Gå til innhold

Hvordan få baby i egen seng fra start?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor gammelt er det andre barnet? Tror det er lettere å venne dette til å sove alene, enn en helt nyfødt baby... Litt avhengig av alder.

Anonymkode: c0323...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke prøvd bedside crib, men er ikke hensikten der å ligge så nært t det blir en slags samsoving? Hvor en kan ha egen arm/hånd nær baby? 

Anonymkode: 35ecd...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har jeg ikke prøvd bedside crib, men er ikke hensikten der å ligge så nært t det blir en slags samsoving? Hvor en kan ha egen arm/hånd nær baby? 

Jo den er nærme sengen, men det er ikke samsoving da barnet har egen seng. Ved samsoving sover babyen/barnet gjerne helt inntil mor. 

Anonymkode: 276f9...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jo den er nærme sengen, men det er ikke samsoving da barnet har egen seng. Ved samsoving sover babyen/barnet gjerne helt inntil mor. 

Ja, skjønner det, men det burde vel være en god løsning for ts? Og mulig lettere overgang til egen seng for baby?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, men om man for eksempel har en baby som  bare sovner med tett kroppskontakt og puppen i munnen og våkner hvis den blir flyttet, er det ikke nært nok med bed side crib.

Anonymkode: 7b8da...53d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I egen seng eller i min?

Egen seng.

Anonymkode: 1570e...059

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det trygt da? Trodde barnet kunne kveles om det snur på ansiktet og får det inntil håndkledet. 

Er jo en grunn for at det ikke er anbefalt å ha noe som helst oppi sengen til baby. 

Det ble gjort med alle babyer på nyfødt intensiv, så det hadde vel ikke blitt gjort hvis det var ansett som utrygt. Det er regelrett umulig at en håndduk rullet som en pølse skal greie å dekke over nese og munn til baby og kvele babyen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det ble gjort med alle babyer på nyfødt intensiv, så det hadde vel ikke blitt gjort hvis det var ansett som utrygt. Det er regelrett umulig at en håndduk rullet som en pølse skal greie å dekke over nese og munn til baby og kvele babyen. 

Jeg stoler ikke blindt på sykepleiere/barnepleiere, hvis barnet får ansiktet ned i den kanten så kan det kveles jo. Er en grunn for at sengekanter ikke anbefales, dette går for det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg stoler ikke blindt på sykepleiere/barnepleiere, hvis barnet får ansiktet ned i den kanten så kan det kveles jo. Er en grunn for at sengekanter ikke anbefales, dette går for det samme. 

Nå jobber det barneleger på nyfødt intensiv også og ikke bare barnesykepleiere :) Sengekanter er veldig mye høyere enn en håndduk rullet som en pølse. Babyen kan få hele ansiktet sitt i sengekanten, men det kan den ikke med håndduken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg kjenner ei som skryter så av at hennes to første barn bare får komplimenter på at de er så snille og rolige og glade. Hun antar at det er fordi hun er sååå flink til å lese baby signaler og vet hvilke oppdragelse barna trenger. Hun skrøt mye av at hun fikk sine to første babyer til å sove i egen seng og at det var null problem. 

nå har hun fått en tredje som hyler for harde livet om hun legger han fra seg våken eller når han sover. 

det er veldig tilfeldig hvilke kontakt behov babyer har. Noen babyer sliter også med fysiske plager de første månedene så de trenger mer trøst og kontakt. 

Anonymkode: d1776...cdf

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan prøve å ta to håndduker og rulle til en pølse og legge det rundt baby på madrassen, sånn at det er rundt hele babyen. Det lærte vi på nyfødt intensiv. I tillegg svøpte vi.

Ikke gjør det her. Sov sammen med babyen din. Ja det kan være slitsomt, men sånn er det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første ble hysterisk om han ikke fikk ligge inntil meg med puppen i munn om natten, det var veldig slitsomt og skummelt med samsovingen av så liten. Selv på dagen aksepterte han ikke noen andre steder en i armene mine eller fars. 

Denne gangen ønsker jeg at baby skal ligge i egen seng ved siden av min.

Er det noen triks for å få dette til? Eller er alle som får nyfødt i egen seng bare heldige og det gikk av seg selv?

Min første var også sånn. Min andre kunne sovne av seg selv og kunne sove i egen seng fra omtrent dag 1. Jeg tror derfor at dette er mer eller tilfeldig hvordan det blir. 

Anonymkode: edd5c...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet sover helt tett inntil meg, det føler seg utrygg og avvist på annen måte. Så hjelper ikke å flytte det over med faren. 

Hvis et barn på hver side, vi det ene falle ut. Vi har ikke vegg på begge sider og har rammemadrass uten mulighet for sengehest. 

Tror det enkleste, om mulig, er å ha baby i egen seng tett inntil min. 

Men blir det eldste barnet skadet om det faller ut da? Ville prioritert å ha babyen inntil veggen og eventuelt ha en madrass på gulvet på den andre siden av senga i tilfelle det eldste barnet ramler ut. Min erfaring er at større barn (1 år +) egentlig ikke faller ut av senga uten videre.

Anonymkode: 652ff...3f4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Legg ungen i sengen. Slukk lyset og gå ut 

Anonymkode: cf8e8...942

Det funker ikke når ungen begynner å hyle hysterisk femten cm fra kroppen din, altså før den når madrassen. Eller, det funker hvis man velger å neglisjere ungen, men det er jo ikke helt ideelt. 

Anonymkode: 0fd1f...eee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men blir det eldste barnet skadet om det faller ut da? Ville prioritert å ha babyen inntil veggen og eventuelt ha en madrass på gulvet på den andre siden av senga i tilfelle det eldste barnet ramler ut. Min erfaring er at større barn (1 år +) egentlig ikke faller ut av senga uten videre.

Og min erfaring er at 3 åringen har falt ut av sengen flere ganger, både langsiden og kortsiden. 

Noen flytter mer på seg når de sover enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og min erfaring er at 3 åringen har falt ut av sengen flere ganger, både langsiden og kortsiden. 

Noen flytter mer på seg når de sover enn andre. 

Men det er jo ikke farlig for en treåring å falle ute av senga. Som sagt, ha en madrass eller dyne på gulvet eventuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet sover helt tett inntil meg, det føler seg utrygg og avvist på annen måte. Så hjelper ikke å flytte det over med faren. 

Barnet føler seg avvist om det sover sammen med faren? 

Hva med en sengehest ala denne? https://www.jollyroom.no/barnerommet/barnesenger-tilbehor/sengetilbehor/sengehester/beemoo-safe-dream-sengehest-135-cm-grey

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn hatet den og sprinkelseng. Så her er det samsoving som gjelder for at alle skal sove litt. Løsningen er å gjøre det ungene har behov for.

Anonymkode: 3c9f9...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min sover veldig godt i Najell Sleepcarrier ☺️ Har den modellen som heter X, den er helt trygg å bruke om natten (bare vær obs på at sidene skal være strammet igjen). Ligger så tettpakket og godt oppi der 😍 

Anonymkode: 15c1f...7bd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...