Gå til innhold

Dugnad på skolen - normalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår skole skal ha dugnad i regi av FAU. I 3 timer blir vi bedt om å jobbe med uteområdene. Tilbakemeldingen er laber, mens fau og trinnkontakter klager over lavt engasjement.

Er det normalt å ha dugnad på skolen? 

Jeg stiller gjerne opp på dugnad på fotball og sosiale arrangement, men denne dugnaden synes jeg er toppen av frekkhet. Foreldre blir bedt om å jobbe gratis for at kommunen skal spare penger på vedlikehold. Slik oppleves det. Eller er det noe jeg har misforstått? 

Anonymkode: 44eeb...108

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker vi hadde slike dugnader på skolen da jeg var barn på 90-tallet. Fortsatt normalt her.

Anonymkode: 6b633...2ae

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør det ikke være. Er dessverre er resultat av nedbemanning av stillinger som feks.vaktmester.

Anonymkode: de5e0...716

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble tatt opp på et FAU møte nå nylig på vår skole. Dårlig økonomi i kommunen fører til at vi foreldrene må påberegne å delta på dugnader fremover. Så selv om det er litt dritt med tanke på at man betaler skatt så er vel økonomien såpass dårlig mange steder at man må regne med slikt..

Anonymkode: ef8d8...905

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette ble tatt opp på et FAU møte nå nylig på vår skole. Dårlig økonomi i kommunen fører til at vi foreldrene må påberegne å delta på dugnader fremover. Så selv om det er litt dritt med tanke på at man betaler skatt så er vel økonomien såpass dårlig mange steder at man må regne med slikt..

Anonymkode: ef8d8...905

I vår kommune har økonomien gått fra god til dårlig da man fikk et høyre styre som har senket eiendomsskatten kraftig. Det er kollaps i tjenestetilbudet. Personlig er det provoserende at jeg skal måtte stille til dugnad da.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det vanlig, men kan virke som om FAU for første gang i år vurderer å la være å kalle inn. Mulig det har noe med at folk blir provosert av kommunens prioriteringer. Jeg synes kanskje vi burde tatt i et tak for å gjøre det fint for ungene våre ❤️

Anonymkode: fb129...f50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært dugnad en eneste gang her, da skulle det males ute. Ellers ingen dugnad i skolen. Holder med dugnadene i fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: d85ff...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dugnad , men da for å tjene penger til klasse kassen , og da synes jeg det er helt greit . 

Anonymkode: bc62f...46f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har FAU hatt dugnad i forkant av 17. mai med raking av plassen hvor arrangementet holdes. Men denne plassen er ikke kommunal og det er er FAU som er arrangør av 17. mai-arrangement, så jeg har aldri reagert på det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har dugnad , men da for å tjene penger til klasse kassen , og da synes jeg det er helt greit . 

Anonymkode: bc62f...46f

Helt enig. Disse stiller jeg gjerne opp på. Det går til barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskolen til barna mine var det oppgaver 5 av 7 år. 1 klasse kostet skoleplassen og vasket stoler og bord til 17.mai. 2 klasse arrangerte karneval, 3 klasse juletrefest, 5 klasse 17.mai og 6 klasse avslutningsfest for 7 klasse. Mye ekstra jobb på foreldre i 1 klasse hvis mange ikke kom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vår skole skal ha dugnad i regi av FAU. I 3 timer blir vi bedt om å jobbe med uteområdene. Tilbakemeldingen er laber, mens fau og trinnkontakter klager over lavt engasjement.

Er det normalt å ha dugnad på skolen? 

Jeg stiller gjerne opp på dugnad på fotball og sosiale arrangement, men denne dugnaden synes jeg er toppen av frekkhet. Foreldre blir bedt om å jobbe gratis for at kommunen skal spare penger på vedlikehold. Slik oppleves det. Eller er det noe jeg har misforstått? 

Er svær vanlig med dugnader. 17 mai er vel et typisk eksempel. 

Dugnad er helt frivillig. Uansett om det er skolen eller idrettslaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri vært dugnad her, bortsett fra 17.mai da.

Hvor normalt det er eller ikke vet jeg ikke.

Anonymkode: a1d1f...8b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært flere dugnader på skolen til ungene. Se på det som en fin måte å bli kjent med andre foreldre. 

Anonymkode: 65f6d...9de

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det spleis for lekeapparater til uteområdene. Dugnad for å skru opp og lage uteområde for ungene. Male bygg osv.  Da deltar jeg ikke. Det er kommunens jobb å sørge for tilfredsstillende uteområder og bygg for ungene. Dugnad på 17 mai eller lignende er noe annet. De pengene går til klasseklasser og sørger for ekstra goder til ungene, som tur eller andre ting. Der tenker jeg alle må delta for sine ungers trinn. 

Anonymkode: c123b...657

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge man stiller opp på dugnad, vil ikke kommunen bruke penger på skolen. 

Hvorfor skal de det når foreldre gjør det gratis? Man lager ris til egen bak ved å stille opp på slikt. 

Dette er kommunens oppgave! 

Anonymkode: ff25c...224

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig på noen av våre skoler (tre ulike med mine og dine barn), men to av stedene har hatt dugnad i skolehagen for dem som hadde lyst. Null press, ikke nødvendig vedlikehold - driftet av entusiastiske hageforeldre.

Anonymkode: 47ae7...a17

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge man stiller opp på dugnad, vil ikke kommunen bruke penger på skolen. 

Hvorfor skal de det når foreldre gjør det gratis? Man lager ris til egen bak ved å stille opp på slikt. 

Dette er kommunens oppgave! 

Anonymkode: ff25c...224

Det er akkurat grunnen til at jeg ikke stiller opp. Det er en utrolig lett løsning for kommunen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har FAU også kalt inn til dugnad for å gjøre oppgaver som etter min mening ligger under minimum vedlikehold av uteområder. Hadde det vært for å gjøre noe ekstra for barna eller bygge noe spesielt hadde vi stilt opp.

Sterkt uenig med hva de som styrer i kommunen prioriterer. De har kjørt kommuneøkonomien i grøfta. Håper og tror folk får opp øynene etter denne runden og stemmer annerledes neste valg (dvs ikke FRP og Høyre). 

Anonymkode: 7cf67...8c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...