Gå til innhold

Når en vaskemaskin kostet en årslønn

sommermor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Bingo!

Velstanden har skutt fart, men de store tingene har løpt fra lønnsutviklingen. 

For å ta et eksempel: husene i veien vår er bygget mellom 1930 - 1960, ikke spesielt flotte, men vanlige eneboliger relativt sentralt i Oslo. Disse ble bygget i en tid der det var vanlig med én lønning, og velforeningen har bilder av glade småbarnsfamilier med hver sin hageflekk. Nå koster de samme husene 13-15 millioner- vis meg den småbarnsfamilien med én lønnsmottaker som kan kjøpe seg inn her når de skal etablere seg, med mindre de sitter på en verdifull eiendom fra før.

Caféturer, møbler og mobiltelefoner derimot, det har vi råd til. Fordi velstandsnivået har økt, men ikke like mye som utgifter til bolig og feks strøm.

Anonymkode: c28a4...6ce

oslo er jo helt sjukt , de gamle fakbrikkarbeiderboligene er nå kun tilgjengelig for de rikeste. Kan bare drømme om og bo like fint som bestemor som jobbet 50% som « vaskekjerring «. 

Anonymkode: b7fab...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Derav utrykket « møblerte hjem « . Folk flest hadde ikke særlig møbler, men fintfolk kom fra møblerte hjem. 

Jeg hadde foreldre som kom fra hver sin kant der.  Bruksbo tegnekontor var populært.

Anonymkode: 425d1...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huset vårt kostet oss mer enn tre årslønner.. Du kan gange årslønnen med nærmere 10. Og vi har også uinnredet areal i huset, tenk det! 

Anonymkode: d83f2...012

Hvor stort er huset og hvor mye egeninnsats har dere lagt ned...?

Anonymkode: 9f67e...cbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja.. Om jeg så skulle gjøre absolutt alt selv, ville fortsatt ikke 3x årslønn dekke materialkostnadene på en liten bolig en gang. 
For ikke å snakke om alle kravene som stilles til nye boliger i dag. 

Luksusvarer er blitt veldig billig, men leve og bokostnader er blitt relativt dyrt sett mot lønn. 

Anonymkode: 477c2...775

Dette er et godt perspektiv som gjerne glemmes når boomerne skal klage på at generasjon z er bortskjemte og late og arbeidssky og alt det der. "Den gang da jeg var ung, da bygde jeg hus med mine egne hender, og bla, bla, bla." Ehh, ja, det var mulig å få bygd seg et hus for 3xårslønn, og det var ikke regler og miljøkrav på alle bauger og kanter som vanskeliggjorde egeninnsats, osv. osv.

Tidene har forandret seg i flere retninger samtidig, noe til det bedre og noe til det verre.

En av tingene som har skjedd er at visse nødvendighetsting, spesielt boliger har, eksplodert i pris, mens "luksus" (eller i hvert fall noe av det man definerte som luksus for 30/40/50 år siden) har blitt "billig".

Litt tabloid sagt: På 1970-tallet kostet en borettslagsleilighet 60 tusen, mens en farge-tv kostet et par månedslønner. Nå koster den leiligheten 8 millioner, mens man får kastet digre flatskjermer etter seg for noen få tusenlapper. Og det er ikke dagens unge sin skyld, hvis de hadde fått velge tror jeg heller de ville hatt billigere boliger og dyrere forbrukerelektronikk.

Anonymkode: e716a...a59

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos den vaskemaskin teorien. Når jeg var ung voksen på 90- tallet kostet en pc en årslønn. Det spilte ingen rolle, jeg skulle ikke ha pc, kjente ingen privatpersoner som hadde det. 
leilighet fikk jeg kjøpt for 2 årslønner da. Det er jo det som er viktig. Ikke siste nytt av luksuriøse produkter som ikke er vanlig for folk. Vaska klær i vaskekjelleren og pc fikk jeg ikke bruk for før rundt årtusenskiftet, og da brukte man på bibliotek. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (5 timer siden):

En vaskemaskin kostet rundt en månedslønn, ikke en årslønn. :)

Da skrev jeg feil,men uansett så var det en nesten uoppnåelig luksus for mange.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre hadde ikke vaskemaskin når min bror ble født i -71, det måtte de spare til. Samme var det med markise til stuevinduet. Innvendig ble rommene malt og tapetsert 8 år etter at de kjøpte huset.

Anonymkode: 60eeb...220

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener en farge-TV kostet 7.000 i 1972, så det var mye penger.

Født i 1966, men vi hadde vaskemaskin og alt sånt fra første stund. Nybygd hus også. Og faktisk hushjelp som bodde hos oss, og kun hadde fri hver søndag 🙂. Var ingen barnehage her. Begge foreldre var i full jobb, så de hadde nok ok økonomi. Men de var flinke til å lære oss om penger. Var ingen direkte sløsing. Ingen sydenturer, restaurant en gang i året osv.

Anonymkode: 056c4...17b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (6 timer siden):

Det setter ting i perspektiv å lese at på 50 tallet tjente en industriarbeider 680 kroner i måneden,og en nesten uoppnåelig luksus som en vaskemaskin kostet en årslønn.

Og å bygge et eget hus kostet rundt 35000 kroner,og det var et gode de færreste hadde råd til. Det er intressant å lese hvordan min besteforeldregenerasjon hadde det.

Nå er det nærmest en selvfølge at begge er i full jobb,på den tiden var mor hjemme.

Hva vil du frem til ? Den gangen var vaskemaskinen noe helt nytt, langt i fra en masseprodusert vare som alle hadde råd til. Omtrent som pc og mobil var noe ytterst få hadde råd til på slutten av 1980 tallet og begynnelsen av 1990 tallet. Var enormt dyrt og for helt spesielt interesserte eller bedrifter. Slik er det med de fleste nyvinninger også i våre dager om det kommer noe helt nytt og revolusjonerende. Solide roboter som ser ut som mennesker og kan gjøre mye det samme som et menneske ? I stedet for en slave kan de rikeste sikre seg en slik en. Kommer sikkert til å koste 10 millioner de første som fungerer skikkelig.  Så går det noen 10 år og dette masseproduseres mer og alle kan få en slik en til 100.000 :) 

Problemet er når statene bruker slikt og utstyrer de med våpen !  Det kunne man ikke med en vaskemaskin :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (3 timer siden):

Da skrev jeg feil,men uansett så var det en nesten uoppnåelig luksus for mange.

Eller for alle ? Hvem hadde vaskemaskin privat i 1950? Slottet? Du snakker om en tid mange ikke innlagt vann engang. Hva er du vil fram til? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er et godt perspektiv som gjerne glemmes når boomerne skal klage på at generasjon z er bortskjemte og late og arbeidssky og alt det der. "Den gang da jeg var ung, da bygde jeg hus med mine egne hender, og bla, bla, bla." Ehh, ja, det var mulig å få bygd seg et hus for 3xårslønn, og det var ikke regler og miljøkrav på alle bauger og kanter som vanskeliggjorde egeninnsats, osv. osv.

Tidene har forandret seg i flere retninger samtidig, noe til det bedre og noe til det verre.

En av tingene som har skjedd er at visse nødvendighetsting, spesielt boliger har, eksplodert i pris, mens "luksus" (eller i hvert fall noe av det man definerte som luksus for 30/40/50 år siden) har blitt "billig".

Litt tabloid sagt: På 1970-tallet kostet en borettslagsleilighet 60 tusen, mens en farge-tv kostet et par månedslønner. Nå koster den leiligheten 8 millioner, mens man får kastet digre flatskjermer etter seg for noen få tusenlapper. Og det er ikke dagens unge sin skyld, hvis de hadde fått velge tror jeg heller de ville hatt billigere boliger og dyrere forbrukerelektronikk.

Anonymkode: e716a...a59

Veldig bra fremstilt og dønn korrekt ! En handy mann  kunne gjøre veldig mye for 80 år siden, litt mindre for 40 år siden til omtrent null og niks i dag når det gjelder å føre opp et hus. Fordi dokumentasjon kreves på det aller meste, ellers ender det med TG3 på alt ved et videre salg. Alt av rørlegger arbeid, elektrisk anlegg og bad. Greit nok fordi her kan det virkelig gå galt om noen "hobby"  håndverkere går løs. Kjøper man en brukt gammel bolig og er handy kjøper man inn slike tjenester og kan gjøre resten selv. Men lett er det ikke. Dyrt blir det åkke som om man skal ha 30 cm isolasjon i veggene i hele Norge.  En bra kvalitetstv som man tar vare på kan fort vare i 20 år pluss, jeg har hatt billigere utgaver som har vart like lenge, måtte bare skifte den ut selv om den virket like godt fordi utviklingen på nye ting var kommet så langt. Så da blir ikke 3 månedslønner for en tv noe krise. Men 5 årslønner for en trang 2 roms leilighet ! Det er krise !

Og det er ikke bare bygge kostnadene som er problemet !  Det er er en ekstrem mangel på nye boliger også, samtidig med en ekstrem stor immigrasjon til Norge som gjøre at boligmangelen er prekær. Da går alle boligprisene både på brukt og nytt i taket.

Det må Z generasjonen slite med, og det er 100 ganger verre en noen generasjoner tidligere har slitt med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Eller for alle ? Hvem hadde vaskemaskin privat i 1950? Slottet? Du snakker om en tid mange ikke innlagt vann engang. Hva er du vil fram til? 

Det var en del rike mennesker som fikk det, eller en del i den øvre middelklasse den gangen som fakta var rike mennesker. De begynte å komme allerede på 1920 tallet, men da ikke som vaskemaskiner som vi kjenner de i dag. Det var en trommel som roterte med noen skovler i, og som varmet opp vannet. Så hadde man en klesrulle som man rullet tøyet igjennom og som presset ut vannet av klærne, som sentrifugen gjør i dag.  Men denne doningen krevde stor plass og kostet masse penger.  De var vel dominerende i Norge like etter 2 verdenskrig frem til 1970 tallet da de mer moderne maskinene vi kjenner i dag tok sin form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Edit: Det er også estimater om at en husmor som levde rundt år 1900 ville ha en arbeidsuke på 60 timer i uka fordi så mye av arbeidet måtte gjøres manuelt og i tillegg ikke kunne kjøpes for en rimelig penge. I tillegg måtte selvsagt barna bidra fra svært tidlig alder for å hjelpe med husarbeid. 

Så når en del kvinner i dag er nostalgiske over dette med hjemmeværende mødre så tror jeg ikke de forstår hvor mye arbeid disse mødrene hadde. 

Anonymkode: 6a604...d24

Tja, ikke så fjernt fra i dag da. 40 timer i uka i lønnet arbeid. Legger man på transport til og fra jobb, husarbeid og oppfølging av barn så er vi nok ganske nær 60 timers uker i dag også. 

Anonymkode: cbd63...be1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomKrus skrev (44 minutter siden):

Det var en del rike mennesker som fikk det, eller en del i den øvre middelklasse den gangen som fakta var rike mennesker. De begynte å komme allerede på 1920 tallet, men da ikke som vaskemaskiner som vi kjenner de i dag. Det var en trommel som roterte med noen skovler i, og som varmet opp vannet. Så hadde man en klesrulle som man rullet tøyet igjennom og som presset ut vannet av klærne, som sentrifugen gjør i dag.  Men denne doningen krevde stor plass og kostet masse penger.  De var vel dominerende i Norge like etter 2 verdenskrig frem til 1970 tallet da de mer moderne maskinene vi kjenner i dag tok sin form.

Jeg husker de du beskriver i fra bryggerhus ( vaskjekjeller på moderne norsk ) ,men visste ikke at de var så gamle. Mor- mor gikk i bryggerhus og bestemor brukte vaskebrett og balje. Tror ingen av de tenkte på at de skulle brukt en årslønn på og ha sånn hjemme, ikke at de hadde hatt plass heller.  Fikk ikke vaskemaskin med det samme selv, gikk i vaskekjeller de første årene jeg bodde hjemmefra. Jeg hadde derimot egen leilighet da, jeg tror unge i dag drømmer mer om egen bolig enn vaskemaskin. 

tror ikke det var synd på folk som ikke hadde vaskemaskin i 1950 nei, var ikke synd på folk som ikke hadde vaskemaskin i 1990 heller. Her jeg bor har vi fortsatt vaskekjeller i bruk ,så det er noen som ikke har vaskemaskin i 2025 heller. Ser ut som de fleste fellesvaskerinene ble lagt ned ved årtusenskiftet. Minner meg om en episode av « friends « hvor vennegjengen var på fellesvaskeri med klesvask. Var ingen som reagerte på det. 
merkelig tråd dette. Gøy og mimre, men det var neppe ts sin intensjon. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

eg husker de du beskriver i fra bryggerhus ( vaskjekjeller på moderne norsk ) ,men visste ikke at de var så gamle. Mor- mor gikk i bryggerhus og bestemor brukte vaskebrett og balje. Tror ingen av de tenkte på at de skulle brukt en årslønn på og ha sånn hjemme, ikke at de hadde hatt plass heller.  

Jo det var faktisk en del som fikk disse maskinene rett etter 2 verdenskrig. De var ikke direkte søkk rike men hadde gode årsinntekter og valgte å investere i slike maskiner. De jeg kjente, hadde disse maskinene utpå 1970 tallet og derfor jeg husker de :)  De tok aldri kvelden heller, og ble erstattet av ren fremgang utpå 1970 tallet. Den jeg husker ble anskaffet i 1944.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bolig kostet 2 årslønner (og en familie kunne leve greit på 1 inntekt).

Anonymkode: e9c6b...936

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

hvor har du dette fra? At det er dyrere nå i forhold til inntekt enn det var på 50, 60, 70 tallet? 
Når mine foreldre bygde i 1971 kostet det dem tre årslønner og de gjorde mye jobb selv og fikk gratis tomt av bestefar og siden far kom fra går ble mye av grunnarbeidet gjort av han selv med maskiner på gården!
Mine foreldre gjorde kun ferdig hovedetasjen, kjelleren og loftet var uinnredet i nesten 20 år før de fikk råd til å innrede.. som var helt vanlig den gang. 
Grunnen til at det er "Dyrere" i dag er at man forventer at alt er nøkkelferdig og klart til innflytting med minimalt innsats fra en selv. 

Anonymkode: 2c355...e90

Jeg kunne ihvertfall ikke ha bygd meg hus i dag for tre årslønn er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det er faktisk ikke mulig i dag med gjennomsnittlig inntekt samme hvor enkle krav man stiller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er litt uenig i at familier "kunne leve greit på 1 inntekt".

For veldig mange familier var det en nødvendighet at også gifte kvinner var yrkesaktive, i allefall rundt der jeg vokste opp.   Den stereotypiske hjemmeværende 50-talls husmoren, der familier klarte seg med én lønn, tror jeg bare eksisterte i middelklassefamilier i byene.

At kvinner, også gifte, jobbet som jordmødre, sykepleiere, sentralborddamer, sydamer, vaskedamer, hushjelp, post- og butikkansatte osv. var veldig vanlig på 50-tallet og også senere. Jeg kjenner også til en kvinnelig fabrikkarbeider i Oslo på 50-tallet (ugift enslig forsørger).

Men de tjente vel ikke særlig bra, og selv om de spedte på mannens lønn med sin inntekt var det sjeldent nok til mer enn nødvendighetene.

Mine besteforeldre (født i 1902 og 1905) måtte vente til de var i midten/slutten av 30-årene før de kunne bygge bolig og stifte familie.

Anonymkode: 66e8f...f39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oppveksten på 50-70 tallet var veldig annerledes enn i dag.  Levestandarden økte mye på de årene, men etterpå har det jo eksplodert.  Det har også kommet mer krav, f.eks. byggeforskrifter som gjør det veldig dyrt å bygge boliger og vi har mange ting. Nå har vi netthandel, som gjør det mulig å skaffe rimelige klær og sko, men før var det hjemmesydd, arvet, lappet og brukt til siste rest.   Fritid brukte de lite penger på før, men nå er dette veldig dyrt. Jeg fikk f.eks. ikke lov til å være med på noe som kostet penger til medlemsavgifter eller utstyr, men det var vanlig da, og jeg skilte meg ikke ut. Vi var aldri på ferier eller opplevelser, og jobbet hele sommeren. Det var vondt at jeg ikke fikk lov til noe av det jeg hadde lyst til, men det er en annen sak.

Når vi snakker om at vi levde på 1 inntekt før, så var det ikke alltid greit, men begrenset.  Grunnen til at det gikk, var at vi var vant til lite, og at vi ikke falt mye utenfor det som var normalt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...