Gå til innhold

Bryr oss mindre om hverandre nå enn før? Er blitt en haug med egoister som kun tenker på oss selv? Driter vi i andre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 9.26):

Du vet da ingenting om hva folk sliter med bak lukkede dører. Det har aldri før vært så mye psykisk uhelse som det er nå.

Anonymkode: 357c6...4c2

Ekspander  

Ah, du er en av dem som tror det er bedre for din psykiske helse å leve i krig eller ekstrem fattigdom? 🙂 

Anonymkode: b2298...30b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 7.50):

Bryr oss  mindre om hverandre nå enn før? Er blitt en haug med egoister som kun tenker på oss selv? Driter vi i andre?

J

Anonymkode: a019d...4d0

Ekspander  

ja, ja og ja.. desverre  ett eller annet sted etter "de glade 80 årene" forsvant folkeskikken ut døren og kom ikke tilbake.. 

Anonymkode: 9576e...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bryr oss  mindre om hverandre nå enn før? Er blitt en haug med egoister som kun tenker på oss selv? Driter vi i andre?

Jeg fikk snudd livet opp ned for noen år siden med helsa....skal ikke gå i detaljer. Saken er at etter den tiden så er det ingen som spør hvordan står til. Ingen ringer, ingen sender melding eller stopper meg på når jeg skl på butikken... de vet at livet har forandret seg....

Så da blir jeg ganske trist og lei meg folk ikke bryr seg....

Jeg måtte spørre det i overskriften.

Er det sånt samfunn vi vil ha? Lite med menneskelig og omtektsom om andre.....Kjenner at jeg bare bare tirst ved tanken...

Hva mener du? Er du slik som meg eller er du slik som alle andre egotist og tenker på kun meg selv og driter i alle andre???

Ekspander  

Jeg er fra et annet land, men har opplevd nordmenn som kalde og upersonlige. Etter at jeg har opplevd en rekke med kriser, så har jeg flere ganger hørt "det er ikke vårt problem", frekke svar og likegyldighet fra mennesker som jeg hjalp med mye mindre prekære ting enn livskrise i en årrekke. 

Anonymkode: 6077d...113

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 10.12):

Fordi man blir redd, ikke vet hvordan man skal vise at man bryr seg, og fordi man er redd for å gjøre noe galt. Vi har ikke lært hvordan vi skal gå frem i en slik situasjon. Sånn er det rett og slett når alle ferdigheten til folk kommer gjennom utdannelse og jobb. 

Anonymkode: bbe4c...d4b

Ekspander  

Ikke akkurat. Du kan gjerne lese deg opp på det, akkurat som du leser deg opp på hobbyene dine eller andre ting som interesserer deg. Et hav av informasjon finnes på nett. Du bare gidder ikke.

Anonymkode: 6077d...113

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vil ikke si det akkurat, litt både og. Men om man sliter med ting kan man nok kanskje være litt slitsom å forholde seg til. Vet absolutt selv at når jeg har slitt mye med meg selv har jeg nok hatt piggene litt ute og man er ikke så god på å spre positiv energi når man har det vanskelig. Da er man nok mer slitsom å forholde seg til også. 

Nå som jeg har det bedre med meg selv sprer jeg naturlig nok mer positivitet og glede rundt meg og er igjen veldig sosial og en folk søker seg til. 

Jeg trur det perspektivet er vanskelig å se. Jeg var så syk at jeg isolerte meg helt og var livredd andre mennesker en periode selvfølgelig kunne jeg ikke da samtidig spre glede i andres liv. Jeg var nok desverre mer en kilde til det motsatte selv om jeg ikke så det selv før nå i etterkant. 

Jeg tenker at man i utgangspunktet ikke kan forvente så mye av andre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enhver er sin egen lykkes med og de som skjønner dette har nok et langt større potensielle for å ha det bra enn de som er avhengig av andre for å dulles med, hjelpes og fikse hele tiden. 

