AnonymBruker Skrevet 10. april #1 Skrevet 10. april Jeg vurderer å selge boligen min. Jeg planlegger å kjøpe ny om 6 - 12 - 18 mnd tid. Jeg har mulighet til å bo kostnadsfritt i mellomtiden slik at jeg også kan spare ekstra i egenkapital. Sett at jeg velger å selge nå, hvor ville du plassert summen som skal bli brukt som egenkapital ved kjøp av ny bolig? Ser feks at Nordea tilbyr premium kundeprogram ved å plassere 1 million hos de, men det er kanskje bedre renter/kundefordeler andre steder? Anonymkode: c106c...582
AnonymBruker Skrevet 10. april #2 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg vurderer å selge boligen min. Jeg planlegger å kjøpe ny om 6 - 12 - 18 mnd tid. Jeg har mulighet til å bo kostnadsfritt i mellomtiden slik at jeg også kan spare ekstra i egenkapital. Sett at jeg velger å selge nå, hvor ville du plassert summen som skal bli brukt som egenkapital ved kjøp av ny bolig? Ser feks at Nordea tilbyr premium kundeprogram ved å plassere 1 million hos de, men det er kanskje bedre renter/kundefordeler andre steder? Anonymkode: c106c...582 Avhengig av geografisk område hadde jeg ikke solgt uten å kjøpe igjen. På ett år vil boligen din gjerne ha gått opp mer i verdi enn det du klarer å spare. I så fall er det bedre å kjøpe din fremtidige bolig nå og leie den ut. Anonymkode: aa791...971 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #3 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Avhengig av geografisk område hadde jeg ikke solgt uten å kjøpe igjen. På ett år vil boligen din gjerne ha gått opp mer i verdi enn det du klarer å spare. I så fall er det bedre å kjøpe din fremtidige bolig nå og leie den ut. Anonymkode: aa791...971 Jeg regnet litt på det. Boligprisene har økt ca +/- 6% i året. Sett at det øker det samme neste år så utgjør det ca 100.000 i verdistigning for min bolig. Utgiftene til boligen er høyere enn det. Selger jeg så kan jeg spare utgiftene og litt til på samme år ved å bo kostnadsfritt. Anonymkode: c106c...582 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #4 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg regnet litt på det. Boligprisene har økt ca +/- 6% i året. Sett at det øker det samme neste år så utgjør det ca 100.000 i verdistigning for min bolig. Utgiftene til boligen er høyere enn det. Selger jeg så kan jeg spare utgiftene og litt til på samme år ved å bo kostnadsfritt. Anonymkode: c106c...582 Også hvis du inkluderer avdraget på lånet samt fradrag på skatten for rentene? Tviler. Anonymkode: aa791...971
AnonymBruker Skrevet 10. april #5 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Også hvis du inkluderer avdraget på lånet samt fradrag på skatten for rentene? Tviler. Anonymkode: aa791...971 Ja, boligen er kjøpt uten lån. Så det er derfor jeg lurer på hvor jeg bør plassere pengene i mellomtiden. Anonymkode: c106c...582
AnonymBruker Skrevet 10. april #6 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Avhengig av geografisk område hadde jeg ikke solgt uten å kjøpe igjen. På ett år vil boligen din gjerne ha gått opp mer i verdi enn det du klarer å spare. I så fall er det bedre å kjøpe din fremtidige bolig nå og leie den ut. Anonymkode: aa791...971 Det koster mye å både kjøpe og selge bolig i Norge. Det er absolutt ikke gitt å få noen som helst avkastning på ett år. Anonymkode: 98898...576 3
AnonymBruker Skrevet 10. april #7 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det koster mye å både kjøpe og selge bolig i Norge. Det er absolutt ikke gitt å få noen som helst avkastning på ett år. Anonymkode: 98898...576 Ja, og det er heller ikke sikkert at boligen blir solgt til prisantydning. Anonymkode: c106c...582
AnonymBruker Skrevet 10. april #8 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det koster mye å både kjøpe og selge bolig i Norge. Det er absolutt ikke gitt å få noen som helst avkastning på ett år. Anonymkode: 98898...576 Boligen skal jo i så fall selges uansett. Er man usikker på hva man skal gjøre med boligen sin, kan den for eksempel leies ut en periode. Spesielt hvis boligen bare er verdt en million og er helt avbetalt. Anonymkode: aa791...971 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #9 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Boligen skal jo i så fall selges uansett. Er man usikker på hva man skal gjøre med boligen sin, kan den for eksempel leies ut en periode. Spesielt hvis boligen bare er verdt en million og er helt avbetalt. Anonymkode: aa791...971 Ja, jeg kan alltids vurdere å leie den ut også. Anonymkode: c106c...582
newman01 Skrevet 11. april #10 Skrevet 11. april Om du kan bo gratis et sted vil det alltid lønne seg å selge og plassere pengene på en høyrentekonto. Akkurat nå får man 5,23% i Blustep med 6mnd binding. Tipptopp. Leie ut er ikke alltid gøy, for man får fortsatt eiendomsskatt, kommunale avgifter, forsikring, utleieforsikring, vedlikehold og risiko for at leietager ramponerer boligen. Det er også vanskeligere å gjennomføre visninger i forbindelse med salg, for man skal jo ideelt sett male litt overflater, kvitte seg med møbler før visning osv. Pluss at man må betale skatt på leieinntektene, så det spørs om man sitter igjen med så mye når alt kommer til alt. 2
Hololo Skrevet 11. april #11 Skrevet 11. april Stakkers TS, her var det alt annet enn det TS spør om Med det korte tisperspektive så er eneste løsning og ha penger på konto, enten høyrentekonto eller så kan du låse pengene i 6mnd eller 1 år om du er sikker på at du ikke trenge de før, for ennå høyere rente. 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. april #12 Skrevet 11. april newman01 skrev (2 timer siden): Om du kan bo gratis et sted vil det alltid lønne seg å selge og plassere pengene på en høyrentekonto. Akkurat nå får man 5,23% i Blustep med 6mnd binding. Tipptopp. Leie ut er ikke alltid gøy, for man får fortsatt eiendomsskatt, kommunale avgifter, forsikring, utleieforsikring, vedlikehold og risiko for at leietager ramponerer boligen. Det er også vanskeligere å gjennomføre visninger i forbindelse med salg, for man skal jo ideelt sett male litt overflater, kvitte seg med møbler før visning osv. Pluss at man må betale skatt på leieinntektene, så det spørs om man sitter igjen med så mye når alt kommer til alt. Hololo skrev (13 minutter siden): Stakkers TS, her var det alt annet enn det TS spør om Med det korte tisperspektive så er eneste løsning og ha penger på konto, enten høyrentekonto eller så kan du låse pengene i 6mnd eller 1 år om du er sikker på at du ikke trenge de før, for ennå høyere rente. Tusen takk for konstruktivt svar og gode innspill! Jeg også faller på at det blir veldig mange uromoment ved utleie. Når det beregnes renter på la oss si 6 mnd binding, vil det da grovt si 5,23% av 1.000.000 /12 mnd x 6 mnd = 26.150kr i renter? Jeg vet at det kanskje blir ca pga renters renter effekt. Anonymkode: c106c...582
newman01 Skrevet 11. april #13 Skrevet 11. april Ja, man får omtrenlig 50'000 i renter pr million pr år når renta er 5%. Så halvparten på et halvt år høres fornuftig ut. 1
NakenPanda Skrevet 11. april #14 Skrevet 11. april (endret) Nordea har ekstra renter på sparekonto hvis du kan "låse" pengene 3,6 eller 12 måneder, men det er maks 2 millioner alt over får maks 4.25% Endret 11. april av NakenPanda 1
AnonymBruker Skrevet 11. april #15 Skrevet 11. april NakenPanda skrev (6 minutter siden): Nordea har ekstra renter på sparekonto hvis du kan "låse" pengene 3,6 eller 12 måneder, men det er maks 2 millioner alt over får maks 4.25% Dette var ikke gode renter ved binding. Anonymkode: 1b97b...737 1
AnonymBruker Skrevet 11. april #16 Skrevet 11. april https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ Jeg satte 5mill, 40 år som din alder og fikk 5,22 som beste rente hos svea bank med 6 mnd binding. Anonymkode: 57cec...c26 1
NakenPanda Skrevet 11. april #17 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette var ikke gode renter ved binding. Anonymkode: 1b97b...737 Det gis 4.75 nå så er vel et tegn på at rentene skal ned på sparing framover det brukte å være 5.15 for 4-6 måneder siden. Sveak bank som postet over gir bare 4.25% på 12 måneder binding. Generelt hvis summene er over 2 millioner lønner det seg å dele opp over flere kontoer da rentene over 2 mill går nedover. 1
newman01 Skrevet 11. april #18 Skrevet 11. april NakenPanda skrev (32 minutter siden): Det gis 4.75 nå så er vel et tegn på at rentene skal ned på sparing framover det brukte å være 5.15 for 4-6 måneder siden. Sveak bank som postet over gir bare 4.25% på 12 måneder binding. Generelt hvis summene er over 2 millioner lønner det seg å dele opp over flere kontoer da rentene over 2 mill går nedover. Men nå var vel premisset "å kjøpe bolig innen 6-12-18 måneder", så da utgår vel 12 måneder som aktuelt tema å diskutere på bindingstid på sparepengene... 1
AnonymBruker Skrevet 11. april #19 Skrevet 11. april Fastrenteinnskudd er en mulighet, men som vist over er det ikke gullegodt hos Nordea iallfall. Jeg har mine sparepenger hos Avida Finans, de har 5.06 % på alt under 950k tror jeg. Anonymkode: a4eea...81f
newman01 Skrevet 11. april #20 Skrevet 11. april Nordea er jo uansett en grusom bank. Og ALT må godkjennes med BankID, den tungvinne varianten med langt passord. De fleste andre banker klarer seg fint med en tommeltott eller ansikt, men Nordea skal ha BankID selv for å godkjenne e-fakturaer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå