Gå til innhold

I et digitalt samfunn der roboter styrer. Hvorfor skjer ingen bevegelser mellom banker etter arbeidstid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg bank overføringer. Ikke Vipps og lignende.

Jeg har bankkontoer i ulike banker og overføring mellom dem er fullstendig pauset etter norsk arbeidstid og først synlig neste virkedag. Ingen bevegelser i helg og helligdager.

Anonymkode: 68e41...668

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer endel før kl 0600, men mellom 14 0g 06 er det ganske stille

Anonymkode: c2a4c...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes vel mest regelverk? Og at det er innbringende å sitte på pengene noen timer ekstra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene har en gigantisk "Vipps-gruppe" hvor alle utlegg føres opp. Den gjøres opp til faste tider på døgnet. Det er antagelig på grunn av sikkerhet, ryddighet i transaksjoner og systemkritisk sikkerhetsfunksjon. 

Vipps med direkte oppgjør, samt ordningen med Straksbetaling er en kredittordning hvor et finansielt foretak tilbyr kreditt for akkurat den transaksjonen. Selve transaksjonen går som normalt i bakgrunnen til de vanlige tidene, mens du som kunde opplever det som øyeblikkelig. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på det samme mtp Posten. Et brev med sporing som ankommer landet på en fredag ligger bare til oppbevaring i tre døgn før det skjer noe. Er ikke sorteringen automatisert? 

Anonymkode: 66fc9...73f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er tjent med å holde pengene så lenge som mulig, og betale alle sine regninger på aller siste dato. Det er standard praksis hos alle store bedrifter, egentlig. Når det handler om milliarder, så kan renter for bare dager eller timer utgjøre en forskjell.

Min teori.

Anonymkode: 41947...def

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått penger inn mellom 20-22 flere ganger 🧐

Anonymkode: 38f34...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spørs på din innstilling i vipps

Leste du i det hele tatt åpningsinnlegget? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (13 timer siden):

Bankene har en gigantisk "Vipps-gruppe" hvor alle utlegg føres opp. Den gjøres opp til faste tider på døgnet. Det er antagelig på grunn av sikkerhet, ryddighet i transaksjoner og systemkritisk sikkerhetsfunksjon. 

Vipps med direkte oppgjør, samt ordningen med Straksbetaling er en kredittordning hvor et finansielt foretak tilbyr kreditt for akkurat den transaksjonen. Selve transaksjonen går som normalt i bakgrunnen til de vanlige tidene, mens du som kunde opplever det som øyeblikkelig. 

Dette er riktig beskrivelse ☝️ Kan bekrefte da jeg har jobbet med bankoverføringer, og straksbetalinger.

Anonymkode: a47a6...7b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke heller om gammeldagse systemer som er avhengig av å samle opp dataene til definerte tider, i stedet for å sende live? Som en integrasjon basert på filoverføring i stedet for API?

Anonymkode: f3de8...5b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har fått penger inn mellom 20-22 flere ganger 🧐

Anonymkode: 38f34...411

Da kommmer de nok fra en annen konto i samme bank

Anonymkode: c2a4c...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...