Gå til innhold

14-åring: Venner vs familie vs fritidsaktiviteter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fotballen: gjennomføre fram til sommeren og ta en ny vurdering da på om han vil forplikte seg til nytt semester.

Hytta i helgene: gutten og en forelder blir hjemme, mens det yngre barnet (og en venn?) og den andre forelderen drar på hytta. 

Anonymkode: 9f05a...e2c

Dette var faktisk ikke så dumt forslag. Problemet er at 14-åringen har lyst tiø å dra på 2 av 3 hytter, men ikke den siste. Og vi kan ikke forsvare at han er med på hytta til svigers og moren min, men ikke til faren min.

Når det gjelder fotballen, så evaluerer vi etter hver sesong. Nå har han sagt at han vil spille denne sesongen, og da synes jeg han skal fullføre det. Så tar vi en avgjørelse angående neste sesong til høsten.

Anonymkode: 482dc...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Og siden vi har 3 hytter i familien, hvor alle vil at vi skal komme på besøk, så blir det jo lenge mellom hver gang på de ulike stedene.

I løpet av en måned så kan vi ha 1 helg hver på de ulike hyttene, og en helg hjemme. Men da er det jo plutselig en måned siden man var en helg på den ene. Og for den som ikke har noe sosialt liv utenom familien, og sitter alene hele tiden når vi ikke er der, ensom og deprimert, så blir det lenge mellom hver gang.

Eksempel på samtale når vi skal dra fra hytta til faren min(farfar til ungene) etter en helg der:

Far:"Det var hyggelig at dere kom da, håper det ikke blir så lenge til neste gang".

Jeg: "Ja, det var hyggelig, men må bare se når vi får tid. Vi skal jo besøke svigers og mamma også, og så ønsker vi jo noen helger hjemme og".

Far: "Jeg forstår det. Det blir bare så ensomt når dere drar. Jeg sitter jo bare her alene..."

Så ungene har en helg hjemme i mnd hvor de kan henge med venner? 

Og ungene kan vel ha med venner selv om besteforeldre er der? Har aldri vært noe hindring for oss.

Her får heller foreldrene deres ta sin del.

Det er en tid for alt, og nå er vel tiden for dere hvor kanskje en av dere foreldrene får de med de minste på hytt om dere absolutt må det, så kan den andre være hjemme med 14.åringen. 

Anonymkode: d2fb2...68b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjortenåringen har endelig fått venner siste halve året og du vil bestemme at han MÅ gå på trening OG være med på hytteturer?

Stakkars gutt, håper han snarlig får fritiden sin til egen disposisjon slik at ikke de nye kompisene sklir vekk.

Anonymkode: 1db70...cfd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jo bli en problemstilling som blir sterkere og sterkere de neste årene. 
Husk at om 4 år så er sønnen voksen, og skal kanskje flytte ut hjemmefra. Så da vil han kunne styre selv hvilke hytter og besteforeldre han kanskje velger å besøke eller ikke. 

Jeg ville virkelig sett på om dere kan forsvare å være 3 av 4 uker på hytte hver måned, og heller vurdere om dere skulle ha 1-2 ganger pr hytte i halvåret, og da primært 1 helg og 1 gang i forbindelse med ferie, og vært hjemme resten. 

Dere må uansett gjøre en vurdering av når 14-åringen er gammel nok til å være alene hjemme en helg. Er det ved 16 års alder? 17års alder? eller først som 18åring? 
Og er det da dere eller han som skal få velge hvilke helger han får lov til å være hjemme eller ikke? 

Og er det en mulighet at 14-åringen blir hjemme en ekstra dag, eller reiser ned en dag før fra hytta? Altså får være sosial hjemme på fredag eller søndag, mot at han tar tog/buss hjem selv? 

Løsningen med å ha med en venn eller to på hytta er jo også en mulighet. Men da må det legges til rette for at ungdommene synes det er gøy å være sammen på hytta. 

Evt. som foreslått før her, at en av dere voksne blir hjemme med 14-åringen når resten reiser på hytte. (Og at det gjøres jevnt på alle besteforeldrene. ) 

En annen måte å tenke på, er jo å tenke at dere hver måned har 4 helger. Disse fordeles slik at dere har hjemme tid med familien 2 helger, og 2 helger til å besøke besteforeldres hytter. Det blir ett besøk til mors side og ett besøk til fars side. At mors foreldre er skilt gjør at de kun får besøk annenhver måned. (Men sånn er det faktisk når man skiller seg. Barna må dele opp tiden sin.) 

Anonymkode: a275d...e60

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette vil jo bli en problemstilling som blir sterkere og sterkere de neste årene. 
Husk at om 4 år så er sønnen voksen, og skal kanskje flytte ut hjemmefra. Så da vil han kunne styre selv hvilke hytter og besteforeldre han kanskje velger å besøke eller ikke. 

Jeg ville virkelig sett på om dere kan forsvare å være 3 av 4 uker på hytte hver måned, og heller vurdere om dere skulle ha 1-2 ganger pr hytte i halvåret, og da primært 1 helg og 1 gang i forbindelse med ferie, og vært hjemme resten. 

Dere må uansett gjøre en vurdering av når 14-åringen er gammel nok til å være alene hjemme en helg. Er det ved 16 års alder? 17års alder? eller først som 18åring? 
Og er det da dere eller han som skal få velge hvilke helger han får lov til å være hjemme eller ikke? 

Og er det en mulighet at 14-åringen blir hjemme en ekstra dag, eller reiser ned en dag før fra hytta? Altså får være sosial hjemme på fredag eller søndag, mot at han tar tog/buss hjem selv? 

Løsningen med å ha med en venn eller to på hytta er jo også en mulighet. Men da må det legges til rette for at ungdommene synes det er gøy å være sammen på hytta. 

Evt. som foreslått før her, at en av dere voksne blir hjemme med 14-åringen når resten reiser på hytte. (Og at det gjøres jevnt på alle besteforeldrene. ) 

En annen måte å tenke på, er jo å tenke at dere hver måned har 4 helger. Disse fordeles slik at dere har hjemme tid med familien 2 helger, og 2 helger til å besøke besteforeldres hytter. Det blir ett besøk til mors side og ett besøk til fars side. At mors foreldre er skilt gjør at de kun får besøk annenhver måned. (Men sånn er det faktisk når man skiller seg. Barna må dele opp tiden sin.) 

Anonymkode: a275d...e60

Fars foreldre er skilt, ikke mors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fars foreldre er skilt, ikke mors.

Akkurat hvem som er skilt og ikke spiller egentlig ikke noen rolle da.

Anonymkode: d2fb2...68b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fritidsaktivitet er ikke viktig, men bør fullføre sesongen og heller slutte om han egentlig ikke er interessert i opplegget. Det er jo en kjensgjerning at fotballen blir mer og mer lagt opp til de som brenner for det og vier enormt med tid til trening og kamper. Da passer det ikke for de som er med fordi de liker godt å spille fotball. 

Faren din er deprimert og kjedelig, og har alltid vært, da sier det seg selv at derre som familie ikke har ansvar for å dekke hans sosiale behov alene. Bli litt mer egoistisk der kanskje? 

Tradisjoner og vaner man hadde da barna var små endrer seg når de blir ungdommer. Da mener jeg man må ofre litt tid med familie og storfamilie for at barnet skal få utvikle seg som et selvstendig individ med egne venner og interesser. Det er ofte en vanskelig overgang for oss foreldre. 

Anonymkode: 78b5d...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og siden vi har 3 hytter i familien, hvor alle vil at vi skal komme på besøk, så blir det jo lenge mellom hver gang på de ulike stedene.

I løpet av en måned så kan vi ha 1 helg hver på de ulike hyttene, og en helg hjemme. Men da er det jo plutselig en måned siden man var en helg på den ene. Og for den som ikke har noe sosialt liv utenom familien, og sitter alene hele tiden når vi ikke er der, ensom og deprimert, så blir det lenge mellom hver gang.

Eksempel på samtale når vi skal dra fra hytta til faren min(farfar til ungene) etter en helg der:

Far:"Det var hyggelig at dere kom da, håper det ikke blir så lenge til neste gang".

Jeg: "Ja, det var hyggelig, men må bare se når vi får tid. Vi skal jo besøke svigers og mamma også, og så ønsker vi jo noen helger hjemme og".

Far: "Jeg forstår det. Det blir bare så ensomt når dere drar. Jeg sitter jo bare her alene..."

What? Jeg er på hytta til svigermor et par ganger i året. Dette du beskriver er ikke normalt.

Det er heller ikke dine barns ansvar - eller ditt ansvar - at faren din er ensom.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er da virkelig ikke rart fotballtrening ikke er første prioritet for en 14 åring som spilller for gøy.

"Jeg er imidlertidig lagleder, og er veldig bestemt på at gutta skal gå på trening..." . Hvorfor er du det? Dette er noe han helt fint kan bestemme selv i den alderen.

Gjert, er det deg?

Anonymkode: 0fbe6...b12

Eh nei , er man med på aktiviteter så er man med om man ikke er syk, ærlig talt 

Anonymkode: 0e672...ce7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnastar skrev (4 timer siden):

Tough luck, sånn er det å ha barn. Livet snurrer ikke lenger rundt dine behov. Tok det deg 14 år å innse det?!

Sjarmerende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fjortenåringen har endelig fått venner siste halve året og du vil bestemme at han MÅ gå på trening OG være med på hytteturer?

Stakkars gutt, håper han snarlig får fritiden sin til egen disposisjon slik at ikke de nye kompisene sklir vekk.

Anonymkode: 1db70...cfd

Selvsagt må de på trening 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnastar skrev (28 minutter siden):

What? Jeg er på hytta til svigermor et par ganger i året. Dette du beskriver er ikke normalt.

Det er heller ikke dine barns ansvar - eller ditt ansvar - at faren din er ensom.

Jo det er helt normalt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo det er helt normalt 

Nei, det er ikke normalt å være på hytta 3 av 4 helger når det ikke er selvvalgt. De fleste barn har fritidsaktiviteter de må delta på i helger.

Disse hyttebesøkene må nok avta litt i en periode til dere er komfortable med at barna er alene hjemme gitt.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sjarmerende 

Taler jeg usant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...