Gå til innhold

Når en vaskemaskin kostet en årslønn

sommermor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Når jeg var ung voksen på 90- tallet kostet en pc en årslønn. Det spilte ingen rolle, jeg skulle ikke ha pc, kjente ingen privatpersoner som hadde det. 

Her husker du feil. Ferdig snakka. 

Anonymkode: d47b1...69e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Her husker du feil. Ferdig snakka. 

Anonymkode: d47b1...69e

Enig.  Vi kjøpte PC til sønnens konfirmasjon i 1995, og den kostet 13.000. Det var en helt vanlig modell.  Vi kjøpte forresten en til nestemann også, 5 år senere. Den kunne mer, men samme pris.

Endret av Perine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Apropos den vaskemaskin teorien. Når jeg var ung voksen på 90- tallet kostet en pc en årslønn. Det spilte ingen rolle, jeg skulle ikke ha pc, kjente ingen privatpersoner som hadde det. 
leilighet fikk jeg kjøpt for 2 årslønner da. Det er jo det som er viktig. Ikke siste nytt av luksuriøse produkter som ikke er vanlig for folk. Vaska klær i vaskekjelleren og pc fikk jeg ikke bruk for før rundt årtusenskiftet, og da brukte man på bibliotek. 

Anonymkode: b7fab...e4c

En pc kostet ikke en årslønn på 90-tallet. Det er totalt feil, ellers så hadde du en utrolig dårlig betalt jobb.

Anonymkode: 30437...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 9.21):

Edit: Det er også estimater om at en husmor som levde rundt år 1900 ville ha en arbeidsuke på 60 timer i uka fordi så mye av arbeidet måtte gjøres manuelt og i tillegg ikke kunne kjøpes for en rimelig penge. I tillegg måtte selvsagt barna bidra fra svært tidlig alder for å hjelpe med husarbeid. 

Så når en del kvinner i dag er nostalgiske over dette med hjemmeværende mødre så tror jeg ikke de forstår hvor mye arbeid disse mødrene hadde. 

Anonymkode: 6a604...d24

60 timer i uka? Er vel likt det arbeidet jeg gjør i dag tidsmessig: Jobb + matlaging + andre måltider + klesvask + rydding og vask av hus + innkjøp + lekser med barna + hagearbeid+ fritidsaktiviteter + annet av planlegging og oppfølging av barna i hverdagen… Vent kanskje jeg gjør mer?!

Anonymkode: 0198e...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En bolig kostet 2 årslønner (og en familie kunne leve greit på 1 inntekt).

Anonymkode: e9c6b...936

Boligpolitikken var jo lagt opp sånn. En arbeiderlønn skulle holde til egen bolig. Ingen arbeider skulle stå med lua i hånda og måtte leie . Det er ikke alt som var bedre før, men noe var faktisk bedre før. 
regulert boligmarked var « kommunistisk « , så det skulle vike for åpent kapetilistisk marked. Det er veldig få som tjente på den endringen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 9.23):

Grunnen til at det er "Dyrere" i dag er at man forventer at alt er nøkkelferdig og klart til innflytting med minimalt innsats fra en selv. 

Med flett nye møbler, skyvedørsgarderober og kjøkken å bad fra øverste hylle, dobbel garasje med 2 forholdsvis nye biler hører også med

Anonymkode: f7ae4...295

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Med flett nye møbler, skyvedørsgarderober og kjøkken å bad fra øverste hylle, dobbel garasje med 2 forholdsvis nye biler hører også med

Jaha, høres mer ut som et bestemt miljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så du tenker at det kun er innredningen og "det ekstra" som gjør det dyrt?
At hvis man droppet alt nytt og fancy, så er det mulig for hvermansen å bygge et hus for tre årslønner? 🤔

Anonymkode: 5454e...9f6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle man med vaskemaskin når man uansett ikke hadde strøm 😄

Anonymkode: 51515...b78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så du tenker at det kun er innredningen og "det ekstra" som gjør det dyrt?
At hvis man droppet alt nytt og fancy, så er det mulig for hvermansen å bygge et hus for tre årslønner? 🤔

Anonymkode: 5454e...9f6

Ja, men da må du bygge bilene selv 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skulle man med vaskemaskin når man uansett ikke hadde strøm 😄

Anonymkode: 51515...b78

Norge var faktisk ganske tidlig ute med strøm. Oslo var den første byen i Europa med gatebelysning. De fleste hadde innlagt strøm i 1950, men ikke alle nei. Færre hadde innlagt vann, så man kom ikke så langt med strøm når det gjaldt vaskemaskin. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vet du hva som skal til for og få en bolig godkjent som helårsbolig? Boligen etter oldeforeldrene mine har vi brukt som hytte. Jeg kunne egentlig tenkt meg og bo der, uten bil, skyedørsgarderobe og kjøkken og bad fra øverste hylle. Tror du oppgraderingen som må til for og få det godkjent bare koster 3 årslønner? 
ikke engang når du har tomt og hytte/ hus kan du oppgradere billig. 
på 50- tallet var det jo bare og spikre sammen planker , på en tomt med havutsikt du kjøpte for en månedslønn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (23 timer siden):

Enig.  Vi kjøpte PC til sønnens konfirmasjon i 1995, og den kostet 13.000. Det var en helt vanlig modell.  Vi kjøpte forresten en til nestemann også, 5 år senere. Den kunne mer, men samme pris.

Min PC kostet 16 000 i 1990 mener jeg. Cd/kassett-spiller kostet 4900,- i 1989 Dyrt, men overkommelig. Leiligheten jeg kjøpte kostet 250 000. sånn til sammenligning...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

Hva skulle man med vaskemaskin når man uansett ikke hadde strøm

Godt poeng. Strømmen kom ikke til Norge før utpå 1990-tallet en gang, og da var den så dyr at den kostet mer enn en vanlig årslønn. Det var vel omtrent på samme tid at automobilen kom til landet også, mener jeg å huske. Televisjonsapparatene kom mye senere, og de kostet mange årslønner. Kun de aller rikeste hadde råd til dem. 

Noen tiår senere kom EDB-maskinene. Disse er fortsatt så dyre at vanlige folk bare kan drømme om å kjøpe dem. Men kanskje hvis de sparer hele livet, så går det an. 

Anonymkode: 28e0d...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Godt poeng. Strømmen kom ikke til Norge før utpå 1990-tallet en gang, og da var den så dyr at den kostet mer enn en vanlig årslønn. Det var vel omtrent på samme tid at automobilen kom til landet også, mener jeg å huske. Televisjonsapparatene kom mye senere, og de kostet mange årslønner. Kun de aller rikeste hadde råd til dem. 

Noen tiår senere kom EDB-maskinene. Disse er fortsatt så dyre at vanlige folk bare kan drømme om å kjøpe dem. Men kanskje hvis de sparer hele livet, så går det an. 

Anonymkode: 28e0d...8bd

Dette må være det mest historieløse jeg har lest. Nei, vi fikk strøm i Norge i 1885. 

ja, du får fortsette og spare til edb maskin hele livet, du kommer deg sikkert på nett til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 14.14):

Apropos den vaskemaskin teorien. Når jeg var ung voksen på 90- tallet kostet en pc en årslønn. Det spilte ingen rolle, jeg skulle ikke ha pc, kjente ingen privatpersoner som hadde det. 
leilighet fikk jeg kjøpt for 2 årslønner da. Det er jo det som er viktig. Ikke siste nytt av luksuriøse produkter som ikke er vanlig for folk. Vaska klær i vaskekjelleren og pc fikk jeg ikke bruk for før rundt årtusenskiftet, og da brukte man på bibliotek. 

Så rart. Jeg hadde pc på 80-tallet, med en forelder med vaskejobb. Mulig det var tjuvgods, men virkelig ikke huske at det var så uoverkommelig priser. Litt dyrt,  ja. Men valgte man bort noe annet så var det likevel helt overkommelig. 

Anonymkode: 19036...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så rart. Jeg hadde pc på 80-tallet, med en forelder med vaskejobb. Mulig det var tjuvgods, men virkelig ikke huske at det var så uoverkommelig priser. Litt dyrt,  ja. Men valgte man bort noe annet så var det likevel helt overkommelig. 

Anonymkode: 19036...b57

Jøsses. Nei moren min jobbet som sekretær i et stor firma og brukte skrivemaskin. De fikk en datamaskin i firmaet hun jobbet i 1984 eller 85. Hun hadde veldig lyst til og lære seg og bruke den. Så hun gikk på « dataskolen» en privatskole , for og lære seg og bruke datamaskin som sekretær, og alle mente hun var på villspor, fordi hun kom aldri til og få bruk for de kunnskapene. 😅 

Pc, som ble lansert i 1981, kom først til Norge i 1983. Det jeg stusser mer på, enn at dere hadde råd til det, er hva i alle dager brukte dere den til? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jøsses. Nei moren min jobbet som sekretær i et stor firma og brukte skrivemaskin. De fikk en datamaskin i firmaet hun jobbet i 1984 eller 85. Hun hadde veldig lyst til og lære seg og bruke den. Så hun gikk på « dataskolen» en privatskole , for og lære seg og bruke datamaskin som sekretær, og alle mente hun var på villspor, fordi hun kom aldri til og få bruk for de kunnskapene. 😅 

Pc, som ble lansert i 1981, kom først til Norge i 1983. Det jeg stusser mer på, enn at dere hadde råd til det, er hva i alle dager brukte dere den til? 

Ikke den du siterer, men PC’en vi hadde på 80-tallet ble brukt til regnskapsføring samt som skrivemaskin. Jeg skrev særoppgave til skolen på PC’en, og den hadde også noen helt enkle spill (type Pacman) Skjermen viste kun sort/gulhvitt, og Windows fantes ikke.

Anonymkode: abe5d...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ikke den du siterer, men PC’en vi hadde på 80-tallet ble brukt til regnskapsføring samt som skrivemaskin. Jeg skrev særoppgave til skolen på PC’en, og den hadde også noen helt enkle spill (type Pacman) Skjermen viste kun sort/gulhvitt, og Windows fantes ikke.

Anonymkode: abe5d...535

Var det noen som jobbet med regnskap hos dere, eller brukte dere den til føring av privat regnskap? 
ja, det var jo til regnskap og som skrivemaskin man brukte pc til når det kom på 80- tallet, så det var jo populært for bedrifter som hadde råd til det. Og jeg skjønne hvis man jobbet med regnskap / skrev at noen var veldig tidlig ute med det som i dag er kjent som « hjemmekontor», og ikke minst hvis drev forretning selv. 
jeg kjente virkelig ingen som hadde pc på 80 - tallet. Husker en kompis av pappa fikk det tidlig, han var styrtrik , og at vi syntes det var gøy med kabal i sånn 1 time, men det var på 90- tallet. Når internett kom begynte det og bli interessant, hadde en kompis som hadde pc og internett, men vi satt bare og så på at det « surret « 😅 var så dårlig. 
Pc kom ikke på min ønskeliste før etter årtusenskiftet. Det var veldig dyrt da og. 

på skolen vår hadde vi skrivemaskin på 90- tallet 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 21.14):

Dette må være det mest historieløse jeg har lest. Nei, vi fikk strøm i Norge i 1885. 

Du forstår vel at det var en skivefeil, at det skulle stått 1890, ikke 1990?

For utover skrivefeilen var informasjonen korrekt.

Anonymkode: 66e8f...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...