Gå til innhold

Tilbudene som forsvinner før vi rekker frem – hvem er egentlig priskrigen for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 8.08):

Jeg vet at mange har sterke meninger om priskrig i butikkene. For noen handler det om å spare penger. For andre om å sikre seg mest mulig for minst mulig. Men jeg vil gjerne sette fokus på en side av saken som sjelden får plass. For det finnes mange av oss som ikke kan "kaste oss rundt" og handle når tilbudene kommer. Vi må vente. Vente til lønna kommer. Vente til barnetrygden lander. Vente til vi faktisk har penger igjen på konto.

Denne påsken hadde butikkene ikke bare priskrig på påskegodt, men også på frukt og grønt. Fruktkrigen vil jeg gjerne berømme. Den har gjort at datteren min og jeg har spist mer frukt enn noen gang før. Vi har hatt tilgang, utvalget har vært godt, og prisene har holdt seg lave lenge nok til at flere rakk å benytte seg av det. Det har gjort noe positivt med hverdagen.

Men priskrigen på påskegodt har gitt en helt annen opplevelse.

I ukene før påske ble prisene skrudd i været. Vanlig smågodt og påskeegg ble plutselig luksusvarer. Når tilbudene så kom, ble hyllene tømt i løpet av kort tid. Da jeg endelig hadde penger og dro innom flere butikker på vei til jobb, var det for sent. Alt var borte. Det som fantes igjen, var det ingen som i praksis hadde råd til. Ikke jeg i alle fall. Jeg spurte flere steder, men fikk vite at det ikke kom mer. Ikke til tilbudspris, og ikke til vanlig pris heller.

Dette handler ikke om å kreve noe. Jeg forventer ikke at verden skal stoppe opp fordi jeg ikke har penger en uke før påske. Jeg skriver ikke dette for å få sympati. Jeg skriver det fordi det finnes mange som kjenner seg igjen. Mange som forsøker å strekke kronene, som planlegger, prioriterer og kutter. Som gjør så godt de kan. Og som likevel må forklare barna sine hvorfor det ikke ble påskeegg i år.

For barn handler ikke påsken om priser eller kampanjer. Det handler om forventning, fellesskap og små gleder. Og det gjør vondt å stå der tomhendt, selv om man vet at det finnes viktigere ting i livet.

Dette er ikke et rop om mer. Det er et ønske om forståelse. Kanskje priskriger kan gjennomføres på en måte som inkluderer flere. Kanskje tilbud kan spres ut over tid. Kanskje man kan begrense mengden per kunde, så det ikke tømmes før noen i det hele tatt rekker frem. Det er mange måter å konkurrere på uten at det blir et kappløp der noen alltid starter sist.

Vi snakker mye om forbrukermakt. Men den makten er ikke likt fordelt. Og når det som skulle være en hjelp til folk flest, ender med å bli en fordel kun for dem som kan handle først, da er det verdt å spørre:

Hvem er egentlig priskrigen for?

Anonymkode: 415ff...554

Mitt inntrykk er at priskrig er for de som er hjemme på dagtid. Uføre, pensjonister, deltidsarbeidere osv. Jeg er i full jobb på dagtid og har så og si aldri fått med meg en eneste priskrig-vare, selv om økonomien er stram og det føles urettferdig at noen få hamstrer alt. 

Anonymkode: 1ebd0...c36

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Latterlig med disse priskrigene som tømmer butikkene for enkelte varer. Burde i allefall være en maksgrense på antall folk kan kjøpe. Før jul var det umulig å få kjøpt non stop, peppekakehus osv. De «gir bort» store mengder varer til noen få og resten får ikke kjøpe noe. Det er utelukkende negativt for min del og skaper bare irritasjon når jeg handler. 

Anonymkode: 00192...991

Enig. Jeg møter konsekvent tomme hyller da jeg ikke går hjemme på dagtid og dermed ikke får med meg noen av disse tilbudsvarene. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Altså det gjelder ikke bare dere som ikke har penger.

Det gjelder også oss som er på jobb - jeg får aldri tak i noe av priskrigene til verken jul eller påske fordi idet butikken åpner så er det tydeligvis både uføre, studenter og pensjonister som tømmer butikkene for alle tilbudene sånn når jeg slutter på jobb rundt 17 så finnes det ikke noe igjen.

Og jeg bor fader meg i en stor by! Med ørten matbutikker alle veier og ALLIKEVEL ER DET TOMT!  Stakkars folk som bor på bygda og mindre byer enn meg.

Anonymkode: 15c69...793

☝️ Dette. Har aldri møtt annet enn tomme hyller når jeg svinger innom matbutikken på vei hjem fra jobb. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser dette får jeg assosiasjoner til serien Black Mirror og episode 1: «Common people» i sesong 7 på Netflix. Vanlig folk havner utenfor, har ikke råd. Sier litt om hva man har som valg her i livet.

Anonymkode: b874b...fa9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt inntrykk er at priskrig er for de som er hjemme på dagtid. Uføre, pensjonister, deltidsarbeidere osv. Jeg er i full jobb på dagtid og har så og si aldri fått med meg en eneste priskrig-vare, selv om økonomien er stram og det føles urettferdig at noen få hamstrer alt. 

Eller de som jobber "nordsjøturnus" med langfri 😐

Anonymkode: 465d8...5fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du klarte å dra inn innvandring her også? Det må jeg si er godt gjort, kudos😂

Anonymkode: 268b3...c85

Hvorfor mener du at ikke innvandrere benytter seg av dette billige tilbudet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel... Du vet at denne priskrigen kommer før jul og påske. Hvert år. 

Den er til for de som har midler til å kjøpe når tilbudet er. Hvis du ikke har det, og ikke kan sette av når du vet det kommer, slik at det er tomt når du får lønn, så er det riktig at den ikke er for deg. 

Sånn er det med alt.

Anonymkode: 599b0...147

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vel... Du vet at denne priskrigen kommer før jul og påske. Hvert år. 

Den er til for de som har midler til å kjøpe når tilbudet er. Hvis du ikke har det, og ikke kan sette av når du vet det kommer, slik at det er tomt når du får lønn, så er det riktig at den ikke er for deg. 

Sånn er det med alt.

Men hvem er det som kjøper da, når uføre og de som ikke får lønn/trygd før en viss dato, de som jobber - de får ikke kjøpt?

HVEM ER KUNDENE SOM HAMSTRER?  Er det alle de på gjemmekontorene? Mødre i barselperm? Pensjonister som trenger haugevis av påskesnop? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber turnus, men finner ikke noe spesielt jeg vil ha. Bare usunt drit. 

Anonymkode: a4f6f...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel de griske som skal grafse til seg med begge hendene, tenker jeg. 

Anonymkode: d41c0...9bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

☝️ Dette. Har aldri møtt annet enn tomme hyller når jeg svinger innom matbutikken på vei hjem fra jobb. 

Enig. Jeg møter konsekvent tomme hyller da jeg ikke går hjemme på dagtid og dermed ikke får med meg noen av disse tilbudsvarene. 

Jeg jobber også dagtid, men hatt null problem med å få tak i priskrigvarer etter jobb. Har handlet på Kiwi ved Sandaker, blant annet. 

Anonymkode: 1ab3a...463

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hvem er det som kjøper da, når uføre og de som ikke får lønn/trygd før en viss dato, de som jobber - de får ikke kjøpt?

HVEM ER KUNDENE SOM HAMSTRER?  Er det alle de på gjemmekontorene? Mødre i barselperm? Pensjonister som trenger haugevis av påskesnop? 

hvorfor tror du at uføre ikke får kjøpt? eller at de som jobber ikke får kjøpt?

De aller fleste, uføre og, har penger på konto.

Priskrigen har vart i flere dager. Jeg kjøpte mye etter jobb i går, ikke antydning til å bli tomt. 

De som kjøper er alle som har penger. Arbeidsledige, uføre, arbeidende, pensjonister, folk i permisjon, studenter, barn, u name it.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva skal folk med de store mengdene? Jeg kjøpte to kolibriegg, to marsipanegg og litt smågodt. Holder i massevis til meg og sønnen min i påsken.

Anonymkode: a7422...148

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

hvorfor tror du at uføre ikke får kjøpt? eller at de som jobber ikke får kjøpt?

De aller fleste, uføre og, har penger på konto.

Priskrigen har vart i flere dager. Jeg kjøpte mye etter jobb i går, ikke antydning til å bli tomt. 

De som kjøper er alle som har penger. Arbeidsledige, uføre, arbeidende, pensjonister, folk i permisjon, studenter, barn, u name it.

Jeg har penger, men jobber til kl 17. Jeg har aldri fått tak i et eneste produkt i flere år nå av verken jul eller påskevarer. Og jeg bor i en by med over 50.000 innbyggere med matbutikker på alle kanter.

Så ikke kom med den tåpeligheten! Kanskje du har fleksitid og svinger innom og hamstrer slik at det ikke er noe igjen til oss andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hva skal folk med de store mengdene? Jeg kjøpte to kolibriegg, to marsipanegg og litt smågodt. Holder i massevis til meg og sønnen min i påsken.

Anonymkode: a7422...148

De skal ruge på det. Bruke det utover året. 

Eller selge det videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt mulig det såklart er de ANSATTE i matbutikkene som hamstrer også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med disse lilla påskeeggene ?  Er de bare for barn? Er de særdeles gode? Liker marsipan!

Anonymkode: e5f06...8d8

De lilla "eggekartongene" er sjokolade-egg med melkekrem inni. Søtt og godt! Voksne spiser dem også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...