Gå til innhold

Jobbtilbud - forhandle lønn i nåværende jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har jeg fått et tilbud fra en annen arbeidsgiver (en jobb jeg bevisst søkte på) og jeg har landet på at jeg trolig takker nei av flere grunner. Jeg tror jeg velger å være hos nåværende arbeidsgiver og vil heller prøve å forhandle lønnen der jeg er i dag. 
Lønnsforskjellen er vesentlig (120.000)..

Har noen fått tilbud fra en annen arbeidsgiver for å så forhandle lønn hos nåværende?

Anonymkode: cb683...155

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå har jeg fått et tilbud fra en annen arbeidsgiver (en jobb jeg bevisst søkte på) og jeg har landet på at jeg trolig takker nei av flere grunner. Jeg tror jeg velger å være hos nåværende arbeidsgiver og vil heller prøve å forhandle lønnen der jeg er i dag. 
Lønnsforskjellen er vesentlig (120.000)..

Har noen fått tilbud fra en annen arbeidsgiver for å så forhandle lønn hos nåværende?

Statlig eller privat? Er du medlem av fagforening? Statlig så tas det på hta 2.5.3

Anonymkode: a4bbb...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Statlig eller privat? Er du medlem av fagforening? Statlig så tas det på hta 2.5.3

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Privat. Hvor jeg er i dag er det store lønnsforskjeller fra ansatt til ansatt, ingen tariff for å si det sånn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere gjort det - med hell.

Jeg søkte riktignok ikke den andre stillingen, de kontaktet meg. Jeg var misforsnøyd med betingelsene der jeg var, så jeg var mottakelig for tilbudet og vurderte det sterkt. De tilbydde 120 000 mer enn jeg hadde.

Jeg tok det opp med daværende leder og informerte om at jeg hadde blitt kontaktet av en av konkurrentene og fått tilbud. Og visere at jeg vurderte å takke ja pga. det store avviket i betingelser og at jeg tross alt også tidligere samme vår hadde tatt opp at jeg mente lønnen min ikke var markedsmessig. Men også at jeg utover det ønsket å bli værende i jobben, og at det var der jeg egentlig ønsket å gjøre karriere, men at jeg ikke kan tillate meg å ligge akterut med en lønn og andre betingelser som ligger langt under det min kompetanse er verdt. De fikk dermed mulighet til å vurdere om de ville beholde meg, men da på samme betingelser som jeg hadde blitt tilbudt. 

Det endte med en liten "budkrig" der jeg endte med 150 000 mer i lønn i den daværende jobben.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan bruke det som forhandlingskort for lønn ja. Spesielt om du er underbetalt i forhold til stillingen, som det kan virke som du er når du får hele 120 000 mer et annet sted.

Og så må du jo selvsagt være en ansatt de vil beholde. Jeg kjenner faktisk to stykker som har prøvd seg på den, ene slenge jobbtilbudet på bordet mest for å kreve høyere lønn der han var, og fikk en "don't let the door hit you on your way out" tilbake. Sjefen var ikke så fornøyd med han fra før. Ei annen jeg kjenner var en verdsatt ansatt, men hun takket nei til tilbudet først og så gikk og sa det til sjefen og trodde hun skulle få noe for lojaliteten. Det fikk hun ikke. 

Men det var digresjon - vanligvis så kan dette brukes. 

Jeg ville sagt noe i linjene av at jeg har fått et tilbud, det er på dette beløpet, det er det jeg er verdt på grunn av x og y (hensikten er å vise at med andre ord, om de skal erstatte deg med en med samme erfaring, så må de opp i dette beløpet uansett, så det er mest fornuftig for bedriften å sette deg opp). Du kan jo også si noe i retning av at du er glad i jobben din, men i disse dyrtider så er det vanskelig å takke nei til de som betaler mer det du er verdt.

Anonymkode: 0665b...0b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig bytte jobb hvor lønnshoppet var på ca 150 000. I lønnsforhandlingene i forkant av ny jobb påpekte jeg at lønnen min var langt unna min markedsverdi. Arbeidsgiver var litt enig, men ikke nok til å imøtekomme mitt lønnskrav. 

Jeg brukte det som et påskudd til å søke ny jobb. Landet ny jobb og når jeg meldte ifra til arbeidsgiver ble jeg tilbudt matching av lønnstilbud. Jeg valgte uansett å bytte jobb, men i mitt tilfelle kunne jeg brukt lønnstilbudet til å forhandle lønn i opprinnelig jobb.

Endret av c_buk
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja. 
Gikk opp 30 kr/t, det blir vel rundt 50.000 i året på grunnlønnen, pluss overtid. Også skulle jo alt bli så mye bedre. 
Nå har jeg fått et nytt tilbud, samme lønn, mindre ansvar, byråkrati og mindre organisasjon. 
Denne gangen sender jeg bare oppsigelse, så kan de sitte der med skjegget fullt av postkasser. 

