Gå til innhold

Tips til lav hekk

fiskepute

Anbefalte innlegg

Hei! Vi anlegger hage, og jeg trenger tips til hekk! Vi ser etter noe som vi kan holde på mellom 40-100 cm i høyden.  Ser også for meg noe som blomstrer, men ikke et must. Gjerne i rødt og/eller mørkt bladverk. Store stauder kan og være aktuelle. Vi sliter med rådyr, så superpluss om det er noe de ikke vil knaske på. Drømmen var svarthyll av typen black lace, men leser at denne vokser svært fort, og er redd det blir for mye vedlikeholdsjobb for å holde den så lav. 🥲  Vi holder til i H4, med snøtunge vintre og tidvise perioder med sprengkulde enkelte år. Sol/halvskygge. Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere av potentillaene blir maks en meter. Jeg har de vanlige med gule blomster, men jeg har sett dem i rosa og hvitt også. Blomster lenge utover høsten og de overlever her i H5 med sprengkulde og lite snø. Vi har rådyr her også og potentillaene har stått i fred, syrinen får derimot gjennomgå. Jeg ser ikke forskjell på de som har mye og lite sol, så jeg tipper de klarer halvskygge. 6

Anonymkode: 7bb29...e3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en blanding av liguster i deler av hagen og buksbom i andre deler. Ikke noe særlig med store blomster, men veldig fint og vintergrønt. 

Anonymkode: 46f58...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buskmure i rosa er kjempefine, ellers er en syrinhortensia som ikke blir så høy fantastisk, med blomstring helt til vinteren. En lav syrinhekk kan du også ha. Buksbom er litt vrien i H3.

Anonymkode: bfc31...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...