Gjest Fruktfat Skrevet 13. mars 2006 #1 Skrevet 13. mars 2006 noen som har noen gode oppskrifter til meg? jeg vet arkana hadde mange i en tråd for lenge siden, men fant den ikke da jeg søkte. fant en grunnoppskrift på 6eggeplommer, 6dl fløte og 125g sukker. halverte den og hadde i en teskje skikkelig vaniljesukker, og den ble knallgod! men jeg vil ha MER... hjelp, hjelp? på vanlig is, yoghurtis, sorbet; alt!
Mistyen Skrevet 13. mars 2006 #2 Skrevet 13. mars 2006 Misty`s is 3 Digestive-kjeks knuses og strøes i en form. 3 eggeplommer, 1 1/2 dl sukker, 80 gram Philadelphiaost og vanilje røres. 3 eggehviter piskes stive 3 dl kremfløte vispes Alt blandes og helles i en form som du setter i fryseren.
Arkana Skrevet 13. mars 2006 #3 Skrevet 13. mars 2006 Den oppskriften du fant er min grunnoppskrift. Så bruker du ønsket smakstilsetning: * en vaniljestang halveres og frøene + stengene varmes sammen med fløten og alt siles over i eggedosisen. * smelt sjokolade sammen med iskremen, evt kan du halvfryse isen og så røre inn hakket sjokolade, bruk evt sjokoladepålegg som Nugatti. Bruk gjerne sjokolader med "smak" i, f.eks. Daim, Bounty, Japp, krokanrull osv. * Hakk noen bananer og mos i foodprocessor sammen med noen dråper sitronsaft og iskremblandingen, før alt fryses * hakkede nøtter røres inn når isen er halvfrossen * kaffepulver has i fløten når den varmes, gjerne med litt vaniljeekstrakt og rør evt inn hakkede mokkabønner (eller smelt dem i fløten) når isen er halvfrossen * hakkede kjeks (gjerne oreo) eller kaker, f.eks. brownies er nydelig i iskremen * eplemos og litt kanel * most fersken og litt limesaft * honning * presset appelsinjuice, litt finrevet appelsinskall og evt litt Grand Marnier * søt kastanjepuré * bytt halvparten av fløten med kokosmelk, og ha i hakkede pistasjnøtter når isen er halvfrossen * smelt søt lakris i fløten * peanøttsmør * smelt knuste polkagriser i fløten
Arkana Skrevet 13. mars 2006 #4 Skrevet 13. mars 2006 Til sorbet pleier jeg vanligvis bare å mose frukt eller presse sitrussaft (evt kan du bruke ferdig juice) og blande med avkjølt sukkerlake til jeg synes den har fått riktig smak. Fryser isen til den er litt sørpete og pisker inn et par lettvispede eggehviter før den fryses videre.
Arkana Skrevet 13. mars 2006 #5 Skrevet 13. mars 2006 Her er forresten oppskrifter jeg har lagt ut tidligere: Kaffeiskrem, lakrisiskrem, jordbæryoghurtiskrem og kokosiskrem Appelsinsorbet, bellinisorbet, lime/pistasjsorbet, campari/pasjonsfruktsorbet, mangosorbet, bringebærsorbet og plommesorbet Eple/kaneliskrem, cookiesiskrem, ferskeniskrem, kokosiskrem, rom/rosiniskrem, sitroniskrem og ricottaiskrem. Kastanjeiskrem, bananiskrem og turkish delightiskrem. Sitron/myntesorbet, appelsin/mangosorbet, lime/pistasjsorbet, sjokoladesorbet og vannmelonsorbet
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #6 Skrevet 13. mars 2006 Misty`s is 3 Digestive-kjeks knuses og strøes i en form. 3 eggeplommer, 1 1/2 dl sukker, 80 gram Philadelphiaost og vanilje røres. 3 eggehviter piskes stive 3 dl kremfløte vispes Alt blandes og helles i en form som du setter i fryseren. ← Mmmm!Det hørtes godt ut!Og enkelt,det er sånt som passer meg. Det står vanilje...er det sukker eller stang.Begge går vel.
Mistyen Skrevet 13. mars 2006 #7 Skrevet 13. mars 2006 Det blir best med en vaniljestang, men jeg bruker det jeg har der og da
Gjest Fruktfat Skrevet 13. mars 2006 #8 Skrevet 13. mars 2006 Her er forresten oppskrifter jeg har lagt ut tidligere: Kaffeiskrem, lakrisiskrem, jordbæryoghurtiskrem og kokosiskrem Appelsinsorbet, bellinisorbet, lime/pistasjsorbet, campari/pasjonsfruktsorbet, mangosorbet, bringebærsorbet og plommesorbet Eple/kaneliskrem, cookiesiskrem, ferskeniskrem, kokosiskrem, rom/rosiniskrem, sitroniskrem og ricottaiskrem. Kastanjeiskrem, bananiskrem og turkish delightiskrem. Sitron/myntesorbet, appelsin/mangosorbet, lime/pistasjsorbet, sjokoladesorbet og vannmelonsorbet ← DETTE er det jeg lette etter! :-D tusen takk! har nemlig endelig fått meg ismaskin, og den må jo prøves ut før sommeren, hehehe!
