AnonymBruker Skrevet mandag kl 05:57 #61 Del Skrevet mandag kl 05:57 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 9.10): Tidene forandrer seg. Nå et problem at en tjueåring ikke har råd til å kjøpe seg en leilighet i Oslo sentrum. Alle klager på mater priser, mens vi aldri har brukt så liten prosent av årslønna til mat og de største varegruppene i matvarebutikker er snacks og mineralvann. Anonymkode: 91089...4c0 Men den samme tjueåringen bruker hundrevis og tusenvis av kroner på kaffebesøk, smoothies, treningssenter, kino, konserter, Kreta-tur med vennegjengen, en veske her, nye sko der… Anonymkode: 8c3da...e20 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet mandag kl 06:07 #62 Del Skrevet mandag kl 06:07 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 9.10): Tidene forandrer seg. Nå et problem at en tjueåring ikke har råd til å kjøpe seg en leilighet i Oslo sentrum. Alle klager på mater priser, mens vi aldri har brukt så liten prosent av årslønna til mat og de største varegruppene i matvarebutikker er snacks og mineralvann. Anonymkode: 91089...4c0 Nå er mineralvann billigere enn melk. For 50 år siden var mineralvannet dyrere og luksus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet mandag kl 07:33 #63 Del Skrevet mandag kl 07:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men den samme tjueåringen bruker hundrevis og tusenvis av kroner på kaffebesøk, smoothies, treningssenter, kino, konserter, Kreta-tur med vennegjengen, en veske her, nye sko der… Anonymkode: 8c3da...e20 De første charter-reisene kostet en gjennomsnitts årslønn. Jeg husker vi dro til "syden" da jeg var liten, og da pyntet vi oss til flyreisen. Det var stor stas! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:50 #64 Del Skrevet mandag kl 07:50 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du forstår vel at det var en skivefeil, at det skulle stått 1890, ikke 1990? For utover skrivefeilen var informasjonen korrekt. Anonymkode: 66e8f...f39 Ok, så det skulle stå at Oslo og Hammerfest fikk gatebelysning i 1890 og det også ble lys i Trefoldighetskirken i Oslo ? Og det kostet en årslønn? automobil ble ikke allmenn eie før utover 1960- tallet , og da var det også rasjonering. Ja, det kom en slags automobil noen tiår etter strøm , og motoren var ikke sterk nok til oppoverbakke så den ble trukket av hest. Anonymkode: b7fab...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:54 #65 Del Skrevet mandag kl 07:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men den samme tjueåringen bruker hundrevis og tusenvis av kroner på kaffebesøk, smoothies, treningssenter, kino, konserter, Kreta-tur med vennegjengen, en veske her, nye sko der… Anonymkode: 8c3da...e20 Ja, vi gikk på konditori, aerobic, kino, konserter, dro til Kreta via dyre reisebyråer til 10 ganger prisen i dag, kjøpte nye sko her og der OG kjøpte oss bolig. Ingenting av det du nevner kan sammenlignes med og kjøpe bolig, og ingenting av det du nevner er nytt. Vi brukte lite på og bo , og mer på alt annet. Anonymkode: b7fab...e4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:58 #66 Del Skrevet mandag kl 07:58 Doris Becker skrev (21 minutter siden): De første charter-reisene kostet en gjennomsnitts årslønn. Jeg husker vi dro til "syden" da jeg var liten, og da pyntet vi oss til flyreisen. Det var stor stas! Det var luksus og fly ja. Husker første sydentur, mamma hadde fått forskudd på arv 😅🤦♀️ . Da ble det granca. Kosta faktisk mer enn den første leiligheten min, 10 dager på granca for familie på 4. Anonymkode: b7fab...e4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:06 #67 Del Skrevet mandag kl 08:06 I Grosny skrev (1 time siden): Nå er mineralvann billigere enn melk. For 50 år siden var mineralvannet dyrere og luksus. 