AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:32 #41 Del Skrevet torsdag kl 05:32 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Siden SFO kostet 3000+ i måneden var det få barn allerede fra 3. klasse og alle eldre enn 3. klasse hadde diagnoser og de to kullene var sammen. Hadde SFO ikke kostet så mye og ikke vært oppbevaring av eldre barn med diagnoser så kunne min eldste sikkert vært på SFO lenger, men vi satte ikke pris på at han flere ganger låste seg inn på do i frykt for et barn med diagnose. Yngste hatet SFO og ga seg til påske i 1. klasse. Mistrivdes ekstremt, var veldig lite jentekull og flere som aldri startet. Var kun oppbevaring og ingenting spennende å gjøre. Anonymkode: c384f...540 Men du ser at dette handler ikke om barn med diagnoser, men om at SFO er et rent oppbevarings tilbud som er sterkt underfinansiert? Hvor barn med diagnoser får null ekstra ressurser, med mindre de er sterkt funksjonshemmet og går på skjermet avdeling? DET er problemet, ikke barna med diagnoser. Slutt å stigmatisere barn som har det vanskelig, og foreldrene deres. Litt grunnleggende empati må man kunne forvente fra voksne mennesker. Anonymkode: 05afa...0cd 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:33 #42 Del Skrevet torsdag kl 05:33 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da tenker jeg du bør jobbe litt med dine egne holdninger som voksen. Det er ingen som har større problemer enn disse barna som har det vanskelig. Anonymkode: 05afa...0cd Noen ganger kan man kalle en spade for en spade. Når hele SFO måtte stenge ned og elever låses inne i avdelinger fordi et av 4. trinns barna går amok så handler det lite om mine holdninger, men om realiteter. Anonymkode: c384f...540 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:42 #43 Del Skrevet torsdag kl 05:42 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Noen ganger kan man kalle en spade for en spade. Når hele SFO måtte stenge ned og elever låses inne i avdelinger fordi et av 4. trinns barna går amok så handler det lite om mine holdninger, men om realiteter. Anonymkode: c384f...540 Men da har jo noe gått riv ruskende galt. Hvor er de voksne? Anonymkode: 33905...5d9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:50 #44 Del Skrevet torsdag kl 05:50 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Noen ganger kan man kalle en spade for en spade. Når hele SFO måtte stenge ned og elever låses inne i avdelinger fordi et av 4. trinns barna går amok så handler det lite om mine holdninger, men om realiteter. Anonymkode: c384f...540 Jo det handler fortsatt om dine holdninger også Anonymkode: 11f4e...f23 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:51 #45 Del Skrevet torsdag kl 05:51 Her gikk 80% på AKS i 4.klasse. 95% i første. Oslo sentrum vest. Anonymkode: ccca5...56d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:57 #46 Del Skrevet torsdag kl 05:57 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her gikk 80% på AKS i 4.klasse. 95% i første. Oslo sentrum vest. Anonymkode: ccca5...56d Tillegg: «tilfellene» var blant de 5-20% som ikke gikk der. Anonymkode: ccca5...56d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:58 #47 Del Skrevet torsdag kl 05:58 Ikke her hos oss heldigvis. Her går nesten alle 4. klassingene på SFO. Jeg tror plassen er delvis sponset av kommunen, og ungene har det veldig gøy der. God stemning med hyggelige voksne, og barna leker på tvers av trinn. Men de fleste større barna går, sykler eller busser hjem kl 15:30. Anonymkode: 7a23e...3e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:19 #48 Del Skrevet torsdag kl 06:19 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Noen ganger kan man kalle en spade for en spade. Når hele SFO måtte stenge ned og elever låses inne i avdelinger fordi et av 4. trinns barna går amok så handler det lite om mine holdninger, men om realiteter. Anonymkode: c384f...540 Nei. Det handler ikke om barna, men om at finansieringen og struktureringen av SFO er så dårlig at noe slikt kan skje! Det er ikke barnas feil! Anonymkode: d7009...842 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:29 #49 Del Skrevet torsdag kl 06:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, sfo i det hele. Kommunen har sendt ut skriv til alle foresatte til skolebarn at på grunn av dårlig økonomi må de endre opptaket og da med fjerde klasse som første «kutt post» - fjerdeklassingers søknader blir prioritert sist. De med spesielle behov 1. Første klasse 2 Andre klasse 3 Fjerde klasse 4 De fyller opp etter den rekkefølge så i utgangspunktet, alt etter søkerantall, kan plassene til tredje klasse og være i fare. Anonymkode: 618c4...f44 Kommunen er pålagt å ha tilbud for 1-4 klasse og for eldre ved diagnose https://www.udir.no/tall-og-forskning/publikasjoner/utdanningsspeilet/utdanningsspeilet-2022/grunnskolen/skolefritidsordningen-sfo/ Så her så brukte den private skolen bhg som sfo. Plutselig mente kommunen det ikkr var bra nok. At det måtte være eget tilbud i egene lokaler Anonymkode: 8c69e...7d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:31 #50 Del Skrevet torsdag kl 08:31 Vanlig hos oss også, de fleste «oppegående» barn kan fint gå hjem selv og være hjemme alene en time eller to når de går i fjerdeklasse Anonymkode: 4b1a2...6a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:56 #51 Del Skrevet torsdag kl 09:56 Vi har hatt barn i skolealder i drøyt ti år, og har erfart en markert endring i hvert fall på vår skole i løpet av de årene: Tidlig i perioden var det slik at nesten ingen fjerdeklassinger gikk på SFO (og de som gjorde det var gjerne litt spesialtilfeller, som kanskje ikke kunne være hjemme alene en time eller to). Nå er det langt flere som fortsetter på SFO ut fjerdeklasse, jeg vil si antakelig de fleste (det er en del som går over til deltid, og/eller slutter på SFO i løpet av fjerde). De har i takt med dette også bygd ut tilbudet med flere aktiviteter som har interesse for fjerdeklassinger. Anonymkode: 971d2...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:17 #52 Del Skrevet torsdag kl 11:17 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kommunen er pålagt å ha tilbud for 1-4 klasse og for eldre ved diagnose https://www.udir.no/tall-og-forskning/publikasjoner/utdanningsspeilet/utdanningsspeilet-2022/grunnskolen/skolefritidsordningen-sfo/ Så her så brukte den private skolen bhg som sfo. Plutselig mente kommunen det ikkr var bra nok. At det måtte være eget tilbud i egene lokaler Anonymkode: 8c69e...7d8 Det har allerede vært tilfeller der skole har måtte stenge sfo på grunn av bemanningsmangel. Kommunen har ansettelsesstopp og sykefravær blir ikke dekket opp med vikarer. På denne skolen sendte foreldrene barna på rådhuset i sfo-tiden: https://www.nrk.no/mr/lerstad-skule-i-alesund-matte-stenge-sfo-for-3.-og-4.-klassingar-pa-grunn-av-personalmangel-1.17005101 Jeg vet ikke hvor/om man kan klage videre om kommunen kuttet tilbudet. De siste årskullene her har vært store og de får ikke ansette flere selv om antall barn øker, aka noen får ikke plass. Anonymkode: 618c4...f44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:02 #53 Del Skrevet torsdag kl 23:02 Her merker vi at de fleste benytter seg av de 12-timene man får gratis sfo, nå i 3.klasse. Tenker flere hadde sluttet tidligere om det ikke var gratis. Spent på om det også utvides til å gjelde 4.klasse (begynte med 1.klasse når barnet vårt startet, og utvidet for hvert år til nå). Foreldrene her er hvertfall glad for tilbudet, barna er aktiv ute på sfo et par timer, istedenfor å dra hjem/med venner og sitte med skjerm. Anonymkode: 0710e...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:12 #54 Del Skrevet fredag kl 00:12 Jeg jobber på SFO, og ser det du beskriver, at det knapt er noen igjen på SFO i 4.trinn. Der jeg jobber er det ingen med full plass, og de som er der, går 2-3 dager i uka og holder på å kjede seg i hjel. Vi prøver å ha spennende aktiviteter, men det blir jo mye "oppbevaring" som du kaller det. Pga barn som krever 1-1 voksen på seg, men som ikke har vedtak på SFO, og derfor må følges opp av den ordinære bemanningen, i tillegg til mye sykdomsfravær blant ansatte, så er det ikke alltid vi får gjennomført aktiviteter. Det er også enorm forskjell på AKS i Oslo og SFO. Jeg har jobbet begge steder. På AKS var vi på Tusenfryd, Kino, McDonalds, Museer, Båtturer, Lekeland osv. På SFO er det så vidt man tar seg råd til å grille pølser i påskeferien... Når man har et dårlig tilbud til elevene, så slutter de jo så fort de kan. Min eldste gikk på SFO 2 dager i uka ut 4.trinn, men det var kun fordi de hadde svømming og matlaging de dagene, og at kompisene hans også gikk der. Datteren min sluttet på våren i 3.trinn. Anonymkode: d0594...147 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 03:51 #55 Del Skrevet fredag kl 03:51 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 3.44): Som flere andre nevner, så er alternativet ofte hjemme alene med skjerm. Hos oss er det nok flertallet som går på SFO i fjerde klasse, men etterhvert med litt slappere rammer (kan gå hjem selv når som helst etter kl 16 for eksempel) siden de er større. Dette er heller ikke en bostedsskole, så de fleste av barna har litt reisevei og sosialisering/lek på ettermiddagen foregår mye på SFO før barna drar hjem hver til sitt. Mye mer praktisk enn at vi foreldre skal kjøre eller ta banen hit og dit i en allerede hektisk hverdag. Anonymkode: b6308...5d2 Hvis skjerm er det eneste alternativet du/dere kommer på, så er det skremmende! Foreldrene bestemmer barnets skjermtid! Det finnes flust av annet ungene kan drive med! Anonymkode: 32111...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:09 #56 Del Skrevet fredag kl 04:09 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Noen ganger kan man kalle en spade for en spade. Når hele SFO måtte stenge ned og elever låses inne i avdelinger fordi et av 4. trinns barna går amok så handler det lite om mine holdninger, men om realiteter. Anonymkode: c384f...540 Dette høres veldig spesielt ut. Tror ikke akkurat dette er normen. Det er nok noe med miljøet der du bor. Anonymkode: 8e1b7...2c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:11 #57 Del Skrevet fredag kl 04:11 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis skjerm er det eneste alternativet du/dere kommer på, så er det skremmende! Foreldrene bestemmer barnets skjermtid! Det finnes flust av annet ungene kan drive med! Anonymkode: 32111...0e4 Ingen fare, vi har både begrensninger i tidsbruk og på apper, og ikke minst sørger vi for å holde barna aktive med sport og aktiviteter. Jeg sier bare det jeg ser ofte skjer. Skjermen har det med å utkonkurrere annen frilek. Ikke alltid, selvfølgelig, men oftere enn jeg som mor synes er komfortabelt. Hvis de ikke har mer tid på mobil eller pc, kan de alltids se på YouTube shorts på TV'en (sender en nostalgisk tanke til den gang barne-TV var eneste alternativ en halvtime hver ettermiddag), eller enda bedre- stikke til en venn som ikke har like strenge begrensninger. Klassisk. Anonymkode: b6308...5d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:22 #58 Del Skrevet fredag kl 04:22 AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 21.27): I aller høyeste grad ja. Etter 3. klasse kun problembarn Anonymkode: c384f...540 Først av alt; "problembarn" er det styggeste jeg leser/hører! Tenk å kalle et barn for det.. Her vi bor er det kun 3 barn på 4.trinn som ikke benytter seg av sfo. De gjør masse morsomme greier der som barna elsker å være med på. Har vi virkelig kommet dit hen at de barna som ikke sitter hjemme på skjermen har blitt "problembarn"?? Anonymkode: 61dfd...f78 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:27 #59 Del Skrevet fredag kl 04:27 AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 21.27): Vi har en kjempebra SFO, med ett godt tilbud. Men nå som prisene øker i 4kl, må han slutte. 3000kr i mnd er mye penger nå. Hun er stor nok til å gå hjem alene, og det er mange av vennene som også slutter til høsten. Anonymkode: 17a37...682 Enig. Derfor slutter mi etter sommeren. Vi har råd, men de fleste lar allikevel være, så det hun elsker med sfo er jo tiden til å være med vennene sine. Hadde alle fortsatt klart det hadde blitt mye bedre alternativ enn å være hjemme alene. Men regner med de andre slutter, det er for mye penger for de fleste. Jeg skulle veldig gjerne sett de hadde et typ sfo-tilbud egentlig gjennom hele barneskolen. Ikke nødvendigvis den samme «følge til do» sfo’en, mer som en fritidsklubb med tilstedeværende voksne. Er jo nå barna begynner å henge alene rundt, lenge før de er klare for å henge alene uten voksne til støtte hvis ting skjer. Synes det er trist. Vi er heldige og har endel hjemmekontor. Men er litt redd vi blir «sfo», nettopp fordi barna søker dit det er voksne i nærheten. De er fortsatt ikke kjempestore og selvstendige i 4.klasse… Anonymkode: 9498d...958 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:19 #60 Del Skrevet fredag kl 08:19 Min fjerdeklassing går ikke på SFO. I klassen hans er det to som fortsatt går på SFO. I familien til det ene barnet er det store problemer i familien med eldre søsken og jeg antar at det er derfor hen fortsatt går der. Det andre barnet kom til Norge for et par år siden og familien bor utenfor skolekretsen (mottaksskole) så hen har leng vei hjem. Antar det er grunnen der. Anonymkode: c4ab1...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå