AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:50 #1 Del Skrevet fredag kl 07:50 Bryr oss mindre om hverandre nå enn før? Er blitt en haug med egoister som kun tenker på oss selv? Driter vi i andre? Jeg fikk snudd livet opp ned for noen år siden med helsa....skal ikke gå i detaljer. Saken er at etter den tiden så er det ingen som spør hvordan står til. Ingen ringer, ingen sender melding eller stopper meg på når jeg skl på butikken... de vet at livet har forandret seg.... Så da blir jeg ganske trist og lei meg folk ikke bryr seg.... Jeg måtte spørre det i overskriften. Er det sånt samfunn vi vil ha? Lite med menneskelig og omtektsom om andre.....Kjenner at jeg bare bare tirst ved tanken... Hva mener du? Er du slik som meg eller er du slik som alle andre egotist og tenker på kun meg selv og driter i alle andre??? Anonymkode: a019d...4d0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:51 #2 Del Skrevet fredag kl 07:51 Folk har vel nok med seg selv, vi lever jo ikke akkurat i enkle tider. Anonymkode: 357c6...4c2 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:05 #3 Del Skrevet fredag kl 08:05 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Folk har vel nok med seg selv, vi lever jo ikke akkurat i enkle tider. Anonymkode: 357c6...4c2 Vi lever da vitterlig i den enkleste tiden i menneskets historie... Anonymkode: b2298...30b 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:32 #4 Del Skrevet fredag kl 08:32 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi lever da vitterlig i den enkleste tiden i menneskets historie... Anonymkode: b2298...30b Ja, men også den tiden vi er minst avhengig av andre. Nå til dags er omtrent alle selvgående og trenger ikke eksterne å lene seg på. Klart dette gjør sitt. Anonymkode: df8df...4c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:26 #5 Del Skrevet fredag kl 09:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi lever da vitterlig i den enkleste tiden i menneskets historie... Anonymkode: b2298...30b Du vet da ingenting om hva folk sliter med bak lukkede dører. Det har aldri før vært så mye psykisk uhelse som det er nå. Anonymkode: 357c6...4c2 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet fredag kl 09:36 #6 Del Skrevet fredag kl 09:36 Nei jeg tror ikke vi bryr oss mindre enn før. Vi er blitt mer selvstendig ja, og for min egen del så levde jeg i mange mange år hvor jeg satt min egen oksygenmaske på til sist, etter jeg hadde stillt opp for kreti og pleti av andre: resultatet av det var selvfølgelig at det gjekk ikke så bra. Det gjør aldri det. I dag prioriterer jeg meg selv først i mange sammenhenger. Min helse, mitt liv, min egenomsorg kommer i første rekke, jeg er ansvarlig for meg selv, jeg er ikke ansvarlig for fremmede folk på gata. Det kan sikkert tolkes egoistisk ut for de feile menneskene, men jeg kan ikke helle fra en tom kopp og at jeg har energi og setter meg selv først kommer andre folk tilgode. Jeg kommer aldri noensinne igjen til å sette meg selv sist i alle mulige sammenhenger til fordel for alle andre. Min egenomsorg er viktig for at jeg skal kunne gi av meg selv både som kone, kollega, søster, mine pasienter og brukere av de tjenestene jeg tilbyr i min jobb, mine venner. Menneske har gjort enorme moralske feilkobblinger igjennom hele historien. Er vi et mer egoistisk samfunn i dag enn da det var vanlig å eie slaver f.eks. Jeg vil ikke si det. Jeg vil ikke si at det å ikke spørre hvordan det går med noen er verre enn mye av det som mennesker så på som helt normalt før i tiden, fordi de levde i det samfunnet hvor de hadde helt andre moralske kodekser da en nå. Ja, faller du litt utenfor samfunnet så er det ingen som kommer på døren din og banker på, en må oppsøke felleskap selv. En må gjøre en jobb selv enten den jobben handler om å bli frisk(ere), komme inn i et felleskap, få venner, etc. Jeg spør når noen slår seg, men jeg sitter ikke nattevåk utenfor døren til mennesker som sliter med helsen. Du må også huske på ts at det er flere enn deg som har det vondt, selv om det ikke synes. https://www.forskning.no/det-er-en-illusjon-at-folks-moral-har-blitt-verre-ifolge-studie/2215681 I gjennomsnitt behandler moderne mennesker hverandre langt bedre enn forfedrene deres noen gang har gjort – noe som ikke er hva man ville forvente hvis ærlighet, vennlighet og godhet hadde avtatt jevnt og trutt, år etter år, i årtusener, skriver forskerne i studien. Det var ikke slik at folk i senere tid rapportere om verre oppførsel fra folk rundt seg, enn det folk gjorde for 50 år siden for eksempel. Forskerne gjorde samme type undersøkelse fra andre land enn USA og fikk samme resultat. – De subjektive målene vi analyserte er selvfølgelig ikke definitive, men de antyder sterkt at den utbredte oppfatningen av moralsk forfall er en illusjon, skriver forskerne i studien. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet fredag kl 09:54 #7 Del Skrevet fredag kl 09:54 (endret) En av mine beste venninner, som jeg har vært venninne med i over 40 år, fikk kreft. Under kreftbehandlingen mistet hun håret (inkl øyenbryn og øyevipper) som man jo ofte gjør, og gikk derfor med skaut når hun var ute blant folk. Hun opplevde faktisk at bekjente og venner skiftet retning, snudde og gikk en annen vei om de støtte på henne i butikken. Lot som de ikke så henne. Bare for å slippe og snakke med en person som åpenbart var alvorlig syk.... Skammelig er det. Tenk å gjøre sånt! Hun sa til meg at det virkelig... det var da hun var alvorlig syk hun virkelig oppdaget hvem som var hennes sanne venner, gjennom tykt og tynt. Jeg forstår ikke hvordan folk kan være sånn mot syke mennesker. Hvorfor ikke vise at man bryr seg? Hvorfor bryr man seg ikke med en gang noen blir syk? Hva er i veien med oss nordmenn på det området? Endret fredag kl 09:55 av Million 2 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:03 #8 Del Skrevet fredag kl 10:03 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bryr oss mindre om hverandre nå enn før? Er blitt en haug med egoister som kun tenker på oss selv? Driter vi i andre? Jeg fikk snudd livet opp ned for noen år siden med helsa....skal ikke gå i detaljer. Saken er at etter den tiden så er det ingen som spør hvordan står til. Ingen ringer, ingen sender melding eller stopper meg på når jeg skl på butikken... de vet at livet har forandret seg.... Så da blir jeg ganske trist og lei meg folk ikke bryr seg.... Jeg måtte spørre det i overskriften. Er det sånt samfunn vi vil ha? Lite med menneskelig og omtektsom om andre.....Kjenner at jeg bare bare tirst ved tanken... Hva mener du? Er du slik som meg eller er du slik som alle andre egotist og tenker på kun meg selv og driter i alle andre??? Anonymkode: a019d...4d0 jeg vet ikke, kan jo kanskje tenkes at folk ikke ønsker å gi andre emosjonell støtte? Altså min erfaring er at mange sliter med å begrense seg til hva angår andres kapasitet for emosjonell støtte ... Man er vel livredd for å få dårlig samvittighet, kanskje, eller å se dum ut... jeg har nok av ganger måttet avbryte alt jeg gjør på bare fordi jeg åpner opp for at noe er kjipt eller leit eller teit. Man ønsker liksom at den som vil ha støtte også setter en grense for selve støtten, iaf jeg da. mens enkelte suger ut støtte fra andre helt til den andre sier nok ... Jeg synes iaf det er sårende hvis jeg får støtte, at jeg får alle mulige tilbakemeldinger på at personen er opptatt-opptatt-opptatt. Anonymkode: c7268...f46 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:04 #9 Del Skrevet fredag kl 10:04 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du? Er du slik som meg eller er du slik som alle andre egotist og tenker på kun meg selv og driter i alle andre??? Anonymkode: a019d...4d0 Det er ikke svart/hvitt dette. Jeg bryr meg om andre, men respekterer også andres privatliv. Er selv en privat person, og deler ikke mitt innerste med andre enn mine nærmeste. Hadde absolutt ikke likt at "gud og hvermann" begynte å spørre meg ut, og i hvert fall ikke stoppet meg på butikken (!). Ergo er det heller ikke naturlig for meg å gjøre dette med andre. Det betyr ikke at jeg er "egoist og driter i andre". Vet ikke hva du står i, eller hvem du forventer omsorg fra, så vanskelig å vite hva man skal si med så lite informasjon. Anonymkode: 7e02c...281 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:06 #10 Del Skrevet fredag kl 10:06 Mitt inntrykk er først og fremst et soleklart JA. Kulturen har på mange måter dratt i retning av selvrealisering og "entitlement" (i mangel på bedre norske ord) Så vi er ikke villige til å ofre noe for andre. Selv ikke for partneren. Empati og det å gi av seg selv til andre virker mer og mer borte. Men skal jeg sammenligne med fortiden vår og en del andre, mindre vestlige, land. Så ser vi en kultur hvor man var/er veldig beskyttende og kjærlige mot sine nærmeste og veldig kalde og usympatiske overfor andre. Anonymkode: a8953...7c9 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:12 #11 Del Skrevet fredag kl 10:12 Million skrev (15 minutter siden): En av mine beste venninner, som jeg har vært venninne med i over 40 år, fikk kreft. Under kreftbehandlingen mistet hun håret (inkl øyenbryn og øyevipper) som man jo ofte gjør, og gikk derfor med skaut når hun var ute blant folk. Hun opplevde faktisk at bekjente og venner skiftet retning, snudde og gikk en annen vei om de støtte på henne i butikken. Lot som de ikke så henne. Bare for å slippe og snakke med en person som åpenbart var alvorlig syk.... Skammelig er det. Tenk å gjøre sånt! Hun sa til meg at det virkelig... det var da hun var alvorlig syk hun virkelig oppdaget hvem som var hennes sanne venner, gjennom tykt og tynt. Jeg forstår ikke hvordan folk kan være sånn mot syke mennesker. Hvorfor ikke vise at man bryr seg? Hvorfor bryr man seg ikke med en gang noen blir syk? Hva er i veien med oss nordmenn på det området? Fordi man blir redd, ikke vet hvordan man skal vise at man bryr seg, og fordi man er redd for å gjøre noe galt. Vi har ikke lært hvordan vi skal gå frem i en slik situasjon. Sånn er det rett og slett når alle ferdigheten til folk kommer gjennom utdannelse og jobb. Anonymkode: bbe4c...d4b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:19 #12 Del Skrevet fredag kl 10:19 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke svart/hvitt dette. Jeg bryr meg om andre, men respekterer også andres privatliv. Er selv en privat person, og deler ikke mitt innerste med andre enn mine nærmeste. Hadde absolutt ikke likt at "gud og hvermann" begynte å spørre meg ut, og i hvert fall ikke stoppet meg på butikken (!). Ergo er det heller ikke naturlig for meg å gjøre dette med andre. Det betyr ikke at jeg er "egoist og driter i andre". Vet ikke hva du står i, eller hvem du forventer omsorg fra, så vanskelig å vite hva man skal si med så lite informasjon. Anonymkode: 7e02c...281 sant. hvem vil egentlig gi empati til noen som er såpass kjappe med å avskrive dem som ikke gir empati og støtte? "hvis du ikke gir meg støtte er du en kald fisk!". man gir jo ikke støtte fordi man har lyst da, men fordi det er tvang.. Anonymkode: c7268...f46 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:20 #13 Del Skrevet fredag kl 10:20 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bryr oss mindre om hverandre nå enn før? Er blitt en haug med egoister som kun tenker på oss selv? Driter vi i andre? Jeg fikk snudd livet opp ned for noen år siden med helsa....skal ikke gå i detaljer. Saken er at etter den tiden så er det ingen som spør hvordan står til. Ingen ringer, ingen sender melding eller stopper meg på når jeg skl på butikken... de vet at livet har forandret seg.... Så da blir jeg ganske trist og lei meg folk ikke bryr seg.... Jeg måtte spørre det i overskriften. Er det sånt samfunn vi vil ha? Lite med menneskelig og omtektsom om andre.....Kjenner at jeg bare bare tirst ved tanken... Hva mener du? Er du slik som meg eller er du slik som alle andre egotist og tenker på kun meg selv og driter i alle andre??? Anonymkode: a019d...4d0 virker jo som at du "bestiller" støtte og empati her 😛 "Nå får dere vær så god diske opp!" Anonymkode: c7268...f46 7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet fredag kl 10:27 #14 Del Skrevet fredag kl 10:27 Jeg synes folk er rare. sier ting som at "nå bestiller du empati her" som hen over. Jeg har opplevd en del skikkelig vanskelige ting i det siste, spesielt mtp hvor syke folk kan være i hodet sitt og hvordan sånn følelseskaldhet kan skade folk. Hvor egoistiske folk kan være er. Hvor slemme de kan være. hvor lite empati som finnes i noen folk som virkelig virkelig sliter. Jeg synes ikke hvermansen er så ille da. Men jeg tror noen blir veldig farget av ensomhet og triste ting, og så sprer de utover galle og bitterhet og glemmer at vel, kansje jeg selv skal prøve å være den godheten jeg savner i livet mitt. Tenke på hva man kan gi til andre, i stedet for hva andre skal gi til en selv. For når man går rundt og tenker at verden skylder en noe, så blir man en sånn karen som virkelig ikke er hyggelig å være rundt. En sånn som ikke gir men bare skal ha. TS jeg sier ikke at du er en sånn karen. Men kansje du kan hilse på en ensom person, i stedet for å være lei deg over at andre ikke hilser på deg? Hils på alle. DA hilser folk på deg neste gang også! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:10 #15 Del Skrevet fredag kl 11:10 Ja, det ser vi jo med synet på abort feks. hvor folk er iskalde og egoistiske og støtter drap og i praksis folkemord på mennesker med downs fordi de ikke gidder å ta ansvar. Anonymkode: eeefc...861 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:14 #16 Del Skrevet fredag kl 11:14 Alt var bedre under krigen Anonymkode: 0d914...969 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:17 #17 Del Skrevet fredag kl 11:17 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det ser vi jo med synet på abort feks. hvor folk er iskalde og egoistiske og støtter drap og i praksis folkemord på mennesker med downs fordi de ikke gidder å ta ansvar. Anonymkode: eeefc...861 Vi kan også se det på abort motstandere som ikke har noen empati og står å protesterer foran sykehus og hindrer kvinner i å få adekvat hjelp og står å slenger beskyldninger og oppfører seg som monstre når kvinner søker lovlig hjelp. Der er det mye empatiløs oppførsel. Anonymkode: 5b570...067 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:17 #18 Del Skrevet fredag kl 11:17 Million skrev (1 time siden): En av mine beste venninner, som jeg har vært venninne med i over 40 år, fikk kreft. Under kreftbehandlingen mistet hun håret (inkl øyenbryn og øyevipper) som man jo ofte gjør, og gikk derfor med skaut når hun var ute blant folk. Hun opplevde faktisk at bekjente og venner skiftet retning, snudde og gikk en annen vei om de støtte på henne i butikken. Lot som de ikke så henne. Bare for å slippe og snakke med en person som åpenbart var alvorlig syk.... Skammelig er det. Tenk å gjøre sånt! Hun sa til meg at det virkelig... det var da hun var alvorlig syk hun virkelig oppdaget hvem som var hennes sanne venner, gjennom tykt og tynt. Jeg forstår ikke hvordan folk kan være sånn mot syke mennesker. Hvorfor ikke vise at man bryr seg? Hvorfor bryr man seg ikke med en gang noen blir syk? Hva er i veien med oss nordmenn på det området? Kan det også være mulig at noen av dem rett og slett ikke kjente henne igjen? Vi må være litt forsiktige med å gjøre antagelser om hva andre tenker inne i sine hoder. Lett å la frykten styre og tro at andre gjør ting i vond mening. De fleste normale mennesker er jo ikke slemme. Anonymkode: 095e3...bf9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:19 #19 Del Skrevet fredag kl 11:19 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bryr oss mindre om hverandre nå enn før? Er blitt en haug med egoister som kun tenker på oss selv? Driter vi i andre? Jeg fikk snudd livet opp ned for noen år siden med helsa....skal ikke gå i detaljer. Saken er at etter den tiden så er det ingen som spør hvordan står til. Ingen ringer, ingen sender melding eller stopper meg på når jeg skl på butikken... de vet at livet har forandret seg.... Så da blir jeg ganske trist og lei meg folk ikke bryr seg.... Jeg måtte spørre det i overskriften. Er det sånt samfunn vi vil ha? Lite med menneskelig og omtektsom om andre.....Kjenner at jeg bare bare tirst ved tanken... Hva mener du? Er du slik som meg eller er du slik som alle andre egotist og tenker på kun meg selv og driter i alle andre??? Anonymkode: a019d...4d0 Det tror jeg kommer veldig an på hvor du bor. Her jeg bor så kan folk bry seg litt i overkant noen ganger, så jeg må passe litt på meg selv, men heller det enn at de bryr seg for lite... Jeg har opplevd begge deler i forhold til ulike steder jeg har bodd, og noen ganger så har jeg blitt overrasket over at de jeg trodde brydde seg minst, er de som har brydd seg aller mest. Det varmer meg ❤️ Anonymkode: 1b690...004 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet fredag kl 11:27 #20 Del Skrevet fredag kl 11:27 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan det også være mulig at noen av dem rett og slett ikke kjente henne igjen? Vi må være litt forsiktige med å gjøre antagelser om hva andre tenker inne i sine hoder. Lett å la frykten styre og tro at andre gjør ting i vond mening. De fleste normale mennesker er jo ikke slemme. Anonymkode: 095e3...bf9 Jeg er ganske sikker på at min venninne greide å se og tolke ansiktsuttrykkene på folk korrekt. Hun er ikke dum. Hun sa at de så henne, men bråsnudde. Flere som gjorde det. Og man kjenner da igjen folk man kjenner selv om de har lue på, ikke sant? Har aldri skjedd at jeg ikke har greid å kjenne igjen noen bare for de har lue på. Og et skaut er samme sak. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå