Gå til innhold

Tilbudene som forsvinner før vi rekker frem – hvem er egentlig priskrigen for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var årets påskepriskrig spesielt god, da? Fikk tilfeldigvis fatt i en pakke lilla påskeegg. Var på extra, der sto det en pall uten plakat. Mente å huske fra tiktok at det var på tilbud, så tok med en. 

Tidligere år har det vært litt flere varer og mye billigere? 

Får ikke kjøpt noe av det, da. Er alltid utsolgt. Jeg vet det er vanskelig å sette av penger ofte. Påsken 2026 er om under et år, går jo an å prøve å legge av litt? Spare trumfbonusen, vente med panten til det nærmer seg påske og priskrig? 

Anonymkode: 4e4f7...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at hensikten er kun å lokke kunder inn i butikken, for de bryr seg ikke om oss. Hadde de brydd seg, så hadde de hatt antallsbegrensning på tilbudsvarene.  Nå er det ofte første kunde som tømmer hyllene, og noen kan visst være skikkelig grådige.

Før jul hadde jeg lyst på edamerost, men det fant jeg ikke i det hele tatt.  Butikkene regner med at kundene kommer til å bruke penger på noe annet hvis tilbudsvarene er utsolgt.

Jeg har faktisk ikke handlet en eneste påskevare ennå. Kanskje jeg bare kjøper litt godt pålegg, for jeg bryr meg ikke så mye om verken appelsiner eller slikkeri. Venter ikke besøk.

I den tiden vi lever i nå, så stiger matprisene mer enn mye annet, og det er ikke så mye rom for luksus.  Så da gjør det godt om man kommer over noe ekstra billig og føler at man har fått litt igjen for pengene.

Det er nok også forskjell på hvor mye hver butikk tar inn av slike varer.  Eller det kan være flaks/uflaks for kundene. Det er sikkert flere riktige svar.

Endret av Perine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du hadde dratt på feks meny ville du funnet alle disse varene.

Anonymkode: f4d30...7fa

Det hadde jeg gjerne gjort, men bor på et mindre sted der det ikke er en mulighet. Når butikkene er tomme her så er de gjerne tomme også. 

Anonymkode: 00192...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når jeg leser dette får jeg assosiasjoner til serien Black Mirror og episode 1: «Common people» i sesong 7 på Netflix. Vanlig folk havner utenfor, har ikke råd. Sier litt om hva man har som valg her i livet.

Anonymkode: b874b...fa9

Den så jeg faktisk nå i kveld. Det er jobdit vi er på vei. Survival of the richest.

Anonymkode: 415ff...554

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor mener du at ikke innvandrere benytter seg av dette billige tilbudet? 

Anonymkode: 15c69...793

Det gjør de helt sikkert, hvorfor skulle de ikke det?

Anonymkode: 268b3...c85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber selv i butikk og i den kjeden jeg jobber er det begrenset hva vi får gjort med de som hamstrer da det ikke er mulig å kontrollere hva alle kjøper. Jeg tror tilogmed det er slik at noen først sender inn et familiemedlem og så et annet for å hamstre rett etter hverandre, eller samme person kommer dagen etter.. 

jeg syns forslaget om å legge det inn på kundens medlem var smart, så kassa registrerer at denne kunden har kjøpt det antallet den får lov til av denne varen. MEN, samtidig har vi jo feks de som faktisk trenger større mengder av ting før høytider, hva gjør man da? Nekte dem å kjøpe inn til arrangementet/selskapet? Det er ikke enkelt. 

men så klart skjønner jo også jeg at mest sannsynlig trenger ikke den kunden en handlevogn med risgrøt.. 

Et annet problem og er at hvis vi sier feks Max tre til kunden, og kunden skulle ha en, så kan det skiltet bidra til at kunden da tenker at den bør ta det som er lov.. så det blir feil uansett. 

og jo så klart sørger jeg for å få min del av de billige varene som jeg trenger/vil ha som butikkansatt når vi får varene. Vi har luselønn og ca null frynsegoder og får omtrent ingenting ekstra av noe som helst, så at jeg kan få kjøpe meg det jeg vet jeg trenger og vil ha (nei ikke hamstrenivå) av priskrigvarer skulle bare mangle. 

Anonymkode: 29ae4...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Altså det gjelder ikke bare dere som ikke har penger.

Det gjelder også oss som er på jobb - jeg får aldri tak i noe av priskrigene til verken jul eller påske fordi idet butikken åpner så er det tydeligvis både uføre, studenter og pensjonister som tømmer butikkene for alle tilbudene sånn når jeg slutter på jobb rundt 17 så finnes det ikke noe igjen.

Og jeg bor fader meg i en stor by! Med ørten matbutikker alle veier og ALLIKEVEL ER DET TOMT!  Stakkars folk som bor på bygda og mindre byer enn meg.

Når butikken åpner er det ganske tomt, de jobber ikke kveldsskift og natt med å fylle opp. Jeg vet for eksempel at Rema som jeg foretrekker fyller har leveranser rett til hylle ca kl 11 onsdag (mest aktive dagen), da er det full aktivitet med mange som fyller på. Så da legger jeg lunsjpausen fra hjemmekontoret dit. 

Anonymkode: 5f49c...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis du hadde dratt på feks meny ville du funnet alle disse varene.

Jeg var på Meny i går, jeg. Ens ærend for å se om de hadde sånne påskeegg. Nope, ingen der heller. 
For å svare på spørsmålet i HI: Disse tilbudene er KUN til fôr dagligvarekjedene. Det er ikke for at uføre eller alenemødre skal få billigere godteri i påska. Det er for at kjedene skal tjene enda mer penger. 
Og tapene de må ta på disse varene, de tas igjen ved unødig høye priser på andre varer. Ingen grunn til å være naive her: Dette handler kun om penger. 

Anonymkode: 54d68...44d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er tilbud på masse frukt og det har de masse av. Ketchup, pølsebrød,brunost,solo blant annet er det mye av. Det er heller ikke slik at priskrig er en dag( til alle dere som ikke rakk etter jobb!) Det er en sakte prisnedgang over flere dager. Dere har ikke fulgt med. Til ts,har du vært på nett...feks Oda eller lignende. De har ofte de samme tilbudene,men ikke like mange som er klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har god økonomi, så løper ikke til butikken når du er tilbud, handler det jeg trenger når jeg trenger det.

Men, det jeg ser litt ned på, er hvor GRÅDIGE noen er. Løper og kjøper alle tilbudsvarene, eller drar fra butikk til butikk slik at de kan ha det i frysen. De driter i om det er noe igjen til andre. Sykt usjarmerende trekk.

Tips: Man får en god følelse inni seg/blir litt lykkeligere når man er generøs.

Anonymkode: b04cf...28d

Jeg har også god økonomi. Ser likevel ikke vitsen med å betale dobbelt så mye som nødvendig for ting som dopapir og vaskemiddel, som stadig er på 40-50% tilbud. 

Ikke bare det, jeg sparer tid også. Handler dopapir en gang i året, i stedet for 12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke alle som faktisk har tid til å bruke flere timer på handle ting på Meny,med fare for at det også er utsolgt.

Anonymkode: ffa66...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er tilbud på masse frukt og det har de masse av. Ketchup, pølsebrød,brunost,solo blant annet er det mye av. Det er heller ikke slik at priskrig er en dag( til alle dere som ikke rakk etter jobb!) Det er en sakte prisnedgang over flere dager. Dere har ikke fulgt med. Til ts,har du vært på nett...feks Oda eller lignende. De har ofte de samme tilbudene,men ikke like mange som er klar over det.

Oda leverer ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke alle som faktisk har tid til å bruke flere timer på handle ting på Meny,med fare for at det også er utsolgt.

Det kommer jo an på hvordan butikkene er plassert.

Jeg handler normalt annenhver uke, hver om det er en ekstra god tilbudsuke. 

Tirsdag formiddag er det varelevering hos Rema, så det er best timing. Kjører da Kiwi-Obs-Meny-Rema, på under en time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kommer jo an på hvordan butikkene er plassert.

Jeg handler normalt annenhver uke, hver om det er en ekstra god tilbudsuke. 

Tirsdag formiddag er det varelevering hos Rema, så det er best timing. Kjører da Kiwi-Obs-Meny-Rema, på under en time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har penger, men jobber til kl 17. Jeg har aldri fått tak i et eneste produkt i flere år nå av verken jul eller påskevarer. Og jeg bor i en by med over 50.000 innbyggere med matbutikker på alle kanter.

Så ikke kom med den tåpeligheten! Kanskje du har fleksitid og svinger innom og hamstrer slik at det ikke er noe igjen til oss andre!

Så fordi du ikke får fatt i det du vil ha så betyr det at vi som er i samme situasjon som deg og sier at de får de produktene de vil ha varer med tull? Lenge leve logikken…🤦🏼‍♀️

Anonymkode: cfec7...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 8.11):

Problemet er hamstring. Veldig mange av oss er på jobb. Kan ikke sitte utenfor butikken og storme inn når prisen settes ned. Burde i alle fall vært maks antall på slike varer. Hjelper kanskje ikke for mange siden de vare kan gå ut og inn igjen i butikken. Var innom Kiwi i går ettermiddag.  De skulle ha nonstop på tilbud. Min store favoritt, som er blitt fryktelig dyr...var innom 3 butikker,  helt tomt. Hadde ikke tenkt å hamstre engang, et par poser gadde vært nok. Har ikke godt av det, så kanskje likegodt😅

Anonymkode: 598b2...606

Nå har det vært maks antall i i mange år et tips er å undersøke fakta før du kaster deg over tastaturet.

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 8.40):

Har samme problem som deg. Jeg har dratt på bunnpris og europris og kjøpt til påske egget. Dyrere ja men de har nå iallefall 

Anonymkode: 50756...33d

Europris har da billig godteri til å fylle egget med.

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 9.14):

Latterlig med disse priskrigene som tømmer butikkene for enkelte varer. Burde i allefall være en maksgrense på antall folk kan kjøpe. Før jul var det umulig å få kjøpt non stop, peppekakehus osv. De «gir bort» store mengder varer til noen få og resten får ikke kjøpe noe. Det er utelukkende negativt for min del og skaper bare irritasjon når jeg handler. 

Anonymkode: 00192...991

Det er maksgrense

AnonymBruker skrev (20 timer siden):
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Enig. Jeg møter konsekvent tomme hyller da jeg ikke går hjemme på dagtid og dermed ikke får med meg noen av disse tilbudsvarene. 

Anonymkode: 1ebd0...c36

Jo for tilbudene gjelder kun på dagtid…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvis du har så dårlig økonomisk styring at du ikke har en hundrings å kjøpe snop for en uke før lønn, så er det gjerne andre ting enn priskrig som bør være fokuset ditt. Jeg har ikke kjøpe noe påskesnop på tilbud, og ikke har jeg tenkt til det heller.

Anonymkode: 27af7...6f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 8.08):

Jeg vet at mange har sterke meninger om priskrig i butikkene. For noen handler det om å spare penger. For andre om å sikre seg mest mulig for minst mulig. Men jeg vil gjerne sette fokus på en side av saken som sjelden får plass. For det finnes mange av oss som ikke kan "kaste oss rundt" og handle når tilbudene kommer. Vi må vente. Vente til lønna kommer. Vente til barnetrygden lander. Vente til vi faktisk har penger igjen på konto.

Denne påsken hadde butikkene ikke bare priskrig på påskegodt, men også på frukt og grønt. Fruktkrigen vil jeg gjerne berømme. Den har gjort at datteren min og jeg har spist mer frukt enn noen gang før. Vi har hatt tilgang, utvalget har vært godt, og prisene har holdt seg lave lenge nok til at flere rakk å benytte seg av det. Det har gjort noe positivt med hverdagen.

Men priskrigen på påskegodt har gitt en helt annen opplevelse.

I ukene før påske ble prisene skrudd i været. Vanlig smågodt og påskeegg ble plutselig luksusvarer. Når tilbudene så kom, ble hyllene tømt i løpet av kort tid. Da jeg endelig hadde penger og dro innom flere butikker på vei til jobb, var det for sent. Alt var borte. Det som fantes igjen, var det ingen som i praksis hadde råd til. Ikke jeg i alle fall. Jeg spurte flere steder, men fikk vite at det ikke kom mer. Ikke til tilbudspris, og ikke til vanlig pris heller.

Dette handler ikke om å kreve noe. Jeg forventer ikke at verden skal stoppe opp fordi jeg ikke har penger en uke før påske. Jeg skriver ikke dette for å få sympati. Jeg skriver det fordi det finnes mange som kjenner seg igjen. Mange som forsøker å strekke kronene, som planlegger, prioriterer og kutter. Som gjør så godt de kan. Og som likevel må forklare barna sine hvorfor det ikke ble påskeegg i år.

For barn handler ikke påsken om priser eller kampanjer. Det handler om forventning, fellesskap og små gleder. Og det gjør vondt å stå der tomhendt, selv om man vet at det finnes viktigere ting i livet.

Dette er ikke et rop om mer. Det er et ønske om forståelse. Kanskje priskriger kan gjennomføres på en måte som inkluderer flere. Kanskje tilbud kan spres ut over tid. Kanskje man kan begrense mengden per kunde, så det ikke tømmes før noen i det hele tatt rekker frem. Det er mange måter å konkurrere på uten at det blir et kappløp der noen alltid starter sist.

Vi snakker mye om forbrukermakt. Men den makten er ikke likt fordelt. Og når det som skulle være en hjelp til folk flest, ender med å bli en fordel kun for dem som kan handle først, da er det verdt å spørre:

Hvem er egentlig priskrigen for?

Anonymkode: 415ff...554

Jeg handler varer på priskrig gjennom oda. De følger rema, kiwi og ekstra. Der har de også begrensninger på antall varer. Jeg stusser litt når du skriver at folk kutter å prøver å strekke kronene. Hadde de virkelig gjort det så hadde de hatt mulighet til å bli med på priskrigen. Nå har det vært priskrikrig i Norge hver jul og påske i 10 år snart, så det kommer ikke akkurat som julekvelden på kjerringa. Hadde folk da vært flinke til å prioritere så hadde de planlagt for at det kommer, og satt av penger til dette dersom det var viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har det vært maks antall i i mange år et tips er å undersøke fakta før du kaster deg over tastaturet.

Europris har da billig godteri til å fylle egget med.

Det er maksgrense

Jo for tilbudene gjelder kun på dagtid…

Nei men de er somregel utsolgt hvis du kommer litt ut på ettermiddagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så fordi du ikke får fatt i det du vil ha så betyr det at vi som er i samme situasjon som deg og sier at de får de produktene de vil ha varer med tull? Lenge leve logikken…🤦🏼‍♀️

Har du gjemmekontor? Fleksitid?

Eller jobber du 8-16 i et kontor utenfor hjemmet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...