AnonymBruker Skrevet 10. april #1 Del Skrevet 10. april Brukte stekepannen til faren min for å steke pita brød. Det brente seg litt og nå får jeg det ikke bort… prøvde å skylle med veldig varmt vann og la det ligge med såpe i en time men hjalp ikke… har noen tips til hvordan jeg skal fikse den. Den var helt ny før jeg brukte den:( står at den fort får riper så tørr derfor ikke å skrape for mye den er laget av kobber, aluminium og stål setter stor pris på noe tips. Ødela nettopp en annen som var grunnen til at han måtte kjøpe denne som jeg nettopp også ødela:( Anonymkode: 9e85f...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 10. april #2 Del Skrevet 10. april (endret) Har han ikke stålull i skapet under vasken? De fleste har noe sånt på kjøkkenet sitt. Eller, om du ikke tør å skrubbe med noe sånt, så kan oppvaskmaskinpulver være mirakelkur. Løs opp en tablett eller noe oppvaskpulver i varmt vann i stekepannen og la stå og godgjøre seg en god stund. Så kan du prøve å skrubbe med mikofiberklut etterpå og se om de flekkene går bort. Denne metoden med å løse opp oppvaskpulver funker på innsausete, grisete grillrister og slikt. Alt fett og greier løsner. Så det kan ta mye! Endret 10. april av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #3 Del Skrevet 10. april Oppvaskmaskinpulver. Bland det ut i vann, kok det gjerne opp. Alt vil løsne og gryten vil bli god som ny. Anonymkode: fda8d...8da 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #4 Del Skrevet 10. april Signerer oppvaskmaskintablett! Også bør du lese litt om bruk av stekepanne av stål, det er ikke det samme som å bruke en med telfonbelegg Anonymkode: f8b36...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #5 Del Skrevet 10. april Million skrev (På 10.4.2025 den 11.35): Har han ikke stålull i skapet under vasken? De fleste har noe sånt på kjøkkenet sitt. Eller, om du ikke tør å skrubbe med noe sånt, så kan oppvaskmaskinpulver være mirakelkur. Løs opp en tablett eller noe oppvaskpulver i varmt vann i stekepannen og la stå og godgjøre seg en god stund. Så kan du prøve å skrubbe med mikofiberklut etterpå og se om de flekkene går bort. Denne metoden med å løse opp oppvaskpulver funker på innsausete, grisete grillrister og slikt. Alt fett og greier løsner. Så det kan ta mye! Ekspander Stålull bruker du på aluminium og ALDRI på stål. På stål bruker du eget middel som kjøpes i vanlig matbutikk, stålrens. Eller du kan bruke Jif, skurekrem. Gni med tørkepapir eller skumgummi en på en gryte svamp, ikke den skutesiden. Anonymkode: 33527...aec 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #6 Del Skrevet 10. april Du kan prøve med cola og la det stå en stund så kan du prøve å vaske. Anonymkode: 0db76...34a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #7 Del Skrevet 10. april Kjære vene, den er jo ikke ødelagt. Kan fremdeles brukes. Å ikke få merker i en stekepanne er ulogisk. Anonymkode: 4ca38...b1d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #8 Del Skrevet 10. april Natron og oppvaskmiddel, bland det til en tykk paste og bruk det som skrub. Kok opp og la koke litt. Har du ikke natron så kan bakepulver funke. Saltskrubbing eller kaffegrut kan også hjelpe, ingen av delene vil ripe eller skade pannen men skyll godt av etterpå. Anonymkode: 9b882...f2e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 11. april #9 Del Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 11.33): Brukte stekepannen til faren min for å steke pita brød. Det brente seg litt og nå får jeg det ikke bort… Ekspander Åssen bruker du stekepanner? Pitabrød? Hva gjør du med dem? Ser også ut som du har lekt oppi panna med en skrutrekker eller noe annet skarpt, for det er jo masse dype riper oppi der 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 11. april #10 Del Skrevet 11. april og til neste gang; ikke start med varmt vann hvis du er i tvil, og ikke begynn med å skrape bort fastbrent. Kaldt vann og la panna/kjelen stå over natten. Løser de fleste problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april #11 Del Skrevet 11. april Noen burde kanskje bruke stekeovnen til pitabrødene sine. Anonymkode: 11e6a...68b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april #12 Del Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 11.33): Brukte stekepannen til faren min for å steke pita brød. Det brente seg litt og nå får jeg det ikke bort… prøvde å skylle med veldig varmt vann og la det ligge med såpe i en time men hjalp ikke… har noen tips til hvordan jeg skal fikse den. Den var helt ny før jeg brukte den:( står at den fort får riper så tørr derfor ikke å skrape for mye den er laget av kobber, aluminium og stål setter stor pris på noe tips. Ødela nettopp en annen som var grunnen til at han måtte kjøpe denne som jeg nettopp også ødela:( Anonymkode: 9e85f...bee Ekspander Du har jo skrapet den i stykker allerede. Hvor gammel er du?! Anonymkode: cacba...b9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 11. april #13 Del Skrevet 11. april Nye stålpanner skal ofte kokes inn med matolje før man bruker dem. Primært for å unngå at ting brenner seg fast. Og så skal man ikke bruke boostfunksjonen på induksjonstoppen heller, det blir rett og slett for varmt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april #14 Del Skrevet 11. april newman01 skrev (På 11.4.2025 den 8.41): Nye stålpanner skal ofte kokes inn med matolje før man bruker dem. Primært for å unngå at ting brenner seg fast. Og så skal man ikke bruke boostfunksjonen på induksjonstoppen heller, det blir rett og slett for varmt Ekspander Har du mer info om dette? Lyder interessant, men har aldri hørt om det. Anonymkode: 33527...aec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april #15 Del Skrevet 11. april Hverfall ikke bruk stålull! Oppvask middel og svamp er bedre. Anonymkode: 585a3...f8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 11. april #16 Del Skrevet 11. april (endret) AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 9.38): Har du mer info om dette? Lyder interessant, men har aldri hørt om det. Anonymkode: 33527...aec Ekspander Hete tips for hvordan du bruker og vedlikeholder stekepannen - Kitchn.no Scroll ned til de blanke pannene. Det sto antagelig også i vedlikeholdsmanualen som fulgte med panna da du kjøpte den Før du går i gang med det første måltidet i stekepannen, kan du gjerne «sette den inn» med nøytral olje. Det gir pannen en naturlig patina, på samme måte som maten. Skru på vifta, og følg disse stegene: Ha nøytral olje i pannen til den dekker cirka 1 cm oppover kanten. Skru plata på lav til middels varme - og gi pannen god tid til å varmes opp. Når oljen har blitt lunken, gnir du olje inn i kantene med et stykke tørkepapir. La pannen stå på lav til middels varme til det begynner å ryke. Hvis det ikke ryker fra pannen innen 10 minutter, kan du skru opp varmen. Vær i nærheten og følg med hele tiden. Pannen skal ikke bli tørr, derfor må du fylle på med olje om nødvendig. La pannen med olje stå å ryke et par minutter før du skrur av plata. Når oljen er avkjølt til omtrent 40–50 grader, tømmer du ut overflødig olje. NB Ikke i vasken. Bruk et nytt tørkepapir og gni godt i pannen slik at oljerestene fordeles. Enten du tar deg tid til å «sette inn» støpejernspanna eller ei, bør du følge noen retningslinjer. Endret 11. april av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå