Gå til innhold

Bare "tilfellene" igjen på SFO i 4.klasse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså barna med adferdsvansker eller som av en eller annen grunn ikke klarer seg selv hjemme?

De fleste vanlige barn slutter senest etter 3.klasse, og klarer seg fint hjemme alene noen timer. Men har inntrykk av at de som går på SFO i 4.klasse er 90 % gutter, og ofte de tilfellene hvor foreldre ikke kan stole på at de går hjem som de skal. Eller av forskjellige grunner ikke oppleves som modne nok.

Stemmer dette? Dere med normalt modne barn, skal de gå på SFO i 4.klasse?

Anonymkode: d123c...c44

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp.. Dette er dessverre tilfelle mange steder. Mange barn er lei av SFO før 4. klasse, så de foreldrene som har oppegående barn og/eller mulighet for fleksitid dropper SFO. 

Min datter var så lei av sfo at hun nesten ikke ville på skolen på slutten av 2. trinn, så da sa vi opp plassen. Angret ikke.

Anonymkode: 6b3c6...c7b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I min sønns klasse (4 klasse) går alle unntatt 2 på SFO. Han kunne godt kommet hjem etter skolen men det hadde jo blitt temmelig ensomt. De to som ikke går er innvandrere med hjemmeværende mødre. 

Anonymkode: 74498...950

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Der vi bor sluttet de fleste i slutten av 2 klasse. Enkelte var omtrent ikke på sfo i 1 klasse heler. De fleste tok siste skolebuss hjem ved 14.40. 

Anonymkode: 8c69e...7d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Altså barna med adferdsvansker eller som av en eller annen grunn ikke klarer seg selv hjemme?

De fleste vanlige barn slutter senest etter 3.klasse, og klarer seg fint hjemme alene noen timer. Men har inntrykk av at de som går på SFO i 4.klasse er 90 % gutter, og ofte de tilfellene hvor foreldre ikke kan stole på at de går hjem som de skal. Eller av forskjellige grunner ikke oppleves som modne nok.

Ikke her hos oss. Skjer mye kjekt på SFO i 4.klasse. De setter opp musikal blant annet. Hvis ikke blir det bare hjem og sitte på skjerm for de fleste tenker jeg.. 

Anonymkode: 30dda...063

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke her hos oss. Skjer mye kjekt på SFO i 4.klasse. De setter opp musikal blant annet. Hvis ikke blir det bare hjem og sitte på skjerm for de fleste tenker jeg.. 

Anonymkode: 30dda...063

Er ikke mange steder som har det slik.

Her var det kun tilbud om svømming anen hver uke.  Ellers kun frilek

Anonymkode: 8c69e...7d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I aller høyeste grad ja. Etter 3. klasse kun problembarn

Anonymkode: c384f...540

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her vi bor kommer det mye an på hvordan skoleveien er. De som slutter sist har gjerne de værste skoleveiene. Det går ikke skolebuss fra skolen her.

Anonymkode: 70bfe...8ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en kjempebra SFO, med ett godt tilbud. Men nå som prisene øker i 4kl, må han slutte. 3000kr i mnd er mye penger nå. Hun er stor nok til å gå hjem alene, og det er mange av vennene som også slutter til høsten.  

Anonymkode: 17a37...682

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vi har en kjempebra SFO, med ett godt tilbud. Men nå som prisene øker i 4kl, må han slutte. 3000kr i mnd er mye penger nå. Hun er stor nok til å gå hjem alene, og det er mange av vennene som også slutter til høsten.  

Anonymkode: 17a37...682

Jeg tenker de 3000 kr spiller en del for de fleste. Tom de som har råd. Mye kjekkere å bruke det på andre ting,  f eks fritidsaktiviteter.  Derfor er det nok ofte at de som klarer seg, de går eller reiser hjem og dropper sfo. Greit å slappe av før fritidsaktiviteter og gjøre lekser også

Anonymkode: 95c30...a55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber på skole. Vi har en bra sfo. Men de fleste slutter våren 3.kl. Noen få går til høstferie 4.kl, men ikke nødvendigvis «tilfellene» som du kaller det. Men de som er igjen etter ferien når de starter i 4. slutter som regel når de ser hvor få klassevenner som er igjen, og går knapt ut oppsigelsestiden.

Anonymkode: 418b6...e78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
askjiir skrev (20 minutter siden):

Jeg sitter nå med nummeret foran meg. Sender jeg meldingen til han med disse opplysningene, vil flere liv forandre seg. De er forlovet (skal gifte seg snart) og har et lite barn. Damen holder på å sender halv nakne bilder av seg selv til en annen mann, (hun har gjort det i flere måneder) Jeg kjenner mottakeren og har sett bildene selv, men jeg har ingen bevis jeg kan vise frem dersom jeg sender meldingen. Hva tenker dere? Dette er et avgjørende øyeblikk..

Anonymkode: 86a2c...8c7

AnonymBruker
Skrevet

Det er stort sett få som er igjen på sfo i 4.klasse. Eldste sluttet da da han ikke syns det var noe gøy lengre. Han vi har i 3.kl nå vil helst gå hjem etter skolen og se på tv, men siden han ikke er typen som inviterer noen hjem, så må han gå på sfo ut 3.kl hvert fall. Så får vi se til høsten. Han klarer seg jo fint hjemme, men det blir jo ensomt i 2-3 timer når man ikke inviterer noen. 

Jeg jobber også på skole og på vårt 4.trinn med over 90 elever er det mindre enn 10 som går på sfo. 

Anonymkode: 4fe42...ce0

AnonymBruker
Skrevet

På skolen hos oss slutter de aller fleste før 4.klasse, på trinnet til min sønn var det 1 barn og hun gikk der vel frem til jul.

Anonymkode: 03822...f02

AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at det er en god del fjerdeklassinger på sfo på vår skole. Her slutter skoledagen kl 13 for alle klassene på småtrinnet så det blir kanskje litt lenge hjemme for flere av de, men jeg ser mange gå hjem 1430-15.

Kommunen vår har dårlig råd så her får mest sannsynlig ikke fjerdeklassingene tilbud om sfo neste skoleår.

Anonymkode: 618c4...f44

AnonymBruker
Skrevet

Her var det vel 4 gutter og et par jenter på sfo i fjerde, inkludert min sønn. Han fikk velge selv. Ingen problembarn noen av dem, tvert i mot. Yngste går i første nå, tipper hun går på SFO ut tredjeklasse 

Anonymkode: 2befa...1a9

AnonymBruker
Skrevet

4. klasse SFO er et veldig bra tilbud på vår skole. Barnet vårt ville være der til stenging hver dag. Ville vært med i 5. om de fikk lov 😆. De var kanskje halvparten av trinnet som var på SFO. Fikk ikke inntrykk av at noen av barna med problematferd gikk på SFO. Kanskje foreldrene syntes det var bedre at de var hjemme? 🤷‍♀️

Anonymkode: c10e3...767

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stemmer ikke hos oss. Men på vår SFO har de lagt mye arbeid i å lage morsomme og innholdsrike ettermiddager på barnas premisser så ungene vil være der selv etter 3 kl. Synes det er helt supert. 

Anonymkode: 75620...b79

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nja.

Det var en del som begynte i fjerde, ikke bare barn med særskilte behov. De fleste sluttet i løpet av det året. Min med store behov var en av fire-fem på trinnet (ca 120 elever) igjen ved skoleårets slutt.

Anonymkode: 64ac4...347

AnonymBruker
Skrevet

Her i Oslo sponser kommunen deltidsplass, så vi betaler 1100 kroner for en heltidsplass på SFO ( eller AKS som det heter her). Vår fjerdeklassing benytter riktignok ikke tilbudet full tid, det gjør nok ingen av ungene på kullet lenger, men hver uke er det noen kule aktiviteter han vil være med på, som gym, matlaging, kunst, disco... Han er ikke et problembarn, og klarer seg fint hjemme et par timer, men da blir det jo som regel kun å sitte på rommet med gaming. Fint å ha et alternativ! 

Anonymkode: 44d87...ce2

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...