Gå til innhold

Lav fødselsvekt, hva slags oppfølging på barsel og etter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Baby måler nesten -20 % på vekst og blir igangsettelse snart. Mor er ikke helt frisk gravid så det er ikke uventet. Nå kan jo vekstestimat være veldig feil, men såvidt jeg forstår ligger det an til fødselsvekt litt under 2500 g og det er under normal fødselsvekt.

Hva slags oppfølging bør jeg være forberedt på, både på barsel og etterpå? Bør vi anta lenger opphold på barsel? Noen som har erfaring med litt liten baby?

Anonymkode: ed32e...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min ble født en måned før termin, og veide da 2800 gram. Det eneste rådet jeg fikk, var å stille klokka på alarm for å mate hver tredje time minst. Det ble ikke nødvendig med noen alarm. Småen vrælte og ville ha mat hver halvtime, døgnet rundt. Så jeg ammet nesten ustanselig. Vi hadde flaks om han sov en time i strekk, enten på dag eller natt.

Han la dermed på seg veldig greit, steg jevnt og trutt i vekt, og på 5 måneders kontrollen var han kommet opp på gjennomsnitts-linjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjedde det ekstra komplikasjoner hos oss etterpå.

Men jeg ble igangsatt med minstejenta pga. lav fødselsvekt oppdaget ett par dager etter termin på kontroll, så de hastet det i gang da det ikke var forventet. Når hun kom ut var hun 2 550g.

Jeg fikk inntrykk av at siden hun diet med en gang og virket frisk ville de sent oss hjem etter tre dager, og vi ville fått noen ekstra oppfølgingskontroller på vekt. Men ikke noe mer enn det.

Hun endte opp på nyfødtintensiven pga. andre komplikasjoner og fikk sonde fordi det ble så mye ekstra at de ikke ville at vekten skulle være enda en utfordring... Så da ble det barneavdeling og sondemating i en uke. Men etter det dro vi hjem som vanlig uten mye ekstra. Veide litt hjemme de første dagene. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 minutter siden):

Min ble født en måned før termin, og veide da 2800 gram. Det eneste rådet jeg fikk, var å stille klokka på alarm for å mate hver tredje time minst. Det ble ikke nødvendig med noen alarm. Småen vrælte og ville ha mat hver halvtime, døgnet rundt. Så jeg ammet nesten ustanselig. Vi hadde flaks om han sov en time i strekk, enten på dag eller natt.

Han la dermed på seg veldig greit, steg jevnt og trutt i vekt, og på 5 måneders kontrollen var han kommet opp på gjennomsnitts-linjen.

Lav fødselsvekt er definert som under 2500g.

Jeg fikk en rett over denne grensa (2600) og en som lå under (2100) og det var stor forskjell på disse to. Den minste hadde problemer med apetitten, og det var tungt å få henne til å spise. Så det var mer jobb med mating/amming med henne. Samtidig måtte hun ha tilskudd av jern og folat i lang tid. Hun fikk også gulsot som måtte behandles. Hun "store" hadde høyere verdier av bilirubin, men det var hun minste som måtte ha behandling. Men dette går bra. Det var litt ekstra oppfølging av vekten hennes de første ukene, men ingen større dramatikk.

Anonymkode: bfbf6...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var 2,4 kg. Det ble gitt MME på barsel i tillegg til morsmelk, det var rutine for barn under 2,5 kg ble vi fortalt. Amminga etterpå gikk helt fint, så det hadde ingenting å si for det. Vi måtte være litt lenger på sykehuset, men det var fordi barnet fikk gulsott. Ellers hadde vi kunnet reise hjem etter et par dager, når vi så at det gikk fint med matinga. Vi måtte vekke hver 3. time for mat. Nå er ungen 1 år, og helt gjennomsnittlig i størrelse 🙂 

Anonymkode: c77a7...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min var 2,4 kg ved termin. Ble tatt med akutt keisersnitt. Ingen spesiell oppfølging av barnet. Jeg fikk bli litt lenger da jeg var alene. 

Anonymkode: eb533...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var 2,1 kg i uke 35 og sga.

Var sugesvak (tok ikke brystet), men spiste fint selv av kopp og flaske. Fikk gulsott og vi var på sykehuset i en uke. Hadde det ikke vært for det hadde vi nok fått dra hjem etter et par dager.

Fikk jern, folsyre og multivitamin mener jeg å huske + d-vitamin. Hyppige vekstkontroller i starten, og en gang i måneden frem til 1 år. Er minst i klassen, men det begynner å jevne seg ut. 

Anonymkode: b9dc0...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,1 i uke 38, mating og bleieskift hver 3 time pluss folat og tran hver dag. Fikk hjelp de to første døgnene, resten av uka ingen hjelp. Det var tvillinger 2 som var så lav i vekt, den andre veide 2800.

Anonymkode: b702a...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt var 2400 gram i uke 39. De første dagene slet han med kroppsvarmen, måtte ligge på varmemadrass. Han fikk nan på sykehuset med en gang, og jeg måtte pumpe/amme for å få melken igang. Det var viktig at han fikk mat for å ikke gå ned de 10% av kroppsvekten som er vanlig at nyfødte går ned. Vi vekket han hver 3t, selv om det var midt på natten for å gi han mat. 

Anonymkode: 56f03...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte baby 5 uker før termin, som veide 2,3. Vi var 1 uke på barsel pga gulsott (som jeg tror er litt vanligere ved lav fødselsvekt). Måtte ha på vekkerklokke hver 3. time dag og natt for å skifte bleie/gi mat, men han våknet uansett av seg selv og var sulten til ca den tid, så sluttet fort med alarmen. Jeg hadde nok melk, men måtte pumpe og gi på flaske for å holde et øye med hvor mange ml han fikk i seg så lenge vi var på barsel. Da vi kom hjem fra sykehuset gikk jeg over til å bare amme, og da gikk han enda raskere opp i vekt. Han har gått fint opp i vekt hele tiden, så utenom et par ekstra kontroller de første ukene etter at vi kom hjem, har det ikke vært noe ekstra fra helsestasjonen på grunn av fødselsvekta. Vi må gi jerntilskudd fram til han er 1 år. 

Anonymkode: ca09b...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby hadde SGA, det er vel ikke helt det samme men svarer likevel. Vi måtte måle baby før og etter amming, og så ble det gitt erstatning i tillegg ut fra hvor mye han hadde ammet. Som noen skriver over her var det fordi han ikke fikk "lov" til å droppe 10% som de fleste andre babyer kan. Vi måtte bli på sykehuset til han hadde tatt igjen fødselsvekten, men iom at han ikke droppet så mye i vekt heller var ikke det noe lengre enn det som er vanlig.

Anonymkode: ab9cc...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første veide 2.4 kg da han ble født (til termin). 

Eneste som skjedde var at jeg måtte mate etter klokken. Ellers er gjerne rådet å la babyen styre når han vil ha mat, og ikke vekke babyen for å gi mat. Men jeg fikk altså beskjed om at babyen SKULLE ha mat annenhver time, og at jeg måtte vekke babyen for å gi ham mat, og holde ham våken mens han diet så jeg var sikker på at han drakk. 

Så var vi på litt ekstra hyppige veiinger på helsestasjonen. 

Min eldste fik gulsott, og derfor måtte vi være noen dager ekstra på sykehuset, men ikke pga vekten i seg selv. Så lenge dere klarer få i ungen mat, spiller det liten rolle om dere er hjemme eller på sykehuset om det kun er vekten som er "problemet". 

Anonymkode: b3592...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt veide 1640gram, født fem uker før termin. 

Var to uker på nyfødtintensiv hvor han fikk sonde. Sugesvak, pumpet melk som ble gitt i sonden. 
Oppfølging på lokal helsestasjon nesten en gang i uken de første månedene hjemme, for å sikre økning i vekt. 

Anonymkode: f0d62...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnepleier her! :) 

Den vanlige oppfølginga på sga barn er 3 timers stell (altså at barnet må spise hver tredje time), først og fremst morsmelk men de færreste har jo særlig av det de første dagene, så da blir det ofte mme i tillegg frem til melka kommer. Hyppig amming, kanskje pumping, litt mere matstyr rett og slett. Vi er ekstra obs på blodsukkeret til babyen, ser etter tegn til lavt. Babyen fryser gjerne lettere, så vi maser litt om å holde den varm. Noen får lettere gulsot, det er vi også obs på. Om foreldrene virker oppegående nok til å huske å mate barnet hver tredje time så er det ikke sånn at vi anbefaler lengre liggetid på barsel, men mange foreldre tar ikke helt det ansvaret på alvor, og blir derfor gjerne noen dager ekstra til melka kommer :) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 17.49):

Baby måler nesten -20 % på vekst og blir igangsettelse snart. Mor er ikke helt frisk gravid så det er ikke uventet. Nå kan jo vekstestimat være veldig feil, men såvidt jeg forstår ligger det an til fødselsvekt litt under 2500 g og det er under normal fødselsvekt.

Hva slags oppfølging bør jeg være forberedt på, både på barsel og etterpå? Bør vi anta lenger opphold på barsel? Noen som har erfaring med litt liten baby?

Anonymkode: ed32e...bbd

2500 g er ikke spesielt lite. Litt under gjennomsnittet. Hva man kan forvente kommer an på hvilken uke , og hvordan form babyen er i. Noen trenger pustestøtte, andre kan dra hjem dagen etter. Alt ettersom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heln skrev (1 time siden):

Barnepleier her! :) 

Den vanlige oppfølginga på sga barn er 3 timers stell (altså at barnet må spise hver tredje time), først og fremst morsmelk men de færreste har jo særlig av det de første dagene, så da blir det ofte mme i tillegg frem til melka kommer. Hyppig amming, kanskje pumping, litt mere matstyr rett og slett. Vi er ekstra obs på blodsukkeret til babyen, ser etter tegn til lavt. Babyen fryser gjerne lettere, så vi maser litt om å holde den varm. Noen får lettere gulsot, det er vi også obs på. Om foreldrene virker oppegående nok til å huske å mate barnet hver tredje time så er det ikke sånn at vi anbefaler lengre liggetid på barsel, men mange foreldre tar ikke helt det ansvaret på alvor, og blir derfor gjerne noen dager ekstra til melka kommer :) 

Må da være like greit å gi mme i slike tilfeller.

Anonymkode: fcd9d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Må da være like greit å gi mme i slike tilfeller.

Anonymkode: fcd9d...f63

Mange synes det ja, andre synes det er helt greit å jobbe litt ekstra for ammingen den første tiden. Det er så individuelt :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 20.45):

Hva om en ikke får melk før fødsel?

Anonymkode: d9a2f...dff

Jeg prøvde håndmelking én gang i uke 38 og det kom to dråper på det ene brystet, ingenting på det andre. Det var likevel nyttig å ha prøvd det så jeg visste hvordan jeg skulle gjøre det 😊 Vanskeligere å få til rett teknikk med en hylende baby når vi skulle koppmate på barsel (gjorde det bare noen få ganger fram til amminga fungerte som den skulle).

Anonymkode: 773a6...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...