Gå til innhold

Kollega som lukter veldig stramt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her:

Leder har jo snakket med henne, men det har ikke blitt bedre. Men vår leder er ganske tafatt og forsiktig av seg, så har kanskje "pakket det for godt inn"? Altså gått litt rundt grøten og ikke sakt det direkte nok. 

Det hjelper ikke mht. lukt at vi har en ganske aktiv jobb. Det er jo en del stell, dusjinger, forflyttinger osv. Jeg blir jo selv svett av å stå på et varmt bad å hjelpe brukere med dusj. 

Dette er ikke noe vi diskuterer på jobben egentlig. Men ser jo at enkelte himler med øynene når de kommer inn i et rom der hun nettopp har vært. 

Jeg synes dette er en vanskelig og personlig sak. Det er lettere å si fra til en person om han lukter mye røyk eller parfyme, da dette er enkelt å forbedre. Men kroppslukt og hygiene er vanskeligere å ta opp. 

Jeg skal diskutere det med en nær kollega som jeg vet ikke sier det videre. Så får vi snakke med leder om det.

Tror forresten at hun har litt lite klær, går stort sett i de samme 2-3 antrekkene. Men det er vel kanskje vanskelig  finne så store klær? Hun har i allefall brukt samme ytterjakke i et par år (hele året).

Anonymkode: e1bd8...2b4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Røyker hun? Bor hun alene? Kanskje hun har dårlig råd og ikke kan kjøpe nye klær? Bor hun i kjellerleilighet der der er vanskelig å tørke klær? Gammel vaskemaskin? Hva med å skrive et fint brev og forklare situasjonen?

Anonymkode: 5402d...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når man er stor, har store pupper, fettforkle, valker etc er det veldig lett at det danner seg sopp/svette og lukt. I tillegg kan dusj/hårvask/vaske mellom tær etc være utfordrende når man er i dårlig form og stor.  Kleskjøp blir kanskje ikke prioritert. Sko sjeldent byttet ut. Det blir en vond sirkel. Felles for de dette gjelder er at mange ikke kjenner denne lukten selv. 

Hilsen tidligere overvektig med 70 kg for mye som nå skjønner hvor ille det var for de rundt...

Anonymkode: 2c0fb...7b3

Vi har en som stinker på jobben. Hun er overhodet ikke overvektig. Vi har også en annen tynn kollega som lukter bæsj fra munnen….  Har hatt flere overvektige kolleger som aldri har luktet dårlig! Er 50 år, og har møtt en del forskjellige personligheter i livet…. ;) At noen stinker trenger ikke å ha noe som helst med overvekt å gjøre! Det handler stort sett om hygiene!  

Anonymkode: c5e6e...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en leder oppgave. Si ifra til din leder hun/han ordner. 

Anonymkode: 7a557...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

TS her:

Leder har jo snakket med henne, men det har ikke blitt bedre. Men vår leder er ganske tafatt og forsiktig av seg, så har kanskje "pakket det for godt inn"? Altså gått litt rundt grøten og ikke sakt det direkte nok. 

Det hjelper ikke mht. lukt at vi har en ganske aktiv jobb. Det er jo en del stell, dusjinger, forflyttinger osv. Jeg blir jo selv svett av å stå på et varmt bad å hjelpe brukere med dusj. 

Dette er ikke noe vi diskuterer på jobben egentlig. Men ser jo at enkelte himler med øynene når de kommer inn i et rom der hun nettopp har vært. 

Jeg synes dette er en vanskelig og personlig sak. Det er lettere å si fra til en person om han lukter mye røyk eller parfyme, da dette er enkelt å forbedre. Men kroppslukt og hygiene er vanskeligere å ta opp. 

Jeg skal diskutere det med en nær kollega som jeg vet ikke sier det videre. Så får vi snakke med leder om det.

Tror forresten at hun har litt lite klær, går stort sett i de samme 2-3 antrekkene. Men det er vel kanskje vanskelig  finne så store klær? Hun har i allefall brukt samme ytterjakke i et par år (hele året).

Anonymkode: e1bd8...2b4

Det er viktig å bruke en god rollon, sepe og ikke minst bruke mest mulig tøy av bomull og  lin feks. Ikke polyester og viskose, det blir det fort svettelukt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi har en som stinker på jobben. Hun er overhodet ikke overvektig. Vi har også en annen tynn kollega som lukter bæsj fra munnen….  Har hatt flere overvektige kolleger som aldri har luktet dårlig! Er 50 år, og har møtt en del forskjellige personligheter i livet…. ;) At noen stinker trenger ikke å ha noe som helst med overvekt å gjøre! Det handler stort sett om hygiene!  

Anonymkode: c5e6e...278

Mulig hun har mandelstener hun ikke vet om. Disse lukter helt forferdelig. 

Anonymkode: 5402d...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo totalt ødeleggende for et menneske og få spørsmål som folk foreslår her. Sliter du med å vaske klær? Vet du lite om hygiene? Dusjer du? For meg hadde det vært så flaut og nedverdigende å vite at folk tenkte slik om meg at jeg hadde gått rett i kjelleren! Og det hadde blitt sykemelding med svar at " grunnen til sykemelding er ting på jobben" . 

Og man kan svette mye i løpet av en dag og lukte, skal man hjem å dusje i løpet av dagen da liksom? Psykisk uhelse og stress gjør noe med svettelukta ( det har jeg dessverre erfaring med) 

Og det å antyde at folk ikke vasker klærne sine fordi de går i samme klærne... Jeg har to antrekk som jeg bruker på jobb men de vaskes selvsagt med jevne mellomrom. 

Folk kan ødelegge andre med slike tanker som kommer fram her. Det vet jeg. Tenk dere om! 

Anonymkode: fff10...135

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner jobbet med ei som hadde en helt grusom kroppslukt. Viste seg å være noe galt med henne som hun måtte ha medisiner for og da forsvant lukten. Det var så de måtte lufte bare hun hadde vært et par minutter i rommet. Stakkars jente. 

Det må være lov å si at en kollega lukter, overvektig eller ei. Jeg håper sjefen til TS kan gro et par baller og ta det opp med medarbeideren igjen og ikke pakke det inn. Det beste er jo om både hun og TS kan få en bedre arbeidshverdag. 

Anonymkode: e1768...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...