Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt på samlingsbasert vernepleie og sosionom til høsten, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken jeg skal sette som førstevalg. Noen tanker om fordeler event. ulemper med yrkene? Har noen erfaring? 

Anonymkode: 4c8dd...673

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er lettere å finne jobb som vernepleier, basert på stillingsannonser og hva jeg har hørt.

Anonymkode: 833d1...0a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan gjøre mye som vernepleier (jeg er det), men virker som bemanning er et problem overalt. Vanskelig å gi råd, det kommer også an på om du er mest interessert i juss og lovverk, eller atferd og helse. Jeg er lei vernepleieryrket etter 6 år i bransjen. Vil enten jobbe natt eller gjøre noe helt annet i fremtiden.

Anonymkode: ece06...869

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt ha gått for vernepleie.

Anonymkode: ec577...dc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Av de 3 årige helse- og sosialfaglige utdanningene, ville jeg vurdert vernepleier eller sykepleier. Om man ikke har konkrete ønsker om å jobbe som saksbehandler i barnevern, NAV etc. 

Anonymkode: 5e941...bc8

• Liker 1
Skrevet

Hva ønsker du å jobbe med? Vernepleier er medisinsk rettet, mens sosionom har mer fokus på andre ting. Som vernepleier kan du gi ut medisiner både innen kommunen og i hvert fall på dps (vet det har variert på somatiske avdelinger). 
Vernepleier er gjerne rus, psykiatri og bolig, mens sosionom er mer barnevern, NAV, økonomisk veiledning og familieterapi. Begge gjør mer enn dette her, men det er grovt fordelt. Hørt det er lettere å få en kortorjobb som sosionom, og motsatt lettere å få jobbet på institusjon som vernepleier. 

Ser du skal ta det på deltid, har du da gjerne familie og ikke så lett for å flytte på deg? Da hadde jeg sjekket nøye jobbmulighetene på begge retninger der du bor. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (50 minutter siden):

Hva ønsker du å jobbe med? Vernepleier er medisinsk rettet, mens sosionom har mer fokus på andre ting. Som vernepleier kan du gi ut medisiner både innen kommunen og i hvert fall på dps (vet det har variert på somatiske avdelinger). 
Vernepleier er gjerne rus, psykiatri og bolig, mens sosionom er mer barnevern, NAV, økonomisk veiledning og familieterapi. Begge gjør mer enn dette her, men det er grovt fordelt. Hørt det er lettere å få en kortorjobb som sosionom, og motsatt lettere å få jobbet på institusjon som vernepleier. 

Ser du skal ta det på deltid, har du da gjerne familie og ikke så lett for å flytte på deg? Da hadde jeg sjekket nøye jobbmulighetene på begge retninger der du bor. 

Det stemmer, jeg har familie. Jeg ønsker en litt fleksibel utdannelse som kan gi mange ulike muligheter, men det har jeg inntrykk av at begge yrkene er? Kunne kanskje tenke meg å jobbe med barn i skolen? Men kontorjobb er heller ikke uaktuelt. Vil gjerne ha en jobb på dagtid 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det stemmer, jeg har familie. Jeg ønsker en litt fleksibel utdannelse som kan gi mange ulike muligheter, men det har jeg inntrykk av at begge yrkene er? Kunne kanskje tenke meg å jobbe med barn i skolen? Men kontorjobb er heller ikke uaktuelt. Vil gjerne ha en jobb på dagtid 😊

Skjønner. Jeg vet det ofte kan være vanskelig for en del å få dagjobb som vernepleier. Usikker på hvor lett det er å få jobb i skolen og lønn etter utdannelsesnivå. Mulig noen andre her vet 🤔 På skole med tilrettelagt avdeling kan det være lettere da, om dere har det i nærheten. Begge utdannelser gir mange muligheter, så skjønner det ikke er så lett å velge. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan gjøre mye som vernepleier (jeg er det), men virker som bemanning er et problem overalt. Vanskelig å gi råd, det kommer også an på om du er mest interessert i juss og lovverk, eller atferd og helse. Jeg er lei vernepleieryrket etter 6 år i bransjen. Vil enten jobbe natt eller gjøre noe helt annet i fremtiden.

Anonymkode: ece06...869

Er interessert i både juss og atferd & helse, men kanskje aller mest atferd tenker jeg. Hva mener du med at bemanning er et problem? at det typisk er dårlig bemannet og stressende i arbeidssituasjon? 

AnonymBruker
Skrevet

Er du kvinne - og det virker som du er det - så ingen av delene anbefales. 

Se på tidligere tråder rundt dette temaet, og det er faktisk ingen "fordeler" ved disse yrkene for en kvinne. For det første, mangler begge disse yrkene sånn helt ekstremt og kronisk mannlige vernepleiere og mannlige sosionomer. Så det er en ting, men siden begge yrkene er dominert massivt av kvinner, mens brukere er gjerne voldelige menn, så er disse to yrkene, spesielt vernepleier på voldstoppen i hele landet. 

Et annet yrke som opplever mye av denne samme problematikken om du har lest litt i det siste er yrket fengselsbetjent. Mye av det samme problemet der i og med at det store flertallet av brukere er voldelige menn. Det er gjerne sånn at når "fengselsbetjentene" er ferdig med en bruker og en bruker slipper ut av fengselet, så er det "deg" de skal komme til. Så har du alle andre sosiale problemer som rus, barnevern-relatert familieproblematikk, ekstreme psykiske problemer fra diverse individer og mye mer. Du møter den ene tragedien etter den andre i hverdagen. 

Anonymkode: 481fb...d94

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er du kvinne - og det virker som du er det - så ingen av delene anbefales. 

Se på tidligere tråder rundt dette temaet, og det er faktisk ingen "fordeler" ved disse yrkene for en kvinne. For det første, mangler begge disse yrkene sånn helt ekstremt og kronisk mannlige vernepleiere og mannlige sosionomer. Så det er en ting, men siden begge yrkene er dominert massivt av kvinner, mens brukere er gjerne voldelige menn, så er disse to yrkene, spesielt vernepleier på voldstoppen i hele landet. 

Et annet yrke som opplever mye av denne samme problematikken om du har lest litt i det siste er yrket fengselsbetjent. Mye av det samme problemet der i og med at det store flertallet av brukere er voldelige menn. Det er gjerne sånn at når "fengselsbetjentene" er ferdig med en bruker og en bruker slipper ut av fengselet, så er det "deg" de skal komme til. Så har du alle andre sosiale problemer som rus, barnevern-relatert familieproblematikk, ekstreme psykiske problemer fra diverse individer og mye mer. Du møter den ene tragedien etter den andre i hverdagen. 

Anonymkode: 481fb...d94

Takk for perspektivet, greit å kunne vurdere både muligheter ved yrket og kanskje utfordringer/negative sider. Skulle helt klart vært flere menn ja!  Heldigvis har jeg muligheten til å velge et annet arbeidssted hvis jeg ikke trives. Har allerede en vernepleier-relevant jobb som jeg trives i nå, men vil ta utdanningen så jeg kan få levbar lønn og mulighet for fast stilling :) Vet at nettopp denne utdannelsen kvalifiserer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde akkurat samme problem som deg i fjor da jeg søkte. Jeg endte opp med å velge vernepleier, delvis fordi jeg måtte ta utdanningen på deltid, og det fantes et tilbud her jeg bor. Deltidsstudiet for sosionom var dessverre for langt unna. Jeg angrer absolutt ikke på valget! Jeg ser at mulighetene er mange, og det er alltid behov for vernepleiere.

Noe jeg hørte ofte, og som jeg merker selv nå, er at vernepleiere ofte blir foretrukket på grunn av medisinkompetansen. Hadde jeg vært deg, ville jeg sett på hvilke utdanningstilbud som finnes i nærheten av der du bor, hvordan studieopplegget er lagt opp, og hva du ser for deg å jobbe med i fremtiden.

Jeg har forresten to venner som er sosionomer de jobber begge på kontor med dagtidsstillinger og stortrives i jobben sin :D

Anonymkode: 81cf0...152

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...