Gå til innhold

Tilbudene som forsvinner før vi rekker frem – hvem er egentlig priskrigen for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Priskrigen er så frustrerende. 

Jeg er ufør og kan i teorien rekke tilbudene. I motsetning til de i full jobb. Men jeg har ikke fått tak i noe som helst på priskrig verken til påske i år eller til jul i fjor. For folk hamstrer!!! De tar kartonger med varer! Ser på tiktok at folk skryter av å ha hamstret brett med freia påskeegg. Det burde være en grense som faktisk følges opp. Det burde være krav til medlemskap på priskrigvarene i butikkene, også er det begrensninger per kjøper i selve medlemskapet. Alt av kjøp registreres jo. Så hvorfor er det så vanskelig å innføre en slik begrensning som gjør at de ikke kan hamstre? 

Jeg har vært på 4 butikker i dag, og i går, for å finne freia påskeegg. I dag var det ei som tok de siste 8 eggene. Vi var to som sto i kø for å få, men neida hun tok alle. Jeg har ikke råd til disse eggene til 100 kr. Priskrigen er mitt eneste håp om å kjøpe dem, men nei, ble ingen i år heller. 

Jeg fikk tak i en pose påske squashies. Jeg så prislappen på en extra butikk og så de var nedsatt, men de var utsolgt. På den andre butikken så hadde de noen igjen, men det var nok fordi det var ingen prislapp på dem. Var nok derfor det var flere igjen, for ingen vet at de var nedsatt. 

Anonymkode: f4b32...b6a

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her la jeg ikke merke til om enkelte påskesnopvarer var på salg eller utsolgt på Kiwi i dag. Men jeg kjøpte ikke mye appelsiner selv om de kun kostet 9 eller 10 kroner pr kilo.

Påskeegget er fylt til hun som skal ha det. Dessuten så spiser kun jeg marsipan,så jeg klarer meg fint uten også.

Anonymkode: ffa66...92b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur pga denne priskrigen, nå er det umulig å kjøpe fylte påskeegg! Hvem er disse idiotene som hamstrer store mengder godteri bare fordi det plutselig blir litt billigere?

Anonymkode: 54d68...44d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sur pga denne priskrigen, nå er det umulig å kjøpe fylte påskeegg! Hvem er disse idiotene som hamstrer store mengder godteri bare fordi det plutselig blir litt billigere?

Alle som har mulighet. Du hadde jo hamstret selv om du rakk det. 

Anonymkode: 3d806...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har så dårlig råd at man ikke har noe igjen på konto for neste lønn så bør man egentlig ikke bruke penger på unødvendige ting som feks marsipan og solo uansett.....

Anonymkode: 5b4ba...05f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Kiwi i går og da kostet freia påskeegg 60 kroner. De sa dette var tilbudet😅 I dag kostet de 25 men vi hadde ikke sjans å rekke butikken før det var for sent. Altså det er ikke bare å sitte klar inne i butikken å vente at prisene skal reduseres. Har uansett fått handlet mye på salg, og marsipan frister ikke her så da er kanskje utvalget litt større🙈 

Anonymkode: fb0de...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg hadde ikke kjøpt mange brett med egg, nei! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det hadde jeg faktisk ikke - selv om det ikke var meg du siterte. ;)

Jeg hadde kjøpt to pakker og gitt bort til to personer som liker eggene veldig godt. Jeg liker dem ikke. 

Jeg kjøpte smågodt til 9,90 pr hekto på Mega i dag og jeg har kjøpt meg en pose med fugleæg fra Anthon Berg. Det er mitt påskesnop. I tillegg til vin og nøtter. :ler:

Jeg forstår at det er frustrerende å ikke få tak i de billige varene, som som du jeg siterer sier, de fleste hamstrer, bare fordi de kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at noen kan leve fra hånd til munn måned etter måned uten å gjøre noe med det dvs. Spare!

Anonymkode: e5f06...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Slik er det desverre for mange pensjonister, uføre, aap, arbeidsledige osv.

Velkommen til verden..

Nå tenker jeg ikke på snacks. Men ser og mye matvarer som eks før jul gikk mye ned før folk fikk trygd og gikk opp når de fikk penger

Anonymkode: ede27...bdc

Jeg er uføretrygdet og jeg fikk kjøpt en del av produktene som var nedsatt i pris etter at jeg fikk utbetalingen i desember. Så nei prisen gikk ikke opp før trygden ble utbetalt.

Anonymkode: cfec7...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er idiotisk er at folk allrid skal hamstre når det er priskrig. Til jul fik jeg kjøpt én billlig risgrøt, ellers var det utsolgt hele jula. Skjønner ikke hva folk skal med 20 nonstopposer bare fordi det er påske...

Anonymkode: d2951...d73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe påskegodt til vanlig pris i butikkene som ikke holder på med priskrig som feks Spar og Meny. Det er billigbutikkene Kiwi, Rema og Extra som holder på med priskrig. Alle heiv seg fremfor meg for å plukke med seg billig snop. Jeg måtte selv innom flere butikker for å finne freia og nidar sine påskeegg. Fikk de til ok pris, men ikke skambillig.

Anonymkode: 5b02e...e6f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik levde jeg ikke som student en gang... Har alltid sørgetfor å ha penger på konto. Og enda mer i bakhand for større ting. 

Anonymkode: 5f49c...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det jeg syns er idiotisk er at folk allrid skal hamstre når det er priskrig. Til jul fik jeg kjøpt én billlig risgrøt, ellers var det utsolgt hele jula. Skjønner ikke hva folk skal med 20 nonstopposer bare fordi det er påske...

Anonymkode: d2951...d73

Jeg pleier som regel å handle opp for ett års tid om det først er tilbud på noe vi uansett konsumerer. Er mange ting jeg aldri kjøper til fullpris. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har prisene vært høyere enn det man finner på smågodt, når man sjekker pris pr. kilo.

Så om man absolutt ikke må ha typisk påskegodteri, så lønner det seg heller å kjøpe smågodt til kr 9,90. De har sjokolade med marsipan der også.

Det kan selvfølgelig endre seg, men innen da er det sikkert tomt i butikkhyllene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes priskrig er en uting. Ingen trenger å hamstre kilovis med billig påskevarer, mens andre møter tomme hyller. Jeg har råd til å kjøpe ting til vanlig pris, men følger ikke alltid så nøye med og plutselig er det tomt. Utrolig irriterende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er hamstring. Veldig mange av oss er på jobb. Kan ikke sitte utenfor butikken og storme inn når prisen settes ned. Burde i alle fall vært maks antall på slike varer. Hjelper kanskje ikke for mange siden de vare kan gå ut og inn igjen i butikken. Var innom Kiwi i går ettermiddag.  De skulle ha nonstop på tilbud. Min store favoritt, som er blitt fryktelig dyr...var innom 3 butikker,  helt tomt. Hadde ikke tenkt å hamstre engang, et par poser gadde vært nok. Har ikke godt av det, så kanskje likegodt😅

Anonymkode: 598b2...606

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svett.svele skrev (23 timer siden):

Det er ikke sikkert butikkene i ditt område har bestilt så veldig mye påskegodteri. Har tidligere jobbet i Rema og kjøpmannen der var null interessert i å bestille masse påskevarer for å selge på priskrigen han visste at ville komme. Innprisen på disse varene er jo mye høyere enn det de selges ut for ved en priskrig. Så kjøpmannen vinner kanskje kunder, men taper penger på en priskrig. Og prisene er kjedestyrt. 

Påskevarene blir forhåndsbestilt lenge før påske og butikkene bestiller inn det de selv vil. Derfor det fort kan bli tomt. De får som regel ikke inn mer senere heller, fordi Nidar osv produserer i henhold til det butikkene forhåndsbestiller. Det samme gjelder julevarer.

Utrolig dårlig tenkt av kjøpmannen, formode fleste som drar til x butikk for å handle y vare på priskrig, handler også med seg andre ting som brød, melk, pålegg, middag etc., og det er der fortjenesten til butikkene ligger. I tillegg kan kan man, som en god kjøpmann vise frem butikken sin som et godt alternativ til den daglige handlingen ved å ha hyggelig, smilende betjening, ryddige hyller, godt utvalg etc. 

jeg forstår jeg godt ts, og er tildels enig. Likevel er priskrigen for butikkens fortjeneste og ikke til forbrukeren, derfor er det som det er, og de kan ikke vente med priskrig til trygda kommer 

Anonymkode: c2030...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Utrolig dårlig tenkt av kjøpmannen, formode fleste som drar til x butikk for å handle y vare på priskrig, handler også med seg andre ting som brød, melk, pålegg, middag etc., og det er der fortjenesten til butikkene ligger. I tillegg kan kan man, som en god kjøpmann vise frem butikken sin som et godt alternativ til den daglige handlingen ved å ha hyggelig, smilende betjening, ryddige hyller, godt utvalg etc. 

jeg forstår jeg godt ts, og er tildels enig. Likevel er priskrigen for butikkens fortjeneste og ikke til forbrukeren, derfor er det som det er, og de kan ikke vente med priskrig til trygda kommer 

Anonymkode: c2030...b1d

Jeg ser mange gjør som jeg - drar fra butikk til butikk. 

Denne uka var det tre produkter på Kiwi (hvorav jeg kjøpte opp ene for et års forbruk), to på Obs, litt på Meny. Så til Rema for å handle resten. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priskrig gagnar ingen. Ikkje butikken heller, og er ingen butikkar som ynskjer å drive priskrig. Men kjedane føl kvarandre, for extra kan ikkje prise seg dobbelt så høgt som Rema 1000 for eksempel.

Tidlegare gjekk det óg an å etterbestille litt påske- og julevarer. Men no får ein berre det ein førehandsbestillar, om vi i det heile tatt får alt det. Og vi er allereie i gong med førehandsordre for jula 2025, så er ikkje akkurat kort tid før ein får bestilt.

Men, dersom det er påskevarene som er viktigast og ikkje nødvendigvis pris, så er det framleis mange butikkar som har varer igjen. Du må berre gå vekk i frå billeg kjedene. Joker, meny, spar osv. holder seg unna priskrig og må nesten kvart år prise ned varer etter påske fordi dei ikkje får solgt alt. Så umogleg å få skaffa påskegodt er det ikkje :)

Eg jobbar i butikk, og håpar priskrig forsvinn. No jobbar eg ikkje lenger i ein kjede som deltek på det, men har gjort det mange år tidlegare. Og ja folk hamstrar. Vi snakkar handlevogner fulle av pepperkakedeig feks, som dei aldri vil få brukt opp. Eg har hatt kundar innom som ler over kor mykje dei måtte kaste året før fordi dei kjøpte for mykje, medan andre kundar har grått i frustrasjon over å ikkje få skaffa. Der eg jobbar no (joker) får eg klagar på at vi er så mykje dyrare enn andre, men samstundes har vi veldig gode tilbod på både smågodt, solo og appelsinar. Så det blir ikkje så dyrt som ein trur, må berre slutte å samanlikne med priskrig prisar :)

Anonymkode: 84366...904

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...