Gå til innhold

Aleneforeldre er tapere på arbeidsmarkedet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Skjønner det godt jeg at aleneforeldre er tapere på arbeidsmarkedet...

Å ansette noen som ALDRI kan jobbe overtid for de MÅ hente ungene i barnehagen.Å ansette noen som bruker ALL sin energi på ungene...og ikke har overskudd til selve jobben..... osv. osv.

Bare et lite innspill.

Men skulle jeg selv valgt mellom en alenemor,eller en gift ung kvinne på samme alder med samme kvalifikasjoner hadde jeg ikke vært i tvil.Hvorfor bør vel egentlig ikke være grunn å diskutere...den er selvsagt.

Monica

Skrevet

Er det selvsagt Monica?

Trist at du som kvinner er innehaver av så sterke fordommer . (Det er jo en kjent sak at det er flest kvinner som er aleneforørgere)

Linken viste jo at det med sykefravær er en dårlig argumentasjon.

"Arbeidsgivere frykter vel en mindre fleksibel arbeidstaker i en aleneforsørger. Mange tror vel også at det blir mange fraværsdager på grunn av syke barn. Slik er det dessverre, sier Wigdahl.

Tallene fra SSB-undersøkelsen viser dette er en myte.

- Våre tall viser at sykefraværet er høyere blant gifte og samboende foreldre, sier Randi Kjeldstad. "

Aleneforeldre er ofte mer engasjert i jobben sin og jobber kanskje hardere netopp for å bevise at de er minst like dedikert på jobb som andre.

Det at de er aleneforeldre sier jo også noe om evnen til planlegging (som er et must når du har aleneansvar for barn) og organisering.

En annen ting er at det ofte viser seg at aleneforeldre er mer effektiv når de er på jobb nettopp fordi de må hente barn i barnehage ol. De får gjort minst like mye når de kommer tidlig og går i fire tiden, som de som kommer senere og sitter til langt utover kveldene...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er jo helt fjernt da!

Hvem er mere trofast og avhenging av jobben sin enn en mor som er alene med omsorgen?!

Greit nok, er kansje litt mer borte og har ikke mulighet til å være igjen osv. Men hun TRENGER virkelig jobben for å holde seg på bena økonomisk.

Glad jeg har en bra jobb jeg, med gode sjefer som forstår. Ikke alle som har det desverre....

Skrevet

Som fulltidsarbeidende, deltidsstuderende alenemor kjenner jeg meg ikke helt igjen icon_smile.gif

Overtid tar jeg når jr. er hos pappan, jeg videreutdanner meg for å krype oppover på lønnslista og er vel den på jobben som har minst fravær *s* Og det går utmerket an (for mange yrker) å jobbe hjemmefra. Hos oss har vi faktisk ansatt to aleneforeldre, nettopp fordi sjefen anser disse som særlig stabile og trofaste medarbeidere.

Mulig jeg er utrolig heldig med arbeidsplassen?

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg vil uttale meg som alenemor. For det første har jeg aldri hatt problem med å skaffe meg jobb, heller ikke da ungene var små. Svært lite sykefravær har jeg hatt, og siden jeg er avhengig av å ha jobb og å tjene bra har jeg vært villig til å ta overtid.

Men så kommer den saken som ikke er særlig ok å snakke om. Det finnes idag flere enn tidligere som er mer opptatt av å skaffe seg inntekt uten å jobbe, f.eks. overgangsstønad, rehabilitering osv. Dette er faktisk et problem. En del unge jenter skaffer seg barn for å få inntekt. Riktignok er det rimelig korttenkt, men en del av virkeligheten.

For noen år siden så vi litt av samme tendens, alt for mange kvinner (også menn)endte på uføretrygd uten at det absolutt burde være nødvendig. Idag jobbes det med å tilbakeføre store grupper fra uføretrygd og tilbake til yrkeslivet.

For de som står på og er villig til å ta et tak, vil det i dagens samfunn finnes en jobb også for alenemødre.

• Liker 1
Gjest Hilde
Skrevet

Heldigvis så er det ikke så mange med Monicas holdning til alene-mødre ...

En venninne av meg fikk nettopp en toppjobb i et stort firma - selvom jenta er alenmamma annenhver uke - de har praktisert delt omsorg etter skilsmissen. Hun gav klar beskjed om at annenhver uke er det hjem kl. 16 - for henne er det uaktuelt å jobbe overtid når barna er hos henne. Etter tre intervjuer med rekrutteringsfirma og ledere fra bedriften fikk hun tilbudet ... Hensynet til kvalitet går heldigvis foran gammeldagse holdninger noen steder, takk og pris.12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hilde,lurer litt på hva du mener med toppjobb? De jeg kjenner med toppjobber kan ikke gå hjem kl. 16.00 annen hver uke. Jeg ville ikke ansatt en aleneforsørger dersom denne ikke hadde et godt samarbeid med den andre parten. Dette kommer veldig ofte fort frem på et intervju. Er selv vant til å jobbe alt for mye, dette preger nok min innstilling til personer som ikke er villig til å jobbe overtid. Jeg ville aldri ansatt noen som ikke var villig til å ta i litt ekstra når det var nødvendig, samme om de har barn eller ikke.

Hilsen Emma

Gjest Hilde
Skrevet

Emma, det sier kanskje mer om hvilke kvalifikasjoner du setter høyest. Her snakker vi om en jente som er blitt kjent for sine gode kvalifikasjoner - og at hun ble foretrukket foran bl.a. flere menn - ja, det overrasket ingen som kjenner henne. Det å vise åpent at du faktisk ikke er villig til å la karrieren gå på bekostning av familien - det er ikke lenger en hemsko.

Hvilken toppjobb det her er snakk om, har jeg ikke lyst til å si.12

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg setter de faglige kvalifikasjonene høyest. Men min (legg merke til MIN) mening er at innsats og kvalifikasjoner ofte følger hverandre. Beklager men nå er jeg litt utenom opprinnelig innlegg.

Hilsen Emma

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror ikke alenemødre generelt har vanskeligere for å få jobb enn andre. Men det spørs vel hvordan man definerer begrepet. Er hun helt alene med omsorgen for barnet/a (altså ingen far som stiller opp), har barna en helgepappa? eller praktiserer hun delt omsorg? Hadde flere kvinner praktisert delt omsorg, så hadde begrepet alenemødre vært utvannet og vi hadde foreldre som bor alene med barn uansett om man er kvinne eller mann. Det hadde vært interessant å vite om mange av de såkalte alenemødre som klager over dårlig tid og økonomi osv virkelig ikke har en barnefar som kan ta mer av omsorgen for barna eller kanskje de ikke vil?

• 17 år senere...
Skrevet

Jeg vil ikke tro dette skjer i 2019.

Anonymkode: e31a9...dab

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke tro dette skjer i 2019.

Hvorfor trekker du frem en 17 år gammel tråd for å si det? 

Anonymkode: 41041...d58

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trekker du frem en 17 år gammel tråd for å si det? 

Anonymkode: 41041...d58

Det var ikke meningen. Men det mener forstår det jeg skrev.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke meningen. Men det mener forstår det jeg skrev.

Det spiller vel ingen rolle om hvor gammel tråden, så lenge det har en sammenheng med HI. Hva er problemet egentlig?

• Liker 3
Skrevet

Aleneforeldre taper nok mer i boligmarkedet enn i jobbmarkedet. Dyrt å eie bolig på en inntekt

Anonymkode: cd975...149

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aleneforeldre taper nok mer i boligmarkedet enn i jobbmarkedet. Dyrt å eie bolig på en inntekt

Anonymkode: cd975...149

Aleneforeldre er i allefall flinkest til å si si fra om at de kommer dårlig ut. Dette gjelder jo like godt ALLE som er alene på boligmarkedet, uavhengig om de har barn eller ikke.

Endret av juliet capulet
  • Liker 1
Skrevet

Aleneforeldre er en sammensatt gruppe som det nesten ikke gir mening å bruke som begrep. Det er nok stor forskjell på en som har vært i et forhold og skilt seg etter noen år, etter utdanning, jobb og boligkjøp er overstått,  og de som er alene med barnet hele tiden og ikke har vært innom hverken bolig eller -arbeidsmarkedet først. At sistnevnte kategori sliter mer på arbeidsmarkedet er jo forståelig, og derfor finnes det støtteordninger som skal bistå akkurat denne gruppen. 

Delt omsorg for barn kan forresten være like mye en fordel som en ulempe; kanskje man går hjem klokken 16 annenhver uke - men sitter til 22 uken etter? 

Som arbeidsgiver ser jeg at de som er mest borte pga syke barn, foreldresamtaler, planleggingsdager etc. ikke nødvendigvis er de som er alene med barn, men de som bor lengst unna jobb og de som har flest barn. Naturlig nok. Men nå har vi heldigvis muligheten til å legge til rette for at man kan være en topp forelder og få gjort det man skal på jobb.

Anonymkode: 8078c...fb1

Skrevet

hvorfor diskuterer ikke du selv?

Anonymkode: 5eb78...a62

Skrevet
4 minutter siden, juliet capulet skrev:

Aleneforeldre er i allefall flinkest til å si si fra om at de kommer dårlig ut. Dette gjelder jo like godt ALLE som er alene på boligmarkedet, uavhengig om de har barn eller ikke.

Det er sant. Men bor man med barn må man gjerne ha litt større plass og er kanskje enda mer knyttet til skolekrets eller kollektivtransport for at logistikken skal gå opp. 

Når det er sagt er jeg også oppmerksom på tendensen til at det skal være så synd på eneforsørgere. 

Anonymkode: 8078c...fb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...