0,33 liter donaldbrus eller cola hver lørdag . Ja, det var luksus. Det er litt komisk når folk på min alder klager på prisen på Pepsi Max, og er avhengig av Pepsi Max . Moren min, som vokste opp med buljong til lørdags kos og brus bare på bursdag klager på prisen på cola light, og er visst avhengig av 2 * 1,5 liter om dagen. Så mye dumt man har vent seg til 😅 Også sløsing med strøm. Foreldrene mine hadde jo ikke strøm før de var 5-6 år, og når de fikk det så var jo foreldrene kjempe forsiktig fordi det var dyrt. Så ble det billig og de ble vant til og sløse . Nå klager de på at det har blitt så dyrt med varmekabler på HYTTA. For en reise den generasjonen har hatt. Anonymkode: b7fab...e4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:13 #68 Del Skrevet mandag kl 08:13 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 9.10): Møbler og elektronikk var ganske dyrt helt til 80-tallet. Og mye av lønna gikk til mat, ca 40%, mens nå bruker vi bare rundt 10-15% av lønna på mat. Anonymkode: 425d1...870 Snakk for deg selv, jeg har tre sønner i verste voksealderen og en gubbe på 90 kg 🤯 Angående møbler og elektronikk så ble jo ting laget for å vare den gangen. Min bestemor hadde samme fryser og kjøleskap i over 30 år, mens dagens hvitevarer selvdetonerer etter 5 år når garantien har gått ut. Anonymkode: 49c16...648 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:16 #69 Del Skrevet mandag kl 08:16 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 0,33 liter donaldbrus eller cola hver lørdag . Ja, det var luksus. Det er litt komisk når folk på min alder klager på prisen på Pepsi Max, og er avhengig av Pepsi Max . Moren min, som vokste opp med buljong til lørdags kos og brus bare på bursdag klager på prisen på cola light, og er visst avhengig av 2 * 1,5 liter om dagen. Så mye dumt man har vent seg til 😅 Også sløsing med strøm. Foreldrene mine hadde jo ikke strøm før de var 5-6 år, og når de fikk det så var jo foreldrene kjempe forsiktig fordi det var dyrt. Så ble det billig og de ble vant til og sløse . Nå klager de på at det har blitt så dyrt med varmekabler på HYTTA. For en reise den generasjonen har hatt. Anonymkode: b7fab...e4c Ja nå mottar de gullpensjon, selger boligen sin for 1000 % av hva de kjøpte den for og kjører rundt i dyre SUV'er. Anonymkode: 49c16...648 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:16 #70 Del Skrevet mandag kl 08:16 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 10.19): En vaskemaskin kostet ikke en årslønn, men det var uansett ikke vanlig og ha. Aldri hørt om noen som hadde vaskemaskin hjemme på 50- tallet. Ja, mor var hjemme og gikk på bryggerhuset eller vasket på vaskebrett. hvor har du det fra at og bygge et hus kostet 35000 kr? Hva slags hus? Bestefar kjøpte 3 tomter for 1000 kroner ( halvannen månedslønn da) og bygde. Tror ikke han brukte 35 000 på planker. den generasjonen hadde ikke våre vaner og luksus, men de hadde mye større muligheter. De fikk en enorm reise i økonomisk vekst og du kan bare drømme om og bygge opp formue på samme måte som det. tomtene min bestefar kjøpte for og bygge hus på for halvannen månedslønn i 1950 , ville kostet 30 årslønner i dag.det er litt viktigere enn vaskemaskin . Anonymkode: b7fab...e4c Jeg bor på Hamar og her koster ingen tomter 10 årslønner (hvis man tar utgangspunkt i att hver tomt du snakker om koster 10 årslønner). Man kan ikke kun sammenligne med Oslo og de dyre byene da det er enormt mange boliger/tomter i landet som koster veldig mye mindre enn i Oslo. Jeg bor f.eks i ett gammelt hus som er nyoppusset, har tomt på 2 mål og ligger 1 km fra Hamar sentrum og huset mitt er verdsatt til 5,5 millioner. Når det kommer til vaskemaskin kjøpte min far ny vaskemaskin i 1975 og da kostet den litt over en månedslønn. Jeg kjøpte ny vaskemaskin på lørdag, og jeg betalte 6999 kr og det er 5 % av min månedslønn. Anonymkode: ef466...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:25 #71 Del Skrevet mandag kl 08:25 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 10.19): En vaskemaskin kostet ikke en årslønn, men det var uansett ikke vanlig og ha. Aldri hørt om noen som hadde vaskemaskin hjemme på 50- tallet. Ja, mor var hjemme og gikk på bryggerhuset eller vasket på vaskebrett. hvor har du det fra at og bygge et hus kostet 35000 kr? Hva slags hus? Bestefar kjøpte 3 tomter for 1000 kroner ( halvannen månedslønn da) og bygde. Tror ikke han brukte 35 000 på planker. den generasjonen hadde ikke våre vaner og luksus, men de hadde mye større muligheter. De fikk en enorm reise i økonomisk vekst og du kan bare drømme om og bygge opp formue på samme måte som det. tomtene min bestefar kjøpte for og bygge hus på for halvannen månedslønn i 1950 , ville kostet 30 årslønner i dag.det er litt viktigere enn vaskemaskin . Anonymkode: b7fab...e4c Ja den økonomiske reisen til etterkrigsgenerasjonen har vært helt eventyrlig. Særskilt for dem som var/er bosatt i Norges største byer. Foreldrene til bestevenninnen min var begge lærere og solgte nylig eneboligen sin på Tåsen til 25 millioner kroner. De var gjeldsfrie. Mine egne foreldre har alltid vært bosatt på bygda og har derfor "kun" opplevd en firedobling av boligverdi 😅 Men de har vært gjeldsfrie fra de var 40 år og har nå både hytte, båt, campingvogn og to dyre biler. Nå mottar de alle gullpensjon, og har trukket stigen opp etter seg. Dagens unge opplever klimakrise, krig i Europa, et stadig mer proteksjonistisk og skremmende USA og krav om 16-18 års skolegang for å ha sjans til å komme seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: 49c16...648 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:01 #72 Del Skrevet mandag kl 12:01 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja den økonomiske reisen til etterkrigsgenerasjonen har vært helt eventyrlig. Særskilt for dem som var/er bosatt i Norges største byer. Foreldrene til bestevenninnen min var begge lærere og solgte nylig eneboligen sin på Tåsen til 25 millioner kroner. De var gjeldsfrie. Mine egne foreldre har alltid vært bosatt på bygda og har derfor "kun" opplevd en firedobling av boligverdi 😅 Men de har vært gjeldsfrie fra de var 40 år og har nå både hytte, båt, campingvogn og to dyre biler. Nå mottar de alle gullpensjon, og har trukket stigen opp etter seg. Dagens unge opplever klimakrise, krig i Europa, et stadig mer proteksjonistisk og skremmende USA og krav om 16-18 års skolegang for å ha sjans til å komme seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: 49c16...648 Pappa har aldri hatt gjeld. Han begynte og jobbe etter realskolen. Ga lønnen til bestemor, og hun satte inn på banken. Når var 19 ville han flytte hjemmefra så da tok han ut pengene og kjøpte seg leilighet . På løkka. Så sparte han mer og kjøpte seg hytte. Så sparte han mer og kjøpte seg seilbåt. Så sparte han mer og kjøpte seg bil. Så sparte han mer og bygget ut hytta til enebolig standard . Gullpensjon i boks, men mye utgifter på alt en eier. Hvordan bli passiv mangemillionær med 7 års skolegang? det morsomme er når boomerene sukker oppgitt over dagens unge. 20 år og ennå ikke kjøpt seg bolig? Gåkke an. Anonymkode: b7fab...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå