AnonymBruker Skrevet 9. april #1 Del Skrevet 9. april Jobber i omsorgsbolig for psykisk utviklingshemmede. Vi er tett på brukerne store deler av tiden. Både stell og mating, men også sosialt. Noen har veldig behov for nærhet, massasje, å holde i armen når vi går tur osv. De fleste brukerne har ikke språk eller evne til å fortelle om noe er ubehagelig. Vi har en kollega som er veldig overvektig. Hun er veldig flink med brukerne og en veldig grei kollega. Hun har jobbet her i 2-3 år. Problemet er at det lukter så ille av henne. En skikkelig stram lukt. En blanding av svette, uvasket klær, ikke dusjet på en stund. Det er sånn at vi har åpent vindu når vi må være på møte, overlapping osv. Og vi kan lukte at hun har vært i et rom. Hun spør ofte om å få sitte på i bilen min, men jeg har sluttet å si nei pga. lukt. Flere har snakket med leder om det, og leder har tatt det opp med henne. Men det har ikke blitt bedre. Tenker på brukerne som må ha henne så tett på. Noen foreldre jeg kjenner ganske godt har kommentert at det kan være ubehagelig å besøke barna sine pga lukten. Og lederen vår gir henne hele tiden mye vakter, fordi hun er en som virkelig stiller opp i krise. What to do? Anonymkode: e1bd8...2b4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #2 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hun spør ofte om å få sitte på i bilen min, men jeg har sluttet å si nei pga. lukt. Oi, den var lei, du burde begynne med å si nei igjen. Utover det så er det svært lite du kan gjøre. Du kan snakke med henne en-til-en, men herregud, tenk deg selv, hadde du likt det? De fleste hadde neppe det. Du nevner at brukere er tett på. La brukerne rapportere det inn, er det så ille som du beskriver så har de nok rapportert det mangt en gang allerede, så det der løser seg uten din innblanding. Anonymkode: 6f246...1c8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #3 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oi, den var lei, du burde begynne med å si nei igjen. Utover det så er det svært lite du kan gjøre. Du kan snakke med henne en-til-en, men herregud, tenk deg selv, hadde du likt det? De fleste hadde neppe det. Du nevner at brukere er tett på. La brukerne rapportere det inn, er det så ille som du beskriver så har de nok rapportert det mangt en gang allerede, så det der løser seg uten din innblanding. Anonymkode: 6f246...1c8 Brukere og/eller pårørende skulle det selvfølgelig være. Slike har en tendens til å stå på krava og komme noe lenger enn hva du som ansatt gjør, og med mindre du mener AML brytes på noe vis eller lignende, så bør du i grunn la saken ligge til den løser seg uten deg. Anonymkode: 6f246...1c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #4 Del Skrevet 10. april Det er et problem ledelsen må ta tak i. Ikke kollegaer… Anonymkode: 19b82...b83 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #5 Del Skrevet 10. april Du som kollega bør ikke blande deg oppi dette. Anonymkode: 137ac...15d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashley jackson Skrevet torsdag kl 15:55 #6 Del Skrevet torsdag kl 15:55 What to do? Jo, du kan jo begynne med å henge dama ut på nett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:59 #7 Del Skrevet torsdag kl 15:59 Hvis du tør så kan du si det til henne Anonymkode: 0fb4d...fae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:01 #8 Del Skrevet torsdag kl 16:01 Snakk om å overdrive Stakkars dame sikkert fordi hun er overvektig. Jeg får vondt av henne uansett hvor mye hun stinker. Anonymkode: 95ba8...250 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:12 #9 Del Skrevet torsdag kl 16:12 Når man er stor, har store pupper, fettforkle, valker etc er det veldig lett at det danner seg sopp/svette og lukt. I tillegg kan dusj/hårvask/vaske mellom tær etc være utfordrende når man er i dårlig form og stor. Kleskjøp blir kanskje ikke prioritert. Sko sjeldent byttet ut. Det blir en vond sirkel. Felles for de dette gjelder er at mange ikke kjenner denne lukten selv. Hilsen tidligere overvektig med 70 kg for mye som nå skjønner hvor ille det var for de rundt... Anonymkode: 2c0fb...7b3 2 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:12 #10 Del Skrevet torsdag kl 16:12 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Snakk om å overdrive Stakkars dame sikkert fordi hun er overvektig. Jeg får vondt av henne uansett hvor mye hun stinker. Anonymkode: 95ba8...250 For noen fordommer du har, ingen stinker av overvekt! Man stinker fordi man ikke vasker hverken seg selv eller sine klær. Anonymkode: 748c6...7fa 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:44 #11 Del Skrevet torsdag kl 17:44 Sterk fedme er som en sykdom en aldri blir kvitt. Var en ny undersøkelse som viser at fett husker fedme, og det er umulig å få en permanent nedgang for veldig mange. https://www.nrk.no/trondelag/fett-husker-fedme-_-det-kan-bidra-til-jojoslanking-1.17203968 Jeg dusjer 2 til 3 ganger om dagen. Blir jo en fin strømregning ut av det, men sånn er det. Klær "blæster" jeg på 60 grader, selv om det står at de enten skal vaskes på 30 eller 40 grader. Så det er ingen spor av gammel svette i mine klær. De slites dog raskere enn ellers siden jeg blåser dem brutalt over grensa. Tørker de også som regel til helvete, ikke noe sånn "lett tørk", men ekstra tørt. Jeg vil jo anbefale henne å ta med ekstra t-skjorte og lignende i sekken. Det gjør jeg i alle fall. Men ja, svetting er ekstremt plagsomt og gjør noe med hele personligheten til mennesket. Er omtrent som å mangle alle tenner og ikke få nye implantater. Man kan ikke smile ordentlig, og i svetting-tilfellet, man unngår folk med vilje siden man er redd for at de vil synes at man lukter til tross for at man dusjet. Men hun har jo direkte kontakt med brukere i sin jobb, så da kan hun ikke unngå folk. Spørs om brukere har klaget? Anonymkode: 8d797...4ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:36 #12 Del Skrevet torsdag kl 19:36 TS her Jeg mener på ingen måte å henge henne ut. Men det er en fortvilende situasjon for oss rundt. Tenker jeg kan si noe til pårørende om at de kan klage til min leder. Jeg tør ikke å si noe til henne selv, og synes heller ikke det skal være kollegaer som "jobber på gulvet" som skal ta dette. Anonymkode: e1bd8...2b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maddee Skrevet torsdag kl 19:44 #13 Del Skrevet torsdag kl 19:44 Hvis du ikke tørr å si noe selv, så ikke skriv om det her. For et feigt vesen du er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:49 #14 Del Skrevet torsdag kl 19:49 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi har en kollega som er veldig overvektig. Hun er veldig flink med brukerne og en veldig grei kollega. Hun har jobbet her i 2-3 år. Overvekt gjør ikke at man lukter…. Dårlig hygiene, dårlig klesvask derimot. Om du ikke vil si noe selv, tar du det opp med lederen din som igjen tar det opp med kollegaen. Anonymkode: 8e2a4...5f6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet torsdag kl 19:53 #15 Del Skrevet torsdag kl 19:53 Når både ansatte og foreldre i boligen reagerer, er det på tide å be leder si fra på en mer tydelig måte. Det er bostedet til brukerne og arbeidsplassen deres og da må innemiljøet være akseptabelt. Ja det er veldig ubehagelig og ikke noe hyggelig å måtte ta en slik prat, men dårlig kroppslukt er ikke noe mindre problematisk enn lukt av røyk, parfyme eller sterk mat. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:55 #16 Del Skrevet torsdag kl 19:55 Hvis brukernes pårørende kommenterer at det lukter, så kan du oppfordre dem til å ta det med ledelsen. Du kan i tillegg ta det jevnlig opp med ledelsen. Er ellers enig om det med overvekt og lukt. Det har ikke noe med saken å gjøre. Overvektige greier fint å både ta seg en dusj og vaske klærne sine, med mindre de er så store at de er invalidiserte, men da er de ikke i jobb lengre. Er selv overvektig, så argumenter som disse gjør meg skikkelig forbanna. Har ikke overvektige nok stigma? Skal man legge generell dårlig hygiene til overvektiges attributter også nå? Anonymkode: d031e...a2a 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:03 #17 Del Skrevet torsdag kl 20:03 Fra en som tidligere har slitt med fedme. Jeg vet hvordan det er. Når man er stor nok til at huden faktisk folder seg, så må man være ekstra nøye med hygiene. Svetten legger seg fort, og når man er stor så svetter man mer. Skjønner at det er populært i dag å dusje sjelden, og da tenker jeg "oh, child".... det er bare noe som tynne kan slippe unna med. Dere må ta det opp igjen, men la leder ha ansvaret for å snakke med henne. Det du beskriver er ikke bærekraftig. Anonymkode: 5a2a5...966 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåsippa Skrevet torsdag kl 20:17 #18 Del Skrevet torsdag kl 20:17 Synes det er helt innenfor å stille dette spørsmålet; ts er anonym og outer ikke hvor hun jobber. Lukt er et problem enten det skyldes dårlig hygiene eller for mye parfymebruk. Det er helt klart leder som må ta den ubehagelige samtalen på en mest mulig skånsom måte. Fortelle at det har kommet inn noen klager og spørre hvordan vedkommende ønsker å ta tak i det. Trenger hun noen å snakke med, f.eks. bedriftshelsetjeneste? Det kan være at hun har psykiske problemer og ikke mestrer dette med personlig hygiene eller det å vaske hjemme/vaske klær. Kanskje bruker hun alt av energi på jobben og så faller hun sammen på sofaen når hun kommer hjem og søker trøst i mat. Kun antakelser selvsagt, men håper noen tar tak i det raskt. Det går jo ut over hennes personlige integritet når "alle" snakker om det og blir ubekvem i hennes nærvær. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:51 #19 Del Skrevet torsdag kl 20:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her Jeg mener på ingen måte å henge henne ut. Men det er en fortvilende situasjon for oss rundt. Tenker jeg kan si noe til pårørende om at de kan klage til min leder. Jeg tør ikke å si noe til henne selv, og synes heller ikke det skal være kollegaer som "jobber på gulvet" som skal ta dette. Anonymkode: e1bd8...2b4 Om pårørende også bemerker det så må du be de ta det opp med leder, men gjør det også selv! Videreformidle dette til leder. At du ikke tør å si noe selv er fullt forståelig. Jeg hadde ikke turt det jeg heller. Men jeg hadde faktisk blitt takknemlig om en kollega sa det til meg, om jeg luktet vondt. For jeg har jo ikke lyst til å gå rundt og lukte vondt for andre. maddee skrev (1 time siden): Hvis du ikke tørr å si noe selv, så ikke skriv om det her. For et feigt vesen du er. Trådstarter er anonym og det er uproblematisk at hun deler dette her. Det kan faktisk være at noen tenker over det selv, om de har fått kritikk angående dårlig kroppslukt, at de kanskje burde ta tak for å bedre hygiene og være mer selvbevisst rundt personlig hygiene. Anonymkode: 2ff31...e74 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:53 #20 Del Skrevet torsdag kl 20:53 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvis brukernes pårørende kommenterer at det lukter, så kan du oppfordre dem til å ta det med ledelsen. Du kan i tillegg ta det jevnlig opp med ledelsen. Er ellers enig om det med overvekt og lukt. Det har ikke noe med saken å gjøre. Overvektige greier fint å både ta seg en dusj og vaske klærne sine, med mindre de er så store at de er invalidiserte, men da er de ikke i jobb lengre. Er selv overvektig, så argumenter som disse gjør meg skikkelig forbanna. Har ikke overvektige nok stigma? Skal man legge generell dårlig hygiene til overvektiges attributter også nå? Anonymkode: d031e...a2a Kommer an på grad av overvekt. 20 kg ekstra og du klarer likevel å dusje og vaske deg ordentlig uten problemer, men nærmer du deg 60-100 kg ekstra, da kan det bli vanskelig. På videregående hadde jeg en veldig stor lærer. Han var nesten på størrelse med flere av disse i My 600-lb life. Det luktet så vondt i klasserommet, en blanding av avføring, urin og sår. Vi sa også ifra til rektor men ingenting ble gjort. Det var åpenbart at han ikke klarte å vaske seg selv, og ikke hadde noen som hjalp han. Det hjalp ikke å lufte ut heller, lukta satt i rommet. Anonymkode: 2ff31...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå