Gå til innhold

Hvordan hjelpe veldig syk niese?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Niesen min er kronisk syk og har slitt med det siden hun var 14. Hun er dessverre også blitt psykisk syk og blir bare sykere. Den fysiske sykdommen ødelegger veldig mye for henne, blant annet skole, venner, idrett. Hun har gått glipp av egentlig hele ungdomstiden. Hun har dessverre mistet alle vennene sine etterhvert som hun er blitt sykere, og særlig nå siste 2,5 året hvor hun har vært veldig psykisk syk.

Hun er kjempeflink til å be om hjelp, og ringer for å be om akuttinnleggelse. Men dessverre må de ofte sende henne hjem raskt. Hun har hjemmesykepleie pga den fysiske sykdommen, men de kan ikke hjelpe med den psykiske sykdommen så hun får bare én time med psykolog.

Hun er veldig ensom. Søsteren min/mammaen hennes er den eneste som besøker henne. Min familie bor i et annet fylke så det går ikke an for oss å reise til de så ofte, det blir max en gang i måneden pga ungenes aktiviteter. Faren hennes bor i samme fylke som oss men han har ikke giddet å besøke henne på flere år. Han mener at hun bare må ta seg sammen og slutte å ha fysisk sykdom og selvmordstanker. Han har null empati og forståelse, selv ikke da hun hadde et selvmordsforsøk som heldigvis ble oppdaget av de ansatte på sykehuset. Hun blir alltid verre etter at hun har kontaktet ham, men likevel savner hun ham. Det er veldig trist å se. Den eneste andre som er villig til å ha kontakt med henne er lillesøsteren til stemoren hennes, hun sender memes og sånt.

Så hun sitter veldig mye alene i leiligheten sin med bare selvmordstankene i hodet, og hjemmesykepleien som kommer og stresser rundt med oppgavene sine. Livet skal ikke være sånn når du er i begynnelsen av 20-årene. Hvordan skal hun noen sinne klare å komme seg videre herfra. Jeg er bekymret for henne hver dag. Og søsteren min er bånn sliten. Men hver gang de ber om mer hjelp får de svar at det er kjempelang ventetid, dårlig kommuneøkonomi osv.

Hva kan vi rundt gjøre for at hun skal få det bedre? Jeg tror hun hadde fått det mye bedre om hun kunne være sosial men hvordan kan vi få til det når hun er så syk og ikke fungerer A4 nå. Hun har jo ikke gått på skolen og er på en måte fortsatt i ungdomsskolealder fordi hun aldri har fått erfare ungdoms- og voksenliv. Det er ikke bare å gå på pubquiz eller matlagingskurs og få nye venner. 

Anonymkode: 7c8b3...7d5

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sorry det ble mye og rotete. Snakket med søsteren min i sted og ble så frustrert så måtte bare skrive for å høre om noen kan hjelpe ned noen råd. 

Anonymkode: 7c8b3...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noe dataspill hun kan interessere seg for? Sånn online gaming? 

Anonymkode: 0885d...c47

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støttekontakt eller Røde Kors venn på egen alder?

Anonymkode: 22bba...1d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff. Dette var vond lesning. Det handler ikke bare om sykdom. Det handler om total systemsvikt. Har ingen gode råd, annet enn å gå til avisene hvis støtteordninger fra det offentlige ikke skjerper seg. Ønsker deg alt d beste ❤️

Anonymkode: dd65b...4e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så leit å høre om denne forferdelige vanskelige situasjonen. Føler virkelig med alle involverte!I

Dette er kanskje helt feil, men er det snakk om ME? Vet ikke hvorfor men det var noe som fikk meg til å tenke på en annen person hvor ME ble forvekslet med autistisk utbrenthet. 

Uansett gaming online kan være en mulighet for å få noe kontakt med andre. Og kanskje kan dere som bor langt  unna holde kontakt med videosamtaler? 

Vi har et familiemedlem som bor alene og langt unna. Vi spiser av og til sammen mens vi prater foran kamera. 

Kan dere være med å betale for støttekontakt/bpa om det ikke blir innvilget? Eller spørre frivillighetssentralen eller røde kors om hjelp til besøk?

Anonymkode: 5658f...ce9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så leit å høre om denne forferdelige vanskelige situasjonen. Føler virkelig med alle involverte!I

Dette er kanskje helt feil, men er det snakk om ME? Vet ikke hvorfor men det var noe som fikk meg til å tenke på en annen person hvor ME ble forvekslet med autistisk utbrenthet. 

Uansett gaming online kan være en mulighet for å få noe kontakt med andre. Og kanskje kan dere som bor langt  unna holde kontakt med videosamtaler? 

Vi har et familiemedlem som bor alene og langt unna. Vi spiser av og til sammen mens vi prater foran kamera. 

Kan dere være med å betale for støttekontakt/bpa om det ikke blir innvilget? Eller spørre frivillighetssentralen eller røde kors om hjelp til besøk?

Anonymkode: 5658f...ce9

Støttekontakt er en lovpålagt tjeneste så der kan kommunen ikke bruke økonomi som argument, da klager man til statsforvalter. 

Anonymkode: 557f6...7d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville sjekket ut om hun er kvalifisert til BPA, det kan være en ekstra støtte i hverdagen. Samt få koblet på en støttekontakt til henne, så hun ikke blir sittende så mye alene. 

Anonymkode: 08547...2e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BPA, støttekontakt, eventuelt privat psykolog (hørtes rart ut at hun ikke får tilstrekkelig hjelp der, mener du en time i uka eller mnd?)

Er hun i stand til å være i bevegelse? Ser du skriver fysisk sykdom, det er vi jo mange som har , men vanskelig å komme med råd når man ikke aner hvilken type sykdom. Kommunene har hvertfall lavterskeltilbud med diverse aktiviteter. 

Anonymkode: 11cca...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

BPA, støttekontakt, eventuelt privat psykolog (hørtes rart ut at hun ikke får tilstrekkelig hjelp der, mener du en time i uka eller mnd?)

Er hun i stand til å være i bevegelse? Ser du skriver fysisk sykdom, det er vi jo mange som har , men vanskelig å komme med råd når man ikke aner hvilken type sykdom. Kommunene har hvertfall lavterskeltilbud med diverse aktiviteter. 

Bevegelse mente jeg f.eks med krykker, rullestol eller lignende. Og eventuelt hjelp da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var trist å lese❤️

Anonymkode: 02993...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...