Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt ITbransjen skriker etter folk. Stemmer det? 

Har så lyst å gjøre noe annet. Har ingen erfaring eller relevant utdanning. Men ser at IT kanskje kan være noe. Ønsker å jobbe dagtid og må derfor være åpen for bransje. 

Hvilke retninger er best å ta? Finnes jo så mye der ute. Trenger ikke være bachelor+ da jeg må studere mens jeg har barn.

Anonymkode: e58db...0d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

It skriker ikke på samme måte som noen pr siden, nå kommer du ingen vei med annet en master. Så hvis du ikke en gang vil ta bachelor men bare årsstudium tror jeg du bare kan droppe det. Da kurser du deg til arbeidsledighet.

Anonymkode: 4ba7d...37a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

i tillegg skriker vi etter spesialkompetanse, ikke nødvendigvis rett fra skolebenken.. 

Anonymkode: c1bc4...fda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

i tillegg skriker vi etter spesialkompetanse, ikke nødvendigvis rett fra skolebenken.. 

Anonymkode: c1bc4...fda

Dette. Det er nok langt vanskelig å komme inn rett fra skolebenken i dag, selv med en master, dersom du ikke har en solid portefølje å vise til.

Selv har jeg kommet langt i IT-bransjen, selv uten relevant utdanning, men det ligger selvsagt tusenvis av timer med selvstudium og hardt arbeid som frilanser/konsulent bak før jeg landet den jobben jeg har i dag.

Anonymkode: 5229e...d33

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig med en Bachelor i Informasjonsteknologi nå i vår og kun 20% av mitt kull har fått jobb (av de som ikke skal ta master). Så det er sykt trange tider nå og nesten ingen junior jobber som blir utlyst! De har også vært mye kanselleringer av Graduate jobber. Så vil ikke anbefale å studere det med mindre du brenner for programmering! 

Anonymkode: 42d5d...147

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

It skriker ikke på samme måte som noen pr siden, nå kommer du ingen vei med annet en master. Så hvis du ikke en gang vil ta bachelor men bare årsstudium tror jeg du bare kan droppe det. Da kurser du deg til arbeidsledighet.

Anonymkode: 4ba7d...37a

IT-bransjen har soleklart behov for folk, og da ikke kun dem med master. Om det var digi, KS eller noe annet så var det en artikkel om det i løpet av siste par ukene - med overskrift noe ala "stat og kommuner får ikke ansatt IT-folk".

Men å velge IT totalt uten forkunnskaper ville jeg vegret meg for. De fleste som har blitt ansatt hos oss i løpet av årene, men som kun har "skolebenkkunnskap" ryker raskt ut igjen. Egentlig ikke fordi de mangler kunnskap, men fordi når man kun har lært det som må til for å få en C på en grad, så har man ikke engasjementet som ofte kreves for å jobbe innen IT.

Som mange andre yrker, så er informasjonsteknologi konstant i endring, både juridisk, teknisk og mer til. Det man lærte på skolebenken er bare et springbrett for videre læring og oppdatering. Der bommer nok mange.

Anonymkode: 0a095...37e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...