Gå til innhold

Tilbudene som forsvinner før vi rekker frem – hvem er egentlig priskrigen for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Joda, om du bare handler det litt før kaoset starter, får du tak i alt du trenger. Det er ikke slik at det alltid er tomt for julebrus og marsipanpølser hver gang du er innom butikkene en uke eller 2 før.

Dette er veldig enkelt.

Anonymkode: 47d7c...4c1

Jada, til fem ganger prisen ja. Jeg tror jeg var eneste i Norge som kjøpte julebrus til fullpris i fjor.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Priskrigen er for de som kommer først, den er ikke til for fattige mennesker uten penger på konto. Det er ikke sosialhjelp fra butikkene., det er reklame.

Anonymkode: 2a332...336

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere ikke får kjøpt priskrigvarene, så konsentrer dere om alle kaloriene dere sparer da. 
Finne rikelig med andre søtsaker, som ikke er pakket inn i gul plast. 

Anonymkode: 80f43...cb2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrensning i antall varer pr kunde/husholdning har vært gjort i lang tid på større tilbud. 

Tilbud spres ut over tid, igjennom hele året. Priskriger er sesongbaserte kortvarige tilbud.
Priskrigen på påskevarene startet allerede for tre uker siden. 17 mars begynte Rema og Extra sette ned prisene på flere påskevarer. 
Litt av poenget med tilbud og priskriger er at det skal være tidsbegrenset. 

Forbrukermakt handler ikke om at ting skal være jevnt fordelt, eller at det skal være nok tilbudsvarer til alle.
Forbrukermakten handler om hvordan vi alle kan påvirke. 
Slik som man har klart å påvirke butikkene til priskrig på frukt og grønt, eller at palmeoljen har forsvunnet fra en rekke produkter. 

Hvis det skal være nok påskevarer til alle, og at butikker skal ta inn ett betraktelig større volum, så betyr det også sjanse for enorme mengder med matsvinn. 
For disse påskevarene produseres vanligvis i lang tid i forveien. 
Da jeg jobbet på en sjokoladefabrikk, så startet påskeproduksjonen før jul, og var ferdig i januar/februar. Produksjonstallene blir basert på tidligere salgstall. Nå jobber jeg ett sted hvor vi produserer mye frosne varer, påskeproduksjonen gikk ut til fryselagrene i januar idet julevarene var ute, og nå er vi i gang med mai-varene...  Hvis det kjøres priskrig på disse varene har vi null sjans til å produsere mer. Mange av våre leverandører har heller ikke sjans til å levere råvarer til oss på kort varsel, enkelte varer har flere ukers bestillingsfrist for oss. Men hvis vi hadde doblet produksjonen i første omgang, så er dette varer som må kastes eller selges med tap hvis ikke alt selges innenfor sesongen. Og noen må ta den regningen... 

Anonymkode: d19b8...40d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjørte jeg til jobb og stoppet for å handle noe fort, jeg rakk ikke å se utvalget godis og sparte det til å gå i lunsjen, men jeg så at de hadde en pall med lilla påskegg. En palle ja. 

Noen timer senere til lunsj var det tomt for det aller meste av godis. Inkl den pallen påskegg. Og det var 3 andre butikker i en middels by med 13.000 innbyggere, inkl sjappa litt ut på landet. Så ja, blir ikke lilla egg på meg i år da, må være første gang på lenge. Jeg ville ikke betale 70kr for 4 små sjokoladeegg og nå får jeg ingen. 

Anonymkode: b9382...396

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priskrig kommer aldri som en overraskelse, så da er det bare å legge av litt fra lønningene før.

Anonymkode: 359cb...8fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er priskrig hvert bidige år. Legg av en 5 kroning her, 50 lapp der osv utover året, så har man penger til påskegodt på tilbud om det er så viktig med godteriet. 

Anonymkode: abeaa...df5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljerød skrev (1 time siden):

Jada, til fem ganger prisen ja. Jeg tror jeg var eneste i Norge som kjøpte julebrus til fullpris i fjor.

Er samme pris i ukesvis. Det er ikke slik at julebrusen akkurat komner sent i butikkene heller. Uansett utgjør det neppe de store utslagene i økonomien. Om det gjør det, drikker man kanskje for mye julebrus uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er priskrig hvert bidige år. Legg av en 5 kroning her, 50 lapp der osv utover året, så har man penger til påskegodt på tilbud om det er så viktig med godteriet. 

Anonymkode: abeaa...df5

Jepp. Hele greia er et ikke-tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å bli lurt. Man ser at varene er priset urealistisk høyt og tenker man venter til det kommer på tilbud, men når det gjør det, blir alt utsolgt før man rekker å kjøpe og så får man ingenting. 

Priskrigene er til for butikkene. For dem gjelder det å få deg inn i butikken, og selv om det er utsolgt for det du ser etter er det gode sjanser for at du kjøper noe annet. Kanskje til og med noe ekstra dyr, eksklusiv marsipan som du ikke hadde kjøpt om den vanlige ikke var utsolgt? I såfall er det vinn-vinn for butikken.

Løsningen er å ikke gjøre seg avhengig av typiske sesongvarer. Det finnes helt sikkert mye vanlig godteri til vanlig pris igjen som barna dine blir helt fornøyd med. Nille pleier også å ha en del, det har vært relativt billig, men ikke helt priskrignivå, så kanskje de fortsatt har igjen der du bor? Hvis dere liker marsipan er det morsomt å lage selv også, og da får dere en ekstra påskeaktivitet.

Anonymkode: c00f0...d1f

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du 0 kr på sparekonto?

Anonymkode: e6871...568

det er faktisk en del folk i Norge som har 0 kr på sparekonto. tror det eller ikke ! Noen klarer neppe å leve fra lønn til lønn

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 time siden):

det er faktisk en del folk i Norge som har 0 kr på sparekonto. tror det eller ikke ! Noen klarer neppe å leve fra lønn til lønn

Da burde de virkelig ikke bruke penger på noe så totalt unødvendig som påskegodt.

Anonymkode: 8dd2a...4d7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da burde de virkelig ikke bruke penger på noe så totalt unødvendig som påskegodt.

Anonymkode: 8dd2a...4d7

avhengig om de har barn eller ikke. Prøv å forklare barn at påskegodt er unødvendig...

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tomt påskeegg? Altså, det finnes ingen snop i noen butikk du har råd til? Da er ikke priskrig ditt største problem.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jepp

Anonymkode: 415ff...554

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparekonto til påskegodt????🤪💵💰🤨

Anonymkode: 6700c...3d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Priskrigen er for å lokke deg i butikken, for å gjøre unna hele påskehandelen ett sted, ikke for at du skal handle priskrigvarene dine ett sted og de andre påskevarene ett annet sted. 
Det jeg aldri begriper er folk som lever så til de grader fra håndt til munn her inne, at de ikke har en hundrings til å kjøpe prispresspåskevarer for, og tydeligvis heller ikke eier et kredittkort, der de kan forskuttere litt prispresset påskegodt! 

Jeg har ikke alltid hatt den økonomiske friheten jeg har i dag, men jeg har alltid hatt noen hundrede liggende på et lurt sted, for nettopp slike anledninger som prispress perioder eller andre uforutsette hendelser. Å legge bort en femtilapp her og en hundredel app der, merkes knapt, om ikke penger brenner i lommene på folk. 

Men kan denne generelle klagingen over mangel,på småpenger i den store sammenhengen være en smule satt på spissen i tråder generelt på kg?

Anonymkode: 80f43...cb2

Selvfølgelig er det satt på spissen. Påskeegget vil absolutt ikke være tomt, men det får ikke det innholdet min datter ønsker seg.

Økonomisk har jeg absolutt mine grunner til at det ikke er noe igjen når når man kommer til uken før lønningsdag. Det er ikke mangel på mat og det vi trenger og det handler om planlegging.

Disse tingene var heller ikke budskapet med innlegget. Budskapet, eller det store spørsmålet om man kan si det ligger i tittelen.

Alle disse andre som sitter på sin store høye hest og kritiserer eller har sine meninger om å legge av penger vet åpenbart ikke hva de snakker om. Ikke av erfaring iallefall, og det unner jeg dem 😊

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er egentlig priskrigen for?

Den er selvsagt for butikkene! De skal ha oss inn, også satser de på at de vinner oss på mersalget. Når de først har oss i butikken, er håper at de får oss til å komme tilbake til akkurat de og at vi legger handelen vår til de (om og om igjen).

Anonymkode: a4a7e...79a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljerød skrev (5 timer siden):

Neppe... Til tross for hva reklamer og medieoppslag vil ha oss til å tro, er vi ganske mange som stort sett kjøper det vi trenger når vi trenger det, helt uavhengig av priskrig og andre tilbud. 

Butikker driver butikk, pussig nok. Det er nesten noe litt rørende naivt over å tro at kampanjer, kundeklubber og andre tiltak handler om hva som er best for kunden. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Selvfølgelig er det satt på spissen. Påskeegget vil absolutt ikke være tomt, men det får ikke det innholdet min datter ønsker seg.

Økonomisk har jeg absolutt mine grunner til at det ikke er noe igjen når når man kommer til uken før lønningsdag. Det er ikke mangel på mat og det vi trenger og det handler om planlegging.

Disse tingene var heller ikke budskapet med innlegget. Budskapet, eller det store spørsmålet om man kan si det ligger i tittelen.

Alle disse andre som sitter på sin store høye hest og kritiserer eller har sine meninger om å legge av penger vet åpenbart ikke hva de snakker om. Ikke av erfaring iallefall, og det unner jeg dem 😊

Men igjen, priskrigen kommer ikke som en overraskelse , både til jul og påske. Så hvor vanskelig er det å legge av en 100lapp eller to når du vet det er tomt på konto en uke før lønning. Ha en sparebøsse som heter Priskrig som du legger på en 100lapp hver mnd så kan du gå berserk du også.

Anonymkode: 359cb...8fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...