AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:43 #61 Del Skrevet fredag kl 13:43 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Og spørsmålet er her, kan ikke barnevernet bidra til å bygge opp disse sosioøkonomiske familiene som har behov? Istedenfor å pøse ut på andre ressurser.. Anonymkode: 9ce9e...369 Men altså, det gjør de jo virkelig. De sakene du hører om er jo de sakene hvor ting har gått så galt at barna har måttet flytte ut. Ofte er det satt inn mange tiltak før det skjer, slik som gratis barnehage og SFO, fordi det vurderes at barna har det bedre om de får være der enn å være hjemme hele dagen. Avlasting er også ofte prøvd ut først, og det er ikke familiens økonomi som avgjør om barn må flyttes i fosterhjem, heller ikke om leiligheten de bor i er "stor nok" Det er omsorgsevnen til foreldrene som avgjør uansett. Vi har fosterbarn hos oss, hvor alle tiltak var prøvd ut. Det hjelper ikke med gratis barnehage om du ikke makter å få barna i hverken barnehage eller skole. Det hjelper ikke med høyere trygd om du ikke kjøper inn mat til huset. Har du hørt om noen som mistet barn kun pga dårlig økonomi, har du hørt feil! Anonymkode: 9174d...332 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:07 #62 Del Skrevet fredag kl 15:07 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Men de har alltids råd til de nyeste mobiltelefonene, Pepsi Max, Redbull, snus og/eller sigaretter… Samt massevis av nips fra Nille, Dollarstore eller Rusta. Anonymkode: 536b4...be4 og hund, dyre ferier som ikke er nedbetalt før neste ferie bestilles, negledesigner, frisør osv. Anonymkode: a188c...68f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:18 #63 Del Skrevet fredag kl 16:18 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men altså, det gjør de jo virkelig. De sakene du hører om er jo de sakene hvor ting har gått så galt at barna har måttet flytte ut. Ofte er det satt inn mange tiltak før det skjer, slik som gratis barnehage og SFO, fordi det vurderes at barna har det bedre om de får være der enn å være hjemme hele dagen. Avlasting er også ofte prøvd ut først, og det er ikke familiens økonomi som avgjør om barn må flyttes i fosterhjem, heller ikke om leiligheten de bor i er "stor nok" Det er omsorgsevnen til foreldrene som avgjør uansett. Vi har fosterbarn hos oss, hvor alle tiltak var prøvd ut. Det hjelper ikke med gratis barnehage om du ikke makter å få barna i hverken barnehage eller skole. Det hjelper ikke med høyere trygd om du ikke kjøper inn mat til huset. Har du hørt om noen som mistet barn kun pga dårlig økonomi, har du hørt feil! Anonymkode: 9174d...332 Ikke makter å få barna i skole eller barnehage eller kjøpe inn mat?? Burde ikke være overraska, som tidligere barnevernsbarn, men likevel... Anonymkode: e0c5d...16b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:33 #64 Del Skrevet fredag kl 16:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): og hund, dyre ferier som ikke er nedbetalt før neste ferie bestilles, negledesigner, frisør osv. Anonymkode: a188c...68f En helt vanlig middelklasse familie altså? Anonymkode: 5a085...f44 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:19 #65 Del Skrevet fredag kl 17:19 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er flere psykopater i lederstillinger. De liker makt. Skremmende mange i helsevesenet. #Frostalegen Hvorfor kan ikke en uføretrygdet mor eller far, hjelpe barna sine med lekser og fritidsaktiviteter? Du vet at de aller fleste som mottar uføretrygd, har utdanning og har jobbet i mange år før de ble syke? Du vet at de som jobber i "lavstatusyrker" også har en helt normal gjennomsnittlig IQ og har omsorgsevne? Menneskesynet ditt er sånn som i slavetiden. En gruppe mennesker har mindre hjerne enn resten. Anonymkode: 5a085...f44 Psykopat og overgriper er to vidt forskjellige ting. Anonymkode: 6f210...835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:10 #66 Del Skrevet fredag kl 20:10 AnonymBruker skrev (7 timer siden): nja, tror du lett kunne utagert andre steder, tviler på at det ville blitt bedre om du hadde havnet i systemet. Anonymkode: 686ac...efa Utageringen kom vel i hovedsak av at jeg var nødt til å skrike for å bli hørt. Antar at tegnene hadde blitt sett tidligere hadde ikke de rundt vært farget av statusen. Med det sagt, så er det på ingen måte sagt at ting hadde vært bedre om jeg hadde kommet i fosterfamilie, men jeg håper jo en fosterfamilie faktisk bryr seg og ikke bedriver mishandling. Anonymkode: c8b51...c70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:54 #67 Del Skrevet fredag kl 21:54 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og du tror blindt at nav hjelper folk? Anonymkode: 9ce9e...369 Meg du spør? Min - ganske omfattende - erfaring fra samarbeid med NAV, er at de følger lovverket. Opplever ofte at de strekker seg langt for gode løsninger når barn er involvert. Min - enda mer omfattende - erfaring med barnevernssaker, er at jeg aldri noensinne har sett en omsorgsovertakelse fundert på for dårlig bolig eller for dårlig økonomi. Selv med helt absurd lite kontroll på det økonomiske, tas ikke barn ut av hjemmet utelukkende på det grunnlaget. Og det er, som sagt, utbredt at barneverntjenesten også innvilger økonomiske hjelpetiltak. ...that said, er det absolutt på sin plass med et klasseperspektiv i barnevernfaglige vurderinger. Om det er med, har vært litt svingende med tid og trender. En stund var det minoritets-/kulturperspektiv som var den store trenden, gjerne på bekostning av andre faktorer. Det har avtatt ørlitegrann i det siste. Anonymkode: 06e4c...991 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #68 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 6.30): Selvfølgelig har både sosial status og økonomi noe å si for omsorgsrollen; med god økonomi får barnet nok klær og mat, de får være med på fritidsaktiviteter og eier ofte ting med status i vennegjengen, f eks Playstation og ny mobil, og kan delta på flere impulsive aktiviteter som kino o l. Barn i fattige familier får ikke alt dette og havner gjerne utenfor. Ressurssvake foreldre er ofte ressurssvake på flere områder enn kun økonomisk. Er man ufør, klarer man ikke nødvendigvis å følge opp barna slik man burde, f eks med lekser og fritidsaktiviteter. Man har kanskje en dårlig betalt lavstatusjobb fordi man selv ikke klarte seg bra på skolen, da har man heller ikke så mye å tilby barna av hjelp på leksefronten. Jeg tror overgripere kommer fra alle samfunnslag, men jeg tror også det er færre blant leger og advokater, fordi jeg tror intelligente mennesker reflekterer bedre over hva de kan og ikke kan gjøre. Anonymkode: 6f210...835 Jeg synes det er direkte ufyselig å kaste ut en påstand om at du tror "det er færre overgripere blant leger og advokater" uten å backe det opp med en kilde. Det er nok fordommer mot mennesker i såkalte lavstatusyrker fra før. Anonymkode: 3961c...e2a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #69 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg synes det er direkte ufyselig å kaste ut en påstand om at du tror "det er færre overgripere blant leger og advokater" uten å backe det opp med en kilde. Det er nok fordommer mot mennesker i såkalte lavstatusyrker fra før. Anonymkode: 3961c...e2a For å være en overgriper eller seriemorder , psykopat, kreves det oftest høyere IQ. Anonymkode: 9ce9e...369 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #70 Del Skrevet 16 timer siden Tja, da jeg var 8 år i 2008 var barnevern inne i bildet til familien min. De betalte både fritidsaktiviteter og vaskehjelp for min mor. Det gjorde mye. Men vi fikk mye mer ut av kristne menigheter. De lot oss få dra gratis på menighetsturer. Har mange flotte barndomsminner gjennom menighetsturene. De betalte gjerne for aktivitetene våre. Hjalp oss med klær og mat. Barnevernet er begrenset til et lovverk, men det er ikke frivillige organisasjoner. Så det er nok lurt i lav sosioøkonomisk situasjon å ta i bruk mange av de ressursene folk gir gratis. Jeg endte dessverre opp kristen. Og fikk livet på stell. Med en god oppriktig mann og fikk selv god økonomi og utdannelse. Så jeg hadde nok bedre av menighetenes frivillighet enn barnevernets hjelp sånn sett 😛 Anonymkode: 12e8d...dee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #71 Del Skrevet 2 timer siden Barnevernets mandat er ikke å utjevne sosiale forskjeller og bøte for fattigdom, som denne diskusjonen egentlig handler om. Det er myndighetenes (politikeres) ansvar. Anonymkode: c6a8c...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #72 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Barnevernets mandat er ikke å utjevne sosiale forskjeller og bøte for fattigdom, som denne diskusjonen egentlig handler om. Det er myndighetenes (politikeres) ansvar. Anonymkode: c6a8c...956 Isåfall hvorfor bryter de loven hele tiden? Anonymkode: 9ce9e...369 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå