Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et veldig godt jobbtilbud fra en annen bedrift med ca. 20% lønnsøkning for en senior rolle, men samtidig, jeg og samboeren planer har planer om å starte en familie straks da jeg er allerede 34år gammel og om vi drøyer dette noe lengre, blir det kanskje ikke noe av. 
Kan tenke meg at det første året i den nye jobben blir litt stressende med mange nye ting og prosesser som jeg må mestre og jeg tør selvsagt ikke å bli gravid i prøveperioden. Men tenkte at etter at prøveperioden (6mnd) har løpt ut, kunne vi begynt å prøve. I min nåværende jobb, har jeg en god lønn og fleksibilitet mtp. hjemmekontor 2 dager i uka (nye jobben må være på kontoret 4 dager i uka) og selvsagt alle prosessene er allerede godt kjent for meg. Men samtidig har jeg lyst på nye utfordringer i jobben min da jeg føler at læringskurven min blir bare brattere jo lengre jeg blir i den nåværende jobben (har nådd et tak i min nåværende selskap og neste steget hadde vært jobben til sjefen min noe som kommer ikke til å skje med det første), mens i den nye selskapet er det mange muligheter for vekst. Spørsmålet er, er det verdt å ta denne risikoen og begynne i en ny jobb med masse nye utfordringer når jeg vet jeg har lyst på barn innen kort tid? Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går da helt fint å bli gravid i prøveperioden? 😊 Om noe er du jo som gravid enda mer beskyttet av lovverket. Jeg sier alltid at barna kommer først, og jobben i andre rekke.

Anonymkode: 2aa3b...fe1

AnonymBruker
Skrevet

At en kvinne på din alder blir gravid kommer nok ikke brått på noen. Ikke kan de bruke det mot deg i en prøveperiode heller. 

Anonymkode: c8f47...368

AnonymBruker
Skrevet
Doloressa skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått et veldig godt jobbtilbud fra en annen bedrift med ca. 20% lønnsøkning for en senior rolle, men samtidig, jeg og samboeren planer har planer om å starte en familie straks da jeg er allerede 34år gammel og om vi drøyer dette noe lengre, blir det kanskje ikke noe av. 
Kan tenke meg at det første året i den nye jobben blir litt stressende med mange nye ting og prosesser som jeg må mestre og jeg tør selvsagt ikke å bli gravid i prøveperioden. Men tenkte at etter at prøveperioden (6mnd) har løpt ut, kunne vi begynt å prøve. I min nåværende jobb, har jeg en god lønn og fleksibilitet mtp. hjemmekontor 2 dager i uka (nye jobben må være på kontoret 4 dager i uka) og selvsagt alle prosessene er allerede godt kjent for meg. Men samtidig har jeg lyst på nye utfordringer i jobben min da jeg føler at læringskurven min blir bare brattere jo lengre jeg blir i den nåværende jobben (har nådd et tak i min nåværende selskap og neste steget hadde vært jobben til sjefen min noe som kommer ikke til å skje med det første), mens i den nye selskapet er det mange muligheter for vekst. Spørsmålet er, er det verdt å ta denne risikoen og begynne i en ny jobb med masse nye utfordringer når jeg vet jeg har lyst på barn innen kort tid? Hva ville dere gjort?

Hvorfor tør du «selvsagt ikke å blir gravid i prøveperioden»? Du mister ikke jobben av den grunn. Jeg ville bare begynt å prøve med en gang, som du påpeker så har du jo ikke all verdens med tid. Kjør på med ny jobb og prøving, så tar du det derfra om du skulle bli fort gravid. 

Anonymkode: 42ac8...e55

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tør du «selvsagt ikke å blir gravid i prøveperioden»? Du mister ikke jobben av den grunn. Jeg ville bare begynt å prøve med en gang, som du påpeker så har du jo ikke all verdens med tid. Kjør på med ny jobb og prøving, så tar du det derfra om du skulle bli fort gravid. 

Anonymkode: 42ac8...e55

Tenker at da er det en viss risiko for at den nye arbeidsgiver finner på et eller annet ved min performance og bruker det som en unnskyldning for å si meg opp under prøveperioden.

AnonymBruker
Skrevet
Doloressa skrev (Akkurat nå):

Tenker at da er det en viss risiko for at den nye arbeidsgiver finner på et eller annet ved min performance og bruker det som en unnskyldning for å si meg opp under prøveperioden.

Det vil de nok være spesielt forsiktige med, siden du da kan kontre med at de diskriminerer deg pga. graviditet, som er helt ulovlig.

Her står det mye viktig:

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/graviditet-og-oppsigelse/

Husk at det i utgangspunktet skal mye til for å kunne si opp en ansatt. Det skal være godt begrunnet og dokumentert, men enda bedre begrunnet når den ansatte er gravid.

Anonymkode: 2aa3b...fe1

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke sikkert at dere klarer å få barn, eller med en gang. Du er 34 år og ikke akkurat ung når det kommer til fertilitet. Jeg trodde selv jeg hadde allverdens tid da jeg var 31, men oppdaget til min skrekk at det ikke skulle bli så lett. Tenk om vi hadde ventet pga jobb eller noe annet. Da kan det godt hende vi ikke hadde fått noen barn i det hele tatt.
Jeg ville anbefalt å prøve. Barnedrømmen er viktigere enn en jobb. Du kan alltids erstattes der, men det er noe helt annet når det kommer til familie og eventuelt sorg over den familien man aldri fikk fordi man ventet for lenge pga f eks jobb.

Du har dessuten rettigheter som gravid, og de kan ikke sparke deg pga den grunnen.

Anonymkode: 7d524...660

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ventet litt med prøvingen, men ikke fulle seks mnd siden du er 34 år. Jeg ville tenkt at jeg ikke ville være kvalm i starten, men at mye kan skje i løpet av sommerferien. 

Anonymkode: 3ced2...357

Skrevet

Tror du mannen din tenker det samme, altså at han ville avstått fra en mer spennende jobb med utviklingsmuligheter fordi dere planlegger barn snart? Jeg skjønner selvsagt at det er en forskjell i og med at du er den som går gravid etc, men med dagens permisjonsregler blir også han lenge borte fra jobben i forbindelse med barn. 

Ta den nye jobben og så ser du hva som skjer. Kanskje du ikke blir gravid så lett - hva da? Skal du gå glipp av en drømmejobb med utviklingsmuligheter fordi du skal sette livet ditt på vent pga barneønske?

Som leder vet jeg at om jeg ansetter en dame i din alder, eller en mann for den del, så kan jeg forvente at det blir barn/at det blir en del fravær pga syke barn etc. Dersom dette er en person jeg mener er riktig for jobben, så ansette jeg vedkommende likevel, arbeidslivet er mye lengre enn småbarnsårene. å investere i en god arbeidstaker, selv om vedkommende blir borte i perioder pga barn, er som regel verdt det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...