig etc ikke begrenser mulighetene en del. Mange av de tingene kan man ikke fikse.

De gangene jeg har gått inn med selvtillit, eller i alle fall har turt prøve meg til tross for dårlig selvtillit, har det endt dårlig.

Jeg skjønner at det føles tungt, og det er ikke rart at du tenker det er "en kombinasjon" – det er lett å tro at ytre faktorer som høyde, hår, inntekt og personlighetstype diskvalifiserer en fra å bli valgt. Men vet du hva? Det stemmer rett og slett ikke.

Det finnes mange menn som er lave, skallet, har lav inntekt og er introverte – og som er i fine, nære, kjærlige forhold. De har ikke "vunnet i gen-lotteriet", de har blitt valgt fordi de har vært trygge, ærlige og ekte. Det er nemlig det mange kvinner søker: Noen som gjør at de føler seg sett, trygg og verdifull – ikke nødvendigvis en som har selvtillit på overflaten, men en som tør å være sårbar og vise hvem han er.

Så nei – dette er ikke et "de-problem". Det er et deg-problem, men ikke på den straffende måten. Det handler ikke om hvem du er, men hva du tror om deg selv. Og når du bærer den troen – at du ikke er verdt å velge – så er det det som skinner gjennom. Ikke høyden din. Ikke lønnsslippen. Ikke håret som ikke er der.

Det viktigste du kan gjøre er ikke å bli høyere, rikere eller mer utadvendt. Det er å finne ro i deg selv, og begynne å tro at du faktisk har noe å gi. For det har du.

Kvinner velger ikke alltid "de mest imponerende", de velger de som får dem til å føle seg trygge og sett. Det kan være deg – hvis du tillater deg selv å tro det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 10.33):

Noen som har vært der? Gått bra/dårlit? Hva er viktigst for dere, og hvor vanskelig har det vært? Hvordan ønsker dere at partner skal stille opp for å hjelpe?

Anonymkode: a63ab...c04

Kommer an på hva slags vaner og innsats det er snakk om. Vær litt mer spesifikk.

Anonymkode: 4c7b7...9b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer an på hva slags vaner og innsats det er snakk om. Vær litt mer spesifikk.

Her er det du som skal være spesifikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår heller ikke TS. Hvilke vaner er det jeg har som jeg må endre på?

Anonymkode: ce1c2...f0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal du altså selv svare på her. TS kan umulig vite dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er det du som skal være spesifikk.

Det er ikke min jobb å gi noen full utredning fordi spørsmålet er uklart. Prøv igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er ikke min jobb å gi noen full utredning fordi spørsmålet er uklart. Prøv igjen.

Hva er du villig til å endre for en dame? Kunne ikke vært tydeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hva er du villig til å endre for en dame? Kunne ikke vært tydeligere.

Det var ikke spørsmålet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte først og fremst ha funnet noen som faktisk bor i nærheten. Nå er jeg vel der at jeg har gitt opp, etter fryktelig mange år som singel og uten evne til å skape interesse fra noen som ikke bor flere timer eller land unna. Tilpasser meg gjerne litt for den rette, men jeg tror ikke vedkommende eksisterer i virkeligheten.

Anonymkode: b3157...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 18.54):

Skjønner du ikke såpass?

Hvis du for eksempel har for vane å dra på lang motorsykkeltur med kompiser tre ganger i måneden vår, sommer og høst, så er det noe som det kan være ønskelig å endre på om du får kjæreste. Og at du for eksempel har for vane å ha åpent hus for alle, til stadighet fester, drar hjem til mamma for å spise middag omtrent daglig, er sløv med å holde det ryddig rundt deg. Alt mulig som kan være vanlig å gjøre i en ungkarstilværelse, men som man velger å endre på for en kjæreste. 

Anonymkode: 76725...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...