Anonymkode: 5b570...067

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 11.34):

Ah, du er en av dem som tror det er bedre for din psykiske helse å leve i krig eller ekstrem fattigdom? 🙂 

Anonymkode: b2298...30b

Ekspander  

Er dette en logisk ting å anta om en person som opplyser deg om fakta...?

Anonymkode: df8df...4c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror litt av utfordringen er at det ikke lenger er en selvfølge hvordan det er riktig å reagere, og mange blir redde for å fornærme og gjøre noe feil. Før hadde man klarere sosiale regler rundt store livshendelser, som barselbesøk etter fødsel, nå vil mange nybakte foreldre knapt ha besøk av nærmeste familie før etter flere uker fordi de vil ha alenetid med babyen. Det individualiserte samfunnets fordel er at vi i større grad kan få det som vi vil heller enn å tilpasse oss tradisjoner og andres forventninger, ulempen er at vi også må ta mer avsvar for å tilrettelegge for det.

Endret av Daria
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk snudd livet opp ned for noen år siden med helsa....skal ikke gå i detaljer. Saken er at etter den tiden så er det ingen som spør hvordan står til. Ingen ringer, ingen sender melding eller stopper meg på når jeg skl på butikken... de vet at livet har forandret seg....

Er det sånt samfunn vi vil ha? Lite med menneskelig og omtektsom om andre.....Kjenner at jeg bare bare tirst ved tanken...

Hva mener du? Er du slik som meg eller er du slik som alle andre egotist og tenker på kun meg selv og driter i alle andre???

Ekspander  

Ja vi bryr oss mindre. Det er rett og slett blitt sånn fordi man får beskjed om å ikke stikke nesen sin opp i saker man ikke har noe med. 

Også blir man redd for å si noe i tilfellet man sier noe feil, da ender man opp med å ikke si noe, selv om det også kan være feil for 'mottakeren'. 

Med velferden har 'landsbyen' forsvunnet. Om du trenger noe, er det kommunen/staten som skal tilby det eller så får du skaffe/finne ut av det selv. 

Anonymkode: fdacc...a68

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 11.14):

Alt var bedre under krigen 

Anonymkode: 0d914...969

Ekspander  

Og hvor gammel var du under krigen?

Anonymkode: 55fd0...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Jeg tror ikke folk vil være egoistiske, men mange har blitt dårlige på å vise omtanke. Hverdagen sluker alt, og vi glemmer å rekke ut hånda. Så vi lar være.
Når livet forandrer seg, er det akkurat da folk burde si noe. Bare et “hvordan går det?” kan bety mye.
Vi har blitt redde for å blande oss. Litt feige, egentlig. Det har blitt en menneskerett å drite i andre med årene. Men hvis vi ikke vil ha et sånn samfunn, må vi også tørre å gjøre noe med det.

Anonymkode: 16ba2...f5b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at folk som selv har opplevd tøffe ting er bedre å støtte, de vet hvordan det er.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også syk, men misliker å få personlige spørsmål rundt helse, økonomi og(mangel på) jobb når jeg er på butikken😏Dog skulle jeg gjerne kunnet bevege meg mer fritt uten fare for spisse albuer, dytting og risiko for å bli nedkjørt av el-sparkesykler😝Der er det mye egoisme ute og går. Hensyn er en fin ting, ute blant folk.

Anonymkode: b8148...d9c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 9.26):

Du vet da ingenting om hva folk sliter med bak lukkede dører. Det har aldri før vært så mye psykisk uhelse som det er nå.

Anonymkode: 357c6...4c2

Ekspander  

Folk tror rotter i små bur bør være glad fordi de får leve.

Anonymkode: c73a7...c7b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Million skrev (På 11.4.2025 den 11.27):

Jeg er ganske sikker på at min venninne greide å se og tolke ansiktsuttrykkene på folk korrekt. Hun er ikke dum. Hun sa at de så henne, men bråsnudde. Flere som gjorde det.

Og man kjenner da igjen folk man kjenner selv om de har lue på, ikke sant? Har aldri skjedd at jeg ikke har greid å kjenne igjen noen bare for de har lue på. Og et skaut er samme sak.

Ekspander  

Man blir jo ganske annerledes når man mister håret og da og særlig øyebryn. Noen går litt ned i vekt. Hvis min venninne kom uten øyebryn med skaut skulle det nok en del til for at jeg gjenkjente henne. Noen har større vansker med å kjenne igjen ansikter enn andre. Har man mye å tenke på er det ikke sikkert man legger merke til omgivelsene overhodet. Jeg tror ikke venninnen din er dum, men noen ganger ser vi det vi frykter. Tankelesere er ingen av oss. Det er jo greit å la tvilen få komme folk til gode.

Under pandemien så jeg ikke broren min på et halvt år. Han lot håret gro og la på seg 10 kg. Var i en begravelse når en fremmed mann kom og satt seg ved siden av meg. Ikke holdt han avstand eller noen ting. Jeg reiste meg og flyttet meg til en annen benk. Når jeg hadde sittet der en stund innså jeg at den mannen var min egen bror. Så han rett inn i øynene, kjente han ikke igjen. 🤷‍♀️

Anonymkode: 095e3...bf9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi har blitt mere egoistiske og at samfunnet har blitt kaldere det er også oppfatningen til min tante på 83 år 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  Maskinfører skrev (På 12.4.2025 den 0.08):

Jeg tror vi har blitt mere egoistiske og at samfunnet har blitt kaldere det er også oppfatningen til min tante på 83 år 

Ekspander  

"Hard times create strong men.
Strong men create good times.
Good times create weak men.
Weak men create hard times."

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 0.27):

"Hard times create strong men.
Strong men create good times.
Good times create weak men.
Weak men create hard times."

Ekspander  

Ja 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Million skrev (På 11.4.2025 den 9.54):

En av mine beste venninner, som jeg har vært venninne med i over 40 år, fikk kreft. Under kreftbehandlingen mistet hun håret (inkl øyenbryn og øyevipper) som man jo ofte gjør, og gikk derfor med skaut når hun var ute blant folk. Hun opplevde faktisk at bekjente og venner skiftet retning, snudde og gikk en annen vei om de støtte på henne i butikken. Lot som de ikke så henne. Bare for å slippe og snakke med en person som åpenbart var alvorlig syk.... Skammelig er det. Tenk å gjøre sånt!

Hun sa til meg at det virkelig... det var da hun var alvorlig syk hun virkelig oppdaget hvem som var hennes sanne venner, gjennom tykt og tynt. 

Jeg forstår ikke hvordan folk kan være sånn mot syke mennesker. Hvorfor ikke vise at man bryr seg? Hvorfor bryr man seg ikke med en gang noen blir syk? Hva er i veien med oss nordmenn på det området?

Ekspander  

Det der handler om noe helt annet enn egoisme. En familie som bodde i gata til svigermor mistet barnet sitt i en tragisk bilulykke da de var på ferie i et annet land. Min svigermor gikk omveier til og fra huset sitt, begynte å gå inn bakveien gjennom hagen og slikt for å komme seg ut og inn, hun ville absolutt ikke treffe på dem. Ene og alene fordi at hun ikke visste hva hun skulle si. Livredd for at hun skulle opprøre dem mer hvis hun sa noe feil. Min svigermor er generelt lite utadvendt og har ikke helt de sosiale antennene med seg. Dette ved hun veldig godt så for henne så ble det å unngå dem det eneste riktige følte hun. Og mange mennesker er som min svigermor. Det må man bare godta uten å bli krenket.

Anonymkode: e1506...707

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg har inntrykk at det du sier stemmer. 

Anonymkode: 67a6b...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...