Gå til innhold

Tilbudene som forsvinner før vi rekker frem – hvem er egentlig priskrigen for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har samme problem som deg. Jeg har dratt på bunnpris og europris og kjøpt til påske egget. Dyrere ja men de har nå iallefall 

Anonymkode: 50756...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ser mange gjør som jeg - drar fra butikk til butikk. 

Denne uka var det tre produkter på Kiwi (hvorav jeg kjøpte opp ene for et års forbruk), to på Obs, litt på Meny. Så til Rema for å handle resten. 

Anonymkode: 5f49c...e8e

Samme her. Her ligger Spar, Obs og Rema få meter fra hverandre, og i tillegg har jeg Kiwi på hjemveien, så jeg kjøper det jeg skal ha der det er billigst.

Anonymkode: 8dd2a...4d7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priskrig irriterte meg til jul fordi jeg ofte er treg med å få ut fingern (jada, min egen skyld), da jeg et par dager før julaften kom på at jeg ville kjøpe en egen marsipangris til mannen min som skulle tilbringe julaften på jobb fantes det ikke så mye som en marsipankule igjen i noen av butikkene rundt her - og vi bor i Oslo så det er mange butikker å ta av. Folk hadde handlet marsipan til det tøt ut av ørene på dem på grunn av priskrigen, så var det null igjen til somlepetterne.

Men, hva påskegodteri angår har jeg ikke sett samme problem? Var på Coop i går og der hadde de en hel pall som bugnet over av kyllinger, egg og kaniner.

Og, hvorfor må du forklare barnet at det ikke blir påskeegg fordi om eventuelle påskevarer er tomt? Selve eggene er det vel ikke priskrig på og barnet bryr seg neppe om det er fylt med påskegodteri i gult og lilla eller om det er Stratos og gomp oppi der?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig med disse priskrigene som tømmer butikkene for enkelte varer. Burde i allefall være en maksgrense på antall folk kan kjøpe. Før jul var det umulig å få kjøpt non stop, peppekakehus osv. De «gir bort» store mengder varer til noen få og resten får ikke kjøpe noe. Det er utelukkende negativt for min del og skaper bare irritasjon når jeg handler. 

Anonymkode: 00192...991

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prix har kjørt tilbud på smågodt hver fredag siden i høst, så den er ikke ny. Påskegodt, altså godteri med påske i tittelen (forsåvidt også jul), er noe jeg aldri kjøper, bortsett fra hvis det er nedsatt etter høytiden. Ungene driter i om godteriet heter påske, men de får godteri.

Om noe er nedsatt, enten datovarer eller andre tilbud, så hamstrer jeg utifra behovet mitt. Jeg kjøper ikke 20 poser smågodt, men jeg kan godt kjøpe 5-10. Ikke for å ha bare til påske, men for å ha i lang tid fremover. Samme med kjøttdeig, rømme eller tannbørster. 

Hamstring er et privilegie for de som har råd til det, men det fører til at vi som er tre voksne og to barn i hus, bruker 5-8000 i måneden på husholdningsartikler.

Anonymkode: 1c0d1...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år fikk jeg handlet påskegodt fordi jeg tilfeldigvis sto i kø da de byttet ut plakatene. Påskegodtet befant seg rett ved siden av meg. Tok det jeg ville ha og samtidig noe til mine eldre slektninger så nå er påsken "reddet" for oss. Tror det var tomt før jeg hadde betalt for varene mine for det var flere som fikk med seg plakatskifte. 

Anonymkode: 63834...f08

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 8.08):

Hvem er egentlig priskrigen for?

Den er for dagligvarekjedene 

Anonymkode: 268b3...c85

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Unngår butikker med tilbud

Anonymkode: 7be08...b2f

Hvor handler du da? Alle butikker som selger mat i Norge har jo tilbud på et eller annet i løpet av året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange har sterke meninger om priskrig i butikkene. For noen handler det om å spare penger. For andre om å sikre seg mest mulig for minst mulig. Men jeg vil gjerne sette fokus på en side av saken som sjelden får plass. For det finnes mange av oss som ikke kan "kaste oss rundt" og handle når tilbudene kommer. Vi må vente. Vente til lønna kommer. Vente til barnetrygden lander. Vente til vi faktisk har penger igjen på konto.

Denne påsken hadde butikkene ikke bare priskrig på påskegodt, men også på frukt og grønt. Fruktkrigen vil jeg gjerne berømme. Den har gjort at datteren min og jeg har spist mer frukt enn noen gang før. Vi har hatt tilgang, utvalget har vært godt, og prisene har holdt seg lave lenge nok til at flere rakk å benytte seg av det. Det har gjort noe positivt med hverdagen.

Men priskrigen på påskegodt har gitt en helt annen opplevelse.

I ukene før påske ble prisene skrudd i været. Vanlig smågodt og påskeegg ble plutselig luksusvarer. Når tilbudene så kom, ble hyllene tømt i løpet av kort tid. Da jeg endelig hadde penger og dro innom flere butikker på vei til jobb, var det for sent. Alt var borte. Det som fantes igjen, var det ingen som i praksis hadde råd til. Ikke jeg i alle fall. Jeg spurte flere steder, men fikk vite at det ikke kom mer. Ikke til tilbudspris, og ikke til vanlig pris heller.

Dette handler ikke om å kreve noe. Jeg forventer ikke at verden skal stoppe opp fordi jeg ikke har penger en uke før påske. Jeg skriver ikke dette for å få sympati. Jeg skriver det fordi det finnes mange som kjenner seg igjen. Mange som forsøker å strekke kronene, som planlegger, prioriterer og kutter. Som gjør så godt de kan. Og som likevel må forklare barna sine hvorfor det ikke ble påskeegg i år.

For barn handler ikke påsken om priser eller kampanjer. Det handler om forventning, fellesskap og små gleder. Og det gjør vondt å stå der tomhendt, selv om man vet at det finnes viktigere ting i livet.

Dette er ikke et rop om mer. Det er et ønske om forståelse. Kanskje priskriger kan gjennomføres på en måte som inkluderer flere. Kanskje tilbud kan spres ut over tid. Kanskje man kan begrense mengden per kunde, så det ikke tømmes før noen i det hele tatt rekker frem. Det er mange måter å konkurrere på uten at det blir et kappløp der noen alltid starter sist.

Vi snakker mye om forbrukermakt. Men den makten er ikke likt fordelt. Og når det som skulle være en hjelp til folk flest, ender med å bli en fordel kun for dem som kan handle først, da er det verdt å spørre:

Hvem er egentlig priskrigen for?

Anonymkode: 415ff...554

Altså det gjelder ikke bare dere som ikke har penger.

Det gjelder også oss som er på jobb - jeg får aldri tak i noe av priskrigene til verken jul eller påske fordi idet butikken åpner så er det tydeligvis både uføre, studenter og pensjonister som tømmer butikkene for alle tilbudene sånn når jeg slutter på jobb rundt 17 så finnes det ikke noe igjen.

Og jeg bor fader meg i en stor by! Med ørten matbutikker alle veier og ALLIKEVEL ER DET TOMT!  Stakkars folk som bor på bygda og mindre byer enn meg.

Anonymkode: 15c69...793

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Sur pga denne priskrigen, nå er det umulig å kjøpe fylte påskeegg! Hvem er disse idiotene som hamstrer store mengder godteri bare fordi det plutselig blir litt billigere?

Anonymkode: 54d68...44d

Jeg tipper innvandrere som ikke jobber, også kjøper godt inn av dette (og muligens selger det videre?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkastelig med folk som handler søppelmat som gale, bare for at det er billig. Minner meg om de mest irriterende måkene: Skal ha, HA, HAAAAA! 

Hadde alle moderert seg litt, hadde det vært nok til alle. Men neida, egoister på sin hals!

Folk! 😩

Anonymkode: c6883...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Latterlig med disse priskrigene som tømmer butikkene for enkelte varer. Burde i allefall være en maksgrense på antall folk kan kjøpe. Før jul var det umulig å få kjøpt non stop, peppekakehus osv. De «gir bort» store mengder varer til noen få og resten får ikke kjøpe noe. Det er utelukkende negativt for min del og skaper bare irritasjon når jeg handler. 

Anonymkode: 00192...991

Hvis du hadde dratt på feks meny ville du funnet alle disse varene.

Anonymkode: f4d30...7fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du hadde dratt på feks meny ville du funnet alle disse varene.

Anonymkode: f4d30...7fa

Folk med dårlig råd får ikke bedre råd av å kjøpe lilla påskegg på Meny til nesten 100 kr.

Tenk litt da.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange har sterke meninger om priskrig i butikkene. For noen handler det om å spare penger. For andre om å sikre seg mest mulig for minst mulig. Men jeg vil gjerne sette fokus på en side av saken som sjelden får plass. For det finnes mange av oss som ikke kan "kaste oss rundt" og handle når tilbudene kommer. Vi må vente. Vente til lønna kommer. Vente til barnetrygden lander. Vente til vi faktisk har penger igjen på konto.

Anonymkode: 415ff...554

En annen ting som sjelden får fokus er at det ikke spiller noen rolle hvilken dag i måneden man får lønn og barnetrygd, man har like god eller dårlig råd uansett. Har sett det samme i tråder om feks at Trumfbonus kommer på "feil" dato. Som jo strengt tatt ikke har noe å si. Så neste år kan dere sette av penger til påsken når lønna før påske kommer. Er det ikke råd til det, så er det ikke råd til noe ekstra til påske. 

Anonymkode: 0b8f3...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tipper innvandrere som ikke jobber, også kjøper godt inn av dette (og muligens selger det videre?)

Du klarte å dra inn innvandring her også? Det må jeg si er godt gjort, kudos😂

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Folk med dårlig råd får ikke bedre råd av å kjøpe lilla påskegg på Meny til nesten 100 kr.

Tenk litt da.

Priskrigen er ikke noe butikkjedene gjør for å være snille mot de med dårlig råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tenk litt da.

Hvis man har dårlig råd får man ikke bedre råd av å kjøpe unødvendig søppel, uansett hva det koster.

Anonymkode: 8dd2a...4d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god økonomi, så løper ikke til butikken når du er tilbud, handler det jeg trenger når jeg trenger det.

Men, det jeg ser litt ned på, er hvor GRÅDIGE noen er. Løper og kjøper alle tilbudsvarene, eller drar fra butikk til butikk slik at de kan ha det i frysen. De driter i om det er noe igjen til andre. Sykt usjarmerende trekk.

Tips: Man får en god følelse inni seg/blir litt lykkeligere når man er generøs.

Anonymkode: b04cf...28d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tenk litt da.

Hva er det med disse lilla påskeeggene ?  Er de bare for barn? Er de særdeles gode? Liker marsipan!

Anonymkode: e5f06...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...