Jeg VET jeg er en ressurs og de vil tape mye på å miste meg, men jeg er lei av hvordan de behandler meg. 

Anonymkode: abf6f...5ae

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytter du om du ikke får mer i lønn hos nåværende arbeidsgiver?

Om de sier nei og du fortsatt blir værende vil du sannsynlig aldri få noen ekstra justering av lønn, for det vil bare vise dem at du er en dårlig forhandler uten ryggrad til å gjennomføre "trusselen" din om å bytte jobb hvis du ikke får mer lønn.

Anonymkode: da1db...610

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved siden av å faktisk bytte jobb, er dette den beste måten å gå opp i lønn på. 
Men da bør du også være klar til å slutte hvis du får et nei. Evt har du mistet ansikt fullstendig hvis du får nei, og likevel blir. 

Anonymkode: 37960...7bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bytter du om du ikke får mer i lønn hos nåværende arbeidsgiver?

Om de sier nei og du fortsatt blir værende vil du sannsynlig aldri få noen ekstra justering av lønn, for det vil bare vise dem at du er en dårlig forhandler uten ryggrad til å gjennomføre "trusselen" din om å bytte jobb hvis du ikke får mer lønn.

Anonymkode: da1db...610

Men hvis ts ikke får noe ekstra lønnsjustering denne gangen pga nytt tilbud så er det jo uansett ingenting for ts å tape. 

Hvis arbeidsgiver ikke er villig til å gi høyere lønn når hun står der med et tilbud i hånda kommer de jo aldri til å tilby det uansett. Greit for ts å vite i så fall, så slipper hun å tenke "hva hvis jeg hadde forhandlet". 

TS trenger ikke å true. Man kan fint formulere dette uten å true. "Jeg har fått et jobbtilbud som jeg mener reflekterer min markedsverdi i betydelig større grad. Jeg ønsker at vi forhandler lønn før jeg tar en endelig avgjørelse her, da lønn har av stor betydning". Så forhandler man. Får TS null mer så ok. 

Sjefen min gjorde faktisk noe lignende som du beskriver med en ansatt hos oss. Han skjønte at hun ikke kom til å takke ja til tilbudet og ga derfor ikke høyere lønn. 

Halvt år etterpå var hun bortevekk fordi hun fikk enda et nytt jobbtilbud. Siste gangen gadd hun ikke forhandle med sjefen vår og sa bare opp. Sjefen var helt fra seg og bare "men vi kan jo gi deg mer lønn??". Sorry. For seint. Har du vist en ansatt én gang at du ikke vil kjempe for de, så senker du terskelen for at de stikker. 

Og snart stikker jeg også fordi vi ikke har greid å erstatte henne og jeg jobber dobbelt og hvorfor skal jeg gidde det uten bedre lønn? 

Ledere som sender sine ansatte halvveis ut døra kan fort angre seg... 

Anonymkode: bcac2...7e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men hvis ts ikke får noe ekstra lønnsjustering denne gangen pga nytt tilbud så er det jo uansett ingenting for ts å tape. 

Hvis arbeidsgiver ikke er villig til å gi høyere lønn når hun står der med et tilbud i hånda kommer de jo aldri til å tilby det uansett. Greit for ts å vite i så fall, så slipper hun å tenke "hva hvis jeg hadde forhandlet". 

TS trenger ikke å true. Man kan fint formulere dette uten å true. "Jeg har fått et jobbtilbud som jeg mener reflekterer min markedsverdi i betydelig større grad. Jeg ønsker at vi forhandler lønn før jeg tar en endelig avgjørelse her, da lønn har av stor betydning". Så forhandler man. Får TS null mer så ok. 

Sjefen min gjorde faktisk noe lignende som du beskriver med en ansatt hos oss. Han skjønte at hun ikke kom til å takke ja til tilbudet og ga derfor ikke høyere lønn. 

Halvt år etterpå var hun bortevekk fordi hun fikk enda et nytt jobbtilbud. Siste gangen gadd hun ikke forhandle med sjefen vår og sa bare opp. Sjefen var helt fra seg og bare "men vi kan jo gi deg mer lønn??". Sorry. For seint. Har du vist en ansatt én gang at du ikke vil kjempe for de, så senker du terskelen for at de stikker. 

Og snart stikker jeg også fordi vi ikke har greid å erstatte henne og jeg jobber dobbelt og hvorfor skal jeg gidde det uten bedre lønn? 

Ledere som sender sine ansatte halvveis ut døra kan fort angre seg... 

Anonymkode: bcac2...7e9

👏🏻👏🏻👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en kollega som forsøkte seg på det, lang historie kort så fikk hun ingenting. Hun sluttet for ikke å tape ansikt, et halvt år etterpå gikk alle opp i lønn his oss, men ikke dit hun byttet til. Jeg har 555000 mer i året enn henne, så vil si det var en dum ting å gjøre. 

Anonymkode: 07ec4...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...