Gå til innhold

Kan lave kvinner føde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du har større risiko for keisersnitt, men blir sjekket ut på forhånd. Liten kropp har ofte lite bekken. 

Anonymkode: f0d8d...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 11.47):

152 cm er en helt normal høyde for mange land i verden. I Guatemala er gjennomsnittshøyden 149 cm. De føder barn der og.

Det går nok helt fint :)

Anonymkode: ecaa9...979

Ekspander  

Men der er jo gjerne mannfolkene nesten like små. Grunnen til at TS og en del andre lave damer er nervøse, er vel at de får barn med menn på rundt 180 cm. 

Det går nok i de fleste tilfeller helt fint det også, men det er ikke helt sammenlignbart med land der folk er mye lavere enn i Norge/Nord-Europa. 

Anonymkode: e64b0...84d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 10.52):

Er bare redd for at ungen skal sitte fast, jeg er både mye lavere og spinklere i kroppen enn alle jeg kjenner som har født

Anonymkode: db66e...92a

Ekspander  

Slapp av. Er akkurat like høy som deg, og fødsel gikk helt supert. Skal ha nr 2 selv om et par mnder. 

Anonymkode: 98f69...69e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 11.57):

Du har større risiko for keisersnitt, men blir sjekket ut på forhånd. Liten kropp har ofte lite bekken. 

Anonymkode: f0d8d...107

Ekspander  

Tull

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 12.42):

Men der er jo gjerne mannfolkene nesten like små. Grunnen til at TS og en del andre lave damer er nervøse, er vel at de får barn med menn på rundt 180 cm. 

Det går nok i de fleste tilfeller helt fint det også, men det er ikke helt sammenlignbart med land der folk er mye lavere enn i Norge/Nord-Europa. 

Anonymkode: e64b0...84d

Ekspander  

Det er irrelevant. Det er ikke noe problem å få barn med høy mann selv om man er lav selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er også 152-153 cm og har født to (små) barn. To svært raske, ukompliserte fødsler.  Null problem. 

Anonymkode: 34563...b2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 158 og de målte bekkenet pga seteleie, men med nr 2 fikk jeg beskjed om at de hadde sluttet med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 10.43):

Er 152 cm og lurer på om det er mulig?

Ekspander  

Ja, de føder barn i Asia også.

Anonymkode: b3445...d0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 10.43):

Er 152 cm og lurer på om det er mulig?

Ekspander  

Ikke kvinnens høyde men bekkenets størrelse som avgjør om en kvinne kan føde. Men med 152 på sokkelesten så regnes kvinnen som kortvokst, og da skal der blant annet vurderes om hun kan føde vaginalt eller må ha keisersnitt i god tid før fødsel. 

Anonymkode: 08e82...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

altså, jeg vet det ikke er politisk riktig å si kanskje men kortvokste (akondroplasi) får også barn TS.. 

Anonymkode: 2f5da...ecc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 7.10):

Ikke kvinnens høyde men bekkenets størrelse som avgjør om en kvinne kan føde. Men med 152 på sokkelesten så regnes kvinnen som kortvokst, og da skal der blant annet vurderes om hun kan føde vaginalt eller må ha keisersnitt i god tid før fødsel. 

Ekspander  

Jeg er 153 høy og dette har aldri blitt tatt opp av lege eller helsepersonell. Verken i forbindelse med svangerskap/fødsel eller utenom dette.

Anonymkode: 0136a...040

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 7.10):

Ekspander  

Nei, ikke hvis babyen ligger i hodeleie. Det var vanlig å måle bekkenet til kortvokste kvinner en periode tidligere, men de gjør det ikke mer. De aller fleste av oss som ble under 155 på sokkelesten, er bare lave fra naturens side og ellers helt friske. Bekkenet er nok ofte trangere, fordi alt på kroppen gjerne er mindre enn hos en gjennomsnittlig høy kvinne. Men uten at det spiller noen rolle for fødselsforløpet av barn i hodeleie. Med barn i seteleie så tar man ikke sjansen, og måler, men det gjelder for førstegangsfødende uavhengig av høyde så vidt jeg har skjønt. 

Det er mange kortvokste kvinner på morssiden i min familie, som har født barn. Oldemor på rundt 1.50 cm. (mormor påstod at hun var 1.49, hun selv pleide å si at hun var 1.51) fødte 9 barn uten problemer. Jeg trodde selv at de kom til å vurdere keisersnitt pga. min (mangel på) høyde, men det var aldri aktuelt. Det var min mor som fortalte at de gjorde det, for den gangen hun var gravid, trodde man at kortvoksthet indikerte problemer med for trangt bekken. 

Anonymkode: 0deb7...787

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge mine to korteste venninner på rundt 1,55 har født vaginalt helt uten problemer. Jeg på nærmere 1,70 derimot, har tre keisersnitt pga smalt bekken. 

Anonymkode: bab23...ed7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vietnamesiske kvinner har en gjennomsnittlig høyde på 153cm. 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 7.14):

altså, jeg vet det ikke er politisk riktig å si kanskje men kortvokste (akondroplasi) får også barn TS.. 

Anonymkode: 2f5da...ecc

Ekspander  

Det er ingenting feil med å si dette,  verken politisk eller på andre måter. 

Anonymkode: 4ac7b...af1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var jeg som startet tråden. Godt å høre at så mange mener det ikke er noe problem, tusen takk!  Skjønner alle som ler også, men jeg har nettopp blitt gravid og er oppriktig redd for at høyden skal skape problemer for å utføre vaginal fødsel. Men skjønner jo at dette bare er en frykt jeg må forsøke å legge fra meg først som sist.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 21.09):

Det var jeg som startet tråden. Godt å høre at så mange mener det ikke er noe problem, tusen takk!  Skjønner alle som ler også, men jeg har nettopp blitt gravid og er oppriktig redd for at høyden skal skape problemer for å utføre vaginal fødsel. Men skjønner jo at dette bare er en frykt jeg må forsøke å legge fra meg først som sist.

Ekspander  

Jeg er lavere enn deg. Klarte fint å føde uten noen problemer. Så bare å slappe helt av.

Anonymkode: fcbf8...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 18.37):

I USA er det mye keisersnitt ja. Det er relevant for TS, hun som frisk og innafor normalen mtp. høyde kan jo regne med å føde normalt når til og med kortvokste kan gjøre det. 

Anonymkode: 4ac7b...af1

Ekspander  

Men er ts innenfor normalen med tanke på høyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for latterliggjøring, avsporinger, persondebatt og brukerdebatt. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 21.52):

Tull

Det er irrelevant. Det er ikke noe problem å få barn med høy mann selv om man er lav selv. 

Ekspander  

Selvfølgelig kan det være et problem å få barn med en høy mann når man selv er lav. Til høyere foreldrene er, til større kan fullbårne barn være.

Anonymkode: 1ce44...556

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 21.09):

Ekspander  

Så godt at det hjelper deg å lese andres erfaring. Jeg syns ikke det er rart at du lurer, som jeg har svart deg tidligere i tråden, så var jeg usikker på dette selv. Og det er en oppfatning som lever blant folk at lave damer kan ha problemer med å føde, selv om det ikke stemmer med virkeligheten. Selv helsepersonell mente at det var slik tidligere, men så har man konkludert med at det ikke stemmer. Jeg fikk flere kommentarer ala "du skal vel ha keisersnitt du, som er så liten". Og det hjalp jo ikke. Men det som hjalp var nettopp det å høre om andres erfaringer. 

For det det er verdt, for meg var det en fantastisk opplevelse å føde. Jeg gledet meg til fødsel nr. to, selv om jeg jo visste at det ville gjøre fryktelig vondt, for da hadde jeg erfart selv at bekkenet var stort nok. Jeg hadde lettere fødsler enn de fleste vennene mine til tross for at jeg pr. def. er kortvokst. 

Anonymkode: 0deb7...787

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...