Gå til innhold

Kan far avtale 50% samvær for å ikke tape økonomisk, selv om han i praksis bare har barnet 40%?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik jeg forstår det, har jeg rett på både barnebidrag og ekstra barnetrygd om jeg har barnet 60% eller mer. Ergo: far taper penger på å ha 40% samvær eller mindre. Kan far da skrive 50% på attest hos mekling, selv om han i praksis trolig ikke vil ha barnet mer enn 40%?

Jeg vil jo da ha barnet mer enn avtalt, men samtidig tape penger. Likevel er jo ikke en slik samværsavtale så rigid at man må forholde seg til akkurat hva som står der..

Anonymkode: 0d36b...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere skal begge signere på samværsavtalen. Du bør selvsagt ikke signere på en slik avtale, hvis det ikke stemmer med virkeligheten.

Anonymkode: 3cb80...704

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtalen bør sjølvsagt vere reell. Det er likevel lov å vere fleksibel. Men om du og eks veit at han kjem til å ha 40%, er det 40% som skal stå i avtalen. Enkelt og greitt.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jo, men hvorfor skulle du? Han avtaler jo med deg, uten deg, ingen avtale. 

Anonymkode: e5fb3...2e8

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at så fort du mottar barnebidrag ( omså bare minste lille sum) så er det du som bidragsmottaker som står for alt av utgifter til barnet. Klær,  utstyr  etc.

Eneste du kan søke om ekstra fra far er særskilte utgifter så som briller,  regulering,konfirmasjon.

Dere kan selvfølgelig avtale fritt hva og hvordan utgifter/ bidrag skal være hvis dere ønsker det men det forutsetter som regel et godt samarbeid. 

Anonymkode: efa2b...fc4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. På samme måte som at dere kan skrive at du har 60 og han 40, selv om det i realiteten er motsatt. F.eks. 

Dette har menn måttet gjøre i mange år. Godta å signere på at de har mindre samvær enn de har fordi mor ikke vil miste pengene. Typisk pressmiddel etter min erfaring. 

Anonymkode: 68c0b...737

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere signerer begge to. Du skriver vel ikke under på noe du ikke mener er riktig?

Anonymkode: 2523a...ade

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går selvfølgelig ikke med på en avtale som sier noe annet enn sannheten. 

Og du kan ha krav på bidrag selv om dere har barnet 50/50. Foreldre skal bidra etter evne, den som tjener mest skal også bidra mest. 

Anonymkode: 3b9b7...bf8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere 60/40 for at du skal tjene mer på det enn ved 50/50. Eller ønsker ikke han eller barna å ha mer enn 40%?

Anonymkode: bc783...109

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Slik jeg forstår det, har jeg rett på både barnebidrag og ekstra barnetrygd om jeg har barnet 60% eller mer. Ergo: far taper penger på å ha 40% samvær eller mindre. Kan far da skrive 50% på attest hos mekling, selv om han i praksis trolig ikke vil ha barnet mer enn 40%?

Jeg vil jo da ha barnet mer enn avtalt, men samtidig tape penger. Likevel er jo ikke en slik samværsavtale så rigid at man må forholde seg til akkurat hva som står der..

Hvem får barnetrygden, den skal også regnes med i det evt bidraget. 

Anonymkode: abeee...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«I praksis trolig» - her må du reforhandle når du ser hvordan det faktisk spiller seg ut. 

Anonymkode: e3a85...3b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far kan ikke avtale noe som helst. 

En avtale har minst to parter. I dette tilfelle må begge foreldre avtale. 

Anonymkode: 9c3d3...4ce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men har dere 60/40 for at du skal tjene mer på det enn ved 50/50. Eller ønsker ikke han eller barna å ha mer enn 40%?

Anonymkode: bc783...109

Fordi han har arbeidstider som ikke tilsier at han kan ha 50/50. Da er han isåfall avhengig av barnepass store deler av tiden. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Husk at så fort du mottar barnebidrag ( omså bare minste lille sum) så er det du som bidragsmottaker som står for alt av utgifter til barnet. Klær,  utstyr  etc.

Eneste du kan søke om ekstra fra far er særskilte utgifter så som briller,  regulering,konfirmasjon.

Dere kan selvfølgelig avtale fritt hva og hvordan utgifter/ bidrag skal være hvis dere ønsker det men det forutsetter som regel et godt samarbeid. 

Gjelder dette også barnetrygden? Altså, om jeg mottar denne (og har barnet 60% eller mer), så er det jeg som står for alt av innkjøp? Vil tro jeg uansett ikke vil få mye i evt. barnebidrag, da barnefar ikke har særlig høy inntekt.

Helt siden barnet ble født, har far tatt minimalt med ansvar for innkjøp av klær og ting til barnet. Han har selvfølgelig vært med på å betale det som har oversteget barnetrygden, men det er jeg som har hatt ansvaret for at barnet har det det trenger. Ser ikke for meg at far plutselig kommer til å kjøpe vintertøy, ullklær osv til barnet.. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

«I praksis trolig» - her må du reforhandle når du ser hvordan det faktisk spiller seg ut. 

Anonymkode: e3a85...3b2

Det er sant, men samværsavtalen skal vel skrives før jeg i praksis har fått tid til å se an. Og slik jeg kjenner barnefar, er ikke «regler» noe han forholder seg til. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du har rett på bidrag om far tjener veldig mye mer enn deg også ved 50/50. Ekstra barnetrygd, altså utvidet barnetrygd får du om barnet har sin adresse hos deg. Har dere delt fast så kan far søke om halvparten. Det du har rett på ved 60%, som du ikke har rett på ved 50% er overgangsstønad. 

Hvorfor skrive at han skal ha mer enn han kommer til å følge opp? Mente du kanskje motsatt? Skrive 40% men ha annen hver uke for å få stønader?

Anonymkode: fb76a...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. På samme måte som at dere kan skrive at du har 60 og han 40, selv om det i realiteten er motsatt. F.eks. 

Dette har menn måttet gjøre i mange år. Godta å signere på at de har mindre samvær enn de har fordi mor ikke vil miste pengene. Typisk pressmiddel etter min erfaring. 

Anonymkode: 68c0b...737

Noen fedre syns det er greit for å slippe å betale hele barnebidraget de kunne ha endt opp med. Så man gjør en avtale, mor sikrer seg økonomisk via nav, far "slipper" å fø på eget barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fordi han har arbeidstider som ikke tilsier at han kan ha 50/50. Da er han isåfall avhengig av barnepass store deler av tiden. Ts

Da kan han ikke ha en avtale som 50/50. Om min eks ikke kan ha barnet mer enn annen hver helg så godtar ikke jeg å skrive 50/50. Skal det stå annen hver uke så skal annen hver uke følges opp. Det er barnets samvær med han og ikke med en barnepike. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gjelder dette også barnetrygden? Altså, om jeg mottar denne (og har barnet 60% eller mer), så er det jeg som står for alt av innkjøp? Vil tro jeg uansett ikke vil få mye i evt. barnebidrag, da barnefar ikke har særlig høy inntekt.

Helt siden barnet ble født, har far tatt minimalt med ansvar for innkjøp av klær og ting til barnet. Han har selvfølgelig vært med på å betale det som har oversteget barnetrygden, men det er jeg som har hatt ansvaret for at barnet har det det trenger. Ser ikke for meg at far plutselig kommer til å kjøpe vintertøy, ullklær osv til barnet.. Ts

Gå på bidragskalkulator å se.

https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/innledning?0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare tull. 

Anonymkode: 5acec...e33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...