Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har long covid etter Corona for tre år siden, og har i perioder vært veldig utmattet og fått alle forkjølelsesvirusene som har vært i nærheten.

Nå har jeg ikke vært forkjølet på over et drøyt halvår, og jeg har ikke fått hverken influensa eller mykoplasma som har gått i vinter.

Når jeg er syk tar det både én og to måneder før jeg begynner å komme meg igjen, og dette fortalte jeg til en litt perifer venninne som ringte meg og ønsket å komme på besøk med sin lille datter. 

Vi avtalte dag for besøket, og når de kom var begge to forkjølet og hostet og nøs.

Jeg kommenterte at de var forkjølet, og da sa min perifere venninne at det er noe alle er for tiden, så det er jo ikke noe å bry seg om!😳

Hun hadde holdt jenta hjemme fra barnehagen i to dager, men nå måtte de ut og se folk, så da passet det bra å besøke meg, sa hun.

WTF? 

Anonymkode: fb036...7f7

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har long covid etter Corona for tre år siden, og har i perioder vært veldig utmattet og fått alle forkjølelsesvirusene som har vært i nærheten.

Nå har jeg ikke vært forkjølet på over et drøyt halvår, og jeg har ikke fått hverken influensa eller mykoplasma som har gått i vinter.

Når jeg er syk tar det både én og to måneder før jeg begynner å komme meg igjen, og dette fortalte jeg til en litt perifer venninne som ringte meg og ønsket å komme på besøk med sin lille datter. 

Vi avtalte dag for besøket, og når de kom var begge to forkjølet og hostet og nøs.

Jeg kommenterte at de var forkjølet, og da sa min perifere venninne at det er noe alle er for tiden, så det er jo ikke noe å bry seg om!😳

Hun hadde holdt jenta hjemme fra barnehagen i to dager, men nå måtte de ut og se folk, så da passet det bra å besøke meg, sa hun.

WTF? 

Jeg hadde kastet dem på dør, og avsluttet vennskapet fordi denne damen er fullstendig respekt- og tankeløs. 
Men jeg har alvorligere sykdom enn deg, kanskje derfor jeg blir kraftig provosert på dine vegne? 

Anonymkode: 2022e...16a

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Du høres litt vel opptatt av sykdom, syklig opptatt faktisk, å ha long covid 3 år etter hendelsen gjør deg veldig spesiell. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
NakenPanda skrev (2 minutter siden):

Du høres litt vel opptatt av sykdom, syklig opptatt faktisk, å ha long covid 3 år etter hendelsen gjør deg veldig spesiell. 

Tror gjerne ikke du vet hva long covid er?

• Liker 6
  • Nyttig 9
Skrevet
firetoen skrev (3 minutter siden):

Tror gjerne ikke du vet hva long covid er?

Jeg vat at 90% er friske etter 12 måneder, så hva er det jeg ikke vet sa du?

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (5 minutter siden):

Du er fullstendig feilinformert.

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva jeg sliter med, ønsker jeg ikke å bli forkjølet hvis jeg kan unngå det.

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Forkjølelse er helt normalt. 70% av mine kollegaer er forkjølet. Vi går på jobb likevel. Skulle vi holdt oss hjemme med forkjølelse hadde hele landet stoppet opp.

Anonymkode: 418bd...28d

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uansett hva jeg sliter med, ønsker jeg ikke å bli forkjølet hvis jeg kan unngå det.

Ts

Fra en annen som inntar alt av forkjølelsevirus og det som går, så har du min fulle sympati. Jeg får "alt", og hadde vært drit sur om noen oppsøkte meg med sykdom. Rekorden som frisk er 6 uker siste 2 årene..

Anonymkode: e6f52...6ae

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Du får lukke døra og leve resten av livet alene da, der kan du dyrke din sykdom i fred.

Forkjølelse er noe man i lengden ikke kan unngå, din venninne har rett, og du er sær.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (12 minutter siden):

Og - det betyr at 10 % ikke er det.

En av ti faktisk.

At mange heldigvis blir friske igjen innen et år, gjør jo ikke situasjonen til de som dessverre forblir syke noe bedre.

Anonymkode: 125cd...c01

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis denne perifere venninnen din er så perifer at hun ikke vet at du sliter med Long Covid, så skjønner jeg at hun kommer på besøk, for nå går det virkelig mye forkjølelse. Det er faktisk noe som omtrent alle har nå, eller har hatt i det siste. 

Hvis hun er perifer, men vet at du lett blir syk og har Long Covid, så skjønner jeg at du reagerer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forkjølelse er helt normalt. 70% av mine kollegaer er forkjølet. Vi går på jobb likevel. Skulle vi holdt oss hjemme med forkjølelse hadde hele landet stoppet opp.

Anonymkode: 418bd...28d

NakenPanda skrev (8 minutter siden):

Du får lukke døra og leve resten av livet alene da, der kan du dyrke din sykdom i fred.

Forkjølelse er noe man i lengden ikke kan unngå, din venninne har rett, og du er sær.

Jeg går også på jobb med forkjølelse, men jeg insisterer ikke på å besøke folk som attpåtil har forklart at de ikke tåler forkjølelse så godt. Det er sært. 

Anonymkode: db62b...76f

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er da vanlig høflighet å enten droppe besøket ved sykdom eller si fra at man er syk slik at verten kan ta et valg om man skal komme eller ei. Å bare dukke opp i nedsyltet tilstand uten en handsup er rimelig frekt i mine verden.

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (2 minutter siden):

Det er da vanlig høflighet å enten droppe besøket ved sykdom eller si fra at man er syk slik at verten kan ta et valg om man skal komme eller ei. Å bare dukke opp i nedsyltet tilstand uten en handsup er rimelig frekt i mine verden.

Endelig ett svar i samsvar med mitt syn og mine verdier, i tillegg til ts sitt. 

Anonymkode: 2022e...16a

• Liker 6
Skrevet

Hvis du har informert om hvor viktig det er for deg å unngå smitte, er det tankeløst av henne - men det er ditt ansvar å si fra. Hver gang. Det er begrenset hva man kan forvente at andre husker av spesielle hensyn. 

Vanlig forkjølelse uten feber er i min verden stort sett mer en irritasjon enn sykdom, jeg skal være ganske nedsyltet, eventuelt høylydt hostende, før det er noe jeg tenker over at begrenser hverdagsaktiviteten nevneverdig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du være  streng å si når slike står på døra, å er dere forkjølet, beklager men da må vi møtes senere. 

Har ikke long covid. Men før korona har jeg ikke hatt influensa på 30 år. Etter  en runde med covid i mild form  så har jeg vært syk i mange mnd til sammen.  Ene runden varte i to mnd. Så her slipper ingen syke inn døra nei. Korteste runden var på 3 uker. 

Jeg får selvsagt ikke nødvendigvis unngått det.  Men hjemme har vi gode rutiner som fungerer bra om noen i huset er syke. Utenforstående  følger ikke dette, og ddt er ved slike treff jeg har blitt syk. Bortsett fra et par runder. Jeg jobber i butikk,  nen fungerer godt med rutiner der også. En nedsylta kunde, smittet meg ved å stå å hoste rett på meg, selv om jeg forsøkte å holde avstand.  Det ble 4 uker med feber og drit.

Syntes ikke ett sylt vennebesøk er verdt 4 til 8 uker syk

Anonymkode: f6fd4...807

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud det er bare sunt å utsettes for litt virus og bakterier som går rundt i samfunnet. Du høres helt hysterisk ut. Går du ikke på butikken i vinterhalvåret heller tilfelle de foran deg i køen kan hoste?? 

Anonymkode: 713c3...38f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

WTF? 

Kutt ut a! Dette tror jeg ikke på!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Herregud det er bare sunt å utsettes for litt virus og bakterier som går rundt i samfunnet. Du høres helt hysterisk ut. Går du ikke på butikken i vinterhalvåret heller tilfelle de foran deg i køen kan hoste?? 

Anonymkode: 713c3...38f

Jeg lever helt normalt og omgir meg med folk, men har ikke lagt merke til at folk rundt meg er forkjølet, så de holder seg vel i ro når de er smittsomme.

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...