Arkana Skrevet 13. mars 2006 #9 Skrevet 13. mars 2006 Hehe, ja i fjor sommer kjøpte vi også iskremmaskin og den ble skikkelig prøvd ut. Tror nesten jeg laget et par typer i uken en periode. Favorittene så langt er kaffeiskrem, vanilje- og browniesiskrem, daimiskrem og lakrisiskrem.
Gjest Donna Skrevet 13. mars 2006 #10 Skrevet 13. mars 2006 Oppskrift på en litt lettere is: Grunnoppskrift klassisk vanilje: 9 dl. helmelk 2 ss. skummet melkepulver 1 vaniljestang 3 eggeplommer 2 ss. fruktose Ha i melk og melkepulver i en kjele, tilsett vaniljestangen - splittet og frøene skrapt i. Varm opp til rett under kokepunktet. Pisk eggeplommer og fruktose i en bolle, hell over den varme melken mens du pisker godt hele tiden. Ta ut vaniljestangen, vask kjelen og hell blandingen tilbake. Varm forsiktig opp på svak varme (må ikke koke) mens du rører til det tykner, i ca. 10 minutter. Avkjøl og hell blandingen over i en form. Frys i 1 time, ta ut og pisk i isen. Gjør dette med 2 timers mellomrom til isen har ønsket konsistens. Sjokoladeis: Smaker som en kaloribombe, men inneholder bare 10 prosent fett. 1 porsjon grunnoppskrift 50 gram mørk sjokolade (70 %) Lag grunnoppskriften på vaniljeisen. Smelt sjokoladen (med minst 70 % kakao). Bland sjokoladen inn i den varme vaniljeblandingen. Avkjøl og frys som vaniljeisen.
Gjest Tyr Skrevet 13. mars 2006 #11 Skrevet 13. mars 2006 Her må jeg bare legge inn en -finne igjenn- post. Må snart kjøpe meg en iskrem maskin.
Gjest Fruktfat Skrevet 14. mars 2006 #12 Skrevet 14. mars 2006 Her må jeg bare legge inn en -finne igjenn- post. Må snart kjøpe meg en iskrem maskin. ← (jeg kjøpte på rusta i sverige; kosta 99,-... helt ok!)
Gjest Tyr Skrevet 14. mars 2006 #13 Skrevet 14. mars 2006 Hei Fruktfat, bor litt vel langt unna svenskegrensa, men 99; var råbillig.
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2006 #14 Skrevet 14. mars 2006 Oppskrift på en litt lettere is: Grunnoppskrift klassisk vanilje: 9 dl. helmelk 2 ss. skummet melkepulver 1 vaniljestang 3 eggeplommer 2 ss. fruktose Ha i melk og melkepulver i en kjele, tilsett vaniljestangen - splittet og frøene skrapt i. Varm opp til rett under kokepunktet. Pisk eggeplommer og fruktose i en bolle, hell over den varme melken mens du pisker godt hele tiden. Ta ut vaniljestangen, vask kjelen og hell blandingen tilbake. Varm forsiktig opp på svak varme (må ikke koke) mens du rører til det tykner, i ca. 10 minutter. Avkjøl og hell blandingen over i en form. Frys i 1 time, ta ut og pisk i isen. Gjør dette med 2 timers mellomrom til isen har ønsket konsistens. Sjokoladeis: Smaker som en kaloribombe, men inneholder bare 10 prosent fett. 1 porsjon grunnoppskrift 50 gram mørk sjokolade (70 %) Lag grunnoppskriften på vaniljeisen. Smelt sjokoladen (med minst 70 % kakao). Bland sjokoladen inn i den varme vaniljeblandingen. Avkjøl og frys som vaniljeisen. ← Oi, denne må jeg prøve!
Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2006 #15 Skrevet 14. mars 2006 Skummet melkepulver? Er det noe de har på butikken altså?
Gjest Donna Skrevet 18. mars 2006 #16 Skrevet 18. mars 2006 Jeg prøvde "mine" isoppskrifter idag og må si at jeg ble ganske skuffet Anser meg selv som ganske oppegående på kjøkkenet - men dette var miss. For det første så fant jeg ikke skummet melkepulver - jeg fant bare helmelk ... Lagde to porsjoner - en med vanilje og en med sjokolade ... Ingen av dem tyknet slik det stod i oppskriften ... som forøvrig stod i KK for et par uker siden. Vil gjerne ha beskjed om noen har fått det til. Kanskje jeg skal kjøpe meg en ismaskin ?
Gjest Gjesta Skrevet 30. mars 2006 #17 Skrevet 30. mars 2006 Jeg prøvde "mine" isoppskrifter idag og må si at jeg ble ganske skuffet Anser meg selv som ganske oppegående på kjøkkenet - men dette var miss. For det første så fant jeg ikke skummet melkepulver - jeg fant bare helmelk ... Lagde to porsjoner - en med vanilje og en med sjokolade ... Ingen av dem tyknet slik det stod i oppskriften ... som forøvrig stod i KK for et par uker siden. Vil gjerne ha beskjed om noen har fått det til. Kanskje jeg skal kjøpe meg en ismaskin ? ← Jeg skulle til å spørre om hvor du fikk tak i skummet melkepulver, planen var å lage isen i kveld... Men jeg tror jeg venter litt, gitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå