AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:54 #21 Del Skrevet torsdag kl 18:54 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er akkurat grunnen til at jeg ikke stiller opp. Det er en utrolig lett løsning for kommunen. Anonymkode: 44eeb...108 Men i kommuner med dårlig råd kommer de ikke å fikser opp ting uavhengig om det er foreldredugnader eller ikke. Det som skjer er at de kommer å river ned ødelagte apparater, men erstatter de ikke. Her klippes ikke engang gresset på skolens fotballbane mer enn en gang i året av kommunen. Jeg synes det er helt ok med dugnad for å ordne til uteområdet så barna får det trivelig på skolen. Anonymkode: 157f9...73a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:06 #22 Del Skrevet torsdag kl 19:06 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har vært flere dugnader på skolen til ungene. Se på det som en fin måte å bli kjent med andre foreldre. Anonymkode: 65f6d...9de Jeg synes også slike dugnader er egentlig fint. Og barna har godt av å jobbe med nærmiljøet selv, da skjønner de bedre hvorfor det er viktig å ta vare på ting, ikke drive med hærverk etc. Anonymkode: 80f14...02a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:17 #23 Del Skrevet torsdag kl 19:17 Her jeg bor har det aldri vært slik type dugnad (rydde uteområde/maling/vedlikehold). Kun baking, og et av trinna styrer med 17.mai. Synes det høres litt rart ut. Er vant med vedlikeholdsdugnader i privat barnehage, men det blir noe annet. Anonymkode: c356d...523 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet torsdag kl 19:29 #24 Del Skrevet torsdag kl 19:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vår skole skal ha dugnad i regi av FAU. I 3 timer blir vi bedt om å jobbe med uteområdene. Tilbakemeldingen er laber, mens fau og trinnkontakter klager over lavt engasjement. Er det normalt å ha dugnad på skolen? Jeg stiller gjerne opp på dugnad på fotball og sosiale arrangement, men denne dugnaden synes jeg er toppen av frekkhet. Foreldre blir bedt om å jobbe gratis for at kommunen skal spare penger på vedlikehold. Slik oppleves det. Eller er det noe jeg har misforstått? Anonymkode: 44eeb...108 Det er vanlig her. Både på skolen og i bhg Jeg ser på det som normalt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hannalienaas Skrevet torsdag kl 19:33 #25 Del Skrevet torsdag kl 19:33 Vil tro det er nokså vanlig ja, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:41 #26 Del Skrevet torsdag kl 19:41 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vår skole skal ha dugnad i regi av FAU. I 3 timer blir vi bedt om å jobbe med uteområdene. Tilbakemeldingen er laber, mens fau og trinnkontakter klager over lavt engasjement. Er det normalt å ha dugnad på skolen? Anonymkode: 44eeb...108 Ja. Når det er i regi av FAU, så er det det. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det bør det ikke være. Er dessverre er resultat av nedbemanning av stillinger som feks.vaktmester. Anonymkode: de5e0...716 Nei, det er det ikke. Vaktmester har kun ansvar for daglig teknisk drift av skolen, samt vedlikehold av utstyr. Ellers er det eiendomsavdelingen i kommunen som har ansvar for byggene og lekeapparater. AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Her er det spleis for lekeapparater til uteområdene. Dugnad for å skru opp og lage uteområde for ungene. Male bygg osv. Da deltar jeg ikke. Det er kommunens jobb å sørge for tilfredsstillende uteområder og bygg for ungene. Dugnad på 17 mai eller lignende er noe annet. De pengene går til klasseklasser og sørger for ekstra goder til ungene, som tur eller andre ting. Der tenker jeg alle må delta for sine ungers trinn. Anonymkode: c123b...657 Ja, det er kommunens ansvar, men når man bor i en fattig kommune: hva er viktigst? At ungene har lekeapparater og et fint uteområde eller at alt forfaller? Er ikke barnas skolehverdag verd 3 timer en ettermiddag for å streke opp noen paradiser eller montere et nytt lekeapparat som FAU har skaffet penger til? Er du virkelig så prinsippfast at du nekter å delta? Du vil heller at barnet ditt ikke har noe å finne på i friminuttene? Anonymkode: 29460...ae0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:43 #27 Del Skrevet torsdag kl 19:43 Aldri opplevd med barn på skole i 16 år sammenhengende......og hadde heller ikke møtt opp hvis det kom. Anonymkode: d2a44...2fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet torsdag kl 19:51 #28 Del Skrevet torsdag kl 19:51 Vanlig ja, men enig i at det ikke burde være sånn. Jeg stiller opp, siden det kommer barna til gode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:53 #29 Del Skrevet torsdag kl 19:53 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vår skole skal ha dugnad i regi av FAU. I 3 timer blir vi bedt om å jobbe med uteområdene. Tilbakemeldingen er laber, mens fau og trinnkontakter klager over lavt engasjement. Er det normalt å ha dugnad på skolen? Jeg stiller gjerne opp på dugnad på fotball og sosiale arrangement, men denne dugnaden synes jeg er toppen av frekkhet. Foreldre blir bedt om å jobbe gratis for at kommunen skal spare penger på vedlikehold. Slik oppleves det. Eller er det noe jeg har misforstått? Anonymkode: 44eeb...108 Hvem gavner en slik dugnad? Kommunen eller dine og alle våre barn som går på skolen? Ja, foreldre kan godt gi blanke i å stille opp, men hvor lite krever det egentlig av et voksent menneske å gjøre en innsats tre timer en gang denne våren? Og hva får du igjen? Gjør du ingenting, så går det faktisk ut over alle barn på denne skolen. Kommunene mangler penger, det er en gjenganger overalt. Ville du heller betalt en håndverker tre timers lønn for å heve trivselsnivået på ditt barns skole? Enkelte steder i landet pusser foreldre opp både inne og ute, for egne penger for at barna skal ha det bedre i sitt skolemiljø. Vi som har barn på privatskole stiller opp langt mer enn tre timer en gang i året, i tillegg til at vi betaler skolepenger og sparer kommunene for utgifter med at barna går på kommunal skole.. Anonymkode: 0cd80...95e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:25 #30 Del Skrevet torsdag kl 20:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge man stiller opp på dugnad, vil ikke kommunen bruke penger på skolen. Hvorfor skal de det når foreldre gjør det gratis? Man lager ris til egen bak ved å stille opp på slikt. Dette er kommunens oppgave! Anonymkode: ff25c...224 Jupp. 100% fasit. Kommunal oppgave med kommunale midler og gir man dem muligheten til å spare noen kroner ved å jobbe på dugnad så går de pengene i det store budsjetyhullet og kommer ikke ungene til gode. Den kommunepolitikeren som kommer med at "du må påregne dugnad på skolen" kan du be drite og dra. Anonymkode: d3094...2f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sticker Skrevet fredag kl 12:40 #31 Del Skrevet fredag kl 12:40 Ja, normalt. Rydding, fiksing, maling, kosting, etc av uteområder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:49 #32 Del Skrevet fredag kl 12:49 Nei, det har vi aldri blitt spurt om. Vår "dugnad" i forbindelse med skole, er klasseaktiviteter, FAU deltagelse, og arrangering av 17. mai når barna var på 5. trinn. Vedlikehold av skolen og uteområdet er det kommunen som har ansvar for. Anonymkode: e50fe...e68 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:08 #33 Del Skrevet fredag kl 15:08 AnonymBruker skrev (20 timer siden): I vår kommune har økonomien gått fra god til dårlig da man fikk et høyre styre som har senket eiendomsskatten kraftig. Det er kollaps i tjenestetilbudet. Personlig er det provoserende at jeg skal måtte stille til dugnad da. Anonymkode: 44eeb...108 Mindre penger til skoler, barnehager og eldre etter at Høyre tok over her. De vil at mye skal privatiseres for å spare penger. Idioter Anonymkode: 99f1d...c51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:36 #34 Del Skrevet fredag kl 17:36 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mindre penger til skoler, barnehager og eldre etter at Høyre tok over her. De vil at mye skal privatiseres for å spare penger. Idioter Anonymkode: 99f1d...c51 Trondheim? Anonymkode: a4a0d...88c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #35 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 19.56): Vår skole skal ha dugnad i regi av FAU. I 3 timer blir vi bedt om å jobbe med uteområdene. Tilbakemeldingen er laber, mens fau og trinnkontakter klager over lavt engasjement. Er det normalt å ha dugnad på skolen? Jeg stiller gjerne opp på dugnad på fotball og sosiale arrangement, men denne dugnaden synes jeg er toppen av frekkhet. Foreldre blir bedt om å jobbe gratis for at kommunen skal spare penger på vedlikehold. Slik oppleves det. Eller er det noe jeg har misforstått? Anonymkode: 44eeb...108 helt normalt også klassevis,men vil man ikke stille opp ,så får man holde barnet hjemme også Anonymkode: db6e4...d4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #36 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): helt normalt også klassevis,men vil man ikke stille opp ,så får man holde barnet hjemme også Anonymkode: db6e4...d4d Pisspreik. Det er en kommunal oppgave som finansieres offentlig. Folk som stiller på dugnad i en offentlig skole må være de største brødhuene i verden. Anonymkode: d3094...2f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #37 Del Skrevet 19 timer siden Vedlikeholds dugnader i skolen deltar vi ikke på. Jeg kan gjerne bake til arrangementer som gangner barna. Etter vi fikk høyre til å styre kuttes det i tilskudd til barn og eldre. Da velger jeg å bruke min andel dugnadstimer til idrettslaget. Anonymkode: 19f94...d6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 19 timer siden #38 Del Skrevet 19 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 19.56): Vår skole skal ha dugnad i regi av FAU. I 3 timer blir vi bedt om å jobbe med uteområdene. Tilbakemeldingen er laber, mens fau og trinnkontakter klager over lavt engasjement. Er det normalt å ha dugnad på skolen? Jeg stiller gjerne opp på dugnad på fotball og sosiale arrangement, men denne dugnaden synes jeg er toppen av frekkhet. Foreldre blir bedt om å jobbe gratis for at kommunen skal spare penger på vedlikehold. Slik oppleves det. Eller er det noe jeg har misforstått? Anonymkode: 44eeb...108 Absolutt enig i at utearealet og skolebygg er kommunens ansvar og ikke noe FAU skal trenge å bidra med. Bedre at FAU holder et event som 17 mai arrangement o.l for å samle inn penger/lage moro for barna samtidig også gir FAU ca halve delen av pengeoverskuddet til leker, utstyr mm som barna, skolen, sfo og fritidshuset kan trenge eller søker om midler til. Resten av overskuddet går til neste arrangement for å samle inn mer penger/ skaper moro for barna. Endret 19 timer siden av Fighter83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #39 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pisspreik. Det er en kommunal oppgave som finansieres offentlig. Folk som stiller på dugnad i en offentlig skole må være de største brødhuene i verden. Anonymkode: d3094...2f2 Nei. Anonymkode: db6e4...d4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #40 Del Skrevet 5 timer siden Har ikkje hatt dugnad på skulen. Litt rart, for me hadde årleg dugnad i kommunal barnehage for å fikse uteområda om våren. Anonymkode: fd487...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå