AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:08 #1 Del Skrevet fredag kl 06:08 Jeg vet at mange har sterke meninger om priskrig i butikkene. For noen handler det om å spare penger. For andre om å sikre seg mest mulig for minst mulig. Men jeg vil gjerne sette fokus på en side av saken som sjelden får plass. For det finnes mange av oss som ikke kan "kaste oss rundt" og handle når tilbudene kommer. Vi må vente. Vente til lønna kommer. Vente til barnetrygden lander. Vente til vi faktisk har penger igjen på konto. Denne påsken hadde butikkene ikke bare priskrig på påskegodt, men også på frukt og grønt. Fruktkrigen vil jeg gjerne berømme. Den har gjort at datteren min og jeg har spist mer frukt enn noen gang før. Vi har hatt tilgang, utvalget har vært godt, og prisene har holdt seg lave lenge nok til at flere rakk å benytte seg av det. Det har gjort noe positivt med hverdagen. Men priskrigen på påskegodt har gitt en helt annen opplevelse. I ukene før påske ble prisene skrudd i været. Vanlig smågodt og påskeegg ble plutselig luksusvarer. Når tilbudene så kom, ble hyllene tømt i løpet av kort tid. Da jeg endelig hadde penger og dro innom flere butikker på vei til jobb, var det for sent. Alt var borte. Det som fantes igjen, var det ingen som i praksis hadde råd til. Ikke jeg i alle fall. Jeg spurte flere steder, men fikk vite at det ikke kom mer. Ikke til tilbudspris, og ikke til vanlig pris heller. Dette handler ikke om å kreve noe. Jeg forventer ikke at verden skal stoppe opp fordi jeg ikke har penger en uke før påske. Jeg skriver ikke dette for å få sympati. Jeg skriver det fordi det finnes mange som kjenner seg igjen. Mange som forsøker å strekke kronene, som planlegger, prioriterer og kutter. Som gjør så godt de kan. Og som likevel må forklare barna sine hvorfor det ikke ble påskeegg i år. For barn handler ikke påsken om priser eller kampanjer. Det handler om forventning, fellesskap og små gleder. Og det gjør vondt å stå der tomhendt, selv om man vet at det finnes viktigere ting i livet. Dette er ikke et rop om mer. Det er et ønske om forståelse. Kanskje priskriger kan gjennomføres på en måte som inkluderer flere. Kanskje tilbud kan spres ut over tid. Kanskje man kan begrense mengden per kunde, så det ikke tømmes før noen i det hele tatt rekker frem. Det er mange måter å konkurrere på uten at det blir et kappløp der noen alltid starter sist. Vi snakker mye om forbrukermakt. Men den makten er ikke likt fordelt. Og når det som skulle være en hjelp til folk flest, ender med å bli en fordel kun for dem som kan handle først, da er det verdt å spørre: Hvem er egentlig priskrigen for? Anonymkode: 415ff...554 13 9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:12 #2 Del Skrevet fredag kl 06:12 Har du 0 kr på sparekonto? Anonymkode: e6871...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:16 #3 Del Skrevet fredag kl 06:16 Hvem er dyre ferier og luksusbiler for? De som har råd. Sånn er det med alt her i livet. Har du ikke råd til noe, så er det ikke for deg. Anonymkode: 8dd2a...4d7 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:17 #4 Del Skrevet fredag kl 06:17 todelt problemstilling dette med å "måtte vente til pengene er på konto" egentlig, den ene er at de aller fleste bør ha som mål å faktisk ikke gå tom for penger (jeg vet det kke er enkelt før noen kommer med det men det bør være målet) og det andre er at de som lever fra hånd til munn på denne måten ekskluderes rett og slett fordi de lever fra hånd til munn og det kan ikke "alle andre" ta hesyn til dessverre. Anonymkode: df046...b14 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:18 #5 Del Skrevet fredag kl 06:18 Du har vel ganske dårlig råd når du ikke har litt penger til overs for å handle snacks på salg. Anonymkode: 47245...082 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:20 #6 Del Skrevet fredag kl 06:20 Helt enig! Begynner å bli lei priskrig. Det er fint å spare noen kr på marsipanpølse, men nå får man jo ikke tak i noe som helst. 3 år kunde funker ikke i praksis. Vi har en helt ok lønn, men nå for tiden er det tomt før ny lønn. Vi kan ikke kaste oss rundt å handle på salg der og da, vi har heller ikke tid til å farte rundt på alle butikker.. Anonymkode: d0ebe...b88 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svett.svele Skrevet fredag kl 06:21 #7 Del Skrevet fredag kl 06:21 Det er ikke sikkert butikkene i ditt område har bestilt så veldig mye påskegodteri. Har tidligere jobbet i Rema og kjøpmannen der var null interessert i å bestille masse påskevarer for å selge på priskrigen han visste at ville komme. Innprisen på disse varene er jo mye høyere enn det de selges ut for ved en priskrig. Så kjøpmannen vinner kanskje kunder, men taper penger på en priskrig. Og prisene er kjedestyrt. Påskevarene blir forhåndsbestilt lenge før påske og butikkene bestiller inn det de selv vil. Derfor det fort kan bli tomt. De får som regel ikke inn mer senere heller, fordi Nidar osv produserer i henhold til det butikkene forhåndsbestiller. Det samme gjelder julevarer. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:24 #8 Del Skrevet fredag kl 06:24 Vel, priskrigen er jo ikke akkurat ment som økonomisk sosialhjelp... Det er en krig mellom kjedene, ikke en støtteordning for forbrukerne. Butikkene tenker profitt og planegger ut fra det. Noen elsker priskriger fordi de kan hamstre, andre blir irritert fordi den ene tingen de skulle ha er utsolgt overalt fordi den har vært på et så sykt tilbud. Jeg har ikke så mye forhold til det.. Jeg skal ikke håne deg for at du ikke har penger på sparekonto (utrolig mange på KG er altså så hovne av og til når det kommer til økonomiske spørsmål), men jeg håper jo du ikke har satset alt på at en bøtte smågodt skal koste en krone. Følg litt med på der du finner noe billig, det er jo tilbud her og der hele tiden, så får du nok satt sammen et fint påske-egg til barn. Anonymkode: 9f2d8...20d 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:31 #9 Del Skrevet fredag kl 06:31 Tilbudene er for å lokke kunder til butikkene. Det er garantert mer interessant å lokke kunder som faktisk har penger. Det er selvfølgelig ikke noe velferdstiltak. Anonymkode: 34fb3...0c7 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:32 #10 Del Skrevet fredag kl 06:32 Folk må etterhvert lære seg å handle disse berømte tilbudsvarene i god tid før priskrigen starter, om de skal ha dem. Det er så enkelt som det. En har i verste fall jævli god tid hele året rundt. Skulke tro vi var helt lammet, uten handlingsevne. Anonymkode: 47d7c...4c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljerød Skrevet fredag kl 06:33 #11 Del Skrevet fredag kl 06:33 En ting er å ikke ha penger på konto, en annen ting er at man (hvertfall jeg) ikke nødvendigvis har tid eller energi til å løpe på butikken i det sekundet prisen settes ned for fylle skapene med marsipanpølser ... jeg orker ikke å beinfly på butikken på den måten. Så når jeg kommer frem er det også tomt, ts. Ikke fordi jeg ikke hadde penger, men fordi jeg har en jobb og et liv utenom. Jeg er helt enig med deg, jeg begynner å bli ganske irritert. Eksen min er en sånn som kjøper opp alt mulig som er på priskrig. Han kjører rundt i hele Oslo for å lete etter julebrus før jul og sånn. Jeg orker ikke det jeg, og da blir det ikke julebrus på meg før jul. Eller marsipanpølser til påske. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:35 #12 Del Skrevet fredag kl 06:35 Liljerød skrev (Akkurat nå): En ting er å ikke ha penger på konto, en annen ting er at man (hvertfall jeg) ikke nødvendigvis har tid eller energi til å løpe på butikken i det sekundet prisen settes ned for fylle skapene med marsipanpølser ... jeg orker ikke å beinfly på butikken på den måten. Så når jeg kommer frem er det også tomt, ts. Ikke fordi jeg ikke hadde penger, men fordi jeg har en jobb og et liv utenom. Jeg er helt enig med deg, jeg begynner å bli ganske irritert. Eksen min er en sånn som kjøper opp alt mulig som er på priskrig. Han kjører rundt i hele Oslo for å lete etter julebrus før jul og sånn. Jeg orker ikke det jeg, og da blir det ikke julebrus på meg før jul. Eller marsipanpølser til påske. Joda, om du bare handler det litt før kaoset starter, får du tak i alt du trenger. Det er ikke slik at det alltid er tomt for julebrus og marsipanpølser hver gang du er innom butikkene en uke eller 2 før. Dette er veldig enkelt. Anonymkode: 47d7c...4c1 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet fredag kl 06:38 #13 Del Skrevet fredag kl 06:38 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 8.08): Hvem er egentlig priskrigen for? Anonymkode: 415ff...554 "Priskrigen" er til for butikkene. Butikkene skiter i hvem som kommer og handler, bare mange nok legger igjen pengene sine der. De trikser med prisene, først sinnsvakt og kunstig høye priser hvor nesten ingen kjøper. Deretter mer normale priser som ser ut som et supertilbud sammenliknet med foregående tullepris. Med "tilbudsprisen" har fortsatt butikken god fortjeneste, og folk strømmer til for å gjøre et "kupp". Og butikkeierne er veldig fornøyd med at kundene strømmer til og tapper bankkontoene sine gjennom butikkens betalingsterminaler. De som måtte være villedet til å tro at butikkene driver en slags veldedighet overfor sine kunder med ønske om å hjelpe kundene til å spise sunnere, eller få billigere mat gjennom tilbud, kampanjer, "momskutt" og kundeklubber, må tro om igjen. For butikkene gjør nemlig ikke en dritt uten at målet er å tjene på det. Endret 19 timer siden av aksase 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:39 #14 Del Skrevet fredag kl 06:39 Iår syns jeg påskevarene var sykt dyre. 49kr for 5 små marsipanpølser. 60kr for en pose med påskemix, 70kr for lilla påskeegg. Det er ikke verdt det, derfor kjøpte jeg ikke før krigen. Så kan selvsagt takke meg selv, men allikevel. Anonymkode: d0ebe...b88 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:40 #15 Del Skrevet fredag kl 06:40 aksase skrev (1 minutt siden): "Priskrigen" er til for butikkene. Butikkene skiter i hvem som kommer og handler, bare mange nok legger igjen pengene sine der. De trikser med prisene, først sinnsvakt og kunstig høye priser hvor nesten ingen kjøper. Deretter mer normale priser som ser ut som et supertilbud sammenliknet med foregående tullepris. Med tilbudsprisen har fortsatt butikken god fortjeneste, og folk strømmer til for å gjøre et "kupp". Og butikkeierne er veldig fornøyd med at kundene strømmer til og tapper bankkontoene sine gjennom butikkens betalingsterminaler. De som måtte være villedet til å tro at butikkene driver en slags veldedighet overfor sine kunder med ønske om å hjelpe kundene til å spise sunnere, eller få billigere mat gjennom tilbud, kampanjer og kundeklubber, må tro om igjen. For butikkene gjør nemlig ikke en dritt uten at målet er å tjene på det. Rart dette da ikke gjøres året rundt...? Anonymkode: 47d7c...4c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:43 #16 Del Skrevet fredag kl 06:43 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du har vel ganske dårlig råd når du ikke har litt penger til overs for å handle snacks på salg. Anonymkode: 47245...082 Slik er det desverre for mange pensjonister, uføre, aap, arbeidsledige osv. Velkommen til verden.. Nå tenker jeg ikke på snacks. Men ser og mye matvarer som eks før jul gikk mye ned før folk fikk trygd og gikk opp når de fikk penger Anonymkode: ede27...bdc 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet fredag kl 06:46 #17 Del Skrevet fredag kl 06:46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rart dette da ikke gjøres året rundt...? Anonymkode: 47d7c...4c1 Gjør det ikke det, da? Det er jo alltid kampanjevarer og tilbud i disse butikkene, men det er nok ekstra ekstremt på sesongvarer, til påske, sommer og jul. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:48 #18 Del Skrevet fredag kl 06:48 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg vet at mange har sterke meninger om priskrig i butikkene. For noen handler det om å spare penger. For andre om å sikre seg mest mulig for minst mulig. Men jeg vil gjerne sette fokus på en side av saken som sjelden får plass. For det finnes mange av oss som ikke kan "kaste oss rundt" og handle når tilbudene kommer. Vi må vente. Vente til lønna kommer. Vente til barnetrygden lander. Vente til vi faktisk har penger igjen på konto. Denne påsken hadde butikkene ikke bare priskrig på påskegodt, men også på frukt og grønt. Fruktkrigen vil jeg gjerne berømme. Den har gjort at datteren min og jeg har spist mer frukt enn noen gang før. Vi har hatt tilgang, utvalget har vært godt, og prisene har holdt seg lave lenge nok til at flere rakk å benytte seg av det. Det har gjort noe positivt med hverdagen. Men priskrigen på påskegodt har gitt en helt annen opplevelse. I ukene før påske ble prisene skrudd i været. Vanlig smågodt og påskeegg ble plutselig luksusvarer. Når tilbudene så kom, ble hyllene tømt i løpet av kort tid. Da jeg endelig hadde penger og dro innom flere butikker på vei til jobb, var det for sent. Alt var borte. Det som fantes igjen, var det ingen som i praksis hadde råd til. Ikke jeg i alle fall. Jeg spurte flere steder, men fikk vite at det ikke kom mer. Ikke til tilbudspris, og ikke til vanlig pris heller. Dette handler ikke om å kreve noe. Jeg forventer ikke at verden skal stoppe opp fordi jeg ikke har penger en uke før påske. Jeg skriver ikke dette for å få sympati. Jeg skriver det fordi det finnes mange som kjenner seg igjen. Mange som forsøker å strekke kronene, som planlegger, prioriterer og kutter. Som gjør så godt de kan. Og som likevel må forklare barna sine hvorfor det ikke ble påskeegg i år. For barn handler ikke påsken om priser eller kampanjer. Det handler om forventning, fellesskap og små gleder. Og det gjør vondt å stå der tomhendt, selv om man vet at det finnes viktigere ting i livet. Dette er ikke et rop om mer. Det er et ønske om forståelse. Kanskje priskriger kan gjennomføres på en måte som inkluderer flere. Kanskje tilbud kan spres ut over tid. Kanskje man kan begrense mengden per kunde, så det ikke tømmes før noen i det hele tatt rekker frem. Det er mange måter å konkurrere på uten at det blir et kappløp der noen alltid starter sist. Vi snakker mye om forbrukermakt. Men den makten er ikke likt fordelt. Og når det som skulle være en hjelp til folk flest, ender med å bli en fordel kun for dem som kan handle først, da er det verdt å spørre: Hvem er egentlig priskrigen for? Anonymkode: 415ff...554 Tilbudene er for butikkene, ikke forbruker. De bruker det for at du skal handle resten der. Anonymkode: 269eb...482 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:49 #19 Del Skrevet fredag kl 06:49 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg vet at mange har sterke meninger om priskrig i butikkene. For noen handler det om å spare penger. For andre om å sikre seg mest mulig for minst mulig. Men jeg vil gjerne sette fokus på en side av saken som sjelden får plass. For det finnes mange av oss som ikke kan "kaste oss rundt" og handle når tilbudene kommer. Vi må vente. Vente til lønna kommer. Vente til barnetrygden lander. Vente til vi faktisk har penger igjen på konto. Denne påsken hadde butikkene ikke bare priskrig på påskegodt, men også på frukt og grønt. Fruktkrigen vil jeg gjerne berømme. Den har gjort at datteren min og jeg har spist mer frukt enn noen gang før. Vi har hatt tilgang, utvalget har vært godt, og prisene har holdt seg lave lenge nok til at flere rakk å benytte seg av det. Det har gjort noe positivt med hverdagen. Men priskrigen på påskegodt har gitt en helt annen opplevelse. I ukene før påske ble prisene skrudd i været. Vanlig smågodt og påskeegg ble plutselig luksusvarer. Når tilbudene så kom, ble hyllene tømt i løpet av kort tid. Da jeg endelig hadde penger og dro innom flere butikker på vei til jobb, var det for sent. Alt var borte. Det som fantes igjen, var det ingen som i praksis hadde råd til. Ikke jeg i alle fall. Jeg spurte flere steder, men fikk vite at det ikke kom mer. Ikke til tilbudspris, og ikke til vanlig pris heller. Dette handler ikke om å kreve noe. Jeg forventer ikke at verden skal stoppe opp fordi jeg ikke har penger en uke før påske. Jeg skriver ikke dette for å få sympati. Jeg skriver det fordi det finnes mange som kjenner seg igjen. Mange som forsøker å strekke kronene, som planlegger, prioriterer og kutter. Som gjør så godt de kan. Og som likevel må forklare barna sine hvorfor det ikke ble påskeegg i år. For barn handler ikke påsken om priser eller kampanjer. Det handler om forventning, fellesskap og små gleder. Og det gjør vondt å stå der tomhendt, selv om man vet at det finnes viktigere ting i livet. Dette er ikke et rop om mer. Det er et ønske om forståelse. Kanskje priskriger kan gjennomføres på en måte som inkluderer flere. Kanskje tilbud kan spres ut over tid. Kanskje man kan begrense mengden per kunde, så det ikke tømmes før noen i det hele tatt rekker frem. Det er mange måter å konkurrere på uten at det blir et kappløp der noen alltid starter sist. Vi snakker mye om forbrukermakt. Men den makten er ikke likt fordelt. Og når det som skulle være en hjelp til folk flest, ender med å bli en fordel kun for dem som kan handle først, da er det verdt å spørre: Hvem er egentlig priskrigen for? Anonymkode: 415ff...554 Ser ikke problemet. Kjøp det du har råd til. Jeg har boden full av priskrig snop nå. Liker hamstre på tilbud. Anonymkode: 5153f...516 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:51 #20 Del Skrevet fredag kl 06:51 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg vet at mange har sterke meninger om priskrig i butikkene. For noen handler det om å spare penger. For andre om å sikre seg mest mulig for minst mulig. Men jeg vil gjerne sette fokus på en side av saken som sjelden får plass. For det finnes mange av oss som ikke kan "kaste oss rundt" og handle når tilbudene kommer. Vi må vente. Vente til lønna kommer. Vente til barnetrygden lander. Vente til vi faktisk har penger igjen på konto. Denne påsken hadde butikkene ikke bare priskrig på påskegodt, men også på frukt og grønt. Fruktkrigen vil jeg gjerne berømme. Den har gjort at datteren min og jeg har spist mer frukt enn noen gang før. Vi har hatt tilgang, utvalget har vært godt, og prisene har holdt seg lave lenge nok til at flere rakk å benytte seg av det. Det har gjort noe positivt med hverdagen. Men priskrigen på påskegodt har gitt en helt annen opplevelse. I ukene før påske ble prisene skrudd i været. Vanlig smågodt og påskeegg ble plutselig luksusvarer. Når tilbudene så kom, ble hyllene tømt i løpet av kort tid. Da jeg endelig hadde penger og dro innom flere butikker på vei til jobb, var det for sent. Alt var borte. Det som fantes igjen, var det ingen som i praksis hadde råd til. Ikke jeg i alle fall. Jeg spurte flere steder, men fikk vite at det ikke kom mer. Ikke til tilbudspris, og ikke til vanlig pris heller. Dette handler ikke om å kreve noe. Jeg forventer ikke at verden skal stoppe opp fordi jeg ikke har penger en uke før påske. Jeg skriver ikke dette for å få sympati. Jeg skriver det fordi det finnes mange som kjenner seg igjen. Mange som forsøker å strekke kronene, som planlegger, prioriterer og kutter. Som gjør så godt de kan. Og som likevel må forklare barna sine hvorfor det ikke ble påskeegg i år. For barn handler ikke påsken om priser eller kampanjer. Det handler om forventning, fellesskap og små gleder. Og det gjør vondt å stå der tomhendt, selv om man vet at det finnes viktigere ting i livet. Dette er ikke et rop om mer. Det er et ønske om forståelse. Kanskje priskriger kan gjennomføres på en måte som inkluderer flere. Kanskje tilbud kan spres ut over tid. Kanskje man kan begrense mengden per kunde, så det ikke tømmes før noen i det hele tatt rekker frem. Det er mange måter å konkurrere på uten at det blir et kappløp der noen alltid starter sist. Vi snakker mye om forbrukermakt. Men den makten er ikke likt fordelt. Og når det som skulle være en hjelp til folk flest, ender med å bli en fordel kun for dem som kan handle først, da er det verdt å spørre: Hvem er egentlig priskrigen for? Anonymkode: 415ff...554 Priskrigen er for å lokke deg i butikken, for å gjøre unna hele påskehandelen ett sted, ikke for at du skal handle priskrigvarene dine ett sted og de andre påskevarene ett annet sted. Det jeg aldri begriper er folk som lever så til de grader fra håndt til munn her inne, at de ikke har en hundrings til å kjøpe prispresspåskevarer for, og tydeligvis heller ikke eier et kredittkort, der de kan forskuttere litt prispresset påskegodt! Jeg har ikke alltid hatt den økonomiske friheten jeg har i dag, men jeg har alltid hatt noen hundrede liggende på et lurt sted, for nettopp slike anledninger som prispress perioder eller andre uforutsette hendelser. Å legge bort en femtilapp her og en hundredel app der, merkes knapt, om ikke penger brenner i lommene på folk. Men kan denne generelle klagingen over mangel,på småpenger i den store sammenhengen være en smule satt på spissen i tråder generelt på kg? Anonymkode: 80f43...cb2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå