Gå til innhold

Øke dose på legemiddel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man har fått medisin av legen hvor det står f.eks. 300 mg daglig, også står det i felleskatalogen at doser kan være på 900 mg, blir legen sint hvis man da prøver å ta 900 mg for bedre effekt?

Anonymkode: b84c9...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sint vet jeg ikke, men det er et tillitsbrudd og det kan påvirke tilliten fastlegen har til deg fremover, som igjen kan påvirke størrelse på resepten du får. Kan du ikke bare kontakte legen og høre om det er verdt å øke dosen?

Anonymkode: e6ae6...e43

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke gjør det. Ta kontakt med legen og spør.

Anonymkode: c9357...ea5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om sint er riktig ord, men legen skal gjøre en grundig vurdering av hva som er rett dose, og iblant er det også spesielle grunner (enten det er andre medisiner eller tilstander eller noe annet) til at legen absolutt ikke synes du skal prøve noen høyere dose. Det vil uansett, hvis legen får vite det, innebære at legen ser at du ikke klarer å bruke medisinene dine i tråd med anvisning fra helsepersonell. Jeg kjenner min fastlege godt, og det hadde neppe ødelagt vår relasjon helt hvis jeg sa jeg et par ganger hadde prøvd dobbel dose av en medisin jeg kjenner godt, men det du skisserer har også potensial til å gjøre legen langt mer restriktiv på medisinbruken. De skal ta hensyn til alle faktorer når de vurderer hva de bør forskrive av reseptbelagt medisin, og pasientens evne/vilje til å bruke medisiner som anvist påvirker selvfølgelig vurderingen av misbrukspotensial etc.

Spør legen. 

Anonymkode: 1dc61...ca0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid snakk med legen om det. Noen legemidler krever langsom opptrapping og nedtrapping i doser, og som flere her sier, det kan påvirke hvor mye legen vil skrive resept på til deg senere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis man har fått medisin av legen hvor det står f.eks. 300 mg daglig, også står det i felleskatalogen at doser kan være på 900 mg, blir legen sint hvis man da prøver å ta 900 mg for bedre effekt?

Vet ikke om sint er riktig ord, men det spørs da hvor villig legen kommer til å være til å skrive ut flere resepter til deg.

Anonymkode: 81bf4...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorvidt legen blir sint eller ikke er jo ikke noe du bør tenke på. Men dosen som er foreskrevet deg er det den er, så er det gode grunner til det. Du skal ikke øke dosen på egenhånd, det kan få fatale konsekvenser for deg. Hvis du tar større dose enn hva ditt behov (ikke nødvendigvis hva som er forskrevet) øker du ikke effekten, men bivirkningene. Vanlige bivirkninger er for eksempel nyresvikt, som det ikke er sikkert du kan reparere igjen.

Hvis effekten er dårlig, og du har brukt denne dosen en stund (noen legemidler må man bruke lenge før effekt), så kan du ringe legen og høre. Om du får beskjed om å ikke gjøre det, så er det faglig godt begrunnet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer selvfølgelig helt an på hvilken type legemiddel det er også. Ingen skyter meg for å ta en ekstra allergitablett, men man kan ikke knaske sterke saker som man vil. Hør med legen.

Anonymkode: 43ad0...74c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal ikke ta tre ganger foreskrevet mengde medisin på eget initiativ. Det kan være farlig eller ødelegge hele behandlingen. Du vil gå tom for medisin lenge før du skal. Det er rett og slett ikke lov eller smart. Du kan ringe legen og si fra om at du ikke får den effekten du håpet på og spørre om det er mulig å endre dosen. 

Anonymkode: c9093...f53

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ring legen å hør om du kan trappe opp for bedre effekt. Det er ikke så uvanlig at man må det når man har gått på medisin en stund. Jeg måtte trappe opp på både neurontin og tramadol for å oppnå ønsket smertelindrende effekt, men jeg gjorde det selvsagt i samråd med lege.

Anonymkode: e9084...b31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...