Gå til innhold

Fysisk aktivitet og angst og depresjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har noen erfaring med at fysisk aktivitet har hjulpet mot angst og depresjon? Isåfall; hva slags fysisk trening og hvor ofte? 

Anonymkode: b52e0...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er helt "avhengig" av det. Har PTSD og som følge av dette angst og tilbakevendende depresjon. Trening hjelper meg å holde det i sjakk, og i dårlige perioder er det helt nødvendig. I gode perioder gjør det meg også ekstra godt. 

Jeg går i terapi, og psykologen og jeg ser på trening som en form for behandling. Det er bevist gjentatte ganger at trening har en god effekt mot angst og depresjon (og også mye annet).

Jeg trener tung styrketrening, har gjort dette i 13 år. Siste året har jeg også begynt med løping. Liker å bruke kroppen skikkelig, synes nesten det er litt godt at det gjør "vondt" (gjør selvsagt ikke ordentlig vondt, men mener at jeg presser kroppen). Men man trenger selvsagt ikke trene like hardt. Tror dog det er fint å få opp pulsen. 

Anonymkode: 262f4...0ce

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, fysisk aktivitet har god og dokumentert virkning på angst og depresjon. Hvor ofte? Så mye som mulig. Hva? For meg er det gåturer og særlig i skogen, pluss styrketrening. 

Anonymkode: 60378...551

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det frigir serotonin og dopamin, så det trenger du ikke være i nærheten vil om. 

Anonymkode: f1a75...e06

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har noen erfaring med at fysisk aktivitet har hjulpet mot angst og depresjon? Isåfall; hva slags fysisk trening og hvor ofte? 

Har prøvd og det virker der og da, men ingen langtidseffekt

Anonymkode: 9c4bb...263

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er alfa og omega for min angst og depresjon. I perioder uten trening er jeg langt verre. Det er jo gang på gang dokumentert effekt gjennom ulike studier, så det er jo ikke bare placebo heller.

Begynn med 3 ganger i uken, lytt til kroppen for å unngå oberbelastning i starten, men etterhvert er det jo nesten umulig å overtrene. Det skal ekstremt mye til, så lenge du gradvis bygger opp. Dess bedre form jeg er i, dess mer minker angst og depresjonssymptomer.

Anonymkode: 4be92...22a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg begynte å trene for 7 år siden i kombinasjon med terapi for angst. Behandler foreslo at det kunne hjelpe, da jeg ikke ville ta medisiner. Logisk egentlig; trening forbrenner overskuddsenergien som gir angst grobunn. 

Det hjalp ikke i starten, men jeg var helt utrent, så fysisk var det krevende. Men ting begynte å løsne etter ca 2 måneder. Har tent fast i 7 år. Kardio er det som hjelper mest. Etter en lang løpetur er jeg heeeelt rolig. Begynte med styrke i fjor også for å stramme opp. Men det er løpingen som regulerer humøret. 

Den beste medisinen som finnes ❤️ 

Anonymkode: 57c82...254

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Faktisk så kom det en forskningskonklusjon i fjor der engelske forskere viste at så lite som 13 minutter rolig gange utendørs hver dag hjalp mot angst og depresjon. Bonus hvis turen var i grønne omgivelser! 

Anonymkode: 14d75...93d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker

Jeg er 100% avhengig av trening for psykisk helse. Det er derfor jeg er der, det fysiske er bare en bonus. For min del er høy puls best, det er "lykkepilla" og det jeg får energi og overskudd av. Styrke er nødvendig. 

Anonymkode: ced81...856

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det fungerer for meg å gå en liten tur hver dag.

Anonymkode: 805f6...de0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja helt klart. Finn en aktivitet som du liker å gjøre for dens egen skyld over tid. Da vil du merke både bedre fysisk form, energi og mindre angst og depresjon. 

Anonymkode: fd3f6...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns ikke at det gjør så stor forskjell i lengden, kun der og da. Jeg liker å gå tur hvor jeg bare lar tankene gjøre det de vil mens jeg observerer alt rundt meg. Fugler, svak bris og frisk kveldsluft. Husker ikke særlig av hva jeg har tenkt på mens jeg går, men det er en grei måte å "gå gjennom" alt jeg har i hodet.

Alle dyrene jeg ser gir meg ganske mye glede da, så det er det største plusset for meg. Rever om kvelden og ekorn om dagen, kjempekoselig😊

Anonymkode: 3e1fe...516

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør du det i naturen får du betraktelig bedre effekt! Gjerne kombinert med mindfullness og meditasjon. Jeg hadde vært deprimert om jeg skulle være inne på jobb foran en skjerm hele dagen, for så å kun være inne på et grelt treningssenter, eller gå rundt i en storby.

Anonymkode: 0ca57...268

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fungerte ingenting når jeg var deprimert. Nå når jeg er frisk fra depresjonen hjelper det veldig hvis jeg har en dårlig dag eller mild angst.

Anonymkode: 69ba0...f0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har prøvd og det virker der og da, men ingen langtidseffekt

Anonymkode: 9c4bb...263

Nei… du må nok trene jevnlig… men det bør alle uansett? Finn sin rutine. Kjenner flere som har et nytt liv med 10 min styrke mens de venter på kaffen om morgenen. men må jo gjøre det hver dag ja.

Men, det er jo ikke en behandling i seg selv mot mentale lidelser, slik som terapi kan være. Det er mer som en medisin du kan ta hver dag, bare at den er gratis (om man vil) og bare har masse positive bivirkninger.

Og, siden spørsmålet stilles slik, kan det være daglig trening virkelig vil gi et positivt bidrag. For mennesket er ikke skapt for å sitte stille. Vi er skapt for å våke, strekke oss, tisse, og gå ut for å lete etter mat. Vi trenger å være i god form, sterke for å slåss med fiender, ha utholdenhet for å flykte fra rovdyr, og være smidige for å komme opp i trærne og inn i de små hullene for å gjemme oss for farer. En stillesittende hverdag kan være nok til en konstant underbevisst følelse av frykt, fordi kroppen vet du ligger dårlig an…  hjernen våre er dessverre veldig primitive, og forstår man den delen forstår man bedre hvordan å leve i 2025 kan bli en utfordring for mange i seg selv. 

Jeg blir raskt sprø uten 2-3 økter i uka. Har ikke så mye tid med full jobb, barn osv, men prioriterer trening veldig høyt. Oppskriften er enkel, en styrketime, en kardio-økt og en yoga-klasse. Da vedlikeholder kroppen mye av det den trenger for å føle at den iaf ikke er helt på bunnen… sykt deilig å klare å løfte tungt, og løpe langt… hjernen vår belønner dette maksimalt, det og spising… fordi det er stor sammenheng med overlevelse. Det var en gang slik at de best trente fant mest mat, kom unna rovdyr, slo fienden… og hadde størst sjanser for å formere seg mer enn andre. Og slik har vi blitt til :) 

Så tren!! Gjerne daglig! Men iaf tre ganger i uka, og tren skikkelig! Noe som passer deg. Men mye mer enn «gå en tur med hunden rundt blokka» for å si det sånn. Noe som sliter deg ut.  Det er gull!

Anonymkode: 495ab...601

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en tung periode etter at jeg mistet moren min så altfor tidlig, og da var turorientering gull verdt.

1. Det gjorde godt å være ute i naturen.

2. Jeg måtte konsentrere meg om kartet for å finne postene, og da fikk jeg ikke tenkt på noe annet.

3. Man blir fysisk sliten av å gå i 3-4 timer, og ofte både bratt og i myr, og sommer og varmt! 

Anonymkode: f5e1a...cd7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...