norw Skrevet 9. april #1 Skrevet 9. april Vi har en leder som nekter å gi skriftlig advarsel til en bestemt arbeider selv om det er en instruks på det. Vi har fått beskjed om hvem som skal få skriftlig advarsel og hvem som havner i drøftelsesmøte, men vi må skrive advarselen og signere selv. Det gis skriftlige advarsler jevnt og trutt nå. Årsaken til at lederen nekter å gi skriftlig advarsel er at den ansatte tilsynelatende gjør sitt beste, vi har ikke oppdaget noe annet, men personen er i helt feil bransje. Det gis advarsel for manglende produksjon (men vi har også gitt skriftlige advarsler for mer kritikkverdige ting til andre ansatte i det siste). La oss si at den ansatte monterer fuglekasser og bare får montert 2-3 kasser på en dag mens de flinkeste lett klarer det på en time. Lederen sa i dag at h*n vil snakke med personalansvarlig om dette, at h*n ikke vil gi den spesifikke ansatte en skriftlig advarsel pga manglende produksjon. Spurte meg litt om hva jeg tenker om å gi skriftlige advarsler for dette, og jeg har nylig gitt skriftlig advarsel til en annen ansatt der manglende produksjon var instruksen og så ble det føyd til mer som jeg oppdaget den dagen jeg skulle gi advarselen. Jeg sa da at jeg bare følger instruksen og at jeg sier til arbeideren at vi har fått en liste med navn som vi må snakke med og gi skriftlig advarsel. Den som har gitt instruksen har nevnt at det bare er å si det som det er, at det kommer ovenifra. Arbeideren det gjelder nå, som tilsynelatende gjør sitt beste, var først i en samtale med meg for et halvt år siden og fikk deretter skriftlig advarsel av en tredje leder fordi det ikke ble bedring etter praten med meg. Nå er det snakk om den andre skriftlige advarselen til denne arbeideren som altså en av lederne nekter å gi. Tanker om dette?
AnonymBruker Skrevet 9. april #2 Skrevet 9. april Jobber dere på akkord? Er du eier av bedriften? Jeg skjønner ikke helt problematikken, vil du utdype litt hvorfor du mener det er jobben din, evn. ikke jobben din å bry deg om hva en kollega presterer? Anonymkode: 54a95...dc2 20 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #3 Skrevet 9. april Så personen gjør sitt beste, dere andre ansatte syns bare hen er treig? Og vil ha hen bort? Anonymkode: 4a64b...988 4 2 1
norw Skrevet 9. april Forfatter #4 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jobber dere på akkord? Er du eier av bedriften? Jeg skjønner ikke helt problematikken, vil du utdype litt hvorfor du mener det er jobben din, evn. ikke jobben din å bry deg om hva en kollega presterer? Anonymkode: 54a95...dc2 Privat virksomhet som naturligvis må ha en viss produktivitet. 2-3 fuglekasser på en arbeidsdag gir en høy kostnad per fuglekasse. Hvis jeg eier bedriften, hvorfor tar jeg/vi imot instrukser fra andre? Er jeg eieren eller en jevnbyrdig kollega med produksjonsarbeideren mener du? 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #5 Skrevet 9. april Tenker at dere heller må se på løsninger for å bedre effektiviteten fremfor å kaste rundt dere med advarsler. Hva godt skulle komme av å slenge rundt dere med advarsler? Anonymkode: 0a4c6...4fe 14 4
AnonymBruker Skrevet 9. april #6 Skrevet 9. april norw skrev (2 minutter siden): Privat virksomhet som naturligvis må ha en viss produktivitet. 2-3 fuglekasser på en arbeidsdag gir en høy kostnad per fuglekasse. Hvis jeg eier bedriften, hvorfor tar jeg/vi imot instrukser fra andre? Er jeg eieren eller en jevnbyrdig kollega med produksjonsarbeideren mener du? Du skrev: "Tanker om dette?" Gi faen i hva kollegaen din gjør, er min tanke om det. Anonymkode: 54a95...dc2 9 2
norw Skrevet 9. april Forfatter #7 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så personen gjør sitt beste, dere andre ansatte syns bare hen er treig? Og vil ha hen bort? Anonymkode: 4a64b...988 Vi er jo ledere. Jeg har forstått det slik at vi kjører en prosess for å få de som produserer minst ut av virksomheten, men det er litt av en prosess som tar fryktelig lang tid. Det var snakk om å kjøre prosess på flere for tre kvart år siden og ingen har mistet jobben, det er bare en av dem som har valgt å si opp selv, som er det jeg har hørt. Der har det vært flere skriftlige advarsler og drøftelsesmøte pga både manglende produksjon og elendig kvalitet på arbeidet.
