AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:27 #1 Del Skrevet torsdag kl 21:27 Flyttet nylig inn i en leilighet, og siden forrige leietaker ikke hadde vasket ned skikkelig, godtok jeg avslag i husleien mot å ta resten av vasken selv. Det angrer jeg skikkelig på nå!! For fikk mildt sagt sjokk når jeg tok ut filtrene i kjøkkenvifta for å vaske de... Inni vifta er det FULLT av gammelt matfett og annet griseri, og jeg aner ikke hvordan jeg skal få dette rent 🤯🤯😵💫😵💫 Fjernet også lyspærene i vifta, og der ser det ut som det har vært på nippet til brannutvikling en god stund 😧 Skulle lagt inn mange bilder så dere skjønner problemet, men får bare lastet opp ett... Håper virkelig noen kan hjelpe meg med råd om hvordan jeg får dette rent 😭 Anonymkode: 21a40...8b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:30 #2 Del Skrevet torsdag kl 21:30 Må bare legge til ett bilde til, for å vise stikkontakten..... TS Anonymkode: 21a40...8b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet torsdag kl 21:31 #3 Del Skrevet torsdag kl 21:31 Du bruker oppvaskmiddel, det tar det. Jeg hadde også et filter som dryppet fett ned på komfyren, så fullt av fett var det, og jeg bare la det i sterkt oppvaskvann, det løsnet fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:33 #4 Del Skrevet torsdag kl 21:33 Maia70 skrev (Akkurat nå): Du bruker oppvaskmiddel, det tar det. Jeg hadde også et filter som dryppet fett ned på komfyren, så fullt av fett var det, og jeg bare la det i sterkt oppvaskvann, det løsnet fint. Men inni vifta..? Med alle rørene og ting? Redd jeg skal ødelegge noe 😐 Anonymkode: 21a40...8b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:27 #5 Del Skrevet fredag kl 04:27 Spør huseier hva han ønsker? Antar at ventilasjonsrøret også er fullt av fett, det er ikke så lett å vaske. Anonymkode: 5dc36...3f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:48 #6 Del Skrevet fredag kl 04:48 Her må du bare ta kontakt med utleier med en gang. Anonymkode: dfe3d...f81 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:25 #7 Del Skrevet fredag kl 06:25 Det kan fort bli j..lig nasty inni både ventilator og tilhørende rør. I praksis er heldigvis hverken vegetabilsk eller animalsk fett strømledende. Så lenge du ikke lager mat med åpen flamme er ikke det noe reelt problem. Men ja, det er ekkelt, kan dryppe, lukter og udelikat. 😕 Skikkelig rengjøring er ikke direkte enkelt, og krever at en er litt handy. Min erfaring, fra eget kjøkken pluss utleieenheter, er at hvis det blir skikkelig ille er det bare å ta ned ventilator, plukke alt fra hverandre så langt det er teknisk mulig og legge delene i en balje med rengjøringsmiddel. Da har jeg brukt varmt vann og en blanding av zalo og salmiakk. Dette er maksimalt fettløsende. Flexirøret kan også bli skikkelig nasty innvendig. Det enkleste her er absolutt å kjøpe et nytt rimelig på Biltema og bytte hele skiten. Ventilatoren har gjerne to filtre, spesielt hvis du ikke har ventilator med utluft: fettristen først, som du bør ta ut og legge i bløt regelmessig. Kullfilteret bytter du etter behov. Jeg var "vaktmester" i en utleieenhet jeg har for noen uker siden. Eldre IKEA-ventilator der IKEA for lengst har sluttet å levere kullfiltre. Et omfattende detektivarbeid med Google viste at det tross alt er visse standarder på disse, med samme filter til en lang rekke ventilatorer fra ulike produsenter. Prisene varierte enormt!! Gjengs pris var gjerne 300- 450 for ett! Endte opp med å spore opp identisk filter på netshop'en til Electrolux, og betalte 650 kroner for fem(!), fritt levert på døra. Anonymkode: 862e6...6ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:31 #8 Del Skrevet fredag kl 16:31 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Flyttet nylig inn i en leilighet, og siden forrige leietaker ikke hadde vasket ned skikkelig, godtok jeg avslag i husleien mot å ta resten av vasken selv. Det angrer jeg skikkelig på nå!! For fikk mildt sagt sjokk når jeg tok ut filtrene i kjøkkenvifta for å vaske de... Inni vifta er det FULLT av gammelt matfett og annet griseri, og jeg aner ikke hvordan jeg skal få dette rent 🤯🤯😵💫😵💫 Fjernet også lyspærene i vifta, og der ser det ut som det har vært på nippet til brannutvikling en god stund 😧 Skulle lagt inn mange bilder så dere skjønner problemet, men får bare lastet opp ett... Håper virkelig noen kan hjelpe meg med råd om hvordan jeg får dette rent 😭 Anonymkode: 21a40...8b1 Dette tar du med utleier/eier. Langt over normalen at du skal vaske. Anonymkode: f48c6...4ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:35 #9 Del Skrevet fredag kl 16:35 Det er ikke rør i vifta. Og man putter ikke lyspærer i en stikkontakt Anonymkode: 3fd7f...64e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyer Skrevet fredag kl 16:39 #10 Del Skrevet fredag kl 16:39 Det der er utleier sitt ansvar å fikse. Både bytte av filter etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:42 #11 Del Skrevet fredag kl 16:42 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Må bare legge til ett bilde til, for å vise stikkontakten..... TS Anonymkode: 21a40...8b1 Det der er et sted man skrur inn en bestemt lyskilde. Ikke noe stikkontakt, det der. Anonymkode: 47883...04d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet fredag kl 16:44 #12 Del Skrevet fredag kl 16:44 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Her må du bare ta kontakt med utleier med en gang. Anonymkode: dfe3d...f81 Dette. Du har godtatt å vaske normalt, men ikke å drive med sånn inni kjøkkenvifta. Dette er jobb for utleier som han/hun må fikse Endret fredag kl 16:44 av Blått 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #13 Del Skrevet 16 timer siden Blått skrev (14 timer siden): Dette. Du har godtatt å vaske normalt, men ikke å drive med sånn inni kjøkkenvifta. Dette er jobb for utleier som han/hun må fikse Jeg er enig. Som utleier hverken ønsker jeg eller forventer jeg på noen som helst måte at leieboer plukker fra hverandre ventilatoren. Jeg gjør dette selv på de jeg leier ut. Anonymkode: 862e6...6ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatteLatte Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden Hadde jeg vært huseier her hadde jeg byttet ut hele vifta. Ville ikke hatt noe sånt i hus. Koster da ikke så mye for ny. Den må vel lukte også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå