Gå til innhold

Bruker du å f.eks si "tidligere venninner"?

exictence

Anbefalte innlegg

Har en venninne som jeg noen ganger kan føle på at hun forventer at vi alltid er der for hverandre, og at hun sier at vi to har noe helt spesielt, og håper aldri at vi blir sure og at venninneforholdet tar slutt. 

Jeg føler jeg får litt "kvelningsfornemmelse" av dette. 

Så kan hun f.eks si om andre at de var tidligere venninner, men at hun andre ble sur, og nå sees de ikke mer.

Dette sier jeg aldri. Om jeg har tidligere vært mye sammen med noen, så benevner jeg de fremdeles som venninner. Sier aldri min tidligere venninne. Er det vanlig å si det? Høres det ikke litt umodent ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidligere venninne forteller vel at de skiltes som uvenner. Ikke et godta tegn 

Anonymkode: c5d6a...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig umoden ut, og jeg forstår de kvelningsfornemmelsene. 
Når relasjoner ofte ender i konflikt så virker det å mangle litt selvinnsikt. 

Prøv å spør henne mer rundt det utrykket "sur" når hun tar det opp. Hva hun mener med sur f.eks; Er det at dere ikke kan bli uenige om noe? At det aldri skal være noen uoverenstemmelser? Jeg hadde blitt nyskjerrig på slike uttalelser som alltid der for hverandre, har noe spesielt og sur.

Anonymkode: 28c2e...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omtale ikke tidligere venner som "eks-venner". Hvis det dreier seg om venner jeg hadde tidligere men ikke har kontakt med nå, vil jeg heller spesifisere når det var vi hadde kontakt. Jeg kan for eksempel si "en venninne jeg hadde på videregående" eller "en kamerat jeg hadde da jeg bodde i (stedsnavn)". 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier tidligere venninner om venninner jeg ikke har hatt kan kontakt med på åresvis. Stort sett handler ikke det om konflikt, men at man bor langt fra hverandre, at noen bare er med familie etter at de fikk barn osv. Jeg har kun en tidligere venninne jeg ikke kan fordra. Må ærlig talt si jeg syns det kjennes for finslig å kalle henne tidligere venninne, eller noe som helst med venninne i..

Anonymkode: 837ab...19b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sier tidligere venninner om venninner jeg ikke har hatt kan kontakt med på åresvis. Stort sett handler ikke det om konflikt, men at man bor langt fra hverandre, at noen bare er med familie etter at de fikk barn osv. Jeg har kun en tidligere venninne jeg ikke kan fordra. Må ærlig talt si jeg syns det kjennes for finslig å kalle henne tidligere venninne, eller noe som helst med venninne i..

Anonymkode: 837ab...19b

Jeg kaller og de jeg har mistet kontakten med for tidligere venninner. Usikker på hvordan jeg vil omtale de jeg ikke er venn med pga konflikt. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres veldig umoden ut, og jeg forstår de kvelningsfornemmelsene. 
Når relasjoner ofte ender i konflikt så virker det å mangle litt selvinnsikt. 

Prøv å spør henne mer rundt det utrykket "sur" når hun tar det opp. Hva hun mener med sur f.eks; Er det at dere ikke kan bli uenige om noe? At det aldri skal være noen uoverenstemmelser? Jeg hadde blitt nyskjerrig på slike uttalelser som alltid der for hverandre, har noe spesielt og sur.

Anonymkode: 28c2e...c47

Ja, jeg har tatt det opp med sur, og hun svarer hvorfor de andre har blitt sur. Men kan jo også spørre om hva hun mener med det å si tidligere venninner. Synes det er en rar benevnelse. Er det andre som jeg opplever ikke vil være med meg eller noe, så sier  jeg ikke at de var tidligere venninner. Jeg sier kanskje at den venninnen er jeg ikke så mye med lenger. Vi hadde mye kontakt før. 

Kniv & gaffel skrev (3 minutter siden):

Jeg omtale ikke tidligere venner som "eks-venner". Hvis det dreier seg om venner jeg hadde tidligere men ikke har kontakt med nå, vil jeg heller spesifisere når det var vi hadde kontakt. Jeg kan for eksempel si "en venninne jeg hadde på videregående" eller "en kamerat jeg hadde da jeg bodde i (stedsnavn)". 

Nettopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtalt folk som det, tidligere venn. Ikke på grunn av noe uvennskap men bare for å omtale noen jeg var venn med men ikke har kontakt med lenger (som jo skjer). Bruker det ikke konsekvent kan og si "en studievenn", "en venn jeg hadde før", "en venn jeg hadde på skolen" osv spørs jo på konteksten. Men ser ikke uttrykket "tidligere venn" som noe negativt...

Anonymkode: 6f525...f2a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det er en venninne jeg tidligere hadde mye kontakt med. Det er annerledes enn å si tidligere venninne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er uttrykket tidligere venninne et helt nøytralt uttrykk som beskriver at jeg ikke har kontakt med de lenger. Det ligger ikke noe uvennskap eller andre negative ting i uttrykket, kun at man ikke er i kontakt lenger. 

Men jeg forstår du får kvelningsfornemmelser når hun uttrykker mye større forventinger til deg enn det du ønsker å gi. Det er helt i orden. Noen går all inn i vennskap og setter vennen på pidestall, og så faller det hardt om vennskapet ikke lever opp til forventningene.

Anonymkode: 5f434...ef5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

For meg er uttrykket tidligere venninne et helt nøytralt uttrykk som beskriver at jeg ikke har kontakt med de lenger. Det ligger ikke noe uvennskap eller andre negative ting i uttrykket, kun at man ikke er i kontakt lenger. 

Men jeg forstår du får kvelningsfornemmelser når hun uttrykker mye større forventinger til deg enn det du ønsker å gi. Det er helt i orden. Noen går all inn i vennskap og setter vennen på pidestall, og så faller det hardt om vennskapet ikke lever opp til forventningene.

Anonymkode: 5f434...ef5

Jeg har en venninne som jeg ikke har kjent så lenge, og hun opplever oss som mye tettere og viktigere for hverandre enn jeg gjør. Blir stressa av det, føler jeg får for mye ansvar overfor henne. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: f1c31...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke har hatt kontakt med noen på flere år og ikke regner de som venninner lengre, så sier jeg "tidligere venninne".

Var aldri slått meg at noen kan tolke det negativt.

Anonymkode: ea05b...044

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier tidligere venninne om tidligere venninner… grunnen kan være alt fra å miste kontakten til at jeg ikke liker henne lenger.

Anonymkode: 54b17...d59

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier innimellom tidligere venninne, barndomsvenn, venn fra studietiden eller noe sånt når jeg snakker med andre. Har aldri avsluttet et vennskap pga krangler eller noe sånt, men plutselig har man ikke så mye kontakt mer. Føles rart for meg å si at det er venninner og, for jeg har kanskje ikke snakket med de på noen år. 

Anonymkode: 43f46...d63

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker utrykkene tiligere veninne eller ei jeg kjente før en del ja og det handler ikke om uvennskap men livet.

Jeg har flytta flere ganger, blitt ufør og slutta med sporten jeg elska pga sykdom så jeg har jo ganske naturlig mista kontakten med flere oppigjennom uten at det er negative følelser der. Jeg regner med det hadde vært hyggelig å møte de igjen, men jeg kjenner de jo ikke lenger nå 10-15 år og livsfaser senere.

Anonymkode: 29c87...a43

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt begrepet men da som et nøytralt begrep om noen jeg ikke har hatt kontakt med på 7-10+ år (av helt normale "livet skjer"-årsaker, helt uten konflikter). Om det er konkrete studievenninner så sier jeg heller "studievenninner" for det er mer dekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tidligere venninne forteller vel at de skiltes som uvenner. Ikke et godta tegn 

Anonymkode: c5d6a...3ad

Ikke nødvendigvis. Av og til vokser man bare fra hverandre å er sjeldnere ilag helt til det stopper helt opp

Anonymkode: 29eb2...324

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det om ei nær vennine som ghostet meg. Ingen konflikt med i bildet, men hun synes nok ikke vi passet sammen lengre og hadde ikke guts til å si det ansikt til ansikt, så hun gjorde seg heller fullstendig utilgjengelig. Henne nøler jeg ikke med omtale som tidligere vennine, for det er sannheten. Folk jeg har sklidd fra hverandre og det bare gradvis ble en utvikling, omtaler jeg gjerne som venn fra folkehøgskolen, vennine fra felles hobby etc....

Anonymkode: 2e663...727

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...