Gå til innhold

Hvordan få baby i egen seng fra start?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min første ble hysterisk om han ikke fikk ligge inntil meg med puppen i munn om natten, det var veldig slitsomt og skummelt med samsovingen av så liten. Selv på dagen aksepterte han ikke noen andre steder en i armene mine eller fars. 

Denne gangen ønsker jeg at baby skal ligge i egen seng ved siden av min.

Er det noen triks for å få dette til? Eller er alle som får nyfødt i egen seng bare heldige og det gikk av seg selv?

Anonymkode: 276f9...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på nærhetsbehovet til ungen. Har den stort nærhetsbehov er det bare kroppskontakt som gjelder. Man kan jo prøve svøping, varme opp sengen på forhånd, sengetøy som lukter mamma osv, men babyen gjennomskuer fort det det hvis det den trenger er kroppskontakt. Les om trygg samsoving, så blir det ikke skummelt. Det er det mennesker har gjort opp gjennom tidene alle steder i verden (med unntak av Vesten de siste tiårene). 

Anonymkode: 0fd1f...eee

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Min første ble hysterisk om han ikke fikk ligge inntil meg med puppen i munn om natten, det var veldig slitsomt og skummelt med samsovingen av så liten. Selv på dagen aksepterte han ikke noen andre steder en i armene mine eller fars. 

Er det noen triks for å få dette til? Eller er alle som får nyfødt i egen seng bare heldige og det gikk av seg selv?

Dette er tilfeldigheter.

Anonymkode: 7de50...ca8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde alt med min, fordi jeg ikke ble presentert med noen alternativer til at han skulle ligge på rygg i egen seng med hard madrass og ingen kosedyr/puter. Varmeflaske og nattpose for å unngå varmeforskjell, min lukt på laken, svøping, white noise - ingenting fungerte. Så det er absolutt mange ting du kan prøve, men om ungen vil ha kroppskontakt så er fort trygg samspving det beste alternativet. 

Anonymkode: c0323...47c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å ta to håndduker og rulle til en pølse og legge det rundt baby på madrassen, sånn at det er rundt hele babyen. Det lærte vi på nyfødt intensiv. I tillegg svøpte vi.

Anonymkode: 1570e...059

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan prøve å ta to håndduker og rulle til en pølse og legge det rundt baby på madrassen, sånn at det er rundt hele babyen. Det lærte vi på nyfødt intensiv. I tillegg svøpte vi.

I egen seng eller i min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på nærhetsbehovet til ungen. Har den stort nærhetsbehov er det bare kroppskontakt som gjelder. Man kan jo prøve svøping, varme opp sengen på forhånd, sengetøy som lukter mamma osv, men babyen gjennomskuer fort det det hvis det den trenger er kroppskontakt. Les om trygg samsoving, så blir det ikke skummelt. Det er det mennesker har gjort opp gjennom tidene alle steder i verden (med unntak av Vesten de siste tiårene). 

Anonymkode: 0fd1f...eee

Jeg har allerede et annet lite barn i sengen, så det er absolutt ikke trygt å samsover med baby der. Kan ikke kaste ut det barnet, det vel kjenne veldig på at babyen i overtar dets plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det trygt da? Trodde barnet kunne kveles om det snur på ansiktet og får det inntil håndkledet. 

Er jo en grunn for at det ikke er anbefalt å ha noe som helst oppi sengen til baby. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er det trygt da? Trodde barnet kunne kveles om det snur på ansiktet og får det inntil håndkledet. 

Er jo en grunn for at det ikke er anbefalt å ha noe som helst oppi sengen til baby. 

Det er ikke trygt, nei. 

Anonymkode: 770c6...2f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har allerede et annet lite barn i sengen, så det er absolutt ikke trygt å samsover med baby der. Kan ikke kaste ut det barnet, det vel kjenne veldig på at babyen i overtar dets plass. 

Ideelt sett gjør overgang til eldste i egen seng NÅ før baby blir født. Sleng pappa inn på en madrass om det trengs. I nøden kan man ha ett barn på hver side, men det er ikke ideelt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å bare akseptere at mennesker er flokkdyr, som har sovet i flokk til alle tider. Det er en nymotens greie i den vestlige verden, at bare mor og far skal sove sammen og føle trygghet i hverandre.

Anonymkode: bba04...e4d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ideelt sett gjør overgang til eldste i egen seng NÅ før baby blir født. Sleng pappa inn på en madrass om det trengs. I nøden kan man ha ett barn på hver side, men det er ikke ideelt. 

Barnet sover helt tett inntil meg, det føler seg utrygg og avvist på annen måte. Så hjelper ikke å flytte det over med faren. 

Hvis et barn på hver side, vi det ene falle ut. Vi har ikke vegg på begge sider og har rammemadrass uten mulighet for sengehest. 

Tror det enkleste, om mulig, er å ha baby i egen seng tett inntil min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Best å bare akseptere at mennesker er flokkdyr, som har sovet i flokk til alle tider. Det er en nymotens greie i den vestlige verden, at bare mor og far skal sove sammen og føle trygghet i hverandre.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barnet sover helt tett inntil meg, det føler seg utrygg og avvist på annen måte. Så hjelper ikke å flytte det over med faren. 

Hvis et barn på hver side, vi det ene falle ut. Vi har ikke vegg på begge sider og har rammemadrass uten mulighet for sengehest. 

Det er ikke et trygt alternativ slik situasjonen er, les det jeg skrev over her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke et trygt alternativ slik situasjonen er, les det jeg skrev over her. 

Å sove i samme rom, i for eksempel en bedside crip er heeelt trygt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den nyfødte babyen vil i hvert fall føle seg utrygg og avvist om den skal plasseres alene i en egen seng.

Anonymkode: f6665...b7b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den nyfødte babyen vil i hvert fall føle seg utrygg og avvist om den skal plasseres alene i en egen seng.

Anonymkode: f6665...b7b

Nei, mange babyer sover helt fint i egen seng, så lenge man tar de opp når de våkner og gråter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rutiner og system, og nok nærhet og trygghet, mellom system og rutiner. Vanskelig balansegang.  Og ikke minst en pappa som stiller opp så mor slipper å bli utslitt. 

Anonymkode: 0a3db...412

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å sove i samme rom, i for eksempel en bedside crip er heeelt trygt. 

Var ikke det jeg skrev ikke var trygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% er at de er heldige.. selv om flertallet som "får dette til" mener at det er 100% deres egen fortjeneste siden de var "hard på det fra dag 1". Mens i realiteten la de babyen ned, og var griseflaksne med at babyen ikke umiddelbart ble hysterisk. 

Ingen av mine har kunnet ligge aleine. Jeg hatet å samsove, men det var eneste alternativ for å få ihvertfall LITT søvn.. 

Anonymkode: 8607a...dfb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er unaturlig for de fleste babyer å sove alene. Voksne sover til og med som oftest i senge med andre. Ville prøvd å ha baby ved siden av deg på rommet, men om den har stort nærhetsbehov får både du og babyen det bedre ved å legge inntil. Mer søvn er min erfaring 

Anonymkode: 62078...b7a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...