norw Skrevet 9. april Forfatter #8 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker at dere heller må se på løsninger for å bedre effektiviteten fremfor å kaste rundt dere med advarsler. Hva godt skulle komme av å slenge rundt dere med advarsler? Anonymkode: 0a4c6...4fe Få dem ut, følge en prosess, unngå at de går rettens vei pga håndteringen.
norw Skrevet 9. april Forfatter #9 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skrev: "Tanker om dette?" Gi faen i hva kollegaen din gjør, er min tanke om det. Anonymkode: 54a95...dc2 Dette er en interessant problemstilling som man ikke bare gir faen i.
Fighter83 Skrevet 9. april #10 Skrevet 9. april (endret) Kan dere ikke heller si til personen hva som observeres og spørre hva dere kan bidra med for at personen kan få seg arbeid et annet sted? Btw: dere(lederne) har en skikkelig dårlig håndteringskultur ved et nedbemanningsbehov sånn jeg ser det. Jobb med å gjøre det på en god måte uten å dra det ut i det evige. Endret 9. april av Fighter83 10 2
SPOCA Skrevet 9. april #11 Skrevet 9. april Jeg tenker det er skremmende at du som liksom skal være leder velger å rådføre deg med KG. Dette burde du faktisk vite svaret på selv hvis du faktisk er en leder. Du har ikke tenkt over at du/dere gjør denne medarbeideren til en dårlig arbeidstaker. Dårlig ledelse gir gjerne sine utslag hos medarbeiderne i bedriften. 14 11
norw Skrevet 9. april Forfatter #12 Skrevet 9. april Fighter83 skrev (1 minutt siden): Kan dere ikke heller si til personen hva som observeres og spørre hva dere kan bidra med for at personen kan få seg arbeid et annet sted? Vår virksomhet skal bidra til at arbeideren får seg jobb et annet sted?
norw Skrevet 9. april Forfatter #13 Skrevet 9. april SPOCA skrev (1 minutt siden): Jeg tenker det er skremmende at du som liksom skal være leder velger å rådføre deg med KG. Dette burde du faktisk vite svaret på selv hvis du faktisk er en leder. Du har ikke tenkt over at du/dere gjør denne medarbeideren til en dårlig arbeidstaker. Dårlig ledelse gir gjerne sine utslag hos medarbeiderne i bedriften. Jeg rådfører meg ikke om noe som helst. Virker som at få eller ingen har forstått innholdet i tråden. Man får også følelsen av at flere som svarer står utenfor arbeidslivet. 2
Fighter83 Skrevet 9. april #14 Skrevet 9. april norw skrev (2 minutter siden): Vår virksomhet skal bidra til at arbeideren får seg jobb et annet sted? Går da an å tilby seg å være referanse der man legger vekt på de positive egenskapene ved personen f.eks. Og du nevner også noe halvkonkret at denne ene personen ikke fungerer så godt hos dere men kunne fungert godt et annet sted. Jeg antar du da har tanker om hvilke spesifikke oppgaver som heller passer denne personen. Det finnes nok av folk som rett og slett ikke ser hva de kan passe til mm, noen trenger å få beskjed og et lite dytt ut i det for å få muligheten til å prøve seg i dette andre. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #15 Skrevet 9. april Er denne lederen som ikke vil skrive advarsel også din leder eller er dere ledere på samme nivå, litt vanskelig å skjønne sammenhengen her? Hvis det er bestemt fra høyere hold hvem som skal få advarsel, hvorfor skriver ikke den/ de advarslene selv? Anonymkode: 361f9...b32 2 1
norw Skrevet 9. april Forfatter #16 Skrevet 9. april Fighter83 skrev (Akkurat nå): Går da an å tilby seg å være referanse der man legger vekt på de positive egenskapene ved personen f.eks. Og du nevner også noe halvkonkret at denne ene personen ikke fungerer så godt hos dere men kunne fungert godt et annet sted. Jeg antar du da har tanker om hvilke spesifikke oppgaver som heller passer denne personen. Det finnes nok av folk som rett og slett ikke ser hva de kan passe til mm, noen trenger å få beskjed og et lite dytt ut i det for å få muligheten til å prøve seg i dette andre. Er ikke helt slik det fungerer. Vedkommende må selv prøve å finne seg annet arbeid evt og be en/flere av oss om å være referanse. Jeg har ingen anelse om hva slags arbeid denne arbeideren kan passe til, jeg vet bare at det ikke kan ligne på arbeidet hos oss. Jeg vet ikke om en som sliter med å montere fuglekasser kan være bedre egnet til å jobbe i klesbutikk eller være regnskapsfører. Jeg har også lite kontakt med denne arbeideren siden vi jobber på ulike lokasjoner.
AnonymBruker Skrevet 9. april #17 Skrevet 9. april norw skrev (39 minutter siden): Vi har en leder som nekter å gi skriftlig advarsel til en bestemt arbeider selv om det er en instruks på det. Vi har fått beskjed om hvem som skal få skriftlig advarsel og hvem som havner i drøftelsesmøte, men vi må skrive advarselen og signere selv. Det gis skriftlige advarsler jevnt og trutt nå. Årsaken til at lederen nekter å gi skriftlig advarsel er at den ansatte tilsynelatende gjør sitt beste, vi har ikke oppdaget noe annet, men personen er i helt feil bransje. Det gis advarsel for manglende produksjon (men vi har også gitt skriftlige advarsler for mer kritikkverdige ting til andre ansatte i det siste). La oss si at den ansatte monterer fuglekasser og bare får montert 2-3 kasser på en dag mens de flinkeste lett klarer det på en time. Lederen sa i dag at h*n vil snakke med personalansvarlig om dette, at h*n ikke vil gi den spesifikke ansatte en skriftlig advarsel pga manglende produksjon. Spurte meg litt om hva jeg tenker om å gi skriftlige advarsler for dette, og jeg har nylig gitt skriftlig advarsel til en annen ansatt der manglende produksjon var instruksen og så ble det føyd til mer som jeg oppdaget den dagen jeg skulle gi advarselen. Jeg sa da at jeg bare følger instruksen og at jeg sier til arbeideren at vi har fått en liste med navn som vi må snakke med og gi skriftlig advarsel. Den som har gitt instruksen har nevnt at det bare er å si det som det er, at det kommer ovenifra. Arbeideren det gjelder nå, som tilsynelatende gjør sitt beste, var først i en samtale med meg for et halvt år siden og fikk deretter skriftlig advarsel av en tredje leder fordi det ikke ble bedring etter praten med meg. Nå er det snakk om den andre skriftlige advarselen til denne arbeideren som altså en av lederne nekter å gi. Tanker om dette? Eksempler du kommer med her gir da ikke grunnlag for skriftlig advarsel Anonymkode: 04177...1ef 3 7
norw Skrevet 9. april Forfatter #18 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er denne lederen som ikke vil skrive advarsel også din leder eller er dere ledere på samme nivå, litt vanskelig å skjønne sammenhengen her? Hvis det er bestemt fra høyere hold hvem som skal få advarsel, hvorfor skriver ikke den/ de advarslene selv? Anonymkode: 361f9...b32 Bør være åpenbart at vi som gir disse advarslene er på samme eller omtrent samme nivå og så er det en person over oss som gir instrukser. Det er forståelige årsaker til at den som gir instruksen ikke gir advarslene selv. Det handler om at det ville blitt vanskelig å ta samtalen med arbeideren, det er alltid en samtale i forbindelse med at vi gir skriftlig advarsel. Jeg kan ikke si for mye om hvorfor det ville blitt vanskelig for vedkommende å håndtere dette selv, jeg prøver å ikke avsløre for mye, jeg bruker fuglekasser som eksempel osv.
norw Skrevet 9. april Forfatter #19 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eksempler du kommer med her gir da ikke grunnlag for skriftlig advarsel Anonymkode: 04177...1ef Jo. Ikke bare kast ut tilfeldige påstander som det ikke er hold i. Det juridiske har vi kontroll på og dette tar personalansvarlig seg av.
AnonymBruker Skrevet 9. april #20 Skrevet 9. april norw skrev (Akkurat nå): Jo. Ikke bare kast ut tilfeldige påstander som det ikke er hold i. Det juridiske har vi kontroll på og dette tar personalansvarlig seg av. Tviler ikke på at dere har det. I såfall er det eksempelene dine her som er for dårlige Anonymkode: 04177...1ef 3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå