Fighter83 Skrevet 9. april #21 Skrevet 9. april norw skrev (5 minutter siden): Er ikke helt slik det fungerer. Vedkommende må selv prøve å finne seg annet arbeid evt og be en/flere av oss om å være referanse. Jeg har ingen anelse om hva slags arbeid denne arbeideren kan passe til, jeg vet bare at det ikke kan ligne på arbeidet hos oss. Jeg vet ikke om en som sliter med å montere fuglekasser kan være bedre egnet til å jobbe i klesbutikk eller være regnskapsfører. Jeg har også lite kontakt med denne arbeideren siden vi jobber på ulike lokasjoner. Høres ut som du ikke har noe medarbeidersansvar ovenfor denne ansatte. Hvorfor gidder du å bruke hjerneceller på akkurat denne personen da? Kan jo bare anta at den lederen som faktisk har denne oppgaven kjenner på litt irritasjon ovenfor at du legger deg opp i dette. Tenk heller helhetlig ovenfor hvordan nedbemanne på en god og raskest mulig måte. De fleste benytter produksjonstall, fagressurs eller kompetanse og deretter går de etter kortest ansiennitet. Er det så vanskelig å forholde seg til å bruke dette på noe vis? 3 2
norw Skrevet 9. april Forfatter #22 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tviler ikke på at dere har det. I såfall er det eksempelene dine her som er for dårlige Anonymkode: 04177...1ef Nei, eksempelet stemmer ganske bra. Poenget er at det gis advarsler til de som ligger i bunnsjiktet. Vi har et svært godt tallmateriale og kan sjekke produksjonstallene over lengre perioder.
AnonymBruker Skrevet 9. april #23 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eksempler du kommer med her gir da ikke grunnlag for skriftlig advarsel Anonymkode: 04177...1ef Helt enig i dette. Man må gjøre alvorlige feil for å få advarsel. Dessuten har man som ansatt et vern mot at man bare kan bli sagt opp pga så lite som du nevner her. Det finnes saker fra retten som beskriver hvor alvorlige ting må være før man får sparken. Feks misbruk av rusmidler på arbeidsplassen eller hvis man stjeler fra lageret. Anonymkode: fac36...3b9 5 4
AnonymBruker Skrevet 9. april #24 Skrevet 9. april norw skrev (3 minutter siden): Nei, eksempelet stemmer ganske bra. Poenget er at det gis advarsler til de som ligger i bunnsjiktet. Vi har et svært godt tallmateriale og kan sjekke produksjonstallene over lengre perioder. Hvis eksempelet stemmer så er det ikke god t nok grunnlag for skriftlig advarsel Anonymkode: 04177...1ef 2 5
AnonymBruker Skrevet 9. april #25 Skrevet 9. april norw skrev (1 minutt siden): Nei, eksempelet stemmer ganske bra. Poenget er at det gis advarsler til de som ligger i bunnsjiktet. Vi har et svært godt tallmateriale og kan sjekke produksjonstallene over lengre perioder. Hva gjør bedriften for å få de ansatte til å produsere mere effektivt da? Får de ansatte kurs eller innsikt i hva som må gjøres for at bedriften skal øke produksjonen? Hva gjøres med pauser pr time feks? Er det lange røykepauser eller langt til toaletter og pauserom? Hva kan de som produserer bra lære de i bunnsjiktet? Ledere har et større ansvar enn bare å gi advarsler. Finnes det videreutdannelse eller kurs som kan gi økt produksjon? Anonymkode: fac36...3b9 7 5
norw Skrevet 9. april Forfatter #26 Skrevet 9. april Fighter83 skrev (2 minutter siden): Høres ut som du ikke har noe medarbeidersansvar ovenfor denne ansatte. Hvorfor gidder du å bruke hjerneceller på akkurat denne personen da? Kan jo bare anta at den lederen som faktisk har denne oppgaven kjenner på litt irritasjon ovenfor at du legger deg opp i dette. Tenk heller helhetlig ovenfor hvordan nedbemanne på en god og raskest mulig måte. De fleste benytter produksjonstall, fagressurs eller kompetanse og deretter går de etter kortest ansiennitet. Er det så vanskelig å forholde seg til å bruke dette på noe vis? Hvilken ansatt? Lederen som nekter å gi advarsel eller arbeideren som uansett kommer til å få skriftlig advarsel fra en av oss? Jeg har ikke sagt stort til lederen som nekter å gi skriftlig advarsel, jeg svarte bare på det jeg ble spurt om og sa bare noe i retning "ja vel, du får snakke med *navnet til personalansvarlig* om det. Virker ikke som at du helt vet hvordan man får ut folk. Vi kjører en prosess på de som produserer for dårlig og gir også skriftlige advarsler for dårlig kvalitet på arbeidet, useriøs atferd osv.
AnonymBruker Skrevet 9. april #27 Skrevet 9. april norw skrev (6 minutter siden): Hvilken ansatt? Lederen som nekter å gi advarsel eller arbeideren som uansett kommer til å få skriftlig advarsel fra en av oss? Jeg har ikke sagt stort til lederen som nekter å gi skriftlig advarsel, jeg svarte bare på det jeg ble spurt om og sa bare noe i retning "ja vel, du får snakke med *navnet til personalansvarlig* om det. Virker ikke som at du helt vet hvordan man får ut folk. Vi kjører en prosess på de som produserer for dårlig og gir også skriftlige advarsler for dårlig kvalitet på arbeidet, useriøs atferd osv. Nå begynner det å ligne på noe, dette er noe annet enn hva de opplyste i HI Anonymkode: 04177...1ef
norw Skrevet 9. april Forfatter #28 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helt enig i dette. Man må gjøre alvorlige feil for å få advarsel. Dessuten har man som ansatt et vern mot at man bare kan bli sagt opp pga så lite som du nevner her. Det finnes saker fra retten som beskriver hvor alvorlige ting må være før man får sparken. Feks misbruk av rusmidler på arbeidsplassen eller hvis man stjeler fra lageret. Anonymkode: fac36...3b9 Helt feil, altfor mye løs synsing uten at det er hold i det. Både avdelingsleder, personalansvarlig og den som gir instrukser om hvem som skal få skriftlig advarsel osv er involvert i dette. Særlig personalansvarlig har mye erfaring med å kjøre slike prosesser riktig. Hvis man monterer fuglekasser som ikke henger sammen og leveres uten at andre i virksomheten får sjansen til å rette opp før det er for sent, og/eller man har en useriøs fremtoning eksternt, kan man naturligvis miste jobben i ytterste konsekvens, ved et visst omfang og dersom prosessen er kjørt riktig. Vi skriver notater jevnt og trutt og kan bygge en sak på de ansatte. 1
norw Skrevet 9. april Forfatter #29 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå begynner det å ligne på noe, dette er noe annet enn hva de opplyste i HI Anonymkode: 04177...1ef Nei, dette er andre ansatte som får skriftlige advarsler for andre forhold. Den personen som en leder nekter å gi advarsel til nå har kun produsert for dårlig over lengre tid og er totalt uegnet pga det, det er eneste årsak og grunn nok til å få skriftlig advarsel.
AnonymBruker Skrevet 9. april #30 Skrevet 9. april norw skrev (18 minutter siden): Helt feil, altfor mye løs synsing uten at det er hold i det. Både avdelingsleder, personalansvarlig og den som gir instrukser om hvem som skal få skriftlig advarsel osv er involvert i dette. Særlig personalansvarlig har mye erfaring med å kjøre slike prosesser riktig. Hvis man monterer fuglekasser som ikke henger sammen og leveres uten at andre i virksomheten får sjansen til å rette opp før det er for sent, og/eller man har en useriøs fremtoning eksternt, kan man naturligvis miste jobben i ytterste konsekvens, ved et visst omfang og dersom prosessen er kjørt riktig. Vi skriver notater jevnt og trutt og kan bygge en sak på de ansatte. Det sier kanskje heller noe om din formuleringsevne og kommunikasjon når alle her "misforstår" hva du skriver og du føler folk synser. Hvis den som er ansvarlig for å sende ut advarsel ikke gidder/vil gjøre det så får det jo bare stå til, da. Anonymkode: 6df73...192 8 9
norw Skrevet 10. april Forfatter #31 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det sier kanskje heller noe om din formuleringsevne og kommunikasjon når alle her "misforstår" hva du skriver og du føler folk synser. Hvis den som er ansvarlig for å sende ut advarsel ikke gidder/vil gjøre det så får det jo bare stå til, da. Anonymkode: 6df73...192 Heller skrantende leseferdigheter og manglende arbeidslivserfaring. Flere vet ikke hva som er nok til å få skriftlig advarsel engang, men skal likevel synse i hytt og pine. Få eller ingen som har truffet på temaet/innholdet i tråden. 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #32 Skrevet 10. april norw skrev (24 minutter siden): Heller skrantende leseferdigheter og manglende arbeidslivserfaring. Flere vet ikke hva som er nok til å få skriftlig advarsel engang, men skal likevel synse i hytt og pine. Få eller ingen som har truffet på temaet/innholdet i tråden. trololololol Anonymkode: 6df73...192 6 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #33 Skrevet 10. april HERREGUD for en suppetråd. Jeg er SJELEglad for at jeg ikke jobber i den *bedriften* du og dine kollegaer er *ledere* i, dere greier jo ikke og gjøre noenting riktig! Du skriver *Nei, eksempelet stemmer ganske bra. Poenget er at det gis advarsler til de som ligger i bunnsjiktet. Vi har et svært godt tallmateriale og kan sjekke produksjonstallene over lengre perioder.* Javel, med andre ord så er denne tråden, og innholdet i den overflødig da? Istedenfor velger du og komme med svada utsagn over 2 sider, med sitater som: dersom prosessen er kjørt riktig, her kunne du bare sagt avskjediget. Vi skriver notater jevnt og trutt og kan bygge en sak på de ansatte. Her vet jeg ikke hva jeg skal skrive engang, det virker litt Gestapo over hele opplegget spør du meg La meg spørre. Dere er midt i en nedbemanningsperiode ikke sant? Dere har, som du selv sa ett ganske godt tallgrunnlag for og treffe beslutniger, hvorfor gjør dere ikke det? UAVHENGIG av denne ene ansatten, som gjør så godt han kan, (Har dere gitt tilstrekkelig opplæring? Eller gitt han hammer 4 bordbiter og 16 spiker og en tegning av en fuglekasse, og sagt. Sett igang!!!!!) Anonymkode: 9b698...3ba 11 3
AnonymBruker Skrevet 10. april #34 Skrevet 10. april Jeg har hatt inntrykk av at det hviler et ansvar på arbeidsgiver om å veilede og eventuelt tilby mer opplæring til den ansatte, ikke bare kreve «jobb raskere og bedre» og skrive advarsler dersom h*n ikke gjør det, for så å samle opp disse advarslene og bruke dem som grunnlag for oppsigelse. Og før jeg også blir beskyldt for å stå utenfor arbeidslivet, så kan jeg opplyse om at jeg jobber og har jobbet i 25 år, men i en helt annen bransje en «fuglekasseproduksjon». Anonymkode: 20daa...ede 5 4
petterm Skrevet 10. april #35 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har hatt inntrykk av at det hviler et ansvar på arbeidsgiver om å veilede og eventuelt tilby mer opplæring til den ansatte, ikke bare kreve «jobb raskere og bedre» og skrive advarsler dersom h*n ikke gjør det, for så å samle opp disse advarslene og bruke dem som grunnlag for oppsigelse. Dette! Håper det ansatte er fagorganiserte! 3 3
AnonymBruker Skrevet 10. april #36 Skrevet 10. april norw skrev (4 timer siden): Heller skrantende leseferdigheter og manglende arbeidslivserfaring. Flere vet ikke hva som er nok til å få skriftlig advarsel engang, men skal likevel synse i hytt og pine. Få eller ingen som har truffet på temaet/innholdet i tråden. Hvis ingen treffer så sier det kanskje litt om din evne til å formulere deg på en forståelig måte Anonymkode: 0a4c6...4fe 9 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #37 Skrevet 10. april norw skrev (6 timer siden): Vi har en leder som nekter å gi skriftlig advarsel til en bestemt arbeider selv om det er en instruks på det. Vi har fått beskjed om hvem som skal få skriftlig advarsel og hvem som havner i drøftelsesmøte, men vi må skrive advarselen og signere selv. Det gis skriftlige advarsler jevnt og trutt nå. Årsaken til at lederen nekter å gi skriftlig advarsel er at den ansatte tilsynelatende gjør sitt beste, vi har ikke oppdaget noe annet, men personen er i helt feil bransje. Det gis advarsel for manglende produksjon (men vi har også gitt skriftlige advarsler for mer kritikkverdige ting til andre ansatte i det siste). La oss si at den ansatte monterer fuglekasser og bare får montert 2-3 kasser på en dag mens de flinkeste lett klarer det på en time. Lederen sa i dag at h*n vil snakke med personalansvarlig om dette, at h*n ikke vil gi den spesifikke ansatte en skriftlig advarsel pga manglende produksjon. Spurte meg litt om hva jeg tenker om å gi skriftlige advarsler for dette, og jeg har nylig gitt skriftlig advarsel til en annen ansatt der manglende produksjon var instruksen og så ble det føyd til mer som jeg oppdaget den dagen jeg skulle gi advarselen. Jeg sa da at jeg bare følger instruksen og at jeg sier til arbeideren at vi har fått en liste med navn som vi må snakke med og gi skriftlig advarsel. Den som har gitt instruksen har nevnt at det bare er å si det som det er, at det kommer ovenifra. Arbeideren det gjelder nå, som tilsynelatende gjør sitt beste, var først i en samtale med meg for et halvt år siden og fikk deretter skriftlig advarsel av en tredje leder fordi det ikke ble bedring etter praten med meg. Nå er det snakk om den andre skriftlige advarselen til denne arbeideren som altså en av lederne nekter å gi. Tanker om dette? Som leder så er mine umiddelbare tanker at du bør slutte i jobben. Du skal absolutt ikke skrive advarsel, du skal absolutt ikke bry deg. Du skal heller ikke ha samtaler med noen arbeidere. Du er et uromoment i produksjonen. Overlat ledelse til ledere. Og ikke nok med det, du er jaggu frekk nok til å klage over slikt på et forum som ikke får gjort noe med det. Hva med å faktisk vokse opp slutte være et snøfnugg og gjøre jobben din? Anonymkode: b10d2...8ca 5 2
Snublefot62 Skrevet 10. april #38 Skrevet 10. april Hva har dere gjort for å ivareta denne delen av arbeidsgivers ansvar? Sitat (2) I utformingen av den enkeltes arbeidssituasjon skal: a. det legges til rette for at arbeidstaker gis mulighet for faglig og personlig utvikling gjennom sitt arbeid, b. arbeidet organiseres og tilrettelegges under hensyn til den enkelte arbeidstakers arbeidsevne, kyndighet, alder og øvrige forutsetninger, c. det legges vekt på å gi arbeidstaker mulighet til selvbestemmelse, innflytelse og faglig ansvar, d. arbeidstaker så langt som mulig gis mulighet til variasjon og for å se sammenheng mellom enkeltoppgaver, e. det gis tilstrekkelig informasjon og opplæring slik at arbeidstaker er i stand til å utføre arbeidet når det skjer endringer som berører vedkommendes arbeidssituasjon. 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. april #39 Skrevet 10. april norw skrev (5 timer siden): Få eller ingen som har truffet på temaet/innholdet i tråden. Dette er utsagn du ofte kommer med i trådene du har startet. Når folk ser ut til å misforstå deg i hver eneste tråd du lager, tenker du ikke da at det er mest sannsynlig at problemet ligger i din formuleringsevne? Eller virker det mer sannsynlig at det alltid er alle andre som tar feil? Anonymkode: 5c9e5...7d5 6 8
Coachshinny Skrevet 10. april #40 Skrevet 10. april norw skrev (7 timer siden): Vi har en leder som nekter å gi skriftlig advarsel til en bestemt arbeider selv om det er en instruks på det. Vi har fått beskjed om hvem som skal få skriftlig advarsel og hvem som havner i drøftelsesmøte, men vi må skrive advarselen og signere selv. Det gis skriftlige advarsler jevnt og trutt nå. Årsaken til at lederen nekter å gi skriftlig advarsel er at den ansatte tilsynelatende gjør sitt beste, vi har ikke oppdaget noe annet, men personen er i helt feil bransje. Det gis advarsel for manglende produksjon (men vi har også gitt skriftlige advarsler for mer kritikkverdige ting til andre ansatte i det siste). La oss si at den ansatte monterer fuglekasser og bare får montert 2-3 kasser på en dag mens de flinkeste lett klarer det på en time. Lederen sa i dag at h*n vil snakke med personalansvarlig om dette, at h*n ikke vil gi den spesifikke ansatte en skriftlig advarsel pga manglende produksjon. Spurte meg litt om hva jeg tenker om å gi skriftlige advarsler for dette, og jeg har nylig gitt skriftlig advarsel til en annen ansatt der manglende produksjon var instruksen og så ble det føyd til mer som jeg oppdaget den dagen jeg skulle gi advarselen. Jeg sa da at jeg bare følger instruksen og at jeg sier til arbeideren at vi har fått en liste med navn som vi må snakke med og gi skriftlig advarsel. Den som har gitt instruksen har nevnt at det bare er å si det som det er, at det kommer ovenifra. Arbeideren det gjelder nå, som tilsynelatende gjør sitt beste, var først i en samtale med meg for et halvt år siden og fikk deretter skriftlig advarsel av en tredje leder fordi det ikke ble bedring etter praten med meg. Nå er det snakk om den andre skriftlige advarselen til denne arbeideren som altså en av lederne nekter å gi. Tanker om dette? Hva er dette for slags kritikk av en ansatt? Er dere ledere, kolleger som klager på denne ansatte? Mener dere at hen er for lite produktiv eller? Fuglekasser? Hva slags virksomhet er dette og er det e. Akkord der dere andre dras ned??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå