Rosa Sitron Skrevet onsdag kl 21:06 #21 Del Skrevet onsdag kl 21:06 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har inntrykk av at det er en god del fjerdeklassinger på sfo på vår skole. Her slutter skoledagen kl 13 for alle klassene på småtrinnet så det blir kanskje litt lenge hjemme for flere av de, men jeg ser mange gå hjem 1430-15. Kommunen vår har dårlig råd så her får mest sannsynlig ikke fjerdeklassingene tilbud om sfo neste skoleår. Anonymkode: 618c4...f44 Trodde sfo var lovpålagt tilbud ut fjerde. Eller mente du "gratis" SFO? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:10 #22 Del Skrevet onsdag kl 21:10 “Tilfeller”? “Vanlige barn?” Jeg håper du ikke snakker sånn om barn som har det vanskelig og kanskje er litt annerledes foran dine egne barn. Hilsen veldig sliten mamma til et «tilfelle» med en diagnose som gjør at livet er vanskelig og SFO er helt nødvendig Anonymkode: 05afa...0cd 3 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:11 #23 Del Skrevet onsdag kl 21:11 Hva gjør foreldrene i feriene? Virker som alle er enten arbeidsledige, eller flexer i hytt og pine. Når begge jobber 08-16 og arbeidstiden ikke er fleksibel, da blir det vanskelig. Det er 8 uker sommerferie, høstferie, vinterferie, juleferie og påskeferie. Jeg har ikke 12 uker ferie i året. Ingen besteforeldre som gidder å stille opp. Skjønner ikke hvordan andres kabal går opp. Sitter 8 åringene forsn en skjerm hele ferien da? Anonymkode: f73f2...efb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:16 #24 Del Skrevet onsdag kl 21:16 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva gjør foreldrene i feriene? Virker som alle er enten arbeidsledige, eller flexer i hytt og pine. Når begge jobber 08-16 og arbeidstiden ikke er fleksibel, da blir det vanskelig. Det er 8 uker sommerferie, høstferie, vinterferie, juleferie og påskeferie. Jeg har ikke 12 uker ferie i året. Ingen besteforeldre som gidder å stille opp. Skjønner ikke hvordan andres kabal går opp. Sitter 8 åringene forsn en skjerm hele ferien da? Anonymkode: f73f2...efb Foreldrene tar ikke ut ferie samtidig, avspasering, besteforeldre, hjemmekontor (ja, da er det skjerm 100% av tiden, ellers er det umulig å jobbe), og SFO når vi må. Mitt «problembarn» (takk til alle dere uempatiske foreldre her inne som stempler barn med utfordringer dere ikke forstår fordi dere har vært så heldige å få «normale barn» selv) fungerer ikke veldig godt på SFO (for der er det ingen tilpasninger, selv om hen har et stort vedtak i skoletiden!), og spesielt hvis hele dagen er på SFO. Så vi bruker bare SFO i feriene når vi absolutt må. Barn som har sluttet på SFO gjør det samme + mange er nok alene hjemme, med storesøsken om de har. Helt sikkert mye skjerm. Anonymkode: 05afa...0cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet onsdag kl 21:23 #25 Del Skrevet onsdag kl 21:23 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså barna med adferdsvansker eller som av en eller annen grunn ikke klarer seg selv hjemme? De fleste vanlige barn slutter senest etter 3.klasse, og klarer seg fint hjemme alene noen timer. Men har inntrykk av at de som går på SFO i 4.klasse er 90 % gutter, og ofte de tilfellene hvor foreldre ikke kan stole på at de går hjem som de skal. Eller av forskjellige grunner ikke oppleves som modne nok. Stemmer dette? Dere med normalt modne barn, skal de gå på SFO i 4.klasse? Anonymkode: d123c...c44 Mine får gå hjem alene fra 1klasse, men har betalt sfo ut 4kl slik at de kunne velge selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:24 #26 Del Skrevet onsdag kl 21:24 Stemmer hos oss. Eldste slutta etter tredje klasse og yngste til jul i andre. Anonymkode: 8115a...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:24 #27 Del Skrevet onsdag kl 21:24 Jeg må si jeg reagerer på ordbruken her. Tilfeller og problembarn, og i tillegg antakelser om at alle barn med spesielle behov har atferdsvansker… Det er ganske provoserende å lese når man selv har et barn med spesielle behov. Sønnen min har ingen atferdsproblemer, for øvrig. Han er veldig rolig og snill som bare det, men blir lett forvirret, glemmer mye, trenger en del praktisk hjelp og har div utfordringer etter en alvorlig hodeskade. Han har fått Sfo også etter 4. klasse fordi han ikke kan klare seg hjemme alene, og jeg ikke vil pålegge eldre søsken å passe han. Jeg jobber redusert pga dette barnet, men litt Sfo har han likevel for å få ting til å gå rundt. Når det er sagt, har det vært vanlig på skolen vår å gå på SFO også i 4. klasse. Mange slutter rundt påske i 4. klasse. Jeg regner med at 2. klassinger uten SFO sitter hjemme foran en skjerm i flere timer, og det ville hvertfall jeg unngått om jeg kunne. Anonymkode: 2ca5b...8e8 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:43 #28 Del Skrevet onsdag kl 21:43 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg må si jeg reagerer på ordbruken her. Tilfeller og problembarn, og i tillegg antakelser om at alle barn med spesielle behov har atferdsvansker… Det er ganske provoserende å lese når man selv har et barn med spesielle behov. Sønnen min har ingen atferdsproblemer, for øvrig. Han er veldig rolig og snill som bare det, men blir lett forvirret, glemmer mye, trenger en del praktisk hjelp og har div utfordringer etter en alvorlig hodeskade. Han har fått Sfo også etter 4. klasse fordi han ikke kan klare seg hjemme alene, og jeg ikke vil pålegge eldre søsken å passe han. Jeg jobber redusert pga dette barnet, men litt Sfo har han likevel for å få ting til å gå rundt. Når det er sagt, har det vært vanlig på skolen vår å gå på SFO også i 4. klasse. Mange slutter rundt påske i 4. klasse. Jeg regner med at 2. klassinger uten SFO sitter hjemme foran en skjerm i flere timer, og det ville hvertfall jeg unngått om jeg kunne. Anonymkode: 2ca5b...8e8 Jeg brukte ordet problembarn for de skapte problem for andre barn, min sluttet på SFO tidligere enn planlagt på grunn av et par av disse 4. klassingene, Anonymkode: c384f...540 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:36 #29 Del Skrevet onsdag kl 22:36 Vi har halv plass på AKS, det er gratis og alle barna går der. De har aktiviteter man kan melde seg på, lager show, spiller fotball og sjakk - det skjer masse artig på AKS! Og de samarbeider med skolen slik at det man gjør på Aks underbygger det man lærer på skolen. Vi er kjempefornøyd, yngste går nå i 4. klasse. Anonymkode: be838...7f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 01:28 #30 Del Skrevet torsdag kl 01:28 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Altså barna med adferdsvansker eller som av en eller annen grunn ikke klarer seg selv hjemme? De fleste vanlige barn slutter senest etter 3.klasse, og klarer seg fint hjemme alene noen timer. Men har inntrykk av at de som går på SFO i 4.klasse er 90 % gutter, og ofte de tilfellene hvor foreldre ikke kan stole på at de går hjem som de skal. Eller av forskjellige grunner ikke oppleves som modne nok. Stemmer dette? Dere med normalt modne barn, skal de gå på SFO i 4.klasse? Anonymkode: d123c...c44 Herlighet for et spørsmål 🙄 Anonymkode: 11f4e...f23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 01:31 #31 Del Skrevet torsdag kl 01:31 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg brukte ordet problembarn for de skapte problem for andre barn, min sluttet på SFO tidligere enn planlagt på grunn av et par av disse 4. klassingene, Anonymkode: c384f...540 Du fremstår svært usjarmerende når du skriver på den måten Anonymkode: 11f4e...f23 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 01:44 #32 Del Skrevet torsdag kl 01:44 Som flere andre nevner, så er alternativet ofte hjemme alene med skjerm. Hos oss er det nok flertallet som går på SFO i fjerde klasse, men etterhvert med litt slappere rammer (kan gå hjem selv når som helst etter kl 16 for eksempel) siden de er større. Dette er heller ikke en bostedsskole, så de fleste av barna har litt reisevei og sosialisering/lek på ettermiddagen foregår mye på SFO før barna drar hjem hver til sitt. Mye mer praktisk enn at vi foreldre skal kjøre eller ta banen hit og dit i en allerede hektisk hverdag. Anonymkode: b6308...5d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet torsdag kl 04:05 #33 Del Skrevet torsdag kl 04:05 Ja Aks er ikke like spennende nå i 4.klasse som i 1.klasse men jeg får inntrykk av at mange av barna i klassen til ungen fortsatt går på aks. Her kan hun velge om hun vil gå på aks om morgenen eller ikke. Men ingen skjerm på morgenen om hun er hjemme, samme om ettermiddagen. Oftest vil hun gå på aks, spesielt fordi de finner på så mye gøy. De 3 dagene i påsken (man-ons) skal de feks på båttur, besøke museum etc - og da er det gøy og alle er med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:11 #34 Del Skrevet torsdag kl 04:11 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Altså barna med adferdsvansker eller som av en eller annen grunn ikke klarer seg selv hjemme? De fleste vanlige barn slutter senest etter 3.klasse, og klarer seg fint hjemme alene noen timer. Men har inntrykk av at de som går på SFO i 4.klasse er 90 % gutter, og ofte de tilfellene hvor foreldre ikke kan stole på at de går hjem som de skal. Eller av forskjellige grunner ikke oppleves som modne nok. Stemmer dette? Dere med normalt modne barn, skal de gå på SFO i 4.klasse? Anonymkode: d123c...c44 av mine 3 så gikk kun hn eldste alle 4 årene på Sfo, hn er helt normal,men likte ikke være alene hjemme uten oss og små søskene, mellomste gikk på sfo ut 2 klasse da var hn ferdig og klarte fint og være alene med storebror de 2 timene før vi kom hjem,mens minsten sluttet til jul i 3 klasse Anonymkode: dac50...57d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet torsdag kl 04:33 #35 Del Skrevet torsdag kl 04:33 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Altså barna med adferdsvansker eller som av en eller annen grunn ikke klarer seg selv hjemme? De fleste vanlige barn slutter senest etter 3.klasse, og klarer seg fint hjemme alene noen timer. Men har inntrykk av at de som går på SFO i 4.klasse er 90 % gutter, og ofte de tilfellene hvor foreldre ikke kan stole på at de går hjem som de skal. Eller av forskjellige grunner ikke oppleves som modne nok. Stemmer dette? Dere med normalt modne barn, skal de gå på SFO i 4.klasse? Anonymkode: d123c...c44 Min erfaring (jobbet på SFO) at det er hovedsaklig jenter som har småsøsken på lavere trinn og skal hente søsken/gå hjem sammen etter SFO. Jeg har en gutt som går i 2. klasse. Han stortrives på SFO. Jeg er villig til å betale for denne fritidsaktiviteten så lenge han ønsker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:54 #36 Del Skrevet torsdag kl 04:54 Min skal fortsette på SFO neste år når hun starter i fjerde trinn. Det skal også venninnen, hvis ikke hadde jeg nok droppet det 😊 SFO er gratis her om de går hjem 1515. Ellers vet jeg flere går på fotball-sfo. Det stemmer nok også at barna med diverse diagnoser bruker SFO så lenge de har mulighet. Anonymkode: 0445c...d97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:23 #37 Del Skrevet torsdag kl 05:23 Rosa Sitron skrev (8 timer siden): Trodde sfo var lovpålagt tilbud ut fjerde. Eller mente du "gratis" SFO? Nei, sfo i det hele. Kommunen har sendt ut skriv til alle foresatte til skolebarn at på grunn av dårlig økonomi må de endre opptaket og da med fjerde klasse som første «kutt post» - fjerdeklassingers søknader blir prioritert sist. De med spesielle behov 1. Første klasse 2 Andre klasse 3 Fjerde klasse 4 De fyller opp etter den rekkefølge så i utgangspunktet, alt etter søkerantall, kan plassene til tredje klasse og være i fare. Anonymkode: 618c4...f44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:26 #38 Del Skrevet torsdag kl 05:26 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva gjør foreldrene i feriene? Virker som alle er enten arbeidsledige, eller flexer i hytt og pine. Når begge jobber 08-16 og arbeidstiden ikke er fleksibel, da blir det vanskelig. Det er 8 uker sommerferie, høstferie, vinterferie, juleferie og påskeferie. Jeg har ikke 12 uker ferie i året. Ingen besteforeldre som gidder å stille opp. Skjønner ikke hvordan andres kabal går opp. Sitter 8 åringene forsn en skjerm hele ferien da? Anonymkode: f73f2...efb Litt fri uten lønn, litt Besteforeldrene , litt alenetid og samarbeid med barnas venner er helt gull. Mine åtteåringer har hvertfall heller lekt ute med venner enn å sitte inne og se på tv på sommeren, og de kunne lage seg mat, så at de var alene fulle dager noen av dagene var aldri noe problem. Anonymkode: 33905...5d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:28 #39 Del Skrevet torsdag kl 05:28 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Min skal fortsette på SFO neste år når hun starter i fjerde trinn. Det skal også venninnen, hvis ikke hadde jeg nok droppet det 😊 SFO er gratis her om de går hjem 1515. Ellers vet jeg flere går på fotball-sfo. Det stemmer nok også at barna med diverse diagnoser bruker SFO så lenge de har mulighet. Anonymkode: 0445c...d97 Siden SFO kostet 3000+ i måneden var det få barn allerede fra 3. klasse og alle eldre enn 3. klasse hadde diagnoser og de to kullene var sammen. Hadde SFO ikke kostet så mye og ikke vært oppbevaring av eldre barn med diagnoser så kunne min eldste sikkert vært på SFO lenger, men vi satte ikke pris på at han flere ganger låste seg inn på do i frykt for et barn med diagnose. Yngste hatet SFO og ga seg til påske i 1. klasse. Mistrivdes ekstremt, var veldig lite jentekull og flere som aldri startet. Var kun oppbevaring og ingenting spennende å gjøre. Anonymkode: c384f...540 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:29 #40 Del Skrevet torsdag kl 05:29 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg brukte ordet problembarn for de skapte problem for andre barn, min sluttet på SFO tidligere enn planlagt på grunn av et par av disse 4. klassingene, Anonymkode: c384f...540 Da tenker jeg du bør jobbe litt med dine egne holdninger som voksen. Det er ingen som har større problemer enn disse barna som har det vanskelig. Anonymkode: 05afa...0cd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå