Gå til innhold

Når en vaskemaskin kostet en årslønn

sommermor

Anbefalte innlegg

Det setter ting i perspektiv å lese at på 50 tallet tjente en industriarbeider 680 kroner i måneden,og en nesten uoppnåelig luksus som en vaskemaskin kostet en årslønn.

Og å bygge et eget hus kostet rundt 35000 kroner,og det var et gode de færreste hadde råd til. Det er intressant å lese hvordan min besteforeldregenerasjon hadde det.

Nå er det nærmest en selvfølge at begge er i full jobb,på den tiden var mor hjemme.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Møbler og elektronikk var ganske dyrt helt til 80-tallet. Og mye av lønna gikk til mat, ca 40%, mens nå bruker vi bare rundt 10-15%  av lønna på mat.

Anonymkode: 425d1...870

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidene forandrer seg. Nå et problem at en tjueåring ikke har råd til å kjøpe seg en leilighet i Oslo sentrum.

Alle klager på mater priser, mens vi aldri har brukt så liten prosent av årslønna til mat og de største varegruppene i matvarebutikker er snacks og mineralvann.

Anonymkode: 91089...4c0

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt usikker… det har alltid vært dyrt å bygge hus, og langt dyrere i dag en i «gamle dager»… vaskemaskiner kostet mye den gang sammenlignet med i dag, men en årslønn…? 

Anonymkode: 5454e...9f6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel også først på 50-tallet de ble tilgjengelig i Norge?

Min bestefar var sjømann da han var ung og hentet sitt kjøleskap fra USA fordi kjøleskap ikke var mulig å få kjøpt i Norge.

Det er også mennesker som fortsatt lever i dag som vokste opp i gammer/jordhytter.

Anonymkode: 6a604...d24

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møbelprisene var også skyhøye. Og lite valgmuligheter. Kan sammenlignes med de dyreste møbelbutikkene i dag, på Slettvoll som et eksempel. Tenk om vi alle måtte kjøpe der! Det kostet fort 3 månedslønner for en salong.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tidene forandrer seg. Nå et problem at en tjueåring ikke har råd til å kjøpe seg en leilighet i Oslo sentrum.

Alle klager på mater priser, mens vi aldri har brukt så liten prosent av årslønna til mat og de største varegruppene i matvarebutikker er snacks og mineralvann.

Anonymkode: 91089...4c0

Jepp. Derfor er hele illusjonen om at mat er blitt så dyrt helt latterlig. Vi burde faktisk bruke en god del av lønna på dette, det hadde gitt mindre til forbruk og unødvendig fjas.

Anonymkode: ae324...8a4

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min bestefar var sjømann da han var ung og hentet sitt kjøleskap fra USA fordi kjøleskap ikke var mulig å få kjøpt i Norge.

Det er også mennesker som fortsatt lever i dag som vokste opp i gammer/jordhytter.

Edit: Det er også estimater om at en husmor som levde rundt år 1900 ville ha en arbeidsuke på 60 timer i uka fordi så mye av arbeidet måtte gjøres manuelt og i tillegg ikke kunne kjøpes for en rimelig penge. I tillegg måtte selvsagt barna bidra fra svært tidlig alder for å hjelpe med husarbeid. 

Så når en del kvinner i dag er nostalgiske over dette med hjemmeværende mødre så tror jeg ikke de forstår hvor mye arbeid disse mødrene hadde. 

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg blir litt usikker… det har alltid vært dyrt å bygge hus, og langt dyrere i dag en i «gamle dager»… vaskemaskiner kostet mye den gang sammenlignet med i dag, men en årslønn…? 

hvor har du dette fra? At det er dyrere nå i forhold til inntekt enn det var på 50, 60, 70 tallet? 
Når mine foreldre bygde i 1971 kostet det dem tre årslønner og de gjorde mye jobb selv og fikk gratis tomt av bestefar og siden far kom fra går ble mye av grunnarbeidet gjort av han selv med maskiner på gården!
Mine foreldre gjorde kun ferdig hovedetasjen, kjelleren og loftet var uinnredet i nesten 20 år før de fikk råd til å innrede.. som var helt vanlig den gang. 
Grunnen til at det er "Dyrere" i dag er at man forventer at alt er nøkkelferdig og klart til innflytting med minimalt innsats fra en selv. 

Anonymkode: 2c355...e90

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså mennesker i Norge.  Den generasjonen dør vel ut nå snart. Men jeg har familiemedlemmer som vokste opp like før Andre verdenskrig i jordhytte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor har du dette fra? At det er dyrere nå i forhold til inntekt enn det var på 50, 60, 70 tallet? 
Når mine foreldre bygde i 1971 kostet det dem tre årslønner og de gjorde mye jobb selv og fikk gratis tomt av bestefar og siden far kom fra går ble mye av grunnarbeidet gjort av han selv med maskiner på gården!
Mine foreldre gjorde kun ferdig hovedetasjen, kjelleren og loftet var uinnredet i nesten 20 år før de fikk råd til å innrede.. som var helt vanlig den gang. 
Grunnen til at det er "Dyrere" i dag er at man forventer at alt er nøkkelferdig og klart til innflytting med minimalt innsats fra en selv. 

Huset vårt kostet oss mer enn tre årslønner.. Du kan gange årslønnen med nærmere 10. Og vi har også uinnredet areal i huset, tenk det! 

Anonymkode: d83f2...012

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Om jeg så skulle gjøre absolutt alt selv, ville fortsatt ikke 3x årslønn dekke materialkostnadene på en liten bolig en gang. 
For ikke å snakke om alle kravene som stilles til nye boliger i dag. 

Luksusvarer er blitt veldig billig, men leve og bokostnader er blitt relativt dyrt sett mot lønn. 

Anonymkode: 477c2...775

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men vil også legge til at an må også sammenligne likt med likt når det gjelder tomter. Når flere ønsker å bo i byene så vil selvsagt tomteprisene og boligprisene der øke. Når flere ønsker å bo på samme areal så vil prisene gå opp. 

Sjekket Wikipedia nå. Det bor rundt 140 00 i Groruddalen i Oslo. Frem til 50-tallet var det fortsatt 40 gårder med drift i det samme området.  https://no.wikipedia.org/wiki/Groruddalen#De_første_tettstedene Så å sammenligne boligprisene der med hva de var på 50-tallet blir svært misvisende. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luksusvarer er blitt veldig billig, men leve og bokostnader er blitt relativt dyrt sett mot lønn. 

Anonymkode: 477c2...775

Bingo!

Velstanden har skutt fart, men de store tingene har løpt fra lønnsutviklingen. 

For å ta et eksempel: husene i veien vår er bygget mellom 1930 - 1960, ikke spesielt flotte, men vanlige eneboliger relativt sentralt i Oslo. Disse ble bygget i en tid der det var vanlig med én lønning, og velforeningen har bilder av glade småbarnsfamilier med hver sin hageflekk. Nå koster de samme husene 13-15 millioner- vis meg den småbarnsfamilien med én lønnsmottaker som kan kjøpe seg inn her når de skal etablere seg, med mindre de sitter på en verdifull eiendom fra før.

Caféturer, møbler og mobiltelefoner derimot, det har vi råd til. Fordi velstandsnivået har økt, men ikke like mye som utgifter til bolig og feks strøm.

Anonymkode: c28a4...6ce

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du mener man kan bygge et hus på tre gjennomsnittlige årslønner i dag? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (1 time siden):

Det setter ting i perspektiv å lese at på 50 tallet tjente en industriarbeider 680 kroner i måneden,og en nesten uoppnåelig luksus som en vaskemaskin kostet en årslønn.

Og å bygge et eget hus kostet rundt 35000 kroner,og det var et gode de færreste hadde råd til. Det er intressant å lese hvordan min besteforeldregenerasjon hadde det.

Nå er det nærmest en selvfølge at begge er i full jobb,på den tiden var mor hjemme.

En vaskemaskin kostet rundt en månedslønn, ikke en årslønn. :)

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sommermor skrev (1 time siden):

En vaskemaskin kostet ikke en årslønn, men det var uansett ikke vanlig og ha. Aldri hørt om noen som hadde vaskemaskin hjemme på 50- tallet.  Ja, mor var hjemme og gikk på bryggerhuset eller vasket på vaskebrett. 
hvor har du det fra at og bygge et hus kostet 35000 kr? Hva slags hus? Bestefar kjøpte 3 tomter for 1000 kroner ( halvannen månedslønn da) og bygde. Tror ikke han brukte 35 000 på planker. 
den generasjonen hadde ikke våre vaner og luksus, men de hadde mye større muligheter. De fikk en enorm reise i økonomisk vekst og du kan bare drømme om og bygge opp formue på samme måte som det. 

tomtene min bestefar kjøpte for og bygge hus på for halvannen månedslønn i 1950 , ville kostet 30 årslønner i dag.det er litt viktigere enn vaskemaskin . 

Anonymkode: b7fab...e4c

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (1 time siden):

Møbelprisene var også skyhøye. Og lite valgmuligheter. Kan sammenlignes med de dyreste møbelbutikkene i dag, på Slettvoll som et eksempel. Tenk om vi alle måtte kjøpe der! Det kostet fort 3 månedslønner for en salong.

Derav utrykket « møblerte hjem « . Folk flest hadde ikke særlig møbler, men fintfolk kom fra møblerte hjem. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Edit: Det er også estimater om at en husmor som levde rundt år 1900 ville ha en arbeidsuke på 60 timer i uka fordi så mye av arbeidet måtte gjøres manuelt og i tillegg ikke kunne kjøpes for en rimelig penge. I tillegg måtte selvsagt barna bidra fra svært tidlig alder for å hjelpe med husarbeid. 

Så når en del kvinner i dag er nostalgiske over dette med hjemmeværende mødre så tror jeg ikke de forstår hvor mye arbeid disse mødrene hadde. 

Det var faktisk en revolusjon når vaskemaskinen kom, ett av de garantert mest tidsbesparende oppfinnelser som er laget i nyere tid. 

Anonymkode: fc7db...0af

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har ikke alltid vært dyrt og bygge hus. Det er jo bare og felle trær, lage planker og begynne og bygge. Sement er ikke dyrt. Det som er dyrt er kjøkken og bad, samt alle kravene for helårsbolig. Hus på 50 tallet og før det, var det vi dag kaller enkel hytte. Det kan du bygge deg i sommerferien om du er handy, for noe av feriepengene dine. Hvis du har tomt og byggetillatelse da. Det er ikke så enkelt